Ensimäinen joulu tulossa kasvissyöjänä vinkkejä joulupöytään
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutoksen vuoksi joulupöydässä saa olla vain kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ei siis tofua, ei mitään soijapohjaista, ei edes seitankinkkua (soijaa on siinäkin!) ja hyvästit myös avocadolle ja sitrushedelmille.
Vai oikeastiko väitätte, että kotimainen liha on ilmastolle haitallisempi vaihtoehto kuin ulkomailta rahtina tänne tuodut tuotteet? Kun ne lentokoneet nyt joka tapauksessa lentää.
Kasvissyönnille voi olla monenlaisia syitä, myös nuo ilmastoseikat. Tämä ketju ei kuitenkaan käsittele ilmastonmuutosta tai muita mahdollisia kasvissyönnin motivaattoreita vaan konkreettisia ruokavinkkejä.
P.S. Syötkö itse muka aina lähiruokaa?
Syön lähiruokaa kotona. Aina kun en voi varmistua, missä lounaskahvilan ruuan raaka-aineet on kasvatettu. Suola on ulkomailta, mutta muuten ruokapöydästä löytyy pääosin vain alle 50 km säteellä tuotettuja tuotteita. Entä sinä, otatko huomioon vain oman itsekkään halusi syödä aasiassa tuotettuja tuotteita vai mietitkö sitä, onko vegaaniruokasi eettisesti tuotettua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutoksen vuoksi joulupöydässä saa olla vain kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ei siis tofua, ei mitään soijapohjaista, ei edes seitankinkkua (soijaa on siinäkin!) ja hyvästit myös avocadolle ja sitrushedelmille.
Vai oikeastiko väitätte, että kotimainen liha on ilmastolle haitallisempi vaihtoehto kuin ulkomailta rahtina tänne tuodut tuotteet? Kun ne lentokoneet nyt joka tapauksessa lentää.
Ethän itsekään siis syö esimerkiksi hedelmiä , suklaata tai pähkinöitä ikinä, tai käytä kahvia, teetä, tupakkaa, alkoholia? Jnejne. Kummasti näitä ulkomailta rahdattuja sekasyöjien käyttämiä tuotteita ei ikinä nosteta esille.
Ei kasvissyönti tarkoita sitä, etteikö voisi suosia lähiruokaa. Ja ulkomailta tuoduissa tuotteissa pitää olla kohtuus jokaisella kuluttajalla ruokavaliosta riippumatta.
Meillä esimerkiksi avokadoa syödään todella harvoin, sitrushedelmiä ei oikeastaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.
No ei siinä, näillä mennään.
Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.
Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.
Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.
Mutta jos ei näe yhtään syytä syödä lihaa, eikä sitä tee yhtään mieli? Jos sitä ei oo ikinä syönyt, tai ainakaan vuosikymmeniin?
Ootko itse miten ehdoton kannibalismin suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai aloituksessa puhuttu ilmastonmuutoksesta? Eläinten oikeudet lie aika yleinen syy pidättäytyä eläinten tappamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönnille voi olla monenlaisia syitä, myös nuo ilmastoseikat. Tämä ketju ei kuitenkaan käsittele ilmastonmuutosta tai muita mahdollisia kasvissyönnin motivaattoreita vaan konkreettisia ruokavinkkejä.
P.S. Syötkö itse muka aina lähiruokaa?
Syön lähiruokaa kotona. Aina kun en voi varmistua, missä lounaskahvilan ruuan raaka-aineet on kasvatettu. Suola on ulkomailta, mutta muuten ruokapöydästä löytyy pääosin vain alle 50 km säteellä tuotettuja tuotteita. Entä sinä, otatko huomioon vain oman itsekkään halusi syödä aasiassa tuotettuja tuotteita vai mietitkö sitä, onko vegaaniruokasi eettisesti tuotettua.
Miksi oletat minun olevan vegaani? (En ole, käytän kotimaisia maitotuotteita ja vapaan kanan munia.) Ja miksi oletat, että minulla on "itsekäs halu syödä Aasiassa tuotettuja tuotteita"? Kun viimeksi ostin soijarouhetta (ostan sitä ehkä kerran kahdessa vuodessa), alkuperäpaikka oli jokin Euroopan maa.
Tämä ketju on menossa sivuraiteille. Jospa pysyttäisiin alkuperäisessä aiheessa.
Ei ruokita Jankkaa, se vaan jankkajankkaa lisää kun mikään ei jää päähän.
Meillä syödään seitanpataa, laatikoita, perunoita, sienikastiketta.... punajuurisalaattia, perunasalaattia..
Vaikka ketjun tekijä kysyiski vinkkejä porvoolaiseen joulupöytään, löysin itselle kuitenkin pari vinkkiä, mitä vois tehdä jouluksi. En ole ees lapsena ollut mitenkään kinkun perään, nytten aikuisena vielä vähemmän. Mulle joulun tuo lämminsavukala ja sipulisilli. Viime vuosina olen yrittänyt tuoda ruokavalioon vähän enemmän kasvista, mutta joulupöydässä se ei ole koskaan näkynyt kauheasti. Mutta nyt jouluna voisin tehdä pienet koe-erät hernehummusta, papusalaattia ja ehkä papupyöryköitä. Mietinnässä on myös paahdetut ruusukaalit sekä paistetut belugalinssit.
Peruslaatikoiden lisäksi meillä on ollut eri vuosina vaihdellen porkkalaa, sinappihunnutettua savutofua, nyhtistä, seitankinkkua... Itse rakastan laatikoita niin paljon etten oikeastaan kaipaa mitään erityistä lisää omaan joulupöytääni mutta pari hyvää salaattia tykkään tehdä rosollin kaveriksi. Sienisalaatti on ehdoton ja monesti tulee tehtyä salaattipohja pinaatista, granaattiomenan siemenistä, taateleista ja pähkinöistä. Laatikoita tulee kyllä tehtyä ekstraa, kun joka vuosi tulee jokin hyvä uusi resepti ja edellisetkin ovat niin hyviä. Jos käytät maitotuotteita, niin valinnanvaraahan on mahdottomasti, kun lisäksi saat kaikki juustot (leipäjuusto, lämmitetty valkohomejuusto).
Osa huutaa jouluna proteiinin perään mutta itse pärjään sen pari päivää ilman erillistä proteiinipääruokaa. Esimerkiksi anoppilassa ei ole minulle mitään ekstraa ja laatikoitakin heillä on vähemmän mutta kun ne omat lempparit (hämäläinen perunalaatikko ja lanttulaatikko rosollin kanssa) löytyy, niin vatsa tulee niilläkin ihan liian täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ketjun tekijä kysyiski vinkkejä porvoolaiseen joulupöytään, löysin itselle kuitenkin pari vinkkiä, mitä vois tehdä jouluksi. En ole ees lapsena ollut mitenkään kinkun perään, nytten aikuisena vielä vähemmän. Mulle joulun tuo lämminsavukala ja sipulisilli. Viime vuosina olen yrittänyt tuoda ruokavalioon vähän enemmän kasvista, mutta joulupöydässä se ei ole koskaan näkynyt kauheasti. Mutta nyt jouluna voisin tehdä pienet koe-erät hernehummusta, papusalaattia ja ehkä papupyöryköitä. Mietinnässä on myös paahdetut ruusukaalit sekä paistetut belugalinssit.
Paahdetut ruusukaalit sopivat suomalaiseen joulupöytään erinomaisesti. Myös papupohjainen kasvispatee toimii ja tuo lautaselle vähän erilaista vaihtelua, kun kasvikset eivät ole sosemaisia läjiä lautasella. Enemmän ehkä visuaalinen puoli.
Meillä on aika simppeli joulupöytä. Syödään kalaa ja mereneläviä, mutta ei muuta lihaa, maitotuotteita eikä kananmunia. Emmekä myöskään syö soijaa eli tofuja yms. kun se jollekin täällä oli tärkeää.
Jouluna meillä siis syödään aamupalana riisipuuroa ja sekametelisoppaa.
Ruokana on peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikkoa, graavilohta sekä uunilohta, tilliä, herneitä, rosollia, sienisalaattia ja luumuja.
Jälkiruokana vihreitä kuulia ja sydänmarmeladisuklaita sekä glögiä höysteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän itsekään siis syö esimerkiksi hedelmiä , suklaata tai pähkinöitä ikinä, tai käytä kahvia, teetä, tupakkaa, alkoholia? Jnejne. Kummasti näitä ulkomailta rahdattuja sekasyöjien käyttämiä tuotteita ei ikinä nosteta esille.
Ei kasvissyönti tarkoita sitä, etteikö voisi suosia lähiruokaa. Ja ulkomailta tuoduissa tuotteissa pitää olla kohtuus jokaisella kuluttajalla ruokavaliosta riippumatta.
Meillä esimerkiksi avokadoa syödään todella harvoin, sitrushedelmiä ei oikeastaan koskaan.
Omena on hedelmä, omenoita kasvaa Suomessa. Yllätyitkö?
Suklaa tai pähkinät eivät kuulu ruokavaliooni, moni on niille kaiken lisäksi allerginen. Kahvia juon korkeintaan kohteliaisuuttani kylässä, tee on kotimaisista raaka-aineista (kokeile joskus vaikka mustaherukanlehdistä tehtyä teetä). En tupakoi ja juomani alkoholikin on paikallisesta tislaamosta hankittua laatuviskiä.
Oletko koskaan ajatellut, että juuri sinun valinnoillasi on merkitystä?
Kinkkua, lohta, aladobia ja lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä tarvitse korvata kuin kinkku/kalkkuna jollain muulla. Muut jouluruuat ovat kasvisruokia.
Kaloja ei kai edelleenkään lasketa kasviksiksi.
Itse ajattelin kokeilla tänä vuonna vegaanista silliä (löytyy googlaamalla). Ei tosin kasvissyönnin takia, vaan raskaana olemisen takia. Joulupöytä ilman muuta kalaa kuin savukalaa tuntuu aika ankealta, joten aion valmistaa myös porkkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.
Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.
Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.
Ei se ole niuhotusta, jos en omassa joulupöydässä halua syödä kinkkua. Eihän toi sun esimerkki sovi ollenkaan tähän tilanteeseen. Sun olisi kannattanut sanoa, että et käytä alkoholia, mutta joulupöydässä kuuluu juoda viiniä, joten silloin juot sitä. Mutta kysymys on miksi? Miksi joisit jotain vaan sen takia, että sitä nyt siinä tilanteessa pitäisi juoda?
Asiaan liittyen... Meillä ei syödä seitania, kun minä en pidä siitä ja mies saa mahan kipeäksi. Me syötiin viime vuonna tosi hyvää linssimureketta, jossa oli karpalokastiketta päällä. Ajateltiin tehdä samaa tänä vuonna. Se oli meidän kinkun korvike.
Kohtalainen konsesus on siitä, että suomalaisessa joulupöydässä on alkupaloina kalaa, mätiä, rosollia ja keitettyjä perunoita. Pääruokana kinkkua ja joululaatikoita. Jälkiruokana uunipuuro (mantelilla) ja luumukiisseli.[/quote]
Olen aina elänyt siinä uskossa, että suurin osa suomalaisista syö jouluaattona aamupalaksi riisipuuroa ja pääruuan jälkiruoka on jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, kalat ja mädit kuuluvat joulupöytään. Kaikki muuhan on kasvista. Miksi väen vängällä kehittää ongelmia syömisensä kanssa?
Kinkku, kalat ja mädit eivät kuulu joulupöytään, jos ei pidä niistä tai ei halua syödä niitä jostain muusta syystä.
Suomalaiseen joulupöytään kuuluvat, eivät välttämättä sinun.
Kohtalainen konsesus on siitä, että suomalaisessa joulupöydässä on alkupaloina kalaa, mätiä, rosollia ja keitettyjä perunoita. Pääruokana kinkkua ja joululaatikoita. Jälkiruokana uunipuuro (mantelilla) ja luumukiisseli.
Anopin joulupöytään kuuluu olennaisena osana karjalanpaisti. Ihan suomalainen on, joten olisiko joulupöydän ruoassa vaihtelua ihan tavallisten sekasyöjienkin keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikai tuo ollut mikään ongelma, vinkkejä vaan pyysi.
Mitä lisäarvoa jankutuksesi tuo tähän ketjuun? Ketjun aiheena on kasvissyöjälle sopivat jouluruuat eikä suinkaan "suomalaisen joulupöydän" määritelmä.