Ensimäinen joulu tulossa kasvissyöjänä vinkkejä joulupöytään
Kommentit (93)
Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.
No ei siinä, näillä mennään.
Seitankinkku, mutta vinkkinä: viime vuonna gluteenijauhot oli loppu kaikkialta joulun alla eli osta ainekset hyvissä ajoin, jos päätät tehdä sitä.
Eihän siinä tarvitse korvata kuin kinkku/kalkkuna jollain muulla. Muut jouluruuat ovat kasvisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.
Seitanista tehty wellington on mun mielestä ollut aina hyvä.
Ja tietysti merilevämäti jne.
Vierailija kirjoitti:
Seitankinkku, mutta vinkkinä: viime vuonna gluteenijauhot oli loppu kaikkialta joulun alla eli osta ainekset hyvissä ajoin, jos päätät tehdä sitä.
Skeidan on ihan kauheaa. Mieluummin jotain ei lihakorviketta.
Porkkala! Porkkanasta tehty graavilohen korvaaja. Tosi hyvää ja helppo tehdä.
Juustopöytä, viikunahilloa ja keksejä kyytipojaksi.
Anamman kasvispyörykät pakasteesta, menevät tavallisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skeidan on ihan kauheaa. Mieluummin jotain ei lihakorviketta.
Hyvin tehtynä (lue, tarpeeksi rasvaisena) se on superhyvää.
Iso jättiporkkana pöydälle tarjoiltavaksi, josta jokainen voi leikata paloja vihanneskirveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.
Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.
Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.
Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.
En ole kasvissyöjä (syön kalaa ja munia nykyään), entinen vegaani kylläkin, ja olisin vegaaniaikoina ja nykyäänkin kuollut vatsakipuun, jos olisin jännittävän rentona maistellut jotain kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Porkkala! Porkkanasta tehty graavilohen korvaaja. Tosi hyvää ja helppo tehdä.
Juustopöytä, viikunahilloa ja keksejä kyytipojaksi.
Anamman kasvispyörykät pakasteesta, menevät tavallisista.
Peruskasvissyöjä voi hyvin syödä normit joulukalat: Suomessa myös kalansyönnin on toisinaan katsottu kuuluvan kasvissyöntiin. Vähän yli kolme prosenttia vuonna 2008 julkaistun aiempien vuosien tutkimuksia yhdistelevän suomalaisen metatutkimuksen vastaajista määritteli itsensä kasvissyöjäksi, mutta 42 prosenttia heistä söi kuitenkin kalaa eli he olivat pescovegetaareja.
Kokeilin Lidlin jotain kasvisroastia, siinä oli pähkinöitä, porkkanaa ja jotain muuta. En tykännyt eli älä ainakaan sillä kinkkua korvaa.
Tee härkiksestä kinkku. Muovailet käsilläsi siitä pallon ja nauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole ehdottomuusesta, vaan yksinkertaisesti halusta: en halua syödä kinkkua, koska se on mielestäni ällöttävää ja pahaa. Miksi minun pitäisi siis omaan joulupöytään väkisin tunkea sitä kinkkua? Toki jos joku muu sitä haluaa syödä, niin se ei minua haittaa. Jokainen tyylillään.
Bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko kaurakermaan tehtynä on kuulunut omiin jouluihini ja vuosikausia. Munakoisoa maustettuna sillin tapaan, rosollia ja itse kun en kinkusta kaipaa edes sen muotoa ja rakennetta niin proteiininlähteenä on ollut papupihvejä, soijasuikaleita tai mitä milloinkin.
Viimeksi olen lihaa syönyt jouluna 1995 tai 1996.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kasvissyöjä rinnastaa sian koiraan, eikä siis halua syödä sitä. Sika on älykäs eläin, jota kaikki eivät siksi halua syödä, ihan samoin kuin sinä et (oletettavasti) halua syödä koiria.
Toisten vakaumusten kunnioittaminen on aika perusasia elämässä, vaikka ajattelisit itse toisin. Minä kunnioitan lihansyöjien päätöstä syödä lihaa (niin kauan kuin se on eettisesti kasvatettu, ei siis esim. tehotuotettu), joten sinäkin voisit kunnioittaa kasvissyöjien päätöstä olla syömättä sitä ikinä palastakaan.
Meillä tehdään joulupöytään: perunamuusi, kasvispihvit ja -pyörykät, laatikot, perunasalaatti, porkkala ja tietysti hyviä salaatteja ja rosollia. Kaikki siis vegaanisena :)