Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Itsellä oli kirjallinen koe joka sisälsi logiikkaa (mikä kuvio tulee seuraavaksi), perusmatikkaa (murtolukuja, prosenttilaskuja ym.) ja ihan luetunymmärtämistä (piti lukea jotain artikkelia x minuutin ajan ja vastata monivalintakysymyksiin). Sitten pienryhmähaastattelu päälle, siellä kysyttiin lähinnä motivaatiosta hakea ko. alalle. Koe oli mielestäni helppo, mutta hakijoita oli valtavasti eli jos päättötodistuksesta ei saanut hyviä pisteitä niin pääsykokeesta täyty saada lähes täydet pisteet sisäänpääsyyn. Ala- ja oppilaitoskohtaisiahan nämä ovat, johonkin voi päästä kunhan käy kirjoittamassa nimensä paperiin ja johonkin voi olla 20 hakijaa yhtä opiskelupaikkaa kohden.
Oliko siis äidinkielen ja englannin tehtävät myös pelkästään monivalintaa?
Vierailija kirjoitti:
Monivalintanero - Not! kirjoitti:
Samaa mieltä edellisten kanssa, huh huh kun oli haastava pääsykoe tänään ! Itsellä Laudaturin yo-paperit, yksi korkeakoulututkinto takana, melkein natiivitason englanti ja silti koin kokeen haastavaksi!! Sosiologiaa hain lukemaan. Olen hiljattain tehnyt pari psykologista testiä töiden hakuun (passed, sain paikan) ja varsinkin loogisen päättelyn osuus oli samantyyppinen, tosin "advanced level". Toivoisinkin, että jos AMK pääsykoetta muokataan esim ensi vuodeksi tätä pelkkää monivalinta-digikoetta vielä harkittaisiin. Joku digiosuus, esim lyhempi - logiikka, englanti & suomenkielen ymmärrys voisi olla mutta ainakin sos alalla matematiikan korvaisin vaikka vartin videohaastattelulla jossa kysyttäisiin motivaatiosta tai annettaisiin joku case ratkaistavaksi. Monivalintakysymykset eivät sovi kaikille ja olen sitä mieltä että koe nykyisessä muodossaan ei ole onnistunut. Liian haastava ja suosii monivalintakysymyksiin tottuneita matemaatikkoja. Kehitettävää on!
Siis mitä hait opiskelemaan?
Tämä valintakoe on tarkkaan mietitty. Samalla kerralla voi hakea moneen paikkaan ja monivalinnat on helppo tarkistaa, siis ovat automaattisia tarkastaa.
Ei ole mitään mahdollisuuksia haastatteluihin eivätkä ne ole sen luotettavampia.
Noin hyvillä papereilla pääset kyllä todistusvalinnassa sisään.
Ei välttämättä pääse hyvilläkään yo-papereilla ihan heittämällä todistusvalinnassa, jos ei ole ensikertalainen ja korkeakoulututkinnon Suomessa suorittanut ei ole enää ensikertalainen.
Itse hain todistusvalinnassa ei-suosittuun kohteeseen hyvillä yo-papereilla ja jäin toiselle varasijalle, koska en ole ensikertalainen. Olisin luultavasti päässyt suoraan, jos olisin ollut ensikertalainen.
Nuo kokeet kuulostavat vaativilta. Onko ammattikorkeoiden sisäänpääsymääriin tullut muutoksia? Meinaan vaan sitä että jos yhteensä suunnilleen sama määrä pääsee sisään kuin ennenkin jolloin ainakin oma koe oli muumitasoa niin silloinhan esim. 30 prossaa pääsee tiettyyn paikkaan oli kuinka vaikeat kokeet tahansa.
Montako tekstiä äidinkielessä oli? Ehdin lukea ja vastata vain kahteen. Tuliko tässä osiossa miinusta jos jätti vastaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Monivalintanero - Not! kirjoitti:
Samaa mieltä edellisten kanssa, huh huh kun oli haastava pääsykoe tänään ! Itsellä Laudaturin yo-paperit, yksi korkeakoulututkinto takana, melkein natiivitason englanti ja silti koin kokeen haastavaksi!! Sosiologiaa hain lukemaan. Olen hiljattain tehnyt pari psykologista testiä töiden hakuun (passed, sain paikan) ja varsinkin loogisen päättelyn osuus oli samantyyppinen, tosin "advanced level". Toivoisinkin, että jos AMK pääsykoetta muokataan esim ensi vuodeksi tätä pelkkää monivalinta-digikoetta vielä harkittaisiin. Joku digiosuus, esim lyhempi - logiikka, englanti & suomenkielen ymmärrys voisi olla mutta ainakin sos alalla matematiikan korvaisin vaikka vartin videohaastattelulla jossa kysyttäisiin motivaatiosta tai annettaisiin joku case ratkaistavaksi. Monivalintakysymykset eivät sovi kaikille ja olen sitä mieltä että koe nykyisessä muodossaan ei ole onnistunut. Liian haastava ja suosii monivalintakysymyksiin tottuneita matemaatikkoja. Kehitettävää on!
