Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
241/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä tulokset on joihinkin paikkoihin jo tullueet. Itselläni lukee viimeisen (6.) hakukohteen kohdalla hyväksytty ja ehtona, että paikkaa tarjotaan mikäli en pääse hakemiini paikkoihin 1-5. Mutta näkeekö muut jotain pisteitä siis opintopolussa? Itse en niitä mistään löytänyt.

Vierailija
242/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä tulokset on joihinkin paikkoihin jo tullueet. Itselläni lukee viimeisen (6.) hakukohteen kohdalla hyväksytty ja ehtona, että paikkaa tarjotaan mikäli en pääse hakemiini paikkoihin 1-5. Mutta näkeekö muut jotain pisteitä siis opintopolussa? Itse en niitä mistään löytänyt.

Kohdissa 1-5 lukee haku kesken. Ja ilman todistusvalintaa hain, pääsykokeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan mitään pisteitä näy, lukee vain, että valinta on kesken.

Vierailija
244/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näkyy pisteet kun scrollaa alaspäin.

https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications

Vierailija
245/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon!

Pääset ainakin opiskelemaan :)

Vierailija
246/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä päivämäärä teillä lukee siellä ”viimeisin hakemuksen tilan muutos” -kohdassa?

Vierailija
247/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota scriptiä on vuosittain luettu eikä siellä olevat tiedot ole pitäneet läheskään aina paikaansa. Joten en sokeasti luottaisi siihen.

Vierailija
248/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisena pelottaa tulevaisuus jos tätä menoa jatketaan. Matematiikkaa sovelletaan kaikessa vaikkei sitä tarvitsisikaan ja kaikkien pitäisi osata kaikkea, ketään ei kiinnosta motivoitunut, hyvä tyyppi, joka haluaa olla oman alansa ammattilainen. Vaan se matikka määrittää kaiken. 

t. lyhyen matikan 6 oppilas.

Minua pelottaa ammattikoululaisena. Lukiolaiset pääsevät sisään jos heillä on tarpeeksi hyvät numerot todistuksessa tietyistä aineista (oliko äidinkieli, englanti ja matikka), eikä heidän tarvitse edes tehdä pääsykoetta. Eli valintatapa todistusvalinnalla. Ammattikoulun käyneitä ei oteta siinä mitenkään huomioon vaan on pakko mennä kokeeseen.

Miten joku lukion hyvä englannin numero vaikuttaa muka siihen, onko sopiva esim fyssariksi tai sairaanhoitajaksi?

Ensi keväästä lähtienhän myös amistodistuksella hakevia koskee tuo todistusvalinta. Mutta nuo todistuksella valittavat amikset on ihan muutama kpl/hakukohde, mitä silmäilin. Ylioppilaita sitten taas otetaan todistuksella kymmenkunta. Toki jokaisella amk:lla ja linjalla eri määrät, mutta kyllä tässä ylioppilaita suositaan.

Vierailija
249/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistunut syksyn yhteishakuun, mutta ensi keväänä olisi tarkoitus insinööriopintoihin hakeutua ensimmäistä kertaa. Pitäisikö kerrata esim. lyhyttä matikkaa? Englanti ja äidinkieli pitäisi olla hallussa. Fysiikkaa ja kemiaa on tullut myös kerrattua. Monien mielestä koe on ollut jotenkin sekava ja/tai vaikea. Toivottavasti keväällä on selkeämpi kun nyt ovat saaneet yhden erän testattua "koekaniineilla". Helppo koe tarkottaisi sitä, että pisterajat olisi todella korkealla eikä virheitä saisi kovin paljoa olla, joten vaikeustason laskeminen ei mielestäni paranna sisäänpääsyn mahdollisuutta. Hakijoita on niin paljon verrattuna koulupaikkoihin, että jotenkin karsinta on tehtävä. 

Vierailija
250/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa ne pisteet näkyy? Mä en tajua kun toi on niin sekava.

Vierailija
251/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelupaikka jää saamatta, kannattaa miettiä avoimen amk:in opintoja. Kun suoritat tietyn määrän opintoja avoimen puolella, itse maksaen, niin saat sitä kautta opiskelupaikan. Ilman pääsykoetta!

Vaatii vähän viitseliäisyyttä ja sitkeyttä, mutta on hyvä vaihtoehto, jos opiskelu oikeasti kiinnostaa.

Sitten pitää olla joku säännöllinen tulonlähde, kuten työt. Avoimen amkin opintoihin ei saa opintotukea eikä välttämättä edes työttömyystukea.

Totta, mutta koko ajan on töitä tarjolla, suurissa kaupungeissa pääsee siivoamaan. Pulaa on!

Vierailija
252/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa ne pisteet näkyy? Mä en tajua kun toi on niin sekava.

ctrl+F ja kirjoita "pisteet"

Vierailija
253/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osumia kun koitin thedä noin.

Vierailija
254/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuka tahansa voi ilmoittautua kokeilemaan onneaan kokeeseen ja hyvällä mäihällä saa jopa paikan. Jos paikan saa, voi katsella sitten kiinnostaako vai ei,ottaa paikan vastaan paremman puutteessa jne. Ei ole penniäkään kiinni siinä hommassa kun ei ole mitään vaivaa tarvinnut nähdä. Sen kun kokeillut kepillä jäätä.

Juuri näin tein itsekin. On vakityö ja korkeakoulutus pohjalla (KM) , mutta ei oikein ala kiinnosta. Huomasin ettei nyt ole mitään valmistautumista vaativaa kokeessa, joten päätin kokeilla kun eipä siinä mitään häviäkään. Jos pääsen, pyydän opintovapaata tai irtisanoudun. Onpahan sitten varmuuden vuoksi toinenkin tutkinto jos haluaa työnkuvaa muuttaa. Mutta motivaatio opiskelua kohtaan, hmmm.... Ei kovin korkea. Kunhan kokeilin ja itse asiassa luultavasti meni jopa ihan hyvin.

Ei amk valinnoissa ennenkään ole lukemista vaadittu.

Vierailija
255/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä sinne pääse kuitenkaan.

Vierailija
256/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites "viimeisin" tai "viimeisintilanmuutos" ? Minkä päivän antaa? 

Vierailija
257/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä juttua en kyllä ihan tajua, kun amk-valintakoe ja pisterajat todistusvalinnalle on mitä on nykyään,

eli esim. joillekin aloille pitää olla L kaikista (mukaanlukien pitkä matikka) jotta saa riittävät, 

eli täydet todistuspisteet. Vaihtoehtoisesti pitää saada lähes täydet pisteet hyvin vaikeasta

valintakokeesta. Valmistuakseen ammattiin jossa palkka on niin surkea ettei sillä edes pärjää

pääkaupunkiseudulla, ainakaan jos yksinään elää ja on perheen ainoa elättäjä. Puhutaan nyt siis

sosiaali- ja terveysalasta. Toki tämä ala on kutsumusammatti mutta niin on esim. lääkärinammattikin ja

vaikka psykologi, kutsumusammatti siis. Palkka on ehkä parhaimmillaan kymmenkertainen, varmuudella 

triplat ja kutsumusammatissa siinäkin ollaan. Henkilö, jolla on yo-todistuksessa jokaisesta aineesta L,

miksi kummassa hän hakee surkeasti palkattuun duunariammattiin? Kun tuollaisella todistuksella

pääsee yliopistoon heittämällä ja toisaalta taas henkilö jonka kognitiiviset kyvyt ovat sitä luokkaa,

että vetää lähes täydet pisteet nykyisestä amk-kokeesta, pääsee heittämällä yliopistoon ja ¨

lääkikseen jos vähääkään jaksaa lukea. Meinaan että, käykö tässä nyt niin että vähän kaikki häviää,

nämä ei-vielä-lääkikseen/psykaa lukemaan päässeet hakee itselleen amk:sta suojaopiskelupaikan siihen 

asti kun toisella tai kolmannella yrittämällä pääsevät lääkikseen ja jättävät sitten amk:n vaan kesken, 

ne jotka ihan oikeasti ovat valmiita toimimaan kutsumusammatissa, opiskelemaan ahkerasti ja nopeasti

ja eivät taatusti jätä opintojaan kesken ja ovat valmiita auttamaan ihmisiä sydämestään

surkealla liksalla, eivät taas pääse sisään ikipäivänä ja yhteiskunnallinen koulutuspolitiikka pissii

huolella, ihmetellään miksi tietyillä aloilla on pula työntekijöistä ja miksi lisätyt koulutuspaikat

ei auta nyt tähän ongelmaan, höh.

Kaikki tässä virheellistä. Palkat. Pisterajat ja se että lääkikseen heittämällä.

Ei ne lääkikseen hakijat sitä ensikertalaisuuttaan hävitä sh opintojen vuoksi.

Sairaanhoitajaksi pääsee kyllä ihan kivuttomasti. Sitä helpommin mitä kauempana Helsingistä.

Vielä toi kutsumus. Sitä ei pidetä millään tavalla tavouteltavana motiivina.

Vierailija
258/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisena pelottaa tulevaisuus jos tätä menoa jatketaan. Matematiikkaa sovelletaan kaikessa vaikkei sitä tarvitsisikaan ja kaikkien pitäisi osata kaikkea, ketään ei kiinnosta motivoitunut, hyvä tyyppi, joka haluaa olla oman alansa ammattilainen. Vaan se matikka määrittää kaiken. 

t. lyhyen matikan 6 oppilas.

Minua pelottaa ammattikoululaisena. Lukiolaiset pääsevät sisään jos heillä on tarpeeksi hyvät numerot todistuksessa tietyistä aineista (oliko äidinkieli, englanti ja matikka), eikä heidän tarvitse edes tehdä pääsykoetta. Eli valintatapa todistusvalinnalla. Ammattikoulun käyneitä ei oteta siinä mitenkään huomioon vaan on pakko mennä kokeeseen.

Miten joku lukion hyvä englannin numero vaikuttaa muka siihen, onko sopiva esim fyssariksi tai sairaanhoitajaksi?

Ensi keväästä lähtienhän myös amistodistuksella hakevia koskee tuo todistusvalinta. Mutta nuo todistuksella valittavat amikset on ihan muutama kpl/hakukohde, mitä silmäilin. Ylioppilaita sitten taas otetaan todistuksella kymmenkunta. Toki jokaisella amk:lla ja linjalla eri määrät, mutta kyllä tässä ylioppilaita suositaan.

Ja vain 2015 tai sen jälkeen valmistuneet saavat hakea todistusvalinnassa. Eli esim alanvaihtajia ei oteta tässä huomioon.

Vierailija
259/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites "viimeisin" tai "viimeisintilanmuutos" ? Minkä päivän antaa? 

Mulla viimeisin tilanmuutos on 18.10 eli ennen koko valintakoetta eli eikö toi tarkota että tuolla olevat pisteet on todistuksesta saadut pisteet kuten joku tossa aikasemmin mainitsi?

Vierailija
260/2017 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se antaa päivän 18.10.2019. Ehkä tyydyn vaan odottelemaan virallisia tuloksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi