Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
On hyvä kuitenkin lukea tätä ketjua, että kaikilla on ollut samat fiilikset. Että jokaisella meillä on mahdollisuuksia päästä sisään, koska kaikki ovat suoriutuneet siitä mielestään huonosti:)
Meillä myös kotona pöytäkone ja useampi ipad. Lähipiirissä ei myöskään ketään jolla olisi ollut lainata läppäriä. Jouduin ostamaan koneen koetta varten. Toki olisin valmis koneen ostamaan opiskeluja varten, mutta jos ei kouluun pääse niin kone jää kyllä hyvin pitkälti käyttämättä.
Vaikka koe olisi samantyylinen joka päivä niin kukaan ei hyödy näistä kirjotoituksista. Vastausvaihtoehtoja vaihdellaan päivittäin. Ei auta sanoa kaverille "vastaa Kroatia ja 20 lammasta" kun huomenna oikeat vastaukset ovat ihan muuta.
Alakohtainen pääsykoe materiaali ja kysymykset olisivat parhaita. Sitten karsiutuisi ne pois ketä ala ei oikeasti edes kiinnosta ja ketkä eivät halua nähdä vaivaa. Tällä hetkellä kouluun pääsee kuka vaan joka on hyvä matikassa ja jolla on hyvä looginen päättelykyky tai kyky lukea englannin kielistä tekstiä joka koskee esim juuri robotiikkaa. Kaikki eivät sovellu työskentelemään ihmisten parissa. Se että olet hyvä matikassa ei tarkoita että olisit hyvä sairaanhoitaja, kätilö, sosionomi tms.
Turhauttaaa......
Kyllähän siellä valintakokeiden nettisivuilla luki aika tarkasti, että millä käyttöjörjestelmillä ja millä selaimilla koe toimii?
Ja selaimista oli monia vaihtoehtoja, esim. Firefox, Safari ja Chrome. Kyllähän sen toimivan selaimen olisi voinut ladata valmiiksi?
Luulisin myös, että jostain saa tietokoneita lainaan. Kirjastosta, oppilaitoksista, työpaikoilta tai kavereilta? Jos joku haluaa oikeasti kouluun, niin tuskin se tuosta jää kiinni.
Olen huomenna menossa valintakokeeseen.
Muutama kysymys, jos joku, kuka on jo käynyt voisi vastata :)
A) onko kunnolla aikaa asentaa ja testata läppäri, että se toimii yhteyksineen hyvin?
B) kauanko valintakoe kaikkineen kesti?
C) onko matematiikassa yhtälöitä?
D) pitääkö edellinen testialue lukita ennen kuin voi avata seuraavan?
E) pitääkö ne tehdä järjestyksessä?
Englannin osio oli kohtuuttoman vaikea. On ymmärrettävää että esim hoitotyössä pitää pystyä kohtaamaan asiakas englanniksi. Se on kyllä hyvin paljon helpompaa kun eilisen tekstin sisäistäminen ja vaikeisiin kysymyksiin vastaaminen. Teksti ja kysymykset sisälsivät paljon sanoja joista minulla ei ollut mitään tietoakaan mitä ne tarkoittavat. Silti osaan keskustella englanniksi ja hoitaa asioita englanniksi. Katson sarjat ja elokuvat vaivatta englanniksi ja luen kirjoja. Koen että olen aina ollut hyvä englannissa. Mites ne jotka eivät ole hyviä englannissa? Jos minullakin oli tuskaa selviytyä niin huonommilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Eikö muutenkin olisi reilumpaa että teksti ja sanasto olisivat alakohtaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä valintakokeiden nettisivuilla luki aika tarkasti, että millä käyttöjörjestelmillä ja millä selaimilla koe toimii?
Ja selaimista oli monia vaihtoehtoja, esim. Firefox, Safari ja Chrome. Kyllähän sen toimivan selaimen olisi voinut ladata valmiiksi?
Luulisin myös, että jostain saa tietokoneita lainaan. Kirjastosta, oppilaitoksista, työpaikoilta tai kavereilta? Jos joku haluaa oikeasti kouluun, niin tuskin se tuosta jää kiinni.
Omalle läppärille voit mitä vaan asentaa. Lainakoneen kun saa käteen 15min ennen koetta ja se on toisen työkone, et voi sanella mitä on oltava. Kuulemma Firefox olisi paras. No myöhäistä se on kokeessa kertoa. Tämän konetta lainanneet työpaikka ensinnäkin on kieltänyt sen asentamisen koneelle. Eli ei olisi hyötyä ollut, vaikka etukäteen sen tiesin. Kaikilla ei ole varaa ostaa yhtä koetta varten läppäriä kun varmuutta opiskelupaikasta ei ole. Itselläni ei ole ketään muuta, jolta olisin voinut nykyaikaisen ja nopean läppärin lainaan saada. Kaikki lähipiiristäni ovat siirtyneet tabletteihin ja töissä konetta tarvitsevat tekevät töitä pöytäkoneella. Kokeessa tulisi olla mahdollisuus saada asianmukainen läppäri lainaan tai paperiversio kokeesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomenna menossa valintakokeeseen.
Muutama kysymys, jos joku, kuka on jo käynyt voisi vastata :)
A) onko kunnolla aikaa asentaa ja testata läppäri, että se toimii yhteyksineen hyvin?
B) kauanko valintakoe kaikkineen kesti?
C) onko matematiikassa yhtälöitä?
D) pitääkö edellinen testialue lukita ennen kuin voi avata seuraavan?
E) pitääkö ne tehdä järjestyksessä?
a) On aikaa. Meidät päästettiin luokkatilaan klo 8.15 ja koe alkoi klo 9.
b) Itse koe kesti n.2,5h, sitä ennen pelkkää odottelua oli tunti. Outoa että painotettiin olemaan paikalla viimeistään klo 8, kun koe ei kuitenkaan ala kun klo 9. Olisi riittänyt että on paikalla klo 8.30 ja puolessa tunnissa laittaa koneen jne.
c) On yhtälöitä
d) Yhden testialueen voi tehdä kerrallaan. Jos avaat osion niin teet sen kerralla loppuun. Eli pitää lukita.
e) Voit itse valita missä järjestyksessä kokeen teet.
Täällä osa selostaa ettei ole väliä jos vastauksia kertoo kun luvut ja vaihtoehdot ovat erit eri kokeissa. Ei se pointti olekaan, että kerrotko täsmälleen vastauksen. Ne, jotka tekevät kokeen loppuviikosta, ovat saaneet jo etumatkaa kun laskutyypit ovat tiedossa. Voi harjoitella tietynlaisia laskuja etukäteen. Kyllä ne vastaukset sen jälkeen vaivatta itsekin keksii. Luulisi tämän nyt jokaisen korkeakouluun pyrkivän hoksaa van...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle läppärille voit mitä vaan asentaa. Lainakoneen kun saa käteen 15min ennen koetta ja se on toisen työkone, et voi sanella mitä on oltava. Kuulemma Firefox olisi paras. No myöhäistä se on kokeessa kertoa. Tämän konetta lainanneet työpaikka ensinnäkin on kieltänyt sen asentamisen koneelle. Eli ei olisi hyötyä ollut, vaikka etukäteen sen tiesin. Kaikilla ei ole varaa ostaa yhtä koetta varten läppäriä kun varmuutta opiskelupaikasta ei ole. Itselläni ei ole ketään muuta, jolta olisin voinut nykyaikaisen ja nopean läppärin lainaan saada. Kaikki lähipiiristäni ovat siirtyneet tabletteihin ja töissä konetta tarvitsevat tekevät töitä pöytäkoneella. Kokeessa tulisi olla mahdollisuus saada asianmukainen läppäri lainaan tai paperiversio kokeesta.
Itse jouduin ostamaan koetta varten läppärin. En tunne ketään keneltä olisin läppäriä voinut lainata, lähipiirissä on ainoastaan pöytäkoneita tai pädejä. Kirjastot lainaavat konetta käytettäväksi vain kirjaston alueella, niitä ei saa viedä pois. Oppilaitokset eivät lainaa koneita, soitin ja kysyin. Kokeeseen ei pääse ilman omaa konetta. Ainoastaan jos oma kone menee rikki saa lainakoneen. Itse tein kaikkeni että saisin koneen lainaan, mutta en onnistunut. Jouduin siis sijoittamaan hyvin paljon rahaa tietokoneeseen (joka ei haittaa jos kouluun pääsen).
Turha sanoa että koneen kyllä saa jostain jos yrittää ja jos vain tarpeeksi kouluun haluaa. Jos et tunne ketään keneltä voit koneen lainata niin vaihtoehtosi ovat ostaa kone.
