Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
201/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmennyin ruokatehtävässä koska jostain syystä mietin pitkään sitä mikä ruoka sopisi kaikille. Ja mikään ruokahan ei sopinut kaikille. 

Sopivatpas.

?

Minä laitoin sen munaruoan, se oli ainoa joka ei sopinut.

Ei sopinut. Yksi oli kalalle allerginen, yksi äyriäisille, vain yksi söi kanaa. Mikään vastausvaihtoehto ei ollu munaruoka..En ainakaan muista tälläistä! Keskiviikon koe kyseessä.

Vierailija
202/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvetta enää hakea minkäänlaiseen kouluun, mä en ymmärrä noista tehtävistä yhtään mitään, saati että osaisin vasta niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmennyin ruokatehtävässä koska jostain syystä mietin pitkään sitä mikä ruoka sopisi kaikille. Ja mikään ruokahan ei sopinut kaikille. 

Sopivatpas.

?

Minä laitoin sen munaruoan, se oli ainoa joka ei sopinut.

Ei sopinut. Yksi oli kalalle allerginen, yksi äyriäisille, vain yksi söi kanaa. Mikään vastausvaihtoehto ei ollu munaruoka..En ainakaan muista tälläistä! Keskiviikon koe kyseessä.

Mulla perjantain ja kysymys kuului, mikä seuraavista ei sovi kaikille vieraille. Kaikki muut sopi paitsi muna.

Vierailija
204/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media voisi tarttua tähän aiheeseen ja tehdä jutun tästä koeuudistuksesta. Niin moni seikka oli pielessä ja epäreilu, sekä itse kokeessa että koejärjestelyissä.

- Vaatimus tuoda oma kone kokeeseen ja jos konetta ei ole virallinen kehotus "voit vaikka lainata joltain tuttavalta". Ihan kiva, mutta useilla hakijoilla ei ole läppäriä valmiina ja lainaan saanti voi olla mahdotonta.

- Järjestelyissä tökki se ettei mitään ylimääräisiä tavaroita, läppärin suojakotelosta lähtien, saanut viedä mukaan koetilaan. Siellä sitten ihmiset taiteilivat käsissä läppäri, laturi, kännykkä, hakutodistukset, kynät ja eväät kädessä! Kassia ei siis sallittu käyttää. Kumma jos yksikään läppäri ei särkynyt koeviikolla.

- Vaatimus tulla koetilaan tunti ennen kokeen alkua. Siellä sitten vajaa tunti odoteltiin ja tuijoteltiin seinää! Kännykkää tai tietokonetta ei saanut käyttää sisällä koetilassa. Älytön järjestely! Paikalle olisi ehtinyt esim. 15 min ennen kokeen alkua. Itsellä meni näistä järjestelyistä johtuen yli viisi tuntia syömättä.

- Itse kokeessa epäreilua oli ensinnäkin vaatimus omasta koneesta, sillä koneet on erilaisia. Toisilla tehokkaammat ja nopeammat käyttöjärjestelmät, toisilla taas sivulla liikkuminenkin tuskaisen hidasta. Myös näytön kokoerot vaihtelee. Hakija jolla suuri näyttö, erillinen hiiri ja tehokas/nopea kone oli ehdottomasti etuasemassa verrattuna hakijoihin joilla pieni/vanha/hidas kone.

- Sama koe samoilla kysymyksillä kahdeksan kertaa viikon aikana. Kysymysten sanat ja numeroarvot vaihtelivat, mutta muuten olivat samoja. Jos hakijan kaveri oli ollut alkuviikosta kokeessa sai toinen hakija suurta etua tietämällä kysyksen "juonen" jo ennakkoon. Epäreilua!

- Itse kysymykset vailla päätä tai häntää ja liian lyhyt vastausaika, jota ei itse saanut säädellä osioiden välillä.  Kysymykset kaikki monivalintoja, missä essee-kysymykset joita ennen kokeissa oli? Nyt valttia oli vain laadukas läppäri ja hakijan nopeus. Kysymyksiä ja aineistoja ei voinut helposti hahmottaa pieneltä näytöltä eikä tekstiin voinut tehdä korostuksia tai muita merkintöjä. 

- Sanastojen ja numeroiden vaihdellessa eri koepäivinä sattuman ja hyvän onnen vaikutus liian suuri ja asettaa hakijat epätasa-arvoiseen asemaan. 

