Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Meillä viimenen tyyppi tuli sisään klo 8.55!! eli 5 min ennen kokeen alkua!! Miksi se päästettiin sisään, se myöhästytti meidän muiden kokeen alkua kun se siinä sääti sitä konetta! Ja meidäy otettiin jo 8.00 sisälle! Ihan v*tun reilua?! Ne vois kyl sulkee ne ovet 15 min ennen kokeen alkua niin karsiutuis nuo "mun aika on tärkeempää ku sun"-tyypit pois...
Toinen et osa yritti käyttää laskimia kokeessa! Luki ohjeissa nimenomaan että ei saa käyttää mitään laskimia, paitsi jos tekee sen nörttiosion nii sit se järjestelmä tarjoaa oman laskimensa siihen!! Raah!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä viimenen tyyppi tuli sisään klo 8.55!! eli 5 min ennen kokeen alkua!! Miksi se päästettiin sisään, se myöhästytti meidän muiden kokeen alkua kun se siinä sääti sitä konetta! Ja meidäy otettiin jo 8.00 sisälle! Ihan v*tun reilua?! Ne vois kyl sulkee ne ovet 15 min ennen kokeen alkua niin karsiutuis nuo "mun aika on tärkeempää ku sun"-tyypit pois...
Toinen et osa yritti käyttää laskimia kokeessa! Luki ohjeissa nimenomaan että ei saa käyttää mitään laskimia, paitsi jos tekee sen nörttiosion nii sit se järjestelmä tarjoaa oman laskimensa siihen!! Raah!!
Hylättiinkö nää tyypit sit jotka koitti käyttää laskimia?
Montako matikan tehtävää jäi vastaukselle "jokin muu".
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hylättiinkö nää tyypit sit jotka koitti käyttää laskimia?
Ei hylätty... valvoja kävi vaan sanoo asiasta..
Siis mitä ihmettä! Paikka missä itse olin vaikutti tiukalta. Jos tietokoneelle tulee jokin välähdys esim. kalenterimerkintä: valintakoe, sut hylätään. Vähän ihmettelin kyllä tätä...
Odottelu oli maailman ankeinta. Tule paikalle klo: 13, no minähän tulin 12.30 ja koe alkoi klo: 14. Tietokoneen valmiuteen sai kyllä viidessä minuutissa. Olin matkannut tuonne pääsykoepaikalle monta tuntia (ei ollut koetta omalla paikkakunnalla) ja söin viimeksi aamulla. Oli aika väsynyt olo jo siinä kun koe vasta alkoi. No mutta, nämä on näitä omia valintoja.
Itse kokeesta sanoisin, että olisi tuon voinut paremminkin hoitaa. Olen valmistunut jo amk-tutkintoon ja käynyt aikoinaan pääsykokeessa, mutta se oli ihan lastenleikkiä tähän verrattuna. Nyt kun oma ala ei enää kiinnostakaan, kaatuu uuden opiskelu tähän kokeeseen. Kukaan ei kysynyt miksi haluat opiskelemaan tätä alaa. Edes avoimella kysymyksellä olisi voinut jotenkin kertoa omasta motivaatiosta, mutta ei. Tehdään homma mahdollisimman helpoksi kokeen tarkastajille.
Miten voi olla että tästä vaan huomautetaan. Käyttikö ne koneen laskinta avaamalla sen siihen viereen. Ties kuinka kauan sitä ehtivät käyttää. Mielestäni todella epäammattimaista ja munatonta toimintaa valvojilta. Sama jos olisi puhelinta rämpännät tai avannut muita selainikkunoita.
Olin itse muuten keskiviikkona. Mieleen jäi:
Ruokakysymys, tais olla uunikala
Matkakysymy : Italia
Äidinkielestä eikä englannista jäänyt mieleen mitään.
Matematiikka,
Tappara ilves, en tajunnut suhteutetaanko myös vierasjiukkueen kannattajiin vai vain omiin
Kolmiot, alemmat numerot kerrottiin ja ylin vähennettiin, saatiin 3 3 3 kolmiossa vastaus 6
Koulumatkatehtävä, oisko ollut 0.6
Kalan pituus ja suhteet 42 cm yhteensä 1:4:2 suhteet pää vartalo pyrstö, en tajunnut systeemiä kuin nyt vasta kotona.
Kahvi maksaa 2e ja kaakao 2.5 euroa. Oisko kahvi ollu 25 % halvempi.
Perintöveroasiassa 80000e ja 3500e ylimenevältä 13% veroo, en ehtinyt vastata loppuun ja lukuja tuijottamalla vain ne vaihtoehdot näytti huonoilta, 3500 e liian vähän ja 11800e liian paljon. Vastasin jokin muu vaihtoehto.
Isä on 4x vanhempi kuin tytär Aino joka on siskoaan 6 vuotta nuorempi. En tajunnut.
Onko jollain muistikuvia näistä ja muista matikan tehtävistä. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Oliko koe nyt sitten sellainen minkä kaikki tekevät koneella? Onko se siis sellainen missä samat osiot kaikilla ja sitten alakohtainen osio? Luin tästä vaan vähän aikaa sitten ja en siis ole nyt hakenut tämän uudenlaisen kokeen aikana. Muistan silloin, kun itse hain niin ei ollut toivoakaan päästä. Minulle on oikeastaan vaikeaa sekä enkku, että matikka ja sen vuoksi koen amk.n pääsyn vaikeaksi. Sen vuoksi minusta on aika ihmeellistä jos sanotaan, että amk olisi juuri minun paikkani, kun oikeastaan sinne on itseni vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Se vaikeus iskee jo siinä kokeessa ja menee jokin osia pilalle.
Itse olen puolestaan yrittänyt päästä yliopistoon ja olen ollut pari kertaa todella lähellä. Tähän on silti kivaa valmistautua, koska tietää että voi auttaa itseään pääsemään opiskelemalla sen aineiston hyvin ja ei siellä mihin olen hakenut ole ollut mitään matikkaa tai enkkua vastassa vaan olen ihan hyvin pystynyt sen kokeen tekemään. En edes usko , että voisin ikinä osallistua sellaiseen kokeeseen missä jo heti vaaditaan hyvää kielitaitoa ja matikkaa. Ymmärrän sen, että vaikeuksia voi tulla opiskelussa jos ei niitä kunnolla osaa, mutta ensin kun pitäisi edes päästä sinne ja se ei onnistu jos on heti nämä hankalat aineet kokeessa edessä. Sen vuoksi amk:sta tulee minulle varmaan sellainen etten voi sinne edes hakea.
Yliopistosta on helpompi miettiä niitä aloja jonne olisi edes realistista päästä ja aion vielä yrittää. Tosin pelottaa sekin asia, että jos yhä enemmän valitaan todistuksen mukaan ja sekin on minulle huono. Tuntuu, että kaikki mahdollisuudet vaan heikkenevät. Minullakin suuri toivo, että pääsisin yliopistoon ja en suostu luovuttamaan. Itse olen hakenut nyt vasta kolme kertaa. Surettaa eniten se, etten keksinyt yhtä linjaa aikaisemmin ja meni pari kertaa hukkaa. Olen ollut parhaimmillaan toisella varasijalla. Viime kevät meni huonommin. En sano linjoja sen takia, etten itsekään jaksa sitä kommenttia, että kyllä sinne kaikki pääsevät. Olen muutenkin saanut arvostelua jo ihan tarpeeksi. Naurattaa välillä, kun samanikäinen sukulainen valmistui keväällä ja minä poljen paikallani edelleen. No onnea hänelle silti, mutta tahtoisi sitä itsekin eteenpäin.
Oletko ihan suomenkielinen? Jos olet, niin en suosittele sinulle yliopistoon hakemista. Äidinkielen osaamisesi ei tekstisi perusteella ole yliopistotasoa, ja englantiakin siellä tarvitaan. Mikset vain harkitsisi ammattikoulua? Ei ole mitään syytä väheksyä ammatillista koulutusta, moni on ns. erinomainen tekijä mutta huono lukija.
Tänään oli koe. Mieleen jäi (?) :
5% = 0,05 < 0,0666.. (1/15) < 1/5 tai jotain.. Ja sellasta vaihtoehtoa ei ollut joten vastasin ei mikään näistä...
Laktovegetaristi - ei voi tarjota kananmunaa
Ihmisen pituus keskivartalo 66cm ja suhde 2:3:4? Pituus: olisko ollu 176cm
Omenat 2€/kg ja päärynät 2,5€/kg: päärynät 25% kalliimpia tai jotain.. 🙊 Kysyttiinkö ees noin... Ei voi muistaa, kauhee kiire
Hierojan nimi oli joku j:llä alkava mies? 😆
Matkakysymys: oisinko lähettäny ne johonki espanjaan tai johonki kaupunki + rantalomalle että miellyttäis auringonpalvojaa, ihmiskammosta, aikatauluongelmaisia, persaukista, rokotevastaista... 🤪 Kauhee tehtävä.
Asuntotyypeille olisko ollu 4h+k 2 kerroksesta 1.9. alkaen ja tais olla viel juna-asema lähellä
Englannin vikassa tehtävässä vertailtiin kai naistyöntekijän palkkaa, perhemyönteisyyttä yms., kun esimiehenä/pomona oli nainen vs mies? 🤣
Matemaattis-luonnontieteen (?) vika tehtävä: laskin 0,5 x pii x r^2 (puolikkaan ympyrän pinta-alan) ja siihen lisäks kolmion pinta-ala, pythagoraan lauseella kolmion sivun ja siitä (kanta x korkeus) : 2 ja tulos tais olla se eka eli 50m2 jos en väärin muista...
Ja se kaavan pyörittely w1 = (jotain/T) - w2
Pallon heitossa lentoradan korkeimmassa kohdassa vaikuttaa painovoima ja ilmanvastus. (yleensä ilmanvastusta ei kyllä huomioida laskuissa koska melko merkityksetön, mutta... 🤔)
Mitäköhän vielä....
20% 2.5 eurosta on 0,50. Joten eikö kahvi oo 20%halvempi. Meillä kysyttiin matkakuluista muuten samat luvut.
Apinag kirjoitti:
5% = 0,05 < 0,0666.. (1/15) < 1/5 tai jotain.. Ja sellasta vaihtoehtoa ei ollut joten vastasin ei mikään näistä...
Omenat 2€/kg ja päärynät 2,5€/kg: päärynät 25% kalliimpia tai jotain.. 🙊 Kysyttiinkö ees noin... Ei voi muistaa, kauhee kiire
Matkakysymys: oisinko lähettäny ne johonki espanjaan tai johonki kaupunki + rantalomalle että miellyttäis auringonpalvojaa, ihmiskammosta, aikatauluongelmaisia, persaukista, rokotevastaista... 🤪 Kauhee tehtävä.
Asuntotyypeille olisko ollu 4h+k 2 kerroksesta 1.9. alkaen ja tais olla viel juna-asema lähellä
Englannin vikassa tehtävässä vertailtiin kai naistyöntekijän palkkaa, perhemyönteisyyttä yms., kun esimiehenä/pomona oli nainen vs mies? 🤣
Matemaattis-luonnontieteen (?) vika tehtävä: laskin 0,5 x pii x r^2 (puolikkaan ympyrän pinta-alan) ja siihen lisäks kolmion pinta-ala, pythagoraan lauseella kolmion sivun ja siitä (kanta x korkeus) : 2 ja tulos tais olla se eka eli 50m2 jos en väärin muista...
Pallon heitossa lentoradan korkeimmassa kohdassa vaikuttaa painovoima ja ilmanvastus. (yleensä ilmanvastusta ei kyllä huomioida laskuissa koska melko merkityksetön, mutta... 🤔)
Mitäköhän vielä....
Mä laitoin tyypit matkalle Moskovaan 🙈 ja sitten asumaan ne vitoskerros 4h+k sauna, hissi (koska pyörätuoli), luonto ja asemat lähellä ja vuokra passasi ja muuttopäivä
Ja munakasta en tarjoilisi
ja ...
matematiikka ihan kamala
Tyypin pituus laskin et olis 176
mutta se rasvaprosentti, olikohan 41 liikaa
Ainoa jonka matikasta varmuudella osasin oli se kasvin pituus
Sitten se tyttö kauppaan ja mummolaan, minusta se teki matkaa 96min joten ei sopinut vastauksiin
Äidinkielessä se alkuperäisen suunnittelijan kunnioitus
Apinag kirjoitti:
Mitäköhän vielä....
Eiks se asuntotyyppi ollut se kolmio, se vapautu myös 1.9., ja koska ne tytöt oli valmiita oleskelemaan samassa huoneessa (ns. ”sopinut” jo siitä) + jätkät sit omissa huoneissa. Piti olla myös tarkkana, että rakennuksessa on hissi, koska se yks oli loukannu jalkansa ja oli pyörätuolissa? Idk.
Matkakohteeks laitoin Italian, koska eikö se yks just kammoksunut uimista niin rantaloma oli kait ehdoton nou-nou. 😄
Kananmunan myös muistan itse laittaneeni...
Äidinkielessä kyllä vitutti eniten se kun aika loppui kesken.
Vierailija kirjoitti:
Apinag kirjoitti:
Mitäköhän vielä....
Mä laitoin tyypit matkalle Moskovaan 🙈 ja sitten asumaan ne vitoskerros 4h+k sauna, hissi (koska pyörätuoli), luonto ja asemat lähellä ja vuokra passasi ja muuttopäivä
ja ...
matematiikka ihan kamalaTyypin pituus laskin et olis 176
mutta se rasvaprosentti, olikohan 41 liikaaAinoa jonka matikasta varmuudella osasin oli se kasvin pituus
Sitten se tyttö kauppaan ja mummolaan, minusta se teki matkaa 96min joten ei sopinut vastauksiin
Oliko sen kasvin pituus joku 4,9cm(?)...koska ite vaan veikkasin sen taulukon perusteella nopeasti :-D
Vierailija kirjoitti:
Apinag kirjoitti:
Mitäköhän vielä....
ja ...
mutta se rasvaprosentti, olikohan 41 liikaaAinoa jonka matikasta varmuudella osasin oli se kasvin pituus
Mäkin meinasin aluks laittaa ne matkalle Moskovaan! Mutta tulin toisiin ajatuksiin, koska se on suurkaupunki ja tää ihmiskammonen ei varmaan ois muuten ku hotellissa itkemässä koko loman. Ja sit tälle toiselle tyypille, eli auringonpalvojalle tulis paha mieli jos ois vaan harmaa kaupunkiloma. 🤣
Laitoin rasvaprosentiks muistaakseni 31%?
Ja saman vastasin kauppa-mummolatehtävään!
Matemaattis-luonnontieteellisestä muistui vielä mieleen vastaus c = 1kJ/(kg*C)
Apinag kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinag kirjoitti:
Mitäköhän vielä....
ja ...
Mäkin meinasin aluks laittaa ne matkalle Moskovaan! Mutta tulin toisiin ajatuksiin, koska se on suurkaupunki ja tää ihmiskammonen ei varmaan ois muuten ku hotellissa itkemässä koko loman. Ja sit tälle toiselle tyypille, eli auringonpalvojalle tulis paha mieli jos ois vaan harmaa kaupunkiloma. 🤣
Laitoin rasvaprosentiks muistaakseni 31%?
Ja saman vastasin kauppa-mummolatehtävään!
Matemaattis-luonnontieteellisestä muistui vielä mieleen vastaus c = 1kJ/(kg*C)
Mä en enää muista mitä
mä ajattelin siitä Moskovasta, muistan vaan että olin aika varma vastauksestani. Ainakin se sopi aikataulullisesti kaikille ja sitten tää yks kun ei halunnut käyttää kuin sen tonnin rahaa siihen matkaan. Mietin jotain että ne muut rikkaat voi sit matkustaa itteksee luksuslomillensa ja se kaupunkiahdistuja vois nyt vaan yrittää 🙈
Olisi kyllä kiva jos näkisi oikeat vastaukset joskus.
Ärsyttää. Hämmennyin eettiset osiosta niin paljon. Sitten osasin vastata niin etten ajatellut onko tilanne eettisesti oikein vai väärin (kuten ilmeisesti pitikin), mutta sitten aloin epäröimään ja aloin vaihtamaan vastauksia toisiin.
30.10 kokeessa olleet mitä laitoitte hieroja nimeksi? Itse laitoin Merjan. Ja oliko tytön koulumatka vastaus mikä?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää. Hämmennyin eettiset osiosta niin paljon. Sitten osasin vastata niin etten ajatellut onko tilanne eettisesti oikein vai väärin (kuten ilmeisesti pitikin), mutta sitten aloin epäröimään ja aloin vaihtamaan vastauksia toisiin.
30.10 kokeessa olleet mitä laitoitte hieroja nimeksi? Itse laitoin Merjan. Ja oliko tytön koulumatka vastaus mikä?
Minä kävin keskiviikkona tekemässä kokeen ja oli kyllä aika erikoinen. Muistaakseni laitoin kans tuon Merjan ja taisin laittaa 0.6 tuohon koulumatkatehtävään. Matikka, äikkä ja päätöksenteko vaikutti aika helpoilta, mutta englanti ja eettiset taidot meni kyllä aivan pieleen. Enpä oikein usko, että koulupaikkaa saan tuolla kokeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koe nyt sitten sellainen minkä kaikki tekevät koneella? Onko se siis sellainen missä samat osiot kaikilla ja sitten alakohtainen osio? Luin tästä vaan vähän aikaa sitten ja en siis ole nyt hakenut tämän uudenlaisen kokeen aikana. Muistan silloin, kun itse hain niin ei ollut toivoakaan päästä. Minulle on oikeastaan vaikeaa sekä enkku, että matikka ja sen vuoksi koen amk.n pääsyn vaikeaksi. Sen vuoksi minusta on aika ihmeellistä jos sanotaan, että amk olisi juuri minun paikkani, kun oikeastaan sinne on itseni vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Se vaikeus iskee jo siinä kokeessa ja menee jokin osia pilalle.
Itse olen puolestaan yrittänyt päästä yliopistoon ja olen ollut pari kertaa todella lähellä. Tähän on silti kivaa valmistautua, koska tietää että voi auttaa itseään pääsemään opiskelemalla sen aineiston hyvin ja ei siellä mihin olen hakenut ole ollut mitään matikkaa tai enkkua vastassa vaan olen ihan hyvin pystynyt sen kokeen tekemään. En edes usko , että voisin ikinä osallistua sellaiseen kokeeseen missä jo heti vaaditaan hyvää kielitaitoa ja matikkaa. Ymmärrän sen, että vaikeuksia voi tulla opiskelussa jos ei niitä kunnolla osaa, mutta ensin kun pitäisi edes päästä sinne ja se ei onnistu jos on heti nämä hankalat aineet kokeessa edessä. Sen vuoksi amk:sta tulee minulle varmaan sellainen etten voi sinne edes hakea.
Yliopistosta on helpompi miettiä niitä aloja jonne olisi edes realistista päästä ja aion vielä yrittää. Tosin pelottaa sekin asia, että jos yhä enemmän valitaan todistuksen mukaan ja sekin on minulle huono. Tuntuu, että kaikki mahdollisuudet vaan heikkenevät. Minullakin suuri toivo, että pääsisin yliopistoon ja en suostu luovuttamaan. Itse olen hakenut nyt vasta kolme kertaa. Surettaa eniten se, etten keksinyt yhtä linjaa aikaisemmin ja meni pari kertaa hukkaa. Olen ollut parhaimmillaan toisella varasijalla. Viime kevät meni huonommin. En sano linjoja sen takia, etten itsekään jaksa sitä kommenttia, että kyllä sinne kaikki pääsevät. Olen muutenkin saanut arvostelua jo ihan tarpeeksi. Naurattaa välillä, kun samanikäinen sukulainen valmistui keväällä ja minä poljen paikallani edelleen. No onnea hänelle silti, mutta tahtoisi sitä itsekin eteenpäin.
Oletko ihan suomenkielinen? Jos olet, niin en suosittele sinulle yliopistoon hakemista. Äidinkielen osaamisesi ei tekstisi perusteella ole yliopistotasoa, ja englantiakin siellä tarvitaan. Mikset vain harkitsisi ammattikoulua? Ei ole mitään syytä väheksyä ammatillista koulutusta, moni on ns. erinomainen tekijä mutta huono lukija.
Minusta taas ei tässä mitään virheitä paljon ollut. Itse olen aina tykännyt lukea ja opiskella eli ei siitä ole kiinni. Sori jos jokin virhe ärsytti sinua niin paljon.
Keskiviikon koe/uninen panda. Mitä ihmettä vastasitte siihen? :D
Täällä taas se eettinen setti oli ylivoimaisesti helpoin, sen jälkeen ehkä englanti jossa kylläkin oli ihan järkyttävän vaikeita sanoja käytetty, hassua että oli ikäänkuin sanakoe, haettiin yksittäisille sanoille umpivaikeita synonyymejä. Matematiikka ja päätöksentekotaidot molemmat oli mielestäni tasaisen vaikeita mutta ei mitään mahdottomia, osa oli tosi helppoja tyyliin tutki taulukosta milloin oli joku kauneudenhoitoaika ja sitten oli pari taulukkoa jossa vastaus oli annettu suoraan, päättelyyn meni 1,5s. Molemmissa osioissa mulla loppui aika kesken, koska varsinkin matikassa tehtäviä oli jäätävän monta ja osa tosi aikaavieviä. Suomen kielen tehtävä(t) oli ihan mahdottomia melkein, vitutti kyllä jo tehtävää tehdessä, suomenkielisenä ja korkeakoulutaustalla ei vaan tajunnut lukemaansa. No ei toiveet kauhean korkealla ykköshakutoiveen osalta mutta jotain muuta varmaan sitten 😊