Ensimäinen joulu tulossa kasvissyöjänä vinkkejä joulupöytään
Kommentit (93)
Ootteko koskaan kuullu että jotkut syä jouluna porkkanaa, sipulia, lanttua ja punajuurta, perunia, sieniä, sitte riisipuuroo, väskynäsoppaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.
No ei siinä, näillä mennään.
Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.
Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.
Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.
Entäs jos kinkku inhottaa?
Kasvoin maatilalla, jossa lihaa syötiin joka aterialla (kalaa myös oli jatkuvasti).
En vaan halua - hajukin etoo.
Enkä juo sitä kohteliaisuusviiniäkään, koska pienikin alkoholimäärä väsyttää kohtuuttomasti. Pidän epäkohteliaana, ellei ole tarjolla edes raikasta vettä jos ei hyvään alkoholittomaan juomaan vieraanvaraisuus riitä.
Seitan on suunnilleen sama kuin söisi suolaista ja rasvaista pullaa, josta unohtui hiiva.
Miksi vegaanit yrittävät tehdä ruuastaan lihaan muistuttavaa, jos kerran liha on pahaa? Eikö porkkana saa olla porkkana, miksi siitä yritetään tehdä kuin lohta`?
HK:n viljaporsaan kinkku on täyttä kasvista
Vierailija kirjoitti:
Seitan on suunnilleen sama kuin söisi suolaista ja rasvaista pullaa, josta unohtui hiiva.
Miksi vegaanit yrittävät tehdä ruuastaan lihaan muistuttavaa, jos kerran liha on pahaa? Eikö porkkana saa olla porkkana, miksi siitä yritetään tehdä kuin lohta`?
Moni kasvissyöjä pitää lihan mausta, vaikka ei enää haluakaan syödä sitä eettisistä syistä. Siksi kasvipohjaisia lihankorvikkeita on olemassa. Lisäksi ihmiset kaipaavat tuttuja tai tutunoloisia ruokia.
Porkkala on hyvä keksintö, vaikka itse en jaksakaan tehdä sitä kuin ehkä kerran vuodessa. Porkkala sopii myös kala-allergikoille.
Syökää kinkkua ja lopettakaa tuo jonnin joutava pelleily.
Joulunahan on todella paljon kasvisruokia ihan perinteisessä joulupöydässä.
Laatikot, rosolli, kasvispyree, riispuuro(kauramaitoon tms.), luumukiisseli, joululeipä...
Itse olen vuosikausia näitä syönyt jouluna ja hyvää on ollut. Nykyisin käytän maitotaloustuotteita lisänä, joten erilaiset juustot ja suklaa täydentävät omaa jouluruokailuani. Kinkkua en ole syönyt yli 20 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä tarvitse korvata kuin kinkku/kalkkuna jollain muulla. Muut jouluruuat ovat kasvisruokia.
Kaloja ei kai edelleenkään lasketa kasviksiksi.
Kala on eläin, ja kalaa syödessä syö oikeasti sen eläimen lihaa.
Joulupöytä on mielestäni helpoin tehdä kasvisruokailija ajatellen. Tosin sisareni on helppo tapaus, kun ei ole vallan vegaaniksi heittäytynyt, vaan maitotuotteet ja kananmuna kelpaavat.
Meillä on hyvin perinteinen joulupöytä. Kasvissyöjälle löytyy aina laatikot, salaatit (sieni-, Waldorf, rosolli, vihreäsalaatti herkuilla...), juustoja, pähkinöitä ja yleensä kokeilen lisäksi jotain uutta. Syömme isommalla porukalla ja kaikki tuovat omia herkkujaan. Sisarelta kysyin, haluaako hän kinkun tilalle jotain, hän sanoi ettei tarvi. Kuulemma tekemäni kotijuusto on parempaa kuin tekokinkut. Joku joulu tein punajuuriterriinin, sekin oli menestys myös muiden kuin kasvissyöjän mielestä.
Kyllä poronpaisti aina kinkun voittaa