- Koejärjestelmän suunnittelu tökki siinäkin, että jos sohaisit hiirellä näytön johonkin tyhjään kohtaan vahingossa tai muuten, muutti se klikkaus lähimmän kysymyksen vastauksia. Tätä varmasti monikaan ei ole huomannut ja sinne on jäänyt vahingossa muutettuja (vääriä) vastauksia monelle.

Olisikohan vielä lisääkin? :D

Vierailija
205/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Media voisi tarttua tähän aiheeseen ja tehdä jutun tästä koeuudistuksesta. Niin moni seikka oli pielessä ja epäreilu, sekä itse kokeessa että koejärjestelyissä.

- Vaatimus tuoda oma kone kokeeseen ja jos konetta ei ole virallinen kehotus "voit vaikka lainata joltain tuttavalta". Ihan kiva, mutta useilla hakijoilla ei ole läppäriä valmiina ja lainaan saanti voi olla mahdotonta.

- Järjestelyissä tökki se ettei mitään ylimääräisiä tavaroita, läppärin suojakotelosta lähtien, saanut viedä mukaan koetilaan. Siellä sitten ihmiset taiteilivat käsissä läppäri, laturi, kännykkä, hakutodistukset, kynät ja eväät kädessä! Kassia ei siis sallittu käyttää. Kumma jos yksikään läppäri ei särkynyt koeviikolla.

- Vaatimus tulla koetilaan tunti ennen kokeen alkua. Siellä sitten vajaa tunti odoteltiin ja tuijoteltiin seinää! Kännykkää tai tietokonetta ei saanut käyttää sisällä koetilassa. Älytön järjestely! Paikalle olisi ehtinyt esim. 15 min ennen kokeen alkua. Itsellä meni näistä järjestelyistä johtuen yli viisi tuntia syömättä.

- Itse kokeessa epäreilua oli ensinnäkin vaatimus omasta koneesta, sillä koneet on erilaisia. Toisilla tehokkaammat ja nopeammat käyttöjärjestelmät, toisilla taas sivulla liikkuminenkin tuskaisen hidasta. Myös näytön kokoerot vaihtelee. Hakija jolla suuri näyttö, erillinen hiiri ja tehokas/nopea kone oli ehdottomasti etuasemassa verrattuna hakijoihin joilla pieni/vanha/hidas kone.

- Sama koe samoilla kysymyksillä kahdeksan kertaa viikon aikana. Kysymysten sanat ja numeroarvot vaihtelivat, mutta muuten olivat samoja. Jos hakijan kaveri oli ollut alkuviikosta kokeessa sai toinen hakija suurta etua tietämällä kysyksen "juonen" jo ennakkoon. Epäreilua!

- Itse kysymykset vailla päätä tai häntää ja liian lyhyt vastausaika, jota ei itse saanut säädellä osioiden välillä.  Kysymykset kaikki monivalintoja, missä essee-kysymykset joita ennen kokeissa oli? Nyt valttia oli vain laadukas läppäri ja hakijan nopeus. Kysymyksiä ja aineistoja ei voinut helposti hahmottaa pieneltä näytöltä eikä tekstiin voinut tehdä korostuksia tai muita merkintöjä. 

- Sanastojen ja numeroiden vaihdellessa eri koepäivinä sattuman ja hyvän onnen vaikutus liian suuri ja asettaa hakijat epätasa-arvoiseen asemaan. 

- Koejärjestelmän suunnittelu tökki siinäkin, että jos sohaisit hiirellä näytön johonkin tyhjään kohtaan vahingossa tai muuten, muutti se klikkaus lähimmän kysymyksen vastauksia. Tätä varmasti monikaan ei ole huomannut ja sinne on jäänyt vahingossa muutettuja (vääriä) vastauksia monelle.

Kuulostaa huonolta. Harkitsen toista tutkintoa.

Itsellä ei ole läppäriä ja olisi järkyttävää, kun ei voi tehdä koepaperiin merkintöjä. En varmaan osaisi toimi tuollaisten koejärjestelyjen kanssa, vaikka asiat osaisinkin.

Vierailija
206/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMEN! Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
207/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, sitten vasta tiedät mitä epätoivo on kun olet valittu amkhon ja neljä ainetta josta jokaisesta on 3-5 erilaista tehtäväö joiden deadline on viikon päästä.

Asioita ei käydä peruskoulumaisesti läpi vaan matskua annetaan ja loput lähteinä. Laaja aihealue ja noin puolet enkuks. Osa palautettavista enkuks.

Ei niin maailman minkään näköistä mahdollisuutta käydä koko aineisto läpi, opeteltava koulutus lukio pohjalta, ei siis aiempaa ammattikoulutusta.

Tule sit kertomaan mitä on epätoivo. Tentissä kysytään asiaa jota et ole edes sivulauseessa huomannut.

Miten idiootiksi voi itsensä tunteakaan. Onnistumisia. Mikä se on?

Onpa hölmöä, että amk:ssa on noin vaikeaa. Siellä pitäisi kuitenkin olla helpompaa kuin yliopistossa.

Vierailija
208/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kehittävät ja parantavat tuota valintakoetta tulevina vuosina. Ainakin uskon niin. Oletan, että tuo tunnin turha odotusaika oli nyt vain siksi, että kyseessä on uudenlainen koe ja haluttiin varmistaa, että kaikki olisivat valmiita kun koe alkaa. Kyllä tuon odotusaika ennen koetta täytyy lyhentyä ja kokeen kulun sujuvoitua tulevina vuosina ja koealueiden kehittyä paremmiksi. Tosin sille nyt ei voida mitään, että hakijoiden läppärit ovat erilaisia.

Toivottavasti ei ole vain toiveajattelua, että koe paranee ja sujuvoituu jatkossa.

Vierailija
209/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koe oli täys farssi. Siinä kiteytettynä. Laittakaas Iltalehteen uutisvinkkiä

Vierailija
210/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kummalliset kokeet sinne nykyään.

Itse kun pyrin tekuun aikanaan, oli vain ihan tavallisia laskutehtäviä.

Myöhemmin pyrkn teknilliseen yliopistoon ja sinne oli matikkaa ja fysiikkaa (en muista, oliko kemiaa)

Sisään pääsin. Selkeää, kun olin lukion kirjoista kerrannut.

Vierailija
211/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta englantka ei pitäisi olla muuta kuin jos pyrkii kieliä lukemaan.

Vierailija
212/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinag kirjoitti:

Tänään oli koe. Mieleen jäi (?) :

5% = 0,05 < 0,0666.. (1/15) < 1/5 tai jotain.. Ja sellasta vaihtoehtoa ei ollut joten vastasin ei mikään näistä...

Laktovegetaristi - ei voi tarjota kananmunaa

Ihmisen pituus keskivartalo 66cm ja suhde 2:3:4? Pituus: olisko ollu 176cm

Omenat 2€/kg ja päärynät 2,5€/kg: päärynät 25% kalliimpia tai jotain.. 🙊 Kysyttiinkö ees noin... Ei voi muistaa, kauhee kiire

Hierojan nimi oli joku j:llä alkava mies? 😆

Matkakysymys: oisinko lähettäny ne johonki espanjaan tai johonki kaupunki + rantalomalle että miellyttäis auringonpalvojaa, ihmiskammosta, aikatauluongelmaisia, persaukista, rokotevastaista... 🤪 Kauhee tehtävä.

Asuntotyypeille olisko ollu 4h+k 2 kerroksesta 1.9. alkaen ja tais olla viel juna-asema lähellä

Englannin vikassa tehtävässä vertailtiin kai naistyöntekijän palkkaa, perhemyönteisyyttä yms., kun esimiehenä/pomona oli nainen vs mies? 🤣

Matemaattis-luonnontieteen (?) vika tehtävä: laskin 0,5 x pii x r^2 (puolikkaan ympyrän pinta-alan) ja siihen lisäks kolmion pinta-ala, pythagoraan lauseella kolmion sivun ja siitä (kanta x korkeus) : 2 ja tulos tais olla se eka eli 50m2 jos en väärin muista...

Ja se kaavan pyörittely w1 = (jotain/T) - w2

Pallon heitossa lentoradan korkeimmassa kohdassa vaikuttaa painovoima ja ilmanvastus. (yleensä ilmanvastusta ei kyllä huomioida laskuissa koska melko merkityksetön, mutta... 🤔)

Mitäköhän vielä....

Ärsyttäviä päättelytehtäviä näemmä paljon. En varmaan olisi päässyt sisään. Olen DI.

Nämä kiinnostaa, kun lapseni on abi.

Vierailija
213/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea oli koe ja tuntuu, että viimeinenkin ovi sulkeutui. En pysty nykyisellä alallani työskentelemään ja alanvaihto on aina vain vaikeampaa. Ensin tuli tolkuttomat kokoinen ensikertalaisuuskiintiö ja nyt vielä tämäkin ettei etukäteen voi valmistautua ja edesauttaa millään tavalla omia mahdollisuuksia.

Mulla on sama tilanne. Mulla on kaksi ammattia enkä pysty kumpaakaan työtä tekemään koska sain pahan fyysisen vamman. Varmaan suurin osa ammattikouluopinnoista ja ammattikorkeakouluopinnoista on jo muutenkin poissuljettu sen vuoksi etten mitään fyysistä työtä voi tehdä. Masentavaa ja tuntuu että olisi helpointa vaan hakea työkyvyttömyyseläkettä eikä hakeutua ammatilliseen kuntoutukseen kun tuntuu aivan mahdottomalta nuo nykyiset esivalintakokeet sellaiselle jonka lukio-opinnoista on jo yli 20v. Mitä järkeä on edes yrittää 😟

Vierailija
214/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukavampaa ja selkeämpää, jos olisi edelleen kirjaan perustuvat valintakokeet.

Silloin pärjäisi ahkeruudella ja kiinnostuksella.

Vierailija
215/2017 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut konetta mistään lainaan. Kotona vaan pöytäkone ja ipad. Jouduin ostamaan koneen ja koska en halunnut ostaa mitään pari vuotta kestävää rutkua, sijoitin Macbookkiin. Pääsykokeissa piti tosiaan kantaa kaikki tavarat ilman laukkua joten jouduin kantamaan tavaroita läppärin päällä=uuden koneen kansi jo naarmuilla. Älytöntä ettei koneen suojalaukkua saanut viedä luokkaan. Olisivat vaikka keränneet ne siellä sivuun tms. Kyllä vituttaa tämä(kin)

Vierailija
216/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nykyiset valintasysteemit on kyllä aivan järjettömiä niin yliopistossa kuin amk:ssa. Tuo, että pääsykokeisiin ei voi valmistautua on täyttä hulluutta, eihän se mittaa halua alalle ollenkaan ainoastaan tuuri vaikuttaa. Kaikille aloille haetaan ihan samanlaisia ihmisiä, loogista ajattelua ja matematiikkaa korostetaan järjettömästi, vaikka melkein joka alalla muut ominaisuudet kuten sosiaaliset taidot olisivat paljon tärkeämpiä. Hirvittää ajatellakin millaisia hoitajia ja lääkäreitä tulevaisuudessa on.

Lisäksi yo-todistus ja ammattikoulun todistus eivät ole missään määrin vertailukelpoisia, ammattikoulun englanti ja matikka on ihan pelleilyä edes lukion lyhyeen englantiin ja matikkaan verrattuna.

Ensikertalaiskiintiö on hulluutta, nykyaikana yhä useampi joutuu vaihtamaan alaa kun työllisyystilanteet ja oma työkyky muuttuu. Lukiossa harva edes tietää mitä jonkin alan opiskelu ja työ todellisuudessa on.

Nämä uudistukset ei tee muuta kuin vain lisää nuorten stressiä, yhä nuorempana pitäisi tietää mitä haluaa ja millään yksilöllisellä ei ole väliä eikä motivaatiolla, kaikki menee saman kaavan mukaan.

Itse olen opiskellut yhden yliopistotutkinnon, joka ei työllistä, ja nyt opiskelen toista. Lukiossa olin keskinkertainen, matematiikkaa en kirjoittanut. Pääsykokeella olen päässyt molempiin, opinnot on aina edenneet hyvin ja hyvillä arvosanoilla. Nykyisillä systeemeillä en varmaan pääsisi juuri minnekkään, ammattikouluun minusta ei enää olisi, joten varmaankin syrjäytyisin kotona, sekö olisi yhteiskunnan etu?

Tsemppaan kaikkia jotka hakee amk:iin tai yliopistoon, muistakaa ettette ole tyhmiä, vaan se koe suosii juuri tietynlaista yksipuolista ajattelua ja on myös näillä hakijamäärillä tuuria, erot hakijoiden välillä on niin pieniä.

Vierailija
217/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toiminut Chromesta uusin selainversio kokeessa. Minulla uusi läppäri, jonka ohjeiden mukaan piti toimia. Ei toiminut. Onneksi tämä tuli ilmi, kun yritin vastata taustatietojyselyyn, joka ei tallentunut. Ensin opettaja sanoi ettei vaikuta kokeen tekemiseen, mutta IT hemmo tuli myöhemmin ja sanoi ettei tule vadtauksetkaan kokeessa tallentumaan koneella. Sain varakoneen käyttöön.

Itse koe oli niin vaikea että melkein nauratti. Hitaamman puoleisella suoriutujalla, kuten minä, ei mitään toivoa paikasta linjalle mihin hain. Tiedin kyllä tämän entuudestaan, että lähes mahdotonta, mutta halusin osallistua kokemuksen vuoksi. Toivon ettei koe mennyt iihan penkin alle kuitenkaan. Se englanti osio oli mielestäni todella vaikea melkein kelle tahansa. Matikka oli mulle vaikein ja päättelyssä en ehtinyt läheskään kaikkeen vastata. Tsemppiä kaikille osallistuneille !

Vierailija
218/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta, onko järkeä niissäkään pääsykokeissa, joita varten nuoriso pänttää muutaman kuukauden ihan hulluna ja käytännössä katsoen, yliopiston näkemyksestä huolimatta, sisään ei voi päästä ilman kallista valmennuskurssia? Osa nuorista muuttaa toiselle paikkakunnalle jo tuon kurssin vuoksi. Sisäänpääsyprosentit on tosi pienet ja ilman vanhempien rahallista sijoitusta se tuskin onnistuu.

Totta kai, jos saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä tai lääkiksestä, niin uurastus on maksanut itsensä takaisin. Kovin moni ei vaan millään pääse esim. psykalle ensimmäisellä kerralla ja varsinkaan ilman kurssia. Vaikka voisi olla kuinka sopiva opiskelija ja työntekijä.

Vierailija
219/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin osio oli kyllä huomattavasti vaikeampi kuin mitkään muut. En varmaan ole lukenut tai kuullut yhtäkään kommenttia, jossa sen olisi sanottu olevan helppo tai ihan ok edes. Äidinkieli ja matematiikka ovat jakaneet porukan mielipiteitä enemmän.

Vierailija
220/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta, onko järkeä niissäkään pääsykokeissa, joita varten nuoriso pänttää muutaman kuukauden ihan hulluna ja käytännössä katsoen, yliopiston näkemyksestä huolimatta, sisään ei voi päästä ilman kallista valmennuskurssia? Osa nuorista muuttaa toiselle paikkakunnalle jo tuon kurssin vuoksi. Sisäänpääsyprosentit on tosi pienet ja ilman vanhempien rahallista sijoitusta se tuskin onnistuu.

Totta kai, jos saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä tai lääkiksestä, niin uurastus on maksanut itsensä takaisin. Kovin moni ei vaan millään pääse esim. psykalle ensimmäisellä kerralla ja varsinkaan ilman kurssia. Vaikka voisi olla kuinka sopiva opiskelija ja työntekijä.

Mutta pääsykokeisiin, joihin on joku tietty opus, voi itse vaikuttaa enemmän kuin kokeeseen jossa on vain palikkatestejä. Yo todistusten ja ensikertalaisuuden ylivallasta puhumattakaan- kun koko ajan hoetaan että "jos et saa töitä niin opiskele uusi tutkinto" - miten opiskelet uuden tutkinnon jos kouluihin halutaan vain 18 v abeja? Ehkä se kunkin vuoden abeista on hyvä juttu mutta aika moni havaitsee että ala olikin väärä- varsinkin kun alaan ei ole tarvinnut tutustua edes pääsykokeessa, jossa kysytään tyyliin "Matti, Hatti ja Vatti meni kauppaan, kumpi tuli pois?" Ja sitten otetaan vastaan opiskelupaikka ja huomataan, että tämä oikeustiede onkin ihan puuduttavan tylsää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän