Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimäinen joulu tulossa kasvissyöjänä vinkkejä joulupöytään

Vierailija
01.11.2019 |

Laatikot teen itse.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitankinkku, mutta vinkkinä: viime vuonna gluteenijauhot oli loppu kaikkialta joulun alla eli osta ainekset hyvissä ajoin, jos päätät tehdä sitä.

Kyllähän vehnäjauhoja saa perusmarketeistakin.

2 kilon pussista saa ihan pätevän kokoisen seitanin. Eikun rattoisia pesuhetkiä!

Vierailija
62/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoksen vuoksi joulupöydässä saa olla vain kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ei siis tofua, ei mitään soijapohjaista, ei edes seitankinkkua (soijaa on siinäkin!) ja hyvästit myös avocadolle ja sitrushedelmille.

Vai oikeastiko väitätte, että kotimainen liha on ilmastolle haitallisempi vaihtoehto kuin ulkomailta rahtina tänne tuodut tuotteet? Kun ne lentokoneet nyt joka tapauksessa lentää.

Miksi seitanissa olisi soijaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitankinkku, mutta vinkkinä: viime vuonna gluteenijauhot oli loppu kaikkialta joulun alla eli osta ainekset hyvissä ajoin, jos päätät tehdä sitä.

Kyllähän vehnäjauhoja saa perusmarketeistakin.

2 kilon pussista saa ihan pätevän kokoisen seitanin. Eikun rattoisia pesuhetkiä!

Tää vaikutti varmaan kettuilulta, mutta on itse asiassa hyvin halpa tapa valmistaa seitania, joskin työläs. Googlaamalla löytyy ohjeet, mutta käytännössä siis kuumassa ja kylmässä vuorotellen taikinapalloa huuhdellen "pestään" vehnätärkkelys pois jättäen jäljelle gluteiinin.

Meillä on joulupöydässä ollut äitini tekemää pähkinätofumureketta savutofusta, omasta keittiöstäni seitankinkku sinappihunnulla, karjaton paisti (tuli oikein hyvää, netistä ohjeita), maksaton laatikko perinteisten lisäksi (jälleen google), munakoisosilliä ja porkkalaa, lisäksi perinteiset joulupöydän lisukkeet perunoista rosolliin, sekä karjalanpiirakoita.

Vierailija
64/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso jättiporkkana pöydälle tarjoiltavaksi, josta jokainen voi leikata paloja vihanneskirveellä.

Ja kauralyhde jokaiselle ruokailijalle.

Vierailija
65/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut miksi joku haluaisi pilata joulunsa syömällä jotain mautonta seitankökkärää?

Vierailija
66/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kinkku, kalat ja mädit kuuluvat joulupöytään. Kaikki muuhan on kasvista. Miksi väen vängällä kehittää ongelmia syömisensä kanssa?

Kinkku, kalat ja mädit eivät kuulu joulupöytään, jos ei pidä niistä tai ei halua syödä niitä jostain muusta syystä. 

Suomalaiseen joulupöytään kuuluvat, eivät välttämättä sinun.

Kohtalainen konsesus on siitä, että suomalaisessa joulupöydässä on alkupaloina kalaa, mätiä, rosollia ja keitettyjä perunoita. Pääruokana kinkkua ja joululaatikoita. Jälkiruokana uunipuuro (mantelilla) ja luumukiisseli.

Anopin joulupöytään kuuluu olennaisena osana karjalanpaisti. Ihan suomalainen on, joten olisiko joulupöydän ruoassa vaihtelua ihan tavallisten sekasyöjienkin keskuudessa.[/quote

Ja meillä lihaton makaronilaatikko, se on ihanaa karjalanpaistin kanssa.

Vierailija
67/93 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut miksi joku haluaisi pilata joulunsa syömällä jotain mautonta seitankökkärää?

Koska sian joulu ja koko elämä ainakin on pilalla jos se tulee nostetuksi pöydälle raatona. Mun joulu ei mene pilalle siitä etten pureskele toisten ahteria

Vierailija
68/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinihomejuusto punajuuripaistos

Vierailija
69/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skalla oli hyvä elämä ja elämä jatkuu

Vierailija
70/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyhtökauramuhennos

Vierailija
71/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi seitania kun voi syödä joulupastaa?

Vierailija
72/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys ap'ltä. Jos oot alkanut kasvissyöjäksi ja sulla on netti niin kvg. Eiköhän sieltä löydy miljoona reseptiä ja muutama lisää

Vierailija
73/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aletaan puhua sian oikeuksista niin ensinnäkin sika nykymuodossaan on huomattavasti  isompi ja kaljumpi kuin esi-isänsä ja myös runsaslukuisempi. Ilman ihmisen intoa saada kinkkua suurin osa sioista ei koskaan olisi syntynyt tähän maailmaan. Siat ovat suuri ongelma. Jos ne päästettäisiin luontoon niin ne söisivät siellä muita eläimiä nälkäänsä jättäen raatoja peräänsä. Toivon siis että koko sikatuotanto loppuu. Ei elämää yhdellekään vankina syntyvälle sialle. Ei lemmikkipossuna eikä muuten. Itse en syö lihaa jota ei voi syödä raakana (vaikka en syö raakaa lihaa) joten en syö possua enkä myöskään kanaa. Mutta vielä enemmän minua etoo kaikki jauho- ja papuviritelmät. Eivät ole ruokaa nähneetkään. 

Vierailija
74/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kasvissyöjän joulu vähän possunreittäkin kestä!

Vierailija
75/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sian joulu ja koko elämä ainakin on pilalla jos se tulee nostetuksi pöydälle raatona. Mun joulu ei mene pilalle siitä etten pureskele toisten ahteria

Ok, syö sinä sitten mautonta seitankökkärää.

Sian elämän tarkoitus on porsia lisää sikoja ja sitten muuttua wienerleikkeeksi, joulukinkuksi yms. makoisaksi lihajalosteeksi.

Vierailija
76/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi se liha pitää korvata jollain? En ole kasvissyöjä mut en oo moneen vuoteen syönyt kinkkua jouluna. Haa! Mitä jos vaan jättää lihan ja kalan syömättä ja syö muuta?

Vierailija
77/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan Vegaaniliiton vuosia sitten tekemillä jouluruokaresepteillä mennään joulusta jouluun. Rosollin teen itse ja sen lisäksi voi lisätä punajuurikermavaahdon sijasta ihan sokeroimattomasta tyrnimehusta tehtyä vinaigretteä kostukkeeksi. Vegaaniliiton joulureseptien sienisalaatti on maailman paras sienisalaatti. Sitä syödään meillä muutenkin pitkin vuotta.

Vierailija
78/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä noita kinkkuimitaatioita. Jättää vaan kinkun syömättä jos ei maistu ja ottaa laatikoita jne...

Vierailija
79/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole syönyt seitania muuten kuin pari kertaa ravintolassa jossa se oli hemmetin hyvää, oikeastaan parempaa kuin liha. Seitan ei siis ole ollenkaan huono ja mauton vaihtoehto jos se on oikein valmistettu.

Vierailija
80/93 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisuja itsetehtyihin ongelmiin haetaan.

No ei siinä, näillä mennään.

Eikös se ole parempi etsiä ratkaisuja, kuin valittaa asiasta? Se valittaminen kun tuntuu olevan yleisempi ratkaisu vähän joka paikassa.

Mä en lainkaan ymmärrä fundamentalismia, joka näiden vihreiden asioiden ympärillä vallitsee.

Itse en käytä alkoholia, mutta juon tervetuliaismaljan kylään mennessä tai nautin viiniä aterialla. Ei kai kasvissyöntiin pidä niin kategorisesti suhtautua, ettei jouluna voi syödä kinkkua? Ihme niuhotusta. Ymmärrän, että joku haluaa olla kasvissyöjä, mutta siihen liittyvää ehdottomuutta en lainkaan.

Sanon aina kylässä, että olen kasvissyöjä kun joku yrittää joulunaikaan tyrkyttää mautonta suolaista, harmaata sianpyllyä. Meillä kotona tajuttiin onneksi jo vuosikymmeniä sitten ettei sitä ole kenenkään pakko syödä. Joulu kun on juhlan aikaa niin pöytään voi ostaa jotain hyvää ja hienoa josta kaikki tykkää.