Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
81/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa kuinka kauan oli aikaa tehdä matikka-osio ja oliko osiossa 10 vai 20 kysymystä, koska ilmeisesti tämäkin on muuttunut nyt tässä syksyn kokeessa?

Vierailija
82/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se opiskelupaikka on kiinni lampaista, Tapparasta ja jostain kuvitteellisesta matkasta niin sitten on.

Haloo.

Kyllä se ohjelma mittaa, mitä testialuetta teet kuinkakin pitkän ajan, montako kertaa vaihdat vastauksia, minkä osion teet ensin ja minkä viimeiseksi. Ihan kaiken. Ja niillä asioilla on iso merkitys.

Ainoastaan pisteillähän on merkitys? Tärkeintä on vastata oikein, ei se kuinka monesti olet kysymyksiin vastannut. Ja millä tavalla se vaikuttaa missä järjestyksessä kokeen olet tehnyt? Itsehän voi järjestyksen valita ja se ei kyllä siihen vaikuta kuka kouluun pääsee ja kuka ei. Se pääsee kouluun jolla on parhaat pisteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa kuinka kauan oli aikaa tehdä matikka-osio ja oliko osiossa 10 vai 20 kysymystä, koska ilmeisesti tämäkin on muuttunut nyt tässä syksyn kokeessa?

Aikaa oli 60min. En muista montako laskua oli, mutta kyllä niitä oli paljon.

Vierailija
84/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen koepaikan saanut ihan itse valita? Mitä järkeä siis nyt valittaa, että toiset saavat huomattavaa etua, kun menevät myöhemmin kokeeseen?

Jos itse osasi tarpeeksi hyvin ne kysytyt asiat, niin sillä ei varmaan ole väliä, jos myöhemmin kokeeseen menevä tietää, että on kysytty lampaista ja Tapparan kannattajista.

Juurikin näin! Itse valitsin koepäiväksi perjantain eli viimeisen koepäivän, jotta on eniten aikaa harjoitella matikkaa yms. Turhaan ihmiset valittaa koska kaikki ovat itse saaneet valita ajan ja paikan milloin kokeen tekevät.

No minun piti ainakin ajoittaa päiväni sille päivälle kun sain aneltua pomoltani siihen vapaata. Ei ollut valinnanvaraa. Hyvä kun edes sain sen vapaan, kun ei sekään aina ole niin sanottua.

Kun itse valitsin koepäivämäärää niin oli ainoastaan yksi päivä jäljellä jos halusin tehdä omalla paikkakunnalla. Kaveri joutuu menemään melkein parin tunnin matkan päähän kun lähempänä ei enää vapaita aikoja ollut. Että aika tuurista sekin on kiinni saiko juuri sen päivämäärän ja paikkakunnan kokeelle minkä halusi.

Vierailija
85/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa oli 60 minuuttia niinkuin joku jo sanoi ja kysymyksiä taisi olla päälle 20, olisiko ollut jossain 22 paikkeilla.

Vierailija
86/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisena pelottaa tulevaisuus jos tätä menoa jatketaan. Matematiikkaa sovelletaan kaikessa vaikkei sitä tarvitsisikaan ja kaikkien pitäisi osata kaikkea, ketään ei kiinnosta motivoitunut, hyvä tyyppi, joka haluaa olla oman alansa ammattilainen. Vaan se matikka määrittää kaiken. 

t. lyhyen matikan 6 oppilas.

Vierailija
87/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa oli 60 minuuttia niinkuin joku jo sanoi ja kysymyksiä taisi olla päälle 20, olisiko ollut jossain 22 paikkeilla.

Aikaisemmin on tietääkseni esimerkiksi tradenomi tutkinnossa ollut kokeessa se 10 matikka kysymystä eli näköjään tämäkin muuttunut nyt

Vierailija
88/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse ollut aina surkea matomassa, lukiossa numerot 4-6 mutta kokeen matikka osio tuntu paljon helpommalta mitä odotin. Jos En ihan väärin tehtäviä ymmärtänyt niin luulen että 15/21 meni oikein.

Vierailija
89/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matomassa... Siis matikassa.

Ja enkku oli kyllä tosi hankala, se harmittaa!

Vierailija
90/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.

Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)

Jos ei osaa englantia, oikea osoite on ammattikoulu. Amk:t kun haluavat profiloitua korkeakouluiksi, ja korkeakoulussa pitää osata kyllä lukea ja tuottaa tekstiä englanniksi - harvassa kun on ne korkeakoulutusta vaativat tyot, jossa ei esim. pidä pystyä lukemaan ulkomaisia tutkimuksia tai kommunikoimaan muiden kuin suomalaisten kanssa. Jos nämä kokee liian vaikeaksi itselleen, pitää tyytyä helpompiin, amis-tason hommiin.

Voihan sen kakan kääriä vaikka minkä kieliseen käärepaperiin ja leikkiä että se on konvehti. Aika harva ammattikorkeakouluammatin edustaja lukee työssään ulkomaisia tutkimuksia. Kouluissa voitaisiin keskittyä opettamaan itse alalla vaadittuja asioita eikä leikkimään pseudoyliopistoja. Englantia on amkeissa mm. siksi että saadaan vahtareille opintokokonaisuuksia. Omalla alallani 15 op alan tärkeää ydinosaamista korvattiin enkunkielisellä verkkokurssilla jonka osallistumiseksi riitti muutama postaus tankerokielustä keskustelua alustalle. Mistä muuten päättelet että amisammatit ovat helpompia?

t. maisteri ja AMK-tutkinnon suorittanut

Vierailija
91/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sitä enkkua voisi opiskella? Olen ihan pulassa sen kanssa. Osaan jotain sieltä täältä, eli en tiedä mistä kanattaisi edes aloittaa. En mitenkään kiri nykynuorisoa kiinni, joka on aloittanut enkun alakoulussa ja pelaaa kaikki päivät enkuksi. T: keski-ikäinen pitkän saksan lukenut.

