Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Näkyykö jollain varasijat jo alemmissa hakukohteissa jos ylemmät vielä kesken? Tänään Lahti julkaissut tuloksia ja mulla näkyy edelleen kesken, lahti siis mun kolmas hakutoive...
loljäjäöjäöjkäöp kirjoitti:
Mitä noi varasija ja jonosijat käytännössä tarkottaa, tai siis mikä ero on tossa jonosijalla olemisessa luvulla x ku sit varasijalla on y?
Jonosija: sijoitus hakijoiden joukossa ja varasija on varasija. Jos koulutusohjelmaan otetaan 50 opiskelijaa ja sun jonosija on 80, niin olet 30. varasijalla. Näin lyhyesti selitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö jollain varasijat jo alemmissa hakukohteissa jos ylemmät vielä kesken? Tänään Lahti julkaissut tuloksia ja mulla näkyy edelleen kesken, lahti siis mun kolmas hakutoive...
Hain neljään paikkaan, varasijat näkyy toisessa ja viimeisessä hakukohteessa. Ykköstä ja kolmosta ei ole julkaistu.
Ja itselläni vaan näkyy joka kohteessa ”opiskelijavalinta kesken” vieläkin. Olen 99% varma, että hylky sieltä tulee etiikan osion vuoksi, mutta olisi kyllä kiva vihdoin saada ihan 100% varma tieto asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä noi varasija ja jonosijat käytännössä tarkottaa, tai siis mikä ero on tossa jonosijalla olemisessa luvulla x ku sit varasijalla on y?
Jonosija: sijoitus hakijoiden joukossa ja varasija on varasija. Jos koulutusohjelmaan otetaan 50 opiskelijaa ja sun jonosija on 80, niin olet 30. varasijalla. Näin lyhyesti selitettynä.
Ei ihan. Jonosija on tosiaan sijoitus kaikkien kohteeseen hakeneiden joukossa, mutta varasijaan vaikuttaa ensikertalaisuus, joten se ei mene noin yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut pisteet oikein? Veikkaisin, 48 pisteellä olisi aika korkeilla varasijoilla mihin vain kohteeseen.
No kyllä siellä niin lukee. Jonosija 233, varasija 173 ja pisteet 48.
Voiko tuo 48 olla sun todistuspisteet? Eikö hakijalle näytetä jono, jossa on parhaimmalla sijalla (todistus- tai valintakoe jono).
Muuten en kyllä ihan ymmärrä. Lamk tradenomi verkko-opintoihin oli 80% ensikertalaiskiintiö, joten kun 32 ensikertalaista on valittu tulisi loppujen paikkojen (8 ja varasijat?) olla kaikille vapaata riistaa. Tosin en ole varma miten ensi- ja ei-ensikertalaiset sijoitellaan varasijoille. Jos esim. 10 ensikertalaista ei ota paikkaa vastaan, tarjotaanko vapautuneita paikkoja ensikertalaisille? Ilmeisesti näin, tuohon 32:een paikkaan asti. Jonosijan pitäisi kertoa kaikkien hakijoiden paremmuusjärjestys pisteiden perusteella riippumatta ensikertalaisuudesta.
ensi- ja ei-ensikertalaiset sijoitetaan varasijajonossa samaan jonoon paremmuusjärjestyksessä ja sieltä otetaan aina seuraava joka mahtuu ja täyttää kiintiöt. (todistus/koe ja ensi/ei-ensi)
Esimerkiksi, 1. ja 2. ovat ei-ensikertalaisia. 3. on ensikertalainen. Jos joku jo sisäänpäässyt ensikertalais kiintiössä jättää paikan ottamatta niin numero 3 pääsee 1 ja 2 ohi sisään, jotta kiintiöt pysyy.
Sama juttu. Onkohan se huono merkki..
Pääsin Lamk:n fysioterapeutti monimuoto-opintoihin mutta mistä ne valintakokeen pisteet näkee?
Metropolia huhuu... Ei mitään vielä tapahtunut opintopolussa :( Viime vuonna taisi myös julkaista ihan viimeisten joukossa.. Vai odotetaankohan tässä nyt vaan sitä hylkyä, jos joillekin oli oikeasti jo tullut tuloksia Metropoliasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan. Jonosija on tosiaan sijoitus kaikkien kohteeseen hakeneiden joukossa, mutta varasijaan vaikuttaa ensikertalaisuus, joten se ei mene noin yksinkertaisesti.
Jonosijassa näkyy myös ne hakijat joilla kyseinen koulu alemmassa hakukohteessa ja päässeet ylempään hakukohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja itselläni vaan näkyy joka kohteessa ”opiskelijavalinta kesken” vieläkin. Olen 99% varma, että hylky sieltä tulee etiikan osion vuoksi, mutta olisi kyllä kiva vihdoin saada ihan 100% varma tieto asiasta.
Siis sama juttu minulla. Täytyy toivoa ettei toivo ole vielä menetetty. :/
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Lamk:n fysioterapeutti monimuoto-opintoihin mutta mistä ne valintakokeen pisteet näkee?
Edelleen koodista, löytynyt monta kertaa aiemmista viesteistä. https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications
Mene ensin omaan opintopolkuun ja kirjaudu pankkitunnuksillasi. Sitten avaa tuo sivu toiseen välilehteen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaudu omaan Opintopolkuu ja tän linkin kautta näet pisteet https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications
Diak oikeesti...
Mun sisuskalut ei kestä enää tätä jännitystä!
Vierailija kirjoitti:
Turun ensihoito tuli!
Mielenkiinnosta, millä pisteillä tänne pääsi? Pääsitkö?:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun ensihoito tuli!
Mielenkiinnosta, millä pisteillä tänne pääsi? Pääsitkö?:)
En tiedä mulla näkyy todistusvalinnan varasijat. En ollut valintakokeessa. Oli aiemmin kesken tilassa.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja:D
Mutta itse joskus hain ammattikorkeakouluun taito (eli taide) alalle ja silloin tuntui pääsykokeiden jälkeen että ei mulla ole mitään toivoa. Lopulta sit kuitenkin pääsin sisään varasijalta! Eli toivoa on aina:)
Jos kyseessä on tieto ala tai pääsykokeet keskittyvät mittaamaan niin sanottua opittua ja pääsykoekirjoihin liittyvää tietoa niin silloin ei auta muu kuin opiskella, opiskella ja opiskella. Silloinkin toivoa on ja mielestäni vielä enemmän, tietoa on kuitenkin nopeampi opetella kuin taitoa. Kannattaa miettiä analyyttisesti mitä et osannut pääsykokeissa ja keskittyä kehittämään sitä aluetta. Jos pisteet on todella kaukana pääsyrajasta niin sitten kannattaa harkita olisiko toisessa vähemmän halutussa koulussa samaa linjaa tarjolla ja hakea sinne. Monesti ekan vuoden jälkeen voi koittaa sit hakea siirtoa toiseen kouluun:)
Jos et pääse tänä vuonna kouluun niin kannattaa harkita sijoittamista valmennuskurssiin, niistä saa tukea ja preppausta jotka voi olla se viimeinen tekijä jonka tarvitset kouluun pääsemiseen:)
Tsemppiä! Toivottavasti pääsit sisään
Näkyykö se hylätty opintopolussa jo?