Jos sinne ei haluttuun amkiin pääse, niin hae johonkin Kotkaan/Kajaaniin ja vuoden lusit siellä ja siirolla. Tai vaihtoehtoisesti, jos tradenomiksi haluat, niin tekniikan kokeella läpi ja vuoden jälkeen vaihdat koulun sisällä alaa. Mä tuskailin joskus 10v sitten kun yritin päästä JAMKiin ja koe tuntui mukamas vaikeelta ja sainkin yhteispisteitä 60p millä olis päässyt kaikkialle muualle paitsi JAMKiin ja TAMKiin. Seuraavana vuonna kuitenkin pääsin ja sekä 2017 hain ihan läpällä opiskelijakortin toivossa ja lukematta läpi sain käytännössä 3 paikkaa viidestä josta kaksi oli Kuopiosta ja yksi 1 TAMKista. Ole mitään nuo amkin kokeet yliopistoon verrattuna josta sain lukemisenkin jälkeen 9/50p
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa selostaa ettei ole väliä jos vastauksia kertoo kun luvut ja vaihtoehdot ovat erit eri kokeissa. Ei se pointti olekaan, että kerrotko täsmälleen vastauksen. Ne, jotka tekevät kokeen loppuviikosta, ovat saaneet jo etumatkaa kun laskutyypit ovat tiedossa. Voi harjoitella tietynlaisia laskuja etukäteen. Kyllä ne vastaukset sen jälkeen vaivatta itsekin keksii. Luulisi tämän nyt jokaisen korkeakouluun pyrkivän hoksaa van...
Jos en olisi vielä koetta tehnyt niin en itse osaisi näiden perusteella ainakaan valmistautua yhtään sen paremmin mitä jo valmistauduin. Kyllähän pääsykoe kysymykset ovat aina samantyylisiä. En usko että kukaan saa näiden kirjoitusten perusteella yhtään etumatkaan.
Esim englantia ei voi harjoitella sen tarkemmin kun aihealue voi olla mitä vaan. Turha alkaa lukemaan robotiikasta kun huomenna teksti on jotain muuta jo.
Minä hain viime vuonna AMK-inssiksi, joten osallistuin tekniikan valintakokeeseen. Hain monimuotokoulutukseen, joten koe oli erilainen kuin päiväopiskelijoilla. Se koe oli ihan helkutin vaikea. Siinä ei ollut muuta kuin matiikkaa ja fyssaa/kemiaa. Pääsin kauas varasijoille, joten opiskelupaikkaa ei tullut.
Tänä vuonna hain samaan kohteeseen uudestaan, mutta nyt valintakoe oli sama kuin päiväopiskelijoilla. Ja tämä koe oli tosi helppo. Sain n. 30/40 pisteestä. Se oli niin helppo, että pelkäsin sisäänpääsyrajojen nousevan niin paljon, etten pääsisi tänäkään vuonna sisään. Rajat nousivat, mutta eivät niin paljon ja pääsin helposti sisään.
En ollut opiskellut niin paljon kokeeseen, että taitoni olisivat noin dramaattisesti tässä välissä kasvaneet. Tuntuu omituiselta, että saman kohteen kokeessa voi olla noin isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chrome, Edge, Firefox, IE ja Safari oli suositeltuja selaimia. Mikä selain sillä toisen työkoneella sitten oli?
Käyttöjärjestelmistä suositeltiin Windowsia, Macia tai Linuxia.
Meidän pääsykokeessa oli aika paljon ihmisiä ja osan olisi kyllä voinut tiputtaa pois jo ennen koetta. Selvästi he eivät ymmärtäneet yksinkertaisia ohjeistuksia eivätkä olleet lukeneet niitä etukäteen. Siellä sanottiin monta kertaa, että puhelimet kiinni heti. Osa näppäili puhelinta ja heitä piti käskeä laittamaan se pois. Joku kirjautui ulos kokeesta ennen kuin se oli alkanut ja oli ihan ihmeissään, kun ei päässytkään takaisin. Jollain oli useampia selainikkunoita auki, vaikka sekin oli erikseen kielletty. Jotkut toivat langattomia hiiriä mukanaan. Näistä kaikista oli kerrottu verkkosivuilla ja kaikesta oli ohjeistus koetilan ulkopuolella sekä vielä isolla screenillä koetilassakin.
Eikö sen koepaikan saanut ihan itse valita? Mitä järkeä siis nyt valittaa, että toiset saavat huomattavaa etua, kun menevät myöhemmin kokeeseen?
Jos itse osasi tarpeeksi hyvin ne kysytyt asiat, niin sillä ei varmaan ole väliä, jos myöhemmin kokeeseen menevä tietää, että on kysytty lampaista ja Tapparan kannattajista.
Tuo käsitys että ihan kuka tahansa pääsee AMKiin on kyllä väärä. Riippuu nimittäin tosi paljon linjasta. Luoville aloille on hakijoita moninkertainen määrä opiskelupaikkoihin nähden, ja luovuutta ei edes lukemalla opi. Siinä jää moni vuodesta toiseen nallina kalliolle. Sitten on linjoja joille on vaikea päästä jollei toisen asteen todistuksesta saa täysiä pisteitä. Joissakin pääsykokeissa kysymykset ovat tosi yksinkertaisia sellaiselle joka alalle soveltuu ja hankalia soveltumattomille. Joku joka pääsee heittämällä sisään esim. Tradenomiksi ei välttämättä ikinä pääsisi kuvataiteen puolelle, ja lahjakas kuvataiteilija ei välttämättä pääsisi millään sosiaalialalle.
Sama pätee kyllä yliopistoissakin. Oikeustieteelliseen ja lääkikseen on molempiin vaikea päästä, mutta ihan joka juristista ei ole lääkäriksi ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chrome, Edge, Firefox, IE ja Safari oli suositeltuja selaimia. Mikä selain sillä toisen työkoneella sitten oli?
Käyttöjärjestelmistä suositeltiin Windowsia, Macia tai Linuxia.
Meidän pääsykokeessa oli aika paljon ihmisiä ja osan olisi kyllä voinut tiputtaa pois jo ennen koetta. Selvästi he eivät ymmärtäneet yksinkertaisia ohjeistuksia eivätkä olleet lukeneet niitä etukäteen. Siellä sanottiin monta kertaa, että puhelimet kiinni heti. Osa näppäili puhelinta ja heitä piti käskeä laittamaan se pois. Joku kirjautui ulos kokeesta ennen kuin se oli alkanut ja oli ihan ihmeissään, kun ei päässytkään takaisin. Jollain oli useampia selainikkunoita auki, vaikka sekin oli erikseen kielletty. Jotkut toivat langattomia hiiriä mukanaan. Näistä kaikista oli kerrottu verkkosivuilla ja kaikesta oli ohjeistus koetilan ulkopuolella sekä vielä isolla screenillä koetilassakin.
Olisi kyllä ollut oikein, että suoraan ulos tuollaiset.
He ketkä oikeasti haluavat AMK-paikan haluamilleen alalle, ovat kyllä lukeneet ohjeet hyvin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen koepaikan saanut ihan itse valita? Mitä järkeä siis nyt valittaa, että toiset saavat huomattavaa etua, kun menevät myöhemmin kokeeseen?
Jos itse osasi tarpeeksi hyvin ne kysytyt asiat, niin sillä ei varmaan ole väliä, jos myöhemmin kokeeseen menevä tietää, että on kysytty lampaista ja Tapparan kannattajista.
Juurikin näin! Itse valitsin koepäiväksi perjantain eli viimeisen koepäivän, jotta on eniten aikaa harjoitella matikkaa yms. Turhaan ihmiset valittaa koska kaikki ovat itse saaneet valita ajan ja paikan milloin kokeen tekevät.
Jos se opiskelupaikka on kiinni lampaista, Tapparasta ja jostain kuvitteellisesta matkasta niin sitten on.
Haloo.
Kyllä se ohjelma mittaa, mitä testialuetta teet kuinkakin pitkän ajan, montako kertaa vaihdat vastauksia, minkä osion teet ensin ja minkä viimeiseksi. Ihan kaiken. Ja niillä asioilla on iso merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! Itse valitsin koepäiväksi perjantain eli viimeisen koepäivän, jotta on eniten aikaa harjoitella matikkaa yms. Turhaan ihmiset valittaa koska kaikki ovat itse saaneet valita ajan ja paikan milloin kokeen tekevät.
No minun piti ainakin ajoittaa päiväni sille päivälle kun sain aneltua pomoltani siihen vapaata. Ei ollut valinnanvaraa. Hyvä kun edes sain sen vapaan, kun ei sekään aina ole niin sanottua.
Englannin osio oli kyllä vaikea. Kysyttiin yksittäisiä sanoja, joko tiesit tai et. Vaikka joku kurssikirja oliskin englanniksi, niin se ei vaadi sitä että jokainen sana täytyy tietää tai tarkistaa sanakirjasta, jotta voisi ymmärtää asian.
Jälkeenpäin vaikea muistaa, että mitä siinä kokeessa kysyttiin, mutta ainakin tällaiset tulee mieleen:
- ihmiset noudattivat erilaisia ruokavalioita tai heillä oli allergioita. Piti päättää, että mitä annetuista vaihtoehdoista tälle porukalle voisi tarjoilla juhlissa.
- ystäväporukka halusi lähteä yhteiselle matkalle. Osalla oli vain lyhyt kesäloma, joku ei halunnut suurkaupunkiin, jollain oli tiukka budjetti jne. Piti päättää, että mihin tuo porukka voisi matkustaa ja millaisena ajankohtana. Tähänkin siis oli valmiit vaihtoehdot.
- matematiikassa kysyttiin mm. kalorikulutuksesta ja Tapparan kannattajien määrästä miesten ja naisten välillä.
- englannissa puhuttiin yhdessä kohtaa siitä, että työpaikoilla seurattaisiin työntekijöiden tulosta ja osallistumista digitaalisesti ja että onko se hyvä juttu vai ei.
Mitähän muuta?