Vierailija
92/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meidän pääsykokeessa oli aika paljon ihmisiä ja osan olisi kyllä voinut tiputtaa pois jo ennen koetta. Selvästi he eivät ymmärtäneet yksinkertaisia ohjeistuksia eivätkä olleet lukeneet niitä etukäteen. Siellä sanottiin monta kertaa, että puhelimet kiinni heti. Osa näppäili puhelinta ja heitä piti käskeä laittamaan se pois. Joku kirjautui ulos kokeesta ennen kuin se oli alkanut ja oli ihan ihmeissään, kun ei päässytkään takaisin. Jollain oli useampia selainikkunoita auki, vaikka sekin oli erikseen kielletty. Jotkut toivat langattomia hiiriä mukanaan. Näistä kaikista oli kerrottu verkkosivuilla ja kaikesta oli ohjeistus koetilan ulkopuolella sekä vielä isolla screenillä koetilassakin.[/quote]

Siis just tämä!! Katsoin ihan silmät pyöreinä kun porukka vielä selas puhelinta ihan turhaan, vaikka piti jo olla sammutettuna, yritettiin tulla tablettien kanssa, pyydettiin ATK-apuhenkilö paikalle, kun ei osattu säätää NÄYTÖN KIRKAUTTA suuremmalle, ja yks tyyppi ei ymmärtänyt että koealustaan täytyy kirjautua omalla hetulla, vaikka se siinä luki. Ihan käsittämätöntä touhua...

Vierailija
93/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin just tollainen tekniikkatumpelo jännittävässä koetilanteessa. Armoa nyt vähän.

Vierailija
94/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sitä enkkua voisi opiskella? Olen ihan pulassa sen kanssa. Osaan jotain sieltä täältä, eli en tiedä mistä kanattaisi edes aloittaa. En mitenkään kiri nykynuorisoa kiinni, joka on aloittanut enkun alakoulussa ja pelaaa kaikki päivät enkuksi. T: keski-ikäinen pitkän saksan lukenut.

Ihan vaan kaikenlaisen sanaston kertaaminen. Vaikka BBC uutisia lukemalla. Ite katoin myös sarjoja enkun tekstityksillä.

Vierailija
95/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oisin just tollainen tekniikkatumpelo jännittävässä koetilanteessa. Armoa nyt vähän.

No omasta kulmasta kun tarkastelin ihmisiä sielä niin tuntui vaan jotenkin absurdilta. Sekin, että koetilasta poistuminen oli kiellettyä ja silti jotkut yritti lähteä omin päin vessaan. Kyllä ohjeita pitäis osata seurata, kun niitä jaetaan moneen kertaan.

96/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisena pelottaa tulevaisuus jos tätä menoa jatketaan. Matematiikkaa sovelletaan kaikessa vaikkei sitä tarvitsisikaan ja kaikkien pitäisi osata kaikkea, ketään ei kiinnosta motivoitunut, hyvä tyyppi, joka haluaa olla oman alansa ammattilainen. Vaan se matikka määrittää kaiken. 

t. lyhyen matikan 6 oppilas.

Riippuen siitä mitä haluat opiskella matikalla ei ole väliä jos pääsykokeissa käyt. Itsekkin hädintuskin pääsin matikan lyhyen yo:n läpi ja silti aukesi kaksi koulupaikkaa yo pisteillä.

Olen kyllä myös käynyt monissa pääsykokeissa joissa matikkaa ei tarvinnut ollenkaan mutta siltikään ei koulupaikka auennut. Tämä tosin johtui siitä että hakemaani suuntaukseen otetaan vain n. 18 koko suomessa ja vastauksista pitää saada pisteitä ainakin se 96/100 ja hakioitakin riittää.

Vierailija
97/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko kokeessa englannin ja suomenkielen aineistot olla kokoajan esillä vai oliko hetki aikaa lukea, jonka jälkeen kerätään pois ja sen pohjalta saa vasta alkaa tehdä tehtäviä? Olen ollut tänä syksynä vain englanninkielisissä amk:n kokeissa ja siellä sai vain lukea tekstin, jonka pohjalta monivalintatehtävät ja sitten aineistot kerättiin pois.

Vierailija
98/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä yksilöhaastattelut vai ryhmähaastattelut?

Vierailija
99/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko kokeessa englannin ja suomenkielen aineistot olla kokoajan esillä vai oliko hetki aikaa lukea, jonka jälkeen kerätään pois ja sen pohjalta saa vasta alkaa tehdä tehtäviä? Olen ollut tänä syksynä vain englanninkielisissä amk:n kokeissa ja siellä sai vain lukea tekstin, jonka pohjalta monivalintatehtävät ja sitten aineistot kerättiin pois.

Saa olla koko ajan

Vierailija
100/2017 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko teillä yksilöhaastattelut vai ryhmähaastattelut?

Nyt ei ole haastatteluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi