Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
AMK: ssa pitää osata englantia, koska ainakin meillä oli opinnot viime keväänä puoli vuotta englanniksi (sh tutkinto). Toisaalta englannin kieli siitä paranee, kun on pakko opiskella.
Te ketkä olette kertoneet että ette ole päässeet ammattikorkeakouluun vaikka olette monta kertaa hakeneet niin kiinnostaisi tietää että mihin kaupunkiin olette hakeneet. On sanomattakin selvää, että Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle on esimerkiksi niin paljon hakijoita, että sinne pääseminen on vaikeaa. Ja mikä kokeissa sitten on mennyt ns. vihkoon että pisteet eivät ole riittäneet?
Vaikea oli koe ja tuntuu, että viimeinenkin ovi sulkeutui. En pysty nykyisellä alallani työskentelemään ja alanvaihto on aina vain vaikeampaa. Ensin tuli tolkuttomat kokoinen ensikertalaisuuskiintiö ja nyt vielä tämäkin ettei etukäteen voi valmistautua ja edesauttaa millään tavalla omia mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Älytön koe. Ei mittaa motivaatiota alaa kohtaan yhtään millään tavalla. Kuka tahansa voi joka syksy ja kevät lampsia valmistautumatta paikalle kokeilemaan onneaan. Joskus voi tuurilla kone arpoa suotuisat tehtävät. Mutta kiinnostaako itse ala ja opiskelu lopulta, sitä ei nyt mitata ollenkaan kun mitään valmistautumista ei edellytetä. Motivaatiota mitataan sillä, että jaksaako raahautua kokeeseen vai ei.
Mitään osiota ei oikein voi edes harjoitella etukäteen, koska aihepiireistä ei yhtään tiedä ja ihan hakuammuntaa olisi lukeminen etukäteen. Ehkä matikkaa voisi pystyä treenaamaan.
Olin eilen itse kokeessa. Äidinkielen osuus jäi kesken ja monivalinnat olivat mielestäni epäselviä ja tulkinnanvaraisia. Taustatietona, että minulla on ollut koko peruskoulun äidinkielen arvosana 10 ja heittämällä L yo-kokeesta. Eli taidoista ei sikäli pitäisi kiikastaa.
Samoin pohjalla on maisterin tutkinto ja gradusta L. Lähdemateriaalina oli lähes yksinomaan englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita. Eli ihan peukalo keskellä kämmentä en sanoisi senkään suhteen olevan. Silti oli vaikeita osa tehtävistä.
Väittäisin, että heittämällä saisin amk:n kurssit läpi ja valmistuisin hyvin arvosanoin. Tosin enpä tiedä pääsenkö koskaan kokeilemaan, riippunee arpaonnesta.
Minkä tutkinnon kokeista on kysymys? Niissäkin on kuitenkin eroa, mitä alaa haet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön koe. Ei mittaa motivaatiota alaa kohtaan yhtään millään tavalla. Kuka tahansa voi joka syksy ja kevät lampsia valmistautumatta paikalle kokeilemaan onneaan. Joskus voi tuurilla kone arpoa suotuisat tehtävät. Mutta kiinnostaako itse ala ja opiskelu lopulta, sitä ei nyt mitata ollenkaan kun mitään valmistautumista ei edellytetä. Motivaatiota mitataan sillä, että jaksaako raahautua kokeeseen vai ei.
Mitään osiota ei oikein voi edes harjoitella etukäteen, koska aihepiireistä ei yhtään tiedä ja ihan hakuammuntaa olisi lukeminen etukäteen. Ehkä matikkaa voisi pystyä treenaamaan.
Olin eilen itse kokeessa. Äidinkielen osuus jäi kesken ja monivalinnat olivat mielestäni epäselviä ja tulkinnanvaraisia. Taustatietona, että minulla on ollut koko peruskoulun äidinkielen arvosana 10 ja heittämällä L yo-kokeesta. Eli taidoista ei sikäli pitäisi kiikastaa.
Samoin pohjalla on maisterin tutkinto ja gradusta L. Lähdemateriaalina oli lähes yksinomaan englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita. Eli ihan peukalo keskellä kämmentä en sanoisi senkään suhteen olevan. Silti oli vaikeita osa tehtävistä.
Väittäisin, että heittämällä saisin amk:n kurssit läpi ja valmistuisin hyvin arvosanoin. Tosin enpä tiedä pääsenkö koskaan kokeilemaan, riippunee arpaonnesta.
Minkä tutkinnon kokeista on kysymys? Niissäkin on kuitenkin eroa, mitä alaa haet
Ei ole juuri eroa. Kaikille yhteiset päätöksentekotaidot ja enkku ja äidinkieli. Melkein kaikissa on matikka myös. Ja tekniikan alalle lisämatikkaosio ja sos.terv. on eettiset taidot. Näin tämä muuttui nyt tästä syksystä eteenpäin.
Oliko matematiikka osio helppo? Oliko enemmän loogisia päättelytehtäviä vai esimerkiksi prosenttilaskuja niin kuin on aikaisemmin sanottu että niitä on paljon
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne kaikki pääse millään logiikalla. Sitten pitää keksiä jotain muuta.
No tämä nyt vähän riippuu. Suomessakin on AMK linjoja, joita ei saada kokonaan täyteen eli jos ainoa missio on päästä AMK:n, niin pitäisi onnistua. Vaikka siis paikkoja on vähemmän kuin hakjoita, niin kaiki paikat ei kelpaa.
Mutta joihinkin linjoihin varsinkin suuremmissa kaupungeissa on kovempi kilpailu kuin yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä nyt vähän riippuu. Suomessakin on AMK linjoja, joita ei saada kokonaan täyteen eli jos ainoa missio on päästä AMK:n, niin pitäisi onnistua. Vaikka siis paikkoja on vähemmän kuin hakjoita, niin kaiki paikat ei kelpaa.
Mutta joihinkin linjoihin varsinkin suuremmissa kaupungeissa on kovempi kilpailu kuin yliopistoon.
Ei välttämättä silti pääse, kun siellä on aina merkitty alin pisteraja, jolla voi päästä sisään. Eli jos saat alle alimman rajan, niin sut hylätään, vaikka olisi paikkoja vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kymmenen vuotta sitten yliopistoon heti yo-kirjoitusten jälkeen. Lopetin opiskelut jonkin ajan jälkeen, koska töitä oli tarjolla niin paljon kuin jaksoi tehdä. Koskaan en vaan saa vakituista paikkaa koska ei ole pätevyyttä. Muutama vuosi sitten ajattelin, että olis hyvä olla todistus joltain ajalta. Oon hakenut ja hakenut. En pääse enää mihinkään. Ammattikorkeaan jopa vaikeampi. Oli todella tyhmää keskeyttää opinnot aikoinaan.
Suomalaista tyhmyyttä! Joku osaa työnsä, mutta ei saa tehdä sitä, koska puuttuu paperi, että osaa.
Tuli todella hölmö olo kokeessa. Oliko kompia vai oikeasti niin helppoja? Siis esim. matikka ja päätöksentekotaidot. Englannin osuus minustakin kohtuuttoman vaikeaa erikoissanastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä silti pääse, kun siellä on aina merkitty alin pisteraja, jolla voi päästä sisään. Eli jos saat alle alimman rajan, niin sut hylätään, vaikka olisi paikkoja vapaana.
Ok. Tätä en tiennyt, mutta jos minimipisteraja on, niin eiköhän se ole aika selvää, että sen alittaneiden kannattaa sitten suunata joihinkin muihin opintoihin.
Muuttuuko keväällä 2020 taas uusi hakusysteemi vai onko tämä syksyn 2019 hakumalli nyt se mikä on jatkossakin? :o
Hain kahdeksan kertaa, kunnes pääsin. Pääsykokeissa oli 200, 20 otettiin sisään. Se päivä kun sain sähköpostin opiskelupaikasta on elämäni onnellisin, ja menen edelleen ihan kananlihalle kun mietin koko asiaa. Olin päättänyt, että tämä on viimeinen kerta kun haen korkeakouluun - sen jälkeen menen mihin tahansa amislinjalle vaikka, kunhan saan jonkun ammatin elämää tukemaan.
Asioita, joiden uskon vaikuttaneen opiskelupaikan valintaan:
-Saimme etukäteen tietää mitä osa-alueita kirjallisessa osuudessa kysytään. Matikka, englanti, esseenkirjoitus sekä tiivistelmä. Ryhmätilanne tulisi olemaan. Luin ja opiskelin aamusta iltaan, kertasin englannin kieltä ja harjoittelin elekieltä ryhmätilannetta varten. Kaivoin lukion äikänkirjan ja opiskelin suomen kielioppia. Laskin säälittävällä kuutosen matikallani kertolaskuja ja jakokulmaa matikan osuutta varten. Keksin valmiiksi alaan liittyviä kysymyksiä esitettäväksi ryhmätilanteessa, että tietäisin asiasta jo enemmän kuin "pelkkä hakija". Eli ihan yksinkertaisesti hel-ve-tin kovan työn tekeminen
-Ryhmätilanteessa otin mukaan kaikki hiljaisemmat; "Mutta mitäs numero 3 ja 6 ovat mieltä, ette ole vielä saaneet puheenvuoroa". Kommentoin muiden kommentteja positiivisesti. "Tosi hyvä pointti".
-Myös kampuksen käytävillä keskityin siihen, että vaikutin positiiviselta ja hyvältä tyypiltä kun kokeen valvojat hääräävät ympärillä. Hymyilin, luin kirjaa enkä selannut puhelinta, juttelin muille, kiitin ja kyselin. Vaikkei kyseessä sillä hetkellä ole koetilanne, vaikuttaa nämäkin varmasti valintaan. Ihmisiä kun hekin ovat.
Hain sosionomiksi ja etiikkaosio oli erittäin kummallinen. Matematiikkaa kohtuuttoman paljon kun ei sitä työssä tarvita pätkän vertaa. Jos insinöörit jatkossakin suunnittelee sosiaalialan pääsykokeet voidaan vuosien saatossa heittää hyvästit eettiselle toiminnalle terveydenhuollossa ja sosiaalipuolella. Miksi kaikessa painotetaan nippelitietoa? Eikö ihmissuhdetaidoilla,luovuudella, intohimolla ja jalat maassa järjellä ole mitään painoa-arvoa? Tuntuu että yhä edelleen ja vielä enemmän kuin ennen ihmisten vaaditaan olevan kuin samasta puusta veistettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.
Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)
Jos ei osaa englantia, oikea osoite on ammattikoulu. Amk:t kun haluavat profiloitua korkeakouluiksi, ja korkeakoulussa pitää osata kyllä lukea ja tuottaa tekstiä englanniksi - harvassa kun on ne korkeakoulutusta vaativat tyot, jossa ei esim. pidä pystyä lukemaan ulkomaisia tutkimuksia tai kommunikoimaan muiden kuin suomalaisten kanssa. Jos nämä kokee liian vaikeaksi itselleen, pitää tyytyä helpompiin, amis-tason hommiin.
No höh! Olen siis alan vaihtaja. Minulla on jo yliopistotutkinto, mutta en saa enää hyviä töitä siltä alalta.
Haluaisin nyt opiskella amk-tutkinnon toiselta alalta. Mutten suoriudu englannista. Kohtuutonta, että meidän tulee opiskella Suomessa muumaalaisia kumarrellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.
Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)
Jos ei osaa englantia, oikea osoite on ammattikoulu. Amk:t kun haluavat profiloitua korkeakouluiksi, ja korkeakoulussa pitää osata kyllä lukea ja tuottaa tekstiä englanniksi - harvassa kun on ne korkeakoulutusta vaativat tyot, jossa ei esim. pidä pystyä lukemaan ulkomaisia tutkimuksia tai kommunikoimaan muiden kuin suomalaisten kanssa. Jos nämä kokee liian vaikeaksi itselleen, pitää tyytyä helpompiin, amis-tason hommiin.
No höh! Olen siis alan vaihtaja. Minulla on jo yliopistotutkinto, mutta en saa enää hyviä töitä siltä alalta.
Haluaisin nyt opiskella amk-tutkinnon toiselta alalta. Mutten suoriudu englannista. Kohtuutonta, että meidän tulee opiskella Suomessa muumaalaisia kumarrellen.
En usko että noin jun tilla voi olla mitään koulutusta...
Ensinnäkin sitä englantia pitää osata jotta ymmärtää maailman menosta ja ennenkaikkea alastaan muutakin kuin mitä pienen Suomen sisällä tutkitaan.
Toisekseen, yhä koska Suomi on ihan minikokoinen maailman mittakaavassa, ei millään korkeakoulutusta vaativalla alalla voi suhtautua ei-suomalaisten kanssa toiden tekemiseen "muunmaalaisten kumarteluna". Hyvänen aika sentään, ei mikään ala kehity jos se ei hyodynnä myos ulkomaisia tutkimuksia ja asiantuntijoita! Sellaisia aloja joilla ei tarvitse oppia uutta, ja joilla pystyy toimimaan vain muuttumattomien perusasioiden varassa, kutsutaan ammattikoulun linjoiksi.