Tämä valintakoe on tarkkaan mietitty. Samalla kerralla voi hakea moneen paikkaan ja monivalinnat on helppo tarkistaa, siis ovat automaattisia tarkastaa.
Ei ole mitään mahdollisuuksia haastatteluihin eivätkä ne ole sen luotettavampia.
En oo tuo jolle vastasit, mutta mullakin oli täydet todistuspisteet (LLE arvosanat niistä aineista, jotka huomioitiin), enkä silti tullut hyväksytyksi todistusvalinnassa kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseeni. Ensikertalaiset kun ovat siinäkin etusijalla.
Jos kone laskee tulokset automaattisesti niin miksiköhän kestää kuitenkin kuukausi ennen kuin tulokset voidaan julkistaa?
Toivottavasti tulisi edes oikeita vastauksia johonkin ennen sitä, mutta siitä ei ainakaan ole mitään mainintaa.
En ole aiemmin hakenut.
Opiskelupaikoista ilmoitetaan viimeistään 28.11. Onko kokemusta siitä, milloin aikaisintaan tiedot tulisi :)
Vierailija kirjoitti:
Jos kone laskee tulokset automaattisesti niin miksiköhän kestää kuitenkin kuukausi ennen kuin tulokset voidaan julkistaa?
Toivottavasti tulisi edes oikeita vastauksia johonkin ennen sitä, mutta siitä ei ainakaan ole mitään mainintaa.
Koska kyseessä on koko yhteishaku. Tarjotaan ylintä paikkaa, johon pusteet riittää. Ne sijotukset vaihtuu sitten taas ja taas.
Tämä uusi koetapa on erittäin hyvä. Monista tuntuu vaikealta, muttei ne kysymykset voikaan olla liian helppoja. Näin saadaan järjestys hakijoiden yleisistä valmiuksista. Ihan palikkatestejä, jotka on erittäin helppo automaattisesti laittaa järjestykseen. Hakija saa mennä omaan kaupunkiin kokeeseen ja tehdä samalla vaikka kolmen alan ja kuuden amk kokeen.
Kukaanhan ei viedä omaa tulostaan tiedä.
Mä ymmärsin, että tuolla valintakoetilaisuudessa piti olla paikalla klo 8 tai muuten ei enää pääse. Suurin osa ihmisistä istui paikallaan salissa 45 minuuttia hiljaa sormiaan pyöritellen ennen kokeen alkua, mutta ovet olivat kuitenkin koko ajan auki ja porukkaa tuli sisälle paljon myöhemminkin. Ei tietenkään enää klo 9 jälkeen, mutta kuitenkin.
Odotellessa ei saanut käyttää puhelinta ja koneella sai olla auki ainoastaan se koesivusto. En tietenkään usko, että sillä olisi mitään vaikutusta tuloksiin, mutta noin muuten luulisi AMK-ihmisten tietävän, että ihmisen vireystila ei ole korkeimmillaan sen jälkeen, kun joutuu lähes tunnin istua paikallaan hiljaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uusi koetapa on erittäin hyvä. Monista tuntuu vaikealta, muttei ne kysymykset voikaan olla liian helppoja. Näin saadaan järjestys hakijoiden yleisistä valmiuksista. Ihan palikkatestejä, jotka on erittäin helppo automaattisesti laittaa järjestykseen. Hakija saa mennä omaan kaupunkiin kokeeseen ja tehdä samalla vaikka kolmen alan ja kuuden amk kokeen.
Ei todellakaan ole, koska tässä ei mitata motivaatiota ollenkaan. Se, että kaikki tasapäistetään riippumatta alasta, on huonosti laaditun kokeen merkki. Kokeiden tarkastajille on helppoa tietty, eikä psykologejakaan tarvita. Kunnat säästää. Siitähän tässä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärsin, että tuolla valintakoetilaisuudessa piti olla paikalla klo 8 tai muuten ei enää pääse. Suurin osa ihmisistä istui paikallaan salissa 45 minuuttia hiljaa sormiaan pyöritellen ennen kokeen alkua, mutta ovet olivat kuitenkin koko ajan auki ja porukkaa tuli sisälle paljon myöhemminkin. Ei tietenkään enää klo 9 jälkeen, mutta kuitenkin.
Odotellessa ei saanut käyttää puhelinta ja koneella sai olla auki ainoastaan se koesivusto. En tietenkään usko, että sillä olisi mitään vaikutusta tuloksiin, mutta noin muuten luulisi AMK-ihmisten tietävän, että ihmisen vireystila ei ole korkeimmillaan sen jälkeen, kun joutuu lähes tunnin istua paikallaan hiljaa tekemättä mitään.
Mua myös ärsytti tämä ihan hirveästi! Etukäteen oli ilmoitettu, että paikalla pitää olla viimeistään klo 8 ja myöhässä ei pääse tekemään koetta. Sitten saatiinkin istua tunti luokassa tyhjän panttina ja ”odoteltiin myöhästyjiä”. Jos olisin tiennyt tästä mahdollisuudesta, olisin itsekin tullut paikalle vasta joskus varttia vaille yhdeksän. Olisi ollut paljon miellyttävämpää valmistautua kokeeseen rauhassa itsekseen sen sijaan, että jouduin kuuntelemaan tunnin vieressäni istuneen AD/HD:sta kärsivän (hän itse siis tiedotti tämän koko luokalle) miekkosen taukoamatonta pälätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole, koska tässä ei mitata motivaatiota ollenkaan. Se, että kaikki tasapäistetään riippumatta alasta, on huonosti laaditun kokeen merkki. Kokeiden tarkastajille on helppoa tietty, eikä psykologejakaan tarvita. Kunnat säästää. Siitähän tässä on kysymys.
Ihan yhtälailla mittaa motivaatiota kuin aikaisemmatkin. Tässä mitataan opiskel6valmiuksia. Linja on vähentää ennakkovalmistautumista.
Säästöjä ei haeta eikä se psykologi taa mitään autuaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tehtävät oli monivalintoja
Eivät ainakaan viime keväänä kaikissa kouluissa olleet. Itse käsitin myös, että ovat ja matikkaa oli kuusi sivua eikä yhtään monivalintaa, lisäksi oli suomenkielinen kirjallinen tehtävä ja englanninkielinen tehtävä, jolla vastaus oli itselläni yksi A4. Moni oli käynyt muilla paikkakunnilla pääsykokeissa ja ihmettelivät miten vaikea koe oli. Pääsin peruskoulupohjalta sisään ja sain muistaakseni 51/60 pistettä. Mulla on kylläkin 10vuotta esimiestöitä takana, vaikka en ole peruskoulun jälkeen käynyt kuin yksityisen kauneudenhoitoalan koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tehtävät oli monivalintoja
Eivät ainakaan viime keväänä kaikissa kouluissa olleet. Itse käsitin myös, että ovat ja matikkaa oli kuusi sivua eikä yhtään monivalintaa, lisäksi oli suomenkielinen kirjallinen tehtävä ja englanninkielinen tehtävä, jolla vastaus oli itselläni yksi A4. Moni oli käynyt muilla paikkakunnilla pääsykokeissa ja ihmettelivät miten vaikea koe oli. Pääsin peruskoulupohjalta sisään ja sain muistaakseni 51/60 pistettä. Mulla on kylläkin 10vuotta esimiestöitä takana, vaikka en ole peruskoulun jälkeen käynyt kuin yksityisen kauneudenhoitoalan koulun.
Tämä on nyt ensimmäinen kierros uutta tapaa.
Ei se sitä pääsemistä yhtään vaikeuta, vaikka täällä kovasti vadtustetaan.
Itselläni koe nyt takanapäin. Loogiset päättelytehtävät olivat todella helppoja, mutta muuten koe oli tietyllä tapaa haastava. Mutta sehän valintakokeen tarkoitus onkin. Osa tehtävistä helppoja ja osa vaatii vähän enemmän pähkäilyä. Itselläni ammattikoulu pohjalla ja vielä ensikertalaisuus status jäljellä eli toivottavasti pääsisi ensimmäiseen hakukohteeseen. Itseäni ärsytti kyllä myös toi kokeen aikataulutus, mekin jouduimme istumaan 45 minuuttia paikallaan tekemättä mitään. Olisi hyvin riittänyt jos koululla olisi pitänyt olla viimeistään vaikka 8.30.
Kaikki monivalintoja, vääristä vastauksista miinuspisteitä, mikä mua ainakin vähän ahdisti ja sai epävarmaksi. Englanti ja äidinkieli oli todella vaikeita, vaikka mullakin on suoritettuna yliopistossa molemmista jo vaaditut kokeet. Sanasto englannissa oli aivan friikkiä ja aiheet omituisia. Mikä seuraavista tarkoittaa samaa kuin tekstissä oleva sana X - ja vaihtoehdoista yhdestä tiedät että ei toi, kahta et oo ikinä nähnytkään ja yks on sellainen ehkä saattaa hyvällä tahdolla olla vähän sinne päin, mutta ei varsinaisesti.
Luulin että tajuan suomea, mutta ei vaan tekstin ymmärtämistaidot meinanneet riittää. Vaihtoehdoista pari aina jotenkin hämäriä tai sitten tuntui ettei mikään liity asiaan.
Päättelyissä loppui aika, oon tosi huono sellaisissa, mutta ne matematiikan tehtävät oli jotenkin aika helppoja ja silleen arjessa kiinni olevia, mitä vois muutenkin tarvita.
Hakukohde kyllä sen verran vaativa, että en pidättele henkeäni, tai siis olen aika varma etten pääse ja joudun jatkamaan nykyisessä paskaduunissani enkä saa lähteä opiskelemaan.