Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimäinen joulu tulossa kasvissyöjänä vinkkejä joulupöytään

Vierailija
01.11.2019 |

Laatikot teen itse.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tångkaviar eli suomeksi kai merilevämäti? Meillä ei olla kasvissyöjiä, tuohon on siirrytty kala-allergian takia, mutta hyvin maistuu minullekin joka olen aina rakastanut kala-, simpukka- yms ruokia.

Vierailija
22/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisinta on syödä joulupukki, se tuo vain turhaa ilmastoa rasittavaa krääsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.

No ei siinä, näillä mennään.

Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.

Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.

Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.

Eihän se ole ehdottomuutta, että kasvissyöjä tekee itselleen lihattomat jouluruuat. 

Kaikki eivät edes pidä kinkusta. Itse en syönyt kinkkua edes silloin, kun vielä söin lihaa.

Vierailija
24/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tångkaviar eli suomeksi kai merilevämäti? Meillä ei olla kasvissyöjiä, tuohon on siirrytty kala-allergian takia, mutta hyvin maistuu minullekin joka olen aina rakastanut kala-, simpukka- yms ruokia.

Joo, merilevä todellakin maistuu kalalta. Esimerkiksi omasta mielestäni kalaton sushi maistuu kalamaiselta juuri merilevän (se norista tehty kääre) takia, omaan makuuni liiankin, koska en ole koskaan tykännyt kalan (tai muiden merenelävien) mausta. 

Vierailija
25/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulupöytään kuuluu perinteisesti ihan vaan laatikot ja joko uunissa tehty tofupata tai sienikastike (kelta- tai suppulivahveroista). Lisukkeena rosollia ja metsäsienisalaattia. Kaikki nämä itsevalmistettuna vegeversioina. Viime jouluna ostin ensimmäistä kertaa valmista seitankinkkua ja oli muuten hyvää. Tänä vuonna voisin huolia joulupöytään myös boltsit, koska olen niiden makuun ehtinyt jo tykästyä.

Vierailija
26/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.

No ei siinä, näillä mennään.

Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.

Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.

Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.

Aika moni kasvissyöjä rinnastaa sian koiraan, eikä siis halua syödä sitä. Sika on älykäs eläin, jota kaikki eivät siksi halua syödä, ihan samoin kuin sinä et (oletettavasti) halua syödä koiria.

Toisten vakaumusten kunnioittaminen on aika perusasia elämässä, vaikka ajattelisit itse toisin. Minä kunnioitan lihansyöjien päätöstä syödä lihaa (niin kauan kuin se on eettisesti kasvatettu, ei siis esim. tehotuotettu), joten sinäkin voisit kunnioittaa kasvissyöjien päätöstä olla syömättä sitä ikinä palastakaan.

Koiraa ei ole koskaan ollut tarjolla, mutta hevosta syön mielelläni. Just tuota 'ikinä yhtään' ajatusmaailmaa en sulata. Ap oletettavasti on siis tähän asti syönyt jouluna lihaa, miten siitä nyt vuodessa on tullut jotain sellaista mitä ei enää voi tehdä? Kai se joulu on niinä muina kertoina maistunut.

Vierailija
27/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään savutofusta kinkku (olen vegaani) uunissa sinappi-korppujauhopeitteellä kuorrutettuna. Laatikot tehdään itse kaurakermalla, aamulla riisipuuro kasvipohjaiseen maitoon. Teemme perinteisten laatikkojen ohella myös bataattilaatikkoa, punajuurilaatikkoa, marinoituja juureksia, marinoituja sieniä, sienisalaattia, hernehummusta ja luonnollisesti porkkalaa.

Vegaaniliiton sivuilta (linkki alla) ja Chocochilin blogista löytyy hyviä reseptejä. http://vegaaniliitto.fi/www/fi/vegaaniliitto/julkaisuja/esitteet/joulu-…

Vierailija
28/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä joulupöytään, jossa perinteisesti ei ole muuta lihaa kuin se kinkku...

Miten olisi lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, raikkaita salaatteja, rosollia ja jopa lohta, jos on jättänyt vain lihan pois. Ei kinkkua tarvitse korvata millään.

Vierailija
29/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä joulupöytään kuuluu perinteisesti ihan vaan laatikot ja joko uunissa tehty tofupata tai sienikastike (kelta- tai suppulivahveroista). Lisukkeena rosollia ja metsäsienisalaattia. Kaikki nämä itsevalmistettuna vegeversioina. Viime jouluna ostin ensimmäistä kertaa valmista seitankinkkua ja oli muuten hyvää. Tänä vuonna voisin huolia joulupöytään myös boltsit, koska olen niiden makuun ehtinyt jo tykästyä.

Rosollia ja lanttulaatikkoa vegeversioina? Millaisia ne on?

Vierailija
30/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku, kalat ja mädit kuuluvat joulupöytään. Kaikki muuhan on kasvista. Miksi väen vängällä kehittää ongelmia syömisensä kanssa?

Vierailija
31/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivahalle syttyi juuri porkkana ja punajuuri, siitä vegaanit suomenmaan haukkasivat puolikkaan...

Vierailija
32/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoksen vuoksi joulupöydässä saa olla vain kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ei siis tofua, ei mitään soijapohjaista, ei edes seitankinkkua (soijaa on siinäkin!) ja hyvästit myös avocadolle ja sitrushedelmille.

Vai oikeastiko väitätte, että kotimainen liha on ilmastolle haitallisempi vaihtoehto kuin ulkomailta rahtina tänne tuodut tuotteet? Kun ne lentokoneet nyt joka tapauksessa lentää.

Vierailija
33/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkku, kalat ja mädit kuuluvat joulupöytään. Kaikki muuhan on kasvista. Miksi väen vängällä kehittää ongelmia syömisensä kanssa?

Kinkku, kalat ja mädit eivät kuulu joulupöytään, jos ei pidä niistä tai ei halua syödä niitä jostain muusta syystä. 

Vierailija
34/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoksen vuoksi joulupöydässä saa olla vain kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ei siis tofua, ei mitään soijapohjaista, ei edes seitankinkkua (soijaa on siinäkin!) ja hyvästit myös avocadolle ja sitrushedelmille.

Vai oikeastiko väitätte, että kotimainen liha on ilmastolle haitallisempi vaihtoehto kuin ulkomailta rahtina tänne tuodut tuotteet? Kun ne lentokoneet nyt joka tapauksessa lentää.

Kasvissyönnille voi olla monenlaisia syitä, myös nuo ilmastoseikat. Tämä ketju ei kuitenkaan käsittele ilmastonmuutosta tai muita mahdollisia kasvissyönnin motivaattoreita vaan konkreettisia ruokavinkkejä.

P.S. Syötkö itse muka aina lähiruokaa? 

Vierailija
35/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluna aamupäivällä riisipuuroa kookoskermassa tehtyä.

Pääaterialla falafeleja (airfryerilla tehtyjä), käristettyä nyhtistä, keitettyjä perunoita, kermaperunoita, paistettua kaalia ja sipulia, bataattilaatikkoa, marinoituja uunijuureksia, ruisleipänappeja+savutofua+tilliä ja paria hyvää levitettä/tahnaa, oikeesti hyviä salaatteja ja raasteita

Raakasuklaakakkua, omatekemää joulusuklaata,

Juomina vichyä, vettä, mantelimaitoa, viiniä, zidukkaa

Vierailija
36/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosollia ja lanttulaatikkoa vegeversioina? Millaisia ne on?

Joululaatikko ilman kuohukermaa,ei kiitos.

Vierailija
37/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savutofukinkulle ääni täältäkin! Tai jos ei kaipaa mitään selkeää kinkun korvaajaa, esim. poroton käristys nyhtökaurasta on tosi hyvää, tai sitten punajuuripyörykät, joihin voi laittaa proteiiniksi valkoisia papuja, tofua tai vaikka pähkinöitä ja siemeniä.

Vierailija
38/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jouluna aamupäivällä riisipuuroa kookoskermassa tehtyä.

Pääaterialla falafeleja (airfryerilla tehtyjä), käristettyä nyhtistä, keitettyjä perunoita, kermaperunoita, paistettua kaalia ja sipulia, bataattilaatikkoa, marinoituja uunijuureksia, ruisleipänappeja+savutofua+tilliä ja paria hyvää levitettä/tahnaa, oikeesti hyviä salaatteja ja raasteita

Raakasuklaakakkua, omatekemää joulusuklaata,

Juomina vichyä, vettä, mantelimaitoa, viiniä, zidukkaa

Niin ja kaikki siis vegaanisena😋

Vierailija
39/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kinkku, kalat ja mädit eivät kuulu joulupöytään, jos ei pidä niistä tai ei halua syödä niitä jostain muusta syystä. 

Suomalaiseen joulupöytään kuuluvat, eivät välttämättä sinun.

Kohtalainen konsesus on siitä, että suomalaisessa joulupöydässä on alkupaloina kalaa, mätiä, rosollia ja keitettyjä perunoita. Pääruokana kinkkua ja joululaatikoita. Jälkiruokana uunipuuro (mantelilla) ja luumukiisseli.

Vierailija
40/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen joulupöytään kuuluvat, eivät välttämättä sinun.

Kohtalainen konsesus on siitä, että suomalaisessa joulupöydässä on alkupaloina kalaa, mätiä, rosollia ja keitettyjä perunoita. Pääruokana kinkkua ja joululaatikoita. Jälkiruokana uunipuuro (mantelilla) ja luumukiisseli.

Lähe menee😂