Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
101/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että minulla on nyt mennyt mahdollisuudet päästä amk:hon.

Hain vuosina 2014-2015 muutamille eri sotealoille käyden yhteensä viidessä pääsykokeessa neljän hakukerran aikana. Tuloksena yksi hylky (en saanut yhdestä osiosta tarvittavaa pistemäärää), yksi 3. varasija ja muuten sellaista 20. varasijaa. Pisteitä puuttui kahdesta neljään. Jätin sitten hakemisen, en jaksanut enää puolivuosittain sitä jännitystä ja toiveiden nousua tuloksia odotellessa, jotka kuitenkin päättyivät pettymykseen.

Suoritin tässä välissä erään amistutkinnon, joka ei sittenkään ollut oma juttu. No, kesällä aloin miettiä uudelleen amk:hon hakeutumista ja innostuin kun näin, että amistodistuksellakin voi päästä todistusvalinnassa! Kunnes nuo prosentit selvisi nyt alkuviikosta - amiksille n. 10%, ylioppilaille n. 45% ja loput valintakokeella. Opintopolussa luki, että todistusvalinnasta tulee pääväylä myös ammattikorkeakouluihin, joten naiivisti kuvittelin, että yo-todistuksella ja ammattisella todistuksella pääsee saman verran.

Tutkintotodistukseni on sinäänsä ihan hyvä, mutta ei sillä kyllä sisälle todistusvalinnassa tulla pääsemään. Toinen vaihtoehto on valintakoe, mutta kun on korkeintaan keskinkertainen niin on aika pienet mahdollisuudet, varsinkin nyt kun ei ole mitään esivalintaa niin kilpailijoita opiskelupaikoista on enemmän sotealallakin.

Vierailija
102/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain vuosina 2014-2015 muutamille eri sotealoille käyden yhteensä viidessä pääsykokeessa neljän hakukerran aikana. Tuloksena yksi hylky (en saanut yhdestä osiosta tarvittavaa pistemäärää), yksi 3. varasija ja muuten sellaista 20. varasijaa. Pisteitä puuttui kahdesta neljään. Jätin sitten hakemisen, en jaksanut enää puolivuosittain sitä jännitystä ja toiveiden nousua tuloksia odotellessa, jotka kuitenkin päättyivät pettymykseen.

Suoritin tässä välissä erään amistutkinnon, joka ei sittenkään ollut oma juttu. No, kesällä aloin miettiä uudelleen amk:hon hakeutumista ja innostuin kun näin, että amistodistuksellakin voi päästä todistusvalinnassa! Kunnes nuo prosentit selvisi nyt alkuviikosta - amiksille n. 10%, ylioppilaille n. 45% ja loput valintakokeella. Opintopolussa luki, että todistusvalinnasta tulee pääväylä myös ammattikorkeakouluihin, joten naiivisti kuvittelin, että yo-todistuksella ja ammattisella todistuksella pääsee saman verran.

Tutkintotodistukseni on sinäänsä ihan hyvä, mutta ei sillä kyllä sisälle todistusvalinnassa tulla pääsemään. Toinen vaihtoehto on valintakoe, mutta kun on korkeintaan keskinkertainen niin on aika pienet mahdollisuudet, varsinkin nyt kun ei ole mitään esivalintaa niin kilpailijoita opiskelupaikoista on enemmän sotealallakin.

Kannattaa tarkistaa opintopolusta oman hakukohteen todistusvalinta pisteet, joilla voi päästä sisään. Pisteet ammattikoulun todistuksella lasketaan siis keskiarvosta sekä tutkinnonosien arvosanoista ja rajat ovat erilaiset kouluttain/paikkakunnittain. Tästä löytyy tietoa ammattikorkeakouluun.fi sivulta ja siellä on kanssa taulukot, joista voi alustavasti laskea mitkä omat pisteet olisi kun ammattikoulun todistusvalinta otetaan ensi keväänä käyttöön. Eli ei siis vaikuta vielä tänä syksynä, mutta tiedäthän ainakin että riittäisikö sun pisteet todistusvalintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi keväänä siis

Vierailija
104/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko teillä yksilöhaastattelut vai ryhmähaastattelut?

Haastatteluja ei ole enää ollenkaan. 

Vierailija
105/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siellä valintakokeiden nettisivuilla luki aika tarkasti, että millä käyttöjörjestelmillä ja millä selaimilla koe toimii?

Ja selaimista oli monia vaihtoehtoja, esim. Firefox, Safari ja Chrome. Kyllähän sen toimivan selaimen olisi voinut ladata valmiiksi?

Luulisin myös, että jostain saa tietokoneita lainaan. Kirjastosta, oppilaitoksista, työpaikoilta tai kavereilta? Jos joku haluaa oikeasti kouluun, niin tuskin se tuosta jää kiinni.

Omalle läppärille voit mitä vaan asentaa. Lainakoneen kun saa käteen 15min ennen koetta ja se on toisen työkone, et voi sanella mitä on oltava. Kuulemma Firefox olisi paras. No myöhäistä se on kokeessa kertoa. Tämän konetta lainanneet työpaikka ensinnäkin on kieltänyt sen asentamisen koneelle. Eli ei olisi hyötyä ollut, vaikka etukäteen sen tiesin. Kaikilla ei ole varaa ostaa yhtä koetta varten läppäriä kun varmuutta opiskelupaikasta ei ole. Itselläni ei ole ketään muuta, jolta olisin voinut nykyaikaisen ja nopean läppärin lainaan saada. Kaikki lähipiiristäni ovat siirtyneet tabletteihin ja töissä konetta tarvitsevat tekevät töitä pöytäkoneella. Kokeessa tulisi olla mahdollisuus saada asianmukainen läppäri lainaan tai paperiversio kokeesta.

Chrome, Edge, Firefox, IE ja Safari oli suositeltuja selaimia. Mikä selain sillä toisen työkoneella sitten oli?

Käyttöjärjestelmistä suositeltiin Windowsia, Macia tai Linuxia.

Meidän pääsykokeessa oli aika paljon ihmisiä ja osan olisi kyllä voinut tiputtaa pois jo ennen koetta. Selvästi he eivät ymmärtäneet yksinkertaisia ohjeistuksia eivätkä olleet lukeneet niitä etukäteen. Siellä sanottiin monta kertaa, että puhelimet kiinni heti. Osa näppäili puhelinta ja heitä piti käskeä laittamaan se pois. Joku kirjautui ulos kokeesta ennen kuin se oli alkanut ja oli ihan ihmeissään, kun ei päässytkään takaisin. Jollain oli useampia selainikkunoita auki, vaikka sekin oli erikseen kielletty. Jotkut toivat langattomia hiiriä mukanaan. Näistä kaikista oli kerrottu verkkosivuilla ja kaikesta oli ohjeistus koetilan ulkopuolella sekä vielä isolla screenillä koetilassakin.

No mun koetilaisuuteen tuli yks tyttö ilman läppäriä ja oli ihan ihmeissään että pitäis olla oma läppäri mukana. Asu ilmeisesti jossain lähellä ku kerkes sen sitte hakemaan. 

Vierailija
106/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amistodistuksesta katsotaan vain yto aineet.

Ethän sinä voi tierää kuinka hyvin pärjäisit näissä valintakokeissa. Eikä kukaan tähän ketjuun vastannut vielä sitä tiedä.

Vierailija
107/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarkistaa opintopolusta oman hakukohteen todistusvalinta pisteet, joilla voi päästä sisään. Pisteet ammattikoulun todistuksella lasketaan siis keskiarvosta sekä tutkinnonosien arvosanoista ja rajat ovat erilaiset kouluttain/paikkakunnittain. Tästä löytyy tietoa ammattikorkeakouluun.fi sivulta ja siellä on kanssa taulukot, joista voi alustavasti laskea mitkä omat pisteet olisi kun ammattikoulun todistusvalinta otetaan ensi keväänä käyttöön. Eli ei siis vaikuta vielä tänä syksynä, mutta tiedäthän ainakin että riittäisikö sun pisteet todistusvalintaan.

Joo siis nuo omat todistuvalinnan pisteeni olen laskenutkin jo niistä taulukoista. Niissä hakukohteissa mihin minä olen hakemassa, ei ole mainittu vähimmäispisteitä joilla todistusvalinnalla voi päästä. Jos siis niitä tarkoitit, lopullista tarvittavaa pistemääräähän ei voi tietää ennen kuin haetaan ja selviää millaisilla todistuksilla ollaan liikenteessä. Ykköstoiveeseeni otetaan 2 opiskelijaa ammatillisella tutkintotodistuksella todistusvalinnassa, joten eiköhän he ole niitä joilla on aivan priimatodistus. Toki eihän koskaan voi tietää, millaisia sattuu missäkin haussa...

Vierailija
108/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako kaikki amistodistukset? Olen valmistunut vuonna 2007. Jossain oli juttua ettei vanhat todistukset kelpaa? Ihmettelin vain mistä se johtuu, kyllähän se on vähän epäreilua ettei kiitettävällä todistuksella ole mitään merkitystä jos se on "liian vanha". Onko kellään tietoa tai osaako linkata jotain faktaa? Itse en viime kerralla löytänyt tarkempaa tietoa asiasta kun yritin etsiä.

Vierailija
109/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna ei tunnu löytyvän keskustelua näistä koneistajuuri mistään. Sotelista keskusteltiin pitkään ja hartaasti vastauksia vertaillen, mutta nyt on ihan hiljaista.

Vierailija
110/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löysinkin tiedon eli ainoastaan 2015 jälkeiset todistukset huomioidaan. Kyllä harmittaa. Olisin varmasti päässyt todistuksella haluaamaani kouluun. Mistähän syystä vanhemmat todistukset eivät käy?

Vierailija
111/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna ei tunnu löytyvän keskustelua näistä koneistajuuri mistään. Sotelista keskusteltiin pitkään ja hartaasti vastauksia vertaillen, mutta nyt on ihan hiljaista.

Ihmettelin itse samaa. Luulisi että jossain facen ryhmissäkin (vaikka naistenhuoneella) tms olisi keskustelua aiheeseen liittyen, mutta mitään ei ole osunut silmään. Jännä ettei herätä keskustelua enempää. Kiva olisi jakaa kokemuksia muiden kanssa.

Vierailija
112/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt löysinkin tiedon eli ainoastaan 2015 jälkeiset todistukset huomioidaan. Kyllä harmittaa. Olisin varmasti päässyt todistuksella haluaamaani kouluun. Mistähän syystä vanhemmat todistukset eivät käy?

Koskeeko tää yo-todistuksiakin? Eli 2012-vuoden yo-todistuksella ei voi päästä todistusvalinnassa? 

Vierailija
113/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön koe. Ei mittaa motivaatiota alaa kohtaan yhtään millään tavalla. Kuka tahansa voi joka syksy ja kevät lampsia valmistautumatta paikalle kokeilemaan onneaan. Joskus voi tuurilla kone arpoa suotuisat tehtävät. Mutta kiinnostaako itse ala ja opiskelu lopulta, sitä ei nyt mitata ollenkaan kun mitään valmistautumista ei edellytetä. Motivaatiota mitataan sillä, että jaksaako raahautua kokeeseen vai ei.

Mitään osiota ei oikein voi edes harjoitella etukäteen, koska aihepiireistä ei yhtään tiedä ja ihan hakuammuntaa olisi lukeminen etukäteen. Ehkä matikkaa voisi pystyä treenaamaan.

Olin eilen itse kokeessa. Äidinkielen osuus jäi kesken ja monivalinnat olivat mielestäni epäselviä ja tulkinnanvaraisia. Taustatietona, että minulla on ollut koko peruskoulun äidinkielen arvosana 10 ja heittämällä L yo-kokeesta. Eli taidoista ei sikäli pitäisi kiikastaa.

Samoin pohjalla on maisterin tutkinto ja gradusta L. Lähdemateriaalina oli lähes yksinomaan englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita. Eli ihan peukalo keskellä kämmentä en sanoisi senkään suhteen olevan. Silti oli vaikeita osa tehtävistä.

Väittäisin, että heittämällä saisin amk:n kurssit läpi ja valmistuisin hyvin arvosanoin. Tosin enpä tiedä pääsenkö koskaan kokeilemaan, riippunee arpaonnesta.

Mitäpä oli muut arvosanat Yo-tokarissa, jos äikkä oli L? Ettet pääsisi suoraan todistuksella?

Vierailija
114/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä E

Pitkä enkku E

Keskipitkä ruotsi E

Uskonto L

Psykologia L

Voiko noilla olla mahdollista päästä todistusvalinnassa? Aloituspaikkoja 40 ja viime vuonna 60% hakijoista on päässyt sisään. En vaan ole kirjoittanut matikkaa niin jää siitä pisteet puuttumaan...

Vierailija
115/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään tekemässä tuon kokeen, haen sosionomiksi. Onneksi mut hyväksyttiin kolmoshakutoiveeseeni jo todistusvalinnassa, koska jos sisäänpääsy olisi kokeen varassa, jäisin varmaan ilman opiskelupaikkaa. Englanti-, matematiikka- ja päätöksenteko-osiot tuntuivat helpoilta ja odotan saavani niistä lähes täydet pisteet. Suomen kieli tuotti yllättäen vähän hankaluuksia, en tiedä olivatko tehtävät vaikeita vai oliko mulla vain keskittymisessä häikkää. Sain kuitenkin sen ihan kohtuullisesti tehtyä, vaikka aika loppui kesken.

Mutta ne eettiset taidot. Se osio varmaan pilasi mun mahdollisuudet päästä 1. tai 2. hakutoiveisiini (ja ei-ensikertalaisena sisäänpääsy on muutenkin jo äärimmäisen vaikeaa). Tuntuu, etten varmaankaan saa ko. osiosta edes sitä kahta pistettä, mitkä vähintään pitäisi saada, että koe hyväksyttäisi. Mä en vaan ymmärtänyt sitä tehtävänantoa, en vaikka luin sen ainakin kymmenen kertaa. En vieläkään tajua, mitä siinä oikein haettiin, tehtävänanto oli tosi epäselvästi muotoiltu. Tai ehkä olen vaan todella tyhmä.

Aika huonot fiilikset siis jäi tästä amk-valintakokeesta. Erityisesti ne eettiset kysymykset ärsyttävät, toivon todella, että tulevaisuudessa ne toteutetaan paremmin kuin nyt. Ihmettelen myös matematiikan vahvaa painottamista kaikilla aloilla, se varmaan karsii paljon hyviä hakijoita pois.

Vierailija
116/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään tekemässä tuon kokeen, haen sosionomiksi. Onneksi mut hyväksyttiin kolmoshakutoiveeseeni jo todistusvalinnassa, koska jos sisäänpääsy olisi kokeen varassa, jäisin varmaan ilman opiskelupaikkaa. Englanti-, matematiikka- ja päätöksenteko-osiot tuntuivat helpoilta ja odotan saavani niistä lähes täydet pisteet. Suomen kieli tuotti yllättäen vähän hankaluuksia, en tiedä olivatko tehtävät vaikeita vai oliko mulla vain keskittymisessä häikkää. Sain kuitenkin sen ihan kohtuullisesti tehtyä, vaikka aika loppui kesken.

Mutta ne eettiset taidot. Se osio varmaan pilasi mun mahdollisuudet päästä 1. tai 2. hakutoiveisiini (ja ei-ensikertalaisena sisäänpääsy on muutenkin jo äärimmäisen vaikeaa). Tuntuu, etten varmaankaan saa ko. osiosta edes sitä kahta pistettä, mitkä vähintään pitäisi saada, että koe hyväksyttäisi. Mä en vaan ymmärtänyt sitä tehtävänantoa, en vaikka luin sen ainakin kymmenen kertaa. En vieläkään tajua, mitä siinä oikein haettiin, tehtävänanto oli tosi epäselvästi muotoiltu. Tai ehkä olen vaan todella tyhmä.

Aika huonot fiilikset siis jäi tästä amk-valintakokeesta. Erityisesti ne eettiset kysymykset ärsyttävät, toivon todella, että tulevaisuudessa ne toteutetaan paremmin kuin nyt. Ihmettelen myös matematiikan vahvaa painottamista kaikilla aloilla, se varmaan karsii paljon hyviä hakijoita pois.

Onko sinulla lukiotausta kun tuntui helpolta? Jotenkin ajattelen että koe on varmasti helpompi niille jotka ovat käyneet lukion. 

Eettiset kysymykset olivat omituisia. En myöskään ymmärtänyt mitä ihmettä siinä haettiin takaa. Millä perusteella vastasitte siihen? Esim "isovanhemmat ovat absolutisteja" Mitä ihmettä siihen kuuluisi vastata?Tuli kyllä todella tyhmä olo. Hyvä jos muut ovat koneet samoin.

Montako kysymystä äidinkielessä oli? Mietin ensimmäistä kohtaa niin pitkää etten ehtinyt vastata kuin kahteen kysymykseen ja aika loppui kesken. Tuleeko siitä miinusta ettei kerennyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin? Ehtivätkö muut vastata kaikkiin kysymyksiin?

Vierailija
117/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siellä valintakokeiden nettisivuilla luki aika tarkasti, että millä käyttöjörjestelmillä ja millä selaimilla koe toimii?

Ja selaimista oli monia vaihtoehtoja, esim. Firefox, Safari ja Chrome. Kyllähän sen toimivan selaimen olisi voinut ladata valmiiksi?

Luulisin myös, että jostain saa tietokoneita lainaan. Kirjastosta, oppilaitoksista, työpaikoilta tai kavereilta? Jos joku haluaa oikeasti kouluun, niin tuskin se tuosta jää kiinni.

Omalle läppärille voit mitä vaan asentaa. Lainakoneen kun saa käteen 15min ennen koetta ja se on toisen työkone, et voi sanella mitä on oltava. Kuulemma Firefox olisi paras. No myöhäistä se on kokeessa kertoa. Tämän konetta lainanneet työpaikka ensinnäkin on kieltänyt sen asentamisen koneelle. Eli ei olisi hyötyä ollut, vaikka etukäteen sen tiesin. Kaikilla ei ole varaa ostaa yhtä koetta varten läppäriä kun varmuutta opiskelupaikasta ei ole. Itselläni ei ole ketään muuta, jolta olisin voinut nykyaikaisen ja nopean läppärin lainaan saada. Kaikki lähipiiristäni ovat siirtyneet tabletteihin ja töissä konetta tarvitsevat tekevät töitä pöytäkoneella. Kokeessa tulisi olla mahdollisuus saada asianmukainen läppäri lainaan tai paperiversio kokeesta.

Chrome, Edge, Firefox, IE ja Safari oli suositeltuja selaimia. Mikä selain sillä toisen työkoneella sitten oli?

Meidän pääsykokeessa oli aika paljon ihmisiä ja osan olisi kyllä voinut tiputtaa pois jo ennen koetta. Selvästi he eivät ymmärtäneet yksinkertaisia ohjeistuksia eivätkä olleet lukeneet niitä etukäteen. Siellä sanottiin monta kertaa, että puhelimet kiinni heti. Osa näppäili puhelinta ja heitä piti käskeä laittamaan se pois. Joku kirjautui ulos kokeesta ennen kuin se oli alkanut ja oli ihan ihmeissään, kun ei päässytkään takaisin. Jollain oli useampia selainikkunoita auki, vaikka sekin oli erikseen kielletty. Jotkut toivat langattomia hiiriä mukanaan. Näistä kaikista oli kerrottu verkkosivuilla ja kaikesta oli ohjeistus koetilan ulkopuolella sekä vielä isolla screenillä koetilassakin.

Kokeen alussa ilmoitettiin, että edge ei käykään.

Vierailija
118/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeen alussa ilmoitettiin, että edge ei käykään.

Okei, meille ei ilmoitettu, joten tuskin kukaan edes sillä yritti.

Olis kiva, jos vastauksia tosiaan tulis johonkin. Kaikkia omia vastauksia tosin ei voi millään muistaa eikä sekään hyödytä, jos omia pisteitään laskee, kun rajoista ei tiedä. Mutta ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
119/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisten taitojen osio oli kyllä sekava. Siihen sais tulla roima parannus ens kevättä varten! Mua yllätti äidinkielen osion vaikeus ja se, että just siinä osiossa loppu aika kesken. Kirjotin äikästä E (pari pistettä vajaa L), mut tota osioo tehdessäni tunsin itteni niin surkeeks äikän suhteen :D Koe kokonaisuudessaan oli musta ihan ok, vaikka kieltämättä aika paljon painotetaan matikkaa alasta riippumatta.

Vierailija
120/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisten kanssa, huh huh kun oli haastava pääsykoe tänään ! Itsellä Laudaturin yo-paperit, yksi korkeakoulututkinto takana, melkein natiivitason englanti ja silti koin kokeen haastavaksi!! Sosiologiaa hain lukemaan. Olen hiljattain tehnyt pari psykologista testiä töiden hakuun (passed, sain paikan) ja varsinkin loogisen päättelyn osuus oli samantyyppinen, tosin "advanced level". Toivoisinkin, että jos AMK pääsykoetta muokataan esim ensi vuodeksi tätä pelkkää monivalinta-digikoetta vielä harkittaisiin. Joku digiosuus, esim lyhempi - logiikka, englanti & suomenkielen ymmärrys voisi olla mutta ainakin sos alalla matematiikan korvaisin vaikka vartin videohaastattelulla jossa kysyttäisiin motivaatiosta tai annettaisiin joku case ratkaistavaksi. Monivalintakysymykset eivät sovi kaikille ja olen sitä mieltä että koe nykyisessä muodossaan ei ole onnistunut. Liian haastava ja suosii monivalintakysymyksiin tottuneita matemaatikkoja. Kehitettävää on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan