Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte siihen ongelmanratkaisuosion matkatehtävään?
Italia, Sorrento. Pääkriteerinä oli ajankohta jolloin kaikki pääsee mukaan, toisena hinta. Oli myös ei mannertenvälinen, lämmin ja Sorrento ei ole suurkaupunki. Sillä Tetanus-rokotteen puuttumisella ei ollut mitään väliä, koska se tarvitaan ihan kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikon koe/uninen panda. Mitä ihmettä vastasitte siihen? :D
Mitä siinä kysyttiin?
En muista itsekkään miten se meni. Mutta jotain tyyliin "väsynyt panda haukottelee" ja väittämät luokkaa "kun panda on väsynyt see haukottelee aina"
"haukotteleva panda on aina väsynyt" jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikon koe/uninen panda. Mitä ihmettä vastasitte siihen? :D
Mitä siinä kysyttiin?
Kun panda on väsynyt, sille maistuu uni.
Väittämät
a) kun panda ei ole väsynyt, sille ei maistu uni
b) kun pandalle maistuu uni, se on väsynyt
ja kolmatta väittämää en muista :D
Voi kuule, sitten vasta tiedät mitä epätoivo on kun olet valittu amkhon ja neljä ainetta josta jokaisesta on 3-5 erilaista tehtäväö joiden deadline on viikon päästä.
Asioita ei käydä peruskoulumaisesti läpi vaan matskua annetaan ja loput lähteinä. Laaja aihealue ja noin puolet enkuks. Osa palautettavista enkuks.
Ei niin maailman minkään näköistä mahdollisuutta käydä koko aineisto läpi, opeteltava koulutus lukio pohjalta, ei siis aiempaa ammattikoulutusta.
Tule sit kertomaan mitä on epätoivo. Tentissä kysytään asiaa jota et ole edes sivulauseessa huomannut.
Miten idiootiksi voi itsensä tunteakaan. Onnistumisia. Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koe nyt sitten sellainen minkä kaikki tekevät koneella? Onko se siis sellainen missä samat osiot kaikilla ja sitten alakohtainen osio? Luin tästä vaan vähän aikaa sitten ja en siis ole nyt hakenut tämän uudenlaisen kokeen aikana. Muistan silloin, kun itse hain niin ei ollut toivoakaan päästä. Minulle on oikeastaan vaikeaa sekä enkku, että matikka ja sen vuoksi koen amk.n pääsyn vaikeaksi. Sen vuoksi minusta on aika ihmeellistä jos sanotaan, että amk olisi juuri minun paikkani, kun oikeastaan sinne on itseni vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Se vaikeus iskee jo siinä kokeessa ja menee jokin osia pilall
e.Itse olen puolestaan yrittänyt päästä yliopistoon ja olen ollut pari kertaa todella lähellä. Tähän on silti kivaa valmistautua, koska tietää että voi auttaa itseään pääsemään opiskelemalla sen aineiston hyvin ja ei siellä mihin olen hakenut ole ollut mitään matikkaa tai enkkua vastassa vaan olen ihan hyvin pystynyt sen kokeen tekemään. En edes usko , että voisin ikinä osallistua sellaiseen kokeeseen missä jo heti vaaditaan hyvää kielitaitoa ja matikkaa. Ymmärrän sen, että vaikeuksia voi tulla opiskelussa jos ei niitä kunnolla osaa, mutta ensin kun pitäisi edes päästä sinne ja se ei onnistu jos on heti nämä hankalat aineet kokeessa edessä. Sen vuoksi amk:sta tulee minulle varmaan sellainen etten voi sinne edes hakea.
Yliopistosta on helpompi miettiä niitä aloja jonne olisi edes realistista päästä ja aion vielä yrittää. Tosin pelottaa sekin asia, että jos yhä enemmän valitaan todistuksen mukaan ja sekin on minulle huono. Tuntuu, että kaikki mahdollisuudet vaan heikkenevät. Minullakin suuri toivo, että pääsisin yliopistoon ja en suostu luovuttamaan. Itse olen hakenut nyt vasta kolme kertaa. Surettaa eniten se, etten keksinyt yhtä linjaa aikaisemmin ja meni pari kertaa hukkaa. Olen ollut parhaimmillaan toisella varasijalla. Viime kevät meni huonommin. En sano linjoja sen takia, etten itsekään jaksa sitä kommenttia, että kyllä sinne kaikki pääsevät. Olen muutenkin saanut arvostelua jo ihan tarpeeksi. Naurattaa välillä, kun samanikäinen sukulainen valmistui keväällä ja minä poljen paikallani edelleen. No onnea hänelle silti, mutta tahtoisi sitä itsekin eteenpäin.
Oletko ihan suomenkielinen? Jos olet, niin en suosittele sinulle yliopistoon hakemista. Äidinkielen osaamisesi ei tekstisi perusteella ole yliopistotasoa, ja englantiakin siellä tarvitaan. Mikset vain harkitsisi ammattikoulua? Ei ole mitään syytä väheksyä ammatillista koulutusta, moni on ns. erinomainen tekijä mutta huono lukija.
No voi hyvänen aika. Ehkäpä yhden av-viestin perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä. Käyn aikuislukiota ja vetelen esseistä kymppejä, kirjoittaminen on varmaan suurin vahvuuteni. Mutta en mä kyllä netissä jaksa miettiä, että miten kirjoitan. 😁
-ohis
Perjantain koe:
Kissa, kani ja koira
Kysymys: minkä värinen koira oli?
Kani oli keskimmäisessä häkissä, kissa ruskean eläimen vieressä (=kani) ja kani oli eläimen vieressä joka ei ollut harmaa?? Vai menikö näin?
Vastasin: tiedot ei riittäneet...
Mua 36v hakijana alkoi hieman mietityttämään mihin lasten kouluun oikein olen hakemassa kun tehtävissä on jotain 18v lapsien ekan matkan suunnittelua ja jotain hemmetin vegekysymyksiä. Tää panda kysymys oli kaiken huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koe nyt sitten sellainen minkä kaikki tekevät koneella? Onko se siis sellainen missä samat osiot kaikilla ja sitten alakohtainen osio? Luin tästä vaan vähän aikaa sitten ja en siis ole nyt hakenut tämän uudenlaisen kokeen aikana. Muistan silloin, kun itse hain niin ei ollut toivoakaan päästä. Minulle on oikeastaan vaikeaa sekä enkku, että matikka ja sen vuoksi koen amk.n pääsyn vaikeaksi. Sen vuoksi minusta on aika ihmeellistä jos sanotaan, että amk olisi juuri minun paikkani, kun oikeastaan sinne on itseni vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Se vaikeus iskee jo siinä kokeessa ja menee jokin osia pilall
e.Itse olen puolestaan yrittänyt päästä yliopistoon ja olen ollut pari kertaa todella lähellä. Tähän on silti kivaa valmistautua, koska tietää että voi auttaa itseään pääsemään opiskelemalla sen aineiston hyvin ja ei siellä mihin olen hakenut ole ollut mitään matikkaa tai enkkua vastassa vaan olen ihan hyvin pystynyt sen kokeen tekemään. En edes usko , että voisin ikinä osallistua sellaiseen kokeeseen missä jo heti vaaditaan hyvää kielitaitoa ja matikkaa. Ymmärrän sen, että vaikeuksia voi tulla opiskelussa jos ei niitä kunnolla osaa, mutta ensin kun pitäisi edes päästä sinne ja se ei onnistu jos on heti nämä hankalat aineet kokeessa edessä. Sen vuoksi amk:sta tulee minulle varmaan sellainen etten voi sinne edes hakea.
Yliopistosta on helpompi miettiä niitä aloja jonne olisi edes realistista päästä ja aion vielä yrittää. Tosin pelottaa sekin asia, että jos yhä enemmän valitaan todistuksen mukaan ja sekin on minulle huono. Tuntuu, että kaikki mahdollisuudet vaan heikkenevät. Minullakin suuri toivo, että pääsisin yliopistoon ja en suostu luovuttamaan. Itse olen hakenut nyt vasta kolme kertaa. Surettaa eniten se, etten keksinyt yhtä linjaa aikaisemmin ja meni pari kertaa hukkaa. Olen ollut parhaimmillaan toisella varasijalla. Viime kevät meni huonommin. En sano linjoja sen takia, etten itsekään jaksa sitä kommenttia, että kyllä sinne kaikki pääsevät. Olen muutenkin saanut arvostelua jo ihan tarpeeksi. Naurattaa välillä, kun samanikäinen sukulainen valmistui keväällä ja minä poljen paikallani edelleen. No onnea hänelle silti, mutta tahtoisi sitä itsekin eteenpäin.
Oletko ihan suomenkielinen? Jos olet, niin en suosittele sinulle yliopistoon hakemista. Äidinkielen osaamisesi ei tekstisi perusteella ole yliopistotasoa, ja englantiakin siellä tarvitaan. Mikset vain harkitsisi ammattikoulua? Ei ole mitään syytä väheksyä ammatillista koulutusta, moni on ns. erinomainen tekijä mutta huono lukija.
No voi hyvänen aika. Ehkäpä yhden av-viestin perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä. Käyn aikuislukiota ja vetelen esseistä kymppejä, kirjoittaminen on varmaan suurin vahvuuteni. Mutta en mä kyllä netissä jaksa miettiä, että miten kirjoitan. 😁
-ohis
Jos osaa oikeasti kirjoittaa hyvin, niin kyllä se teksti on silloin sujuvaa netissäkin. Ei tarvitse erikseen miettiä, että kirjoitanpa nyt keskustelupalstalle väärin.
"Jos osaa oikeasti kirjoittaa hyvin, niin kyllä se teksti on silloin sujuvaa netissäkin. Ei tarvitse erikseen miettiä, että kirjoitanpa nyt keskustelupalstalle väärin."
Olen eri mieltä. Itsekkin pärjään kirjallisissa tehtävissä hyvin, mutta netissä en mieti tarkalleen mitä kirjoitan. Netissä kirjoitan puhekieltä ja kirjoitusvirheitä tulee helposti koska en jaksa miettiä.
Apinag kirjoitti:
Perjantain koe:
Kissa, kani ja koiraKysymys: minkä värinen koira oli?
Kani oli keskimmäisessä häkissä, kissa ruskean eläimen vieressä (=kani) ja kani oli eläimen vieressä joka ei ollut harmaa?? Vai menikö näin?
Muistaakseni kerrottiin; että kani on kissan oikealla puolella eli jos kani oli keskellä kissan oli tällöin pakko olla vasemmalla...eli = kani ruskea, koska kissa oli ruskean eläimen vieressä ja siitä pystyi päättelemään loput. Eli se 1 ja 2 tieto riitti.
Apinag kirjoitti:
Perjantain koe:
Tai siis muistat varmaan kysymyksen muodon väärin, koska ”kani oli keskimmäisessä häkissä” = ”kani oli eläimen vieressä joka ei ollut harmaa”, jos kani on keskellä niin pakkohan sen on olla myös silloin harmaan vieressä. En tiedä, meni sekavaksi. 🤣
Apinag kirjoitti:
Perjantain koe:
Eihän siinä koiran väriä kysytty vaan sitä, riittävätkö annetut tiedot selvittämään sitä.
Minä laitoin että sekä tieto 1 että tieto 2 tarvitaan sen selvittämiseen.
Itse hämmennyin ruokatehtävässä koska jostain syystä mietin pitkään sitä mikä ruoka sopisi kaikille. Ja mikään ruokahan ei sopinut kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Itse hämmennyin ruokatehtävässä koska jostain syystä mietin pitkään sitä mikä ruoka sopisi kaikille. Ja mikään ruokahan ei sopinut kaikille.
Sopivatpas.
?
Minä laitoin sen munaruoan, se oli ainoa joka ei sopinut.
Minä hämmennyin vain siitä, kun kysymyksissä usein ”Ville” teki sitä ja tätä ja aina tuli mieleen BB-Ville.
Tämä olisi kyllä hyvä peruste jo päästää minut opiskelemaan ... olen muuten ihan pohjalla.
:D
Mitä vastasitte siihen tehtävään, jossa oli kolme äijää ja sitten piti päätellä niiden ammatit.
Mun aivot meni siinä kohden aivan tilttiin.
Se tehtävän viimeinen lause hämäsi. Se oli tyyliin ”jos Kimmo on automekaanikko niin Villekin on automekaanikko.”
Kun juuri oli kerrottu että Ville on sairaanhoitaja.
En just muista tarkkaan miten se meni, mutta tosi hämärä.
Milloinkahan aikaisintaan voisi alkaa tulemaan päätökset?
Aijaa, no sit mulla meni väärin koiratehtävä :DD voi pers
Mitä siinä kysyttiin?