Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Aika yksinkertainen ratkaisu: jos vaan englannin kieli sujuu hae ulkomaille opiskelemaan. Esim. Alankomaissa kaikki hakijat (!!!) pääsevät sisään suurimmassa osassa tutkinnoista. Tähän riittää, että täyttää hakukelpoisuuden, eli lukion (tai nykyään myös amiksen) todistus löytyy. Arvosanoilla yms. ei ole mitään väliä, todistus pitää vain ladata hakupalveluun nimeltä Studielink ja sieltä sain vastauksen kahdessa päivässä helmikuussa, siinä missä suomalaiset syksyllä opintojen aloittamista halajavat joutuivat odottamaan sinne kesään asti tuloksia.
Ulkomialle voi myös hakea Kelalta opintotukea ja -lainaa, jotka ovat vielä korkeammat, kuin suomeen annettavat, plus että asumistuki kuuluu edelleen ulkoimailla opiskeleville. Alankomaissa opiskelu maksaa n. 1800 per vuosi, mutta tämä ero tosiaan osittain kuroutuu umpeen, siksi koska saat enemmän tukia, kuin Suomessa opiskellessa. Jäljelle jäävä summa on siis samaa luokkaa per kk, kun itse maksoin kuntosalijäsenyydestä. Jos valmistuu ajallaan, saa hakea myös opintolainahyvitystä, jossa tulee nekin rahat takaisin, joten en käytännössä maksanut opinnoista mitään.
Erona suomalaiseen meininkiin on se, että ensimmäinen vuosi on ns. ehdollinen, jos saa 60:stä opintopisteestä alle 50, ei saa jatkaa seuraavalle vuodelle, ellei ole lääkärintodistusta tms. Seuraavina vuosina jotkut sitten löysäilleekin, maksimisuoritusaika on muistaakseni 10v.
Varsinkin AMK:ssa (Hogeschool) opiskelu on tosi leppoisaa ja riippuu ihan omasta motivaatiosta. Yliopistossa (Universiteit) ollaan vähän nipompia ja akateemisempia, ja Suomesta poiketen kandiin ja maisteriin haetaan erikseen opiskelemaan.
Suosittelen lämpimästi! Itse säästin monta vuotta hakurumbassa tällä ratkaisulla!
Äidinkielen osioon ei edes kerennyt kunnolla vastaamaan, kun huomasin ajan olevan lopussa oli vielä monta kohtaa vastaamatta ja piti hutaista loppuun. Ihan liian pitkät tekstiosiot siinä sisäistämiseen tuohon annettuun aikaan nähden. Jopa englannin osio oli helpompi ajankäytön suhteen, vaikka kielellisesti melko haastava sekin, näin päivittäin koti ja työkielenä käyttävän näkökulmasta. Ihme on jos tuolla kokeella pääsee sisään.
Vierailija kirjoitti:
Aika yksinkertainen ratkaisu: jos vaan englannin kieli sujuu hae ulkomaille opiskelemaan. Esim. Alankomaissa kaikki hakijat (!!!) pääsevät sisään suurimmassa osassa tutkinnoista. Tähän riittää, että täyttää hakukelpoisuuden, eli lukion (tai nykyään myös amiksen) todistus löytyy. Arvosanoilla yms. ei ole mitään väliä, todistus pitää vain ladata hakupalveluun nimeltä Studielink ja sieltä sain vastauksen kahdessa päivässä helmikuussa, siinä missä suomalaiset syksyllä opintojen aloittamista halajavat joutuivat odottamaan sinne kesään asti tuloksia.
Ulkomialle voi myös hakea Kelalta opintotukea ja -lainaa, jotka ovat vielä korkeammat, kuin suomeen annettavat, plus että asumistuki kuuluu edelleen ulkoimailla opiskeleville. Alankomaissa opiskelu maksaa n. 1800 per vuosi, mutta tämä ero tosiaan osittain kuroutuu umpeen, siksi koska saat enemmän tukia, kuin Suomessa opiskellessa. Jäljelle jäävä summa on siis samaa luokkaa per kk, kun itse maksoin kuntosalijäsenyydestä. Jos valmistuu ajallaan, saa hakea myös opintolainahyvitystä, jossa tulee nekin rahat takaisin, joten en käytännössä maksanut opinnoista mitään.
Erona suomalaiseen meininkiin on se, että ensimmäinen vuosi on ns. ehdollinen, jos saa 60:stä opintopisteestä alle 50, ei saa jatkaa seuraavalle vuodelle, ellei ole lääkärintodistusta tms. Seuraavina vuosina jotkut sitten löysäilleekin, maksimisuoritusaika on muistaakseni 10v.
Varsinkin AMK:ssa (Hogeschool) opiskelu on tosi leppoisaa ja riippuu ihan omasta motivaatiosta. Yliopistossa (Universiteit) ollaan vähän nipompia ja akateemisempia, ja Suomesta poiketen kandiin ja maisteriin haetaan erikseen opiskelemaan.Suosittelen lämpimästi! Itse säästin monta vuotta hakurumbassa tällä ratkaisulla!
Hollannissa tuo opiskeluiden jälkeinen rentoutuminenkin sujuu mukavammin kuin täällä suomessa... :)
Kysyttiinkö etiikka tehtävässä että onko tämä eettinen kysymys vai onko tämä eettisesti oikein?
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiinkö etiikka tehtävässä että onko tämä eettinen kysymys vai onko tämä eettisesti oikein?
Eettinen kysymys! Jotkuthan niistä väittämistä oli tyyliin lapsi on 5v, ei siihen voi edes ottaa kantaa onko eettisesti oikein vai ei 😁
Onkohan kaikilla kysytty noin? Kaveri sanoi että ymmärsi niin että eettinen kysymys = tekeekö hyvää. Esim raskaana oleva äiti juo. Vastus väärin. Miten muut on ymmärtäneet tuon tehtävän annon?
Siis mulla se tehtävänanto oli että onko kyseessä eettinen tilanne vai ei eettinen tilanne. Yks kysymyksistä koski juurikin tuota raskaana olevaa alkoholin käyttäjää. Mutta itse ymmärsin tehtävänannon niin että piti osata tunnistaa eettiset tilanteet eikä ottaa kantaa siihen onko väittämä oikein vai ei. Esim. Väittämä oli että alkoholin kohtuullinen käyttö viihteellä. Kyseessä ei ole eettinen tilanne. Mutta esim raskaana olevan alkoholin juonti on eettinen tilanne.
Jep. Mulla oli ”luonteeltaan eettinen” tai ”ei luonteeltaan eettinen” Oliko muilla myös näin???? Ja ymmärsin tuon nimenomaan niin, että pitää tunnistaa ne tilanteet mitkä ovat eettisiä. Eli esim. ”5v pieni tyttö” ei ole luonteeltaan eettinen, koska eihän tuommoista pysty määrittelemään että onko se eettistä vai ei :D ja ymmärsin tosiaan niin, että mitään omia eettisiä mielipiteitä ”onko oikein vai väärin” ei tässä nyt kysytty. Miten muut ymmärsivät? :)
Ehkä sä et ota virheistä opiksesi? Piiirrä ajatuskarttoja jotta saat aivosi assosioimaan ja vastauksesi kävisivät enemmmän vuorovaikutteista keskustelua enemmän kysysmysten ja ajatuksen juokksuis kanssa ja tuot sen myös paremmmin ilmi itse näyttötilaisuudessa. Ainoa tapa jolla vastaanottaja voi arvioida sinua on se että hänellä on mustaavalkoisella järkevine perusteluineen siitä mitä oleet havainnoinut ja mitä oivaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä et ota virheistä opiksesi? Piiirrä ajatuskarttoja jotta saat aivosi assosioimaan ja vastauksesi kävisivät enemmmän vuorovaikutteista keskustelua enemmän kysysmysten ja ajatuksen juokksuis kanssa ja tuot sen myös paremmmin ilmi itse näyttötilaisuudessa. Ainoa tapa jolla vastaanottaja voi arvioida sinua on se että hänellä on mustaavalkoisella järkevine perusteluineen siitä mitä oleet havainnoinut ja mitä oivaltanut.
Naiiset pärjää miehiä paremmin kokeissa monesti siksi koska naiset osaa tarttua paremmin yksityiskohtiiin ja tarinoida paremmmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiiset pärjää miehiä paremmin kokeissa monesti siksi koska naiset osaa tarttua paremmin yksityiskohtiiin ja tarinoida paremmmin.
Tarinoiidessa on olemaassa oikeastaan kaksi keskeistä sanaa jotka on hyvä muistaa ja ne ovatt: "koska" ja "mutta toisaalta".
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kaikilla kysytty noin? Kaveri sanoi että ymmärsi niin että eettinen kysymys = tekeekö hyvää. Esim raskaana oleva äiti juo. Vastus väärin. Miten muut on ymmärtäneet tuon tehtävän annon?
Tässä väärin ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla oli ”luonteeltaan eettinen” tai ”ei luonteeltaan eettinen” Oliko muilla myös näin???? Ja ymmärsin tuon nimenomaan niin, että pitää tunnistaa ne tilanteet mitkä ovat eettisiä. Eli esim. ”5v pieni tyttö” ei ole luonteeltaan eettinen, koska eihän tuommoista pysty määrittelemään että onko se eettistä vai ei :D ja ymmärsin tosiaan niin, että mitään omia eettisiä mielipiteitä ”onko oikein vai väärin” ei tässä nyt kysytty. Miten muut ymmärsivät? :)
Juuri noin. Ei pyydetty ottamaan kantaa siihen, että mikä on väärin ja mikä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelupaikka jää saamatta, kannattaa miettiä avoimen amk:in opintoja. Kun suoritat tietyn määrän opintoja avoimen puolella, itse maksaen, niin saat sitä kautta opiskelupaikan. Ilman pääsykoetta!
Vaatii vähän viitseliäisyyttä ja sitkeyttä, mutta on hyvä vaihtoehto, jos opiskelu oikeasti kiinnostaa.
Ja tää on sitten yhtä helvettiä nille jotka on pääsykokeista selvinneet läpi. Kiva opiskella liiketaloutta jossa teetetään paljon ryhmätöitä ja kun omaan ryhmääsi osuu näitä ns. polkuopiskelijoita, niin avot. Osaaminen, yleinen ymmärrys ja käsitys kulloinkin tarvittavan työn määrästä on aivan
kuutamolla. Kirjoittamisen taito on myös ihan tuntematon käsite. Kyllä sen eron, sori vaan, huomaa kuka on tullut pääsykokeen kautta ja kuka ei.
Nyt on valintakokeet valtakunnallisesti ohi joten mielestäni voi keskustella vapaasti ilman että joku saa siltä
mitään ”vinkkejä” :)
Itsellä myös ärsytti, kun ohjeessa oli että paikalla oltava viineistään klo 13. Luokkaan viimeinen tuli klo 13.50 ja sitten kaikki opettajat neuvomassa sitä tyyppiä tietokoneen käytössä.
No. Itse valintakokeen suoritin niin että mutu- tuntumalla eettiset, en liiemmin jäänyt pohtimaan. Matematiikka todella. vaikea. Varmaan kaksi meno varmuudella läpi :/ tuskin siis pääsen minnekään.
Itse koin englannin ja äidinkielen osiot helpoimmiksi.
Luonteeltaan ei eettinen on se että ”Maijan puoliso käyttää alkoholia”
Sen sijaan eettinen on ”Maija käyttää alkoholia raskaana ollessaan”
Mä vastasin niihin eettisiin kysymyksiin sen perusteella, olivatko ko. tilanteet mun mielestä eettisesti hyväksyttäviä :( Eli metsään meni, niin kuin ajattelinkin.
Jahkailin sen koko osiolle varatun puolen tunnin ajan juurikin tuota, että yritettiinkö siinä kysyä ovatko ne tilanteet eettisesti hyväksyttäviä, vai ovatko ne eettisiä kysymyksiä ylipäätään. Vaihdoin vastauksenikin ainakin kolmesti, kun yritin arpoa kummalla tavalla sen nyt tulkitsisi. Mun mielestä se ei tullut ollenkaan selväksi tehtävänannosta (tyyliin ”onko tilanne / näkökulma luonteeltaan ettinen vai ei luonteeltaan eettinen”). Ehkäpä tuo olisi pitänyt kuitenkin pystyä päättelemään, joten ei auta kuin hyväksyä se fakta, että tuon osion takia jää opiskelupaikka saamatta. Harmittaa kyllä silti paljon, olisi tuon tehtävänannon voinut muotoilla paljon selkeämmin ja yksiselitteisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasin niihin eettisiin kysymyksiin sen perusteella, olivatko ko. tilanteet mun mielestä eettisesti hyväksyttäviä :( Eli metsään meni, niin kuin ajattelinkin.
Jahkailin sen koko osiolle varatun puolen tunnin ajan juurikin tuota, että yritettiinkö siinä kysyä ovatko ne tilanteet eettisesti hyväksyttäviä, vai ovatko ne eettisiä kysymyksiä ylipäätään. Vaihdoin vastauksenikin ainakin kolmesti, kun yritin arpoa kummalla tavalla sen nyt tulkitsisi. Mun mielestä se ei tullut ollenkaan selväksi tehtävänannosta (tyyliin ”onko tilanne / näkökulma luonteeltaan ettinen vai ei luonteeltaan eettinen”). Ehkäpä tuo olisi pitänyt kuitenkin pystyä päättelemään, joten ei auta kuin hyväksyä se fakta, että tuon osion takia jää opiskelupaikka saamatta. Harmittaa kyllä silti paljon, olisi tuon tehtävänannon voinut muotoilla paljon selkeämmin ja yksiselitteisemminkin.
Turhaan sä vielä mitään manailet. Kuten täälläkin sanottu, ei kukaan tiedä miten se osio pisteytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelupaikka jää saamatta, kannattaa miettiä avoimen amk:in opintoja. Kun suoritat tietyn määrän opintoja avoimen puolella, itse maksaen, niin saat sitä kautta opiskelupaikan. Ilman pääsykoetta!
Vaatii vähän viitseliäisyyttä ja sitkeyttä, mutta on hyvä vaihtoehto, jos opiskelu oikeasti kiinnostaa.Ja tää on sitten yhtä helvettiä nille jotka on pääsykokeista selvinneet läpi. Kiva opiskella liiketaloutta jossa teetetään paljon ryhmätöitä ja kun omaan ryhmääsi osuu näitä ns. polkuopiskelijoita, niin avot. Osaaminen, yleinen ymmärrys ja käsitys kulloinkin tarvittavan työn määrästä on aivan
kuutamolla. Kirjoittamisen taito on myös ihan tuntematon käsite. Kyllä sen eron, sori vaan, huomaa kuka on tullut pääsykokeen kautta ja kuka ei.
Ja paskat. Valintakokeista ei pääse aina läpi edes ne, joilla on jo korkeakoulututkinto (tai useampi) alla. Tähän asti joku riviopettaja tai opo on voinut haastattelussa päättää, kenellä on "motivaatiota" ja kenellä ei, ihan pärstäkertoimella tai milloin milläkin, aivan täysin ilman mitään pätevyyttä siihen.
Mistä näkee ne paljonko pisteitä mistäkin osiosta on vähimmillään saatava? Voiko joku linkata, en itse löydä :/ Äidinkieli jää varmaasti vajaaksi koska ehdin vastata ainoastaan kahden osion kysymyksiin ja nekään ei välttämättä menneet oikein.
30.10 kokeessa olleet; mitä vastasitte äidinkielen ensimmäiseen osioon että millainen teksti oli kyseessä, uutinen, prologi jne?