En osaa suhtautua miehen tissutteluun oikein
Vertaa omaa oluen himoaan mun sokerihimoon. Periaatteessa on oikeassa.
Hän on pitkän tovin juonut lähes aina sen 3 tölkkiä olutta per ilta.
Hän onitse huolissaan juomisestaan, mutta ei saa tsempattua. Eilen mentiin kauppaan niin tiesi jo hetkellä olut tarttuu matkaan.
Mun on turha sille marmattaa, kun se ei auta. Olenkin sius ottanut tähän sellaisen suhtautumisen, että "ei mee mun kurkusta alas, niin ei oo ongelma minulle*.
Vaikka kyllähän se tietty on....
Ollaan puhuttu yhteenmuuttamisesta ja sehän tarkottas sitä, että mun pitäs 100% hyväksyy hänet ja myös juominen. Koska uhkailu ja kiristys ei auta, niin paras muuttaa oma suhtautuminen asiaan.
Kommentit (114)
Jos miehen alkoholinkäyttö häiritsee, kannattaa etsiä uusi mies. Itse lähdin suhteesta, kun huomasin, että alkoholi oli aina vapaa-ajassa miehelle hyvin tärkeää... Se ei ollut vapaata, jos alkoholi puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka juo säännöllisesti lisää käyttöään usein ajan mittaan tai vähintäänkin vaihtaa väkevämpää. Juttele vaikka anopille asiasta
Vieläkin useammin he vähentävät käyttöään ajan mittaan tai vähintäänkin vaihtavat miedompaan.
Tarkoitan tällä siis sitä, että toisaalta tekis mieli huutaa ja raivota hänelle. Että lopettaa.
Mutta eihän se oikeesti hyödytä. Päätös on tultava itsestään. Onneksi hän nyt sentään kykenee toimimaan seuraavana päivänä.
Yksi mikä asia häiritsi on se, että hänen vastaus kysymykseen yhteen muutosta oli se, että " en osaa olla yksin". Tää vastaus tavallaan neilas kaiken. Eli onko juo.isenkin todellinen syy yksinäisyydesså?
Eikö juo viikonloppunakaan enemmän? Laatikko kaljaaa, litra kirkasta ym.?
Vierailija kirjoitti:
Eikö juo viikonloppunakaan enemmän? Laatikko kaljaaa, litra kirkasta ym.?
Ei oo koskaan juo u laatikkoo kerralla eikä vii oja. Viikonloppunakin meni 3ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka juo säännöllisesti lisää käyttöään usein ajan mittaan tai vähintäänkin vaihtaa väkevämpää. Juttele vaikka anopille asiasta
Vieläkin useammin he vähentävät käyttöään ajan mittaan tai vähintäänkin vaihtavat miedompaan.
Niin ylivoimaisesti eniten sitä tuli ryypättyä opiskeluaikoina. Perskännit keskimäärin 2 kertaa viikossa. Siihen nähden säännöllinen yksittäinen saunakalja on pientä. Tosin apn miehellä juomisesta on vaikuttaa olevan päivittäistä, eikä se ole enää normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis jo yli keski-iän, eli perheenlisäystä ei ole tulossa.
Niin sitä mä itsekin ihmettelen, että miksi siedän ja miten mulla on näin kärsivällinen mieli. Ehkä yksi suurin syy on se, että elän kuitenkin hyvin paljon omaa elämää ja otan tästä suhteesta ns. kirsikat kakun päältä. Keskityn siihen positiiviseen mitä tässä on, tiedostaen kuitenkin tämän ongelman. Mutta en anna sen mennä hirveesti tunteisiin.
Olenkin sanonut hänelle, että hän on ihmisenä ihana, mutta tuo ongelma on piruna olkapäällä. Näen hänessä kyllä potentiaalia sen juomisen hillitsemiseen, se vaatii multa myös vähän aktiivisempaa otetta. Eli pitäisi lisätä liikuntaa meidän elämään, niin molemmat voittais.
Mutta joo, katsellaan. Mun mielenrauha ei vielä oo hirveesti järkkyny tän asian suhteen. Mutta yhteenmuuttamista harkitsen vielä:)
Ap
Mä luulin teidän olevan alle 2-kymppisiä, kun toi alko-ongelma vaikutti olevan sulle vierasta. Jos kyse kuitenkin on keski-ikäisestä alkoholistista, niin miehen kolme kaljaa on vain silmän lumetta, kun hän on sun kanssa. Saattaa juoda myös piilossa olevia viinoja samaan aikaan, kun sulle näyttää juovansa vain kolme. Oikeasti juo paljon enemmän. Miehen lapsenomainen selittely sun sokerin syönnistä vain vahvistaa käsitystä miehen ongelman syvyydestä. Humalaa ei välttämättä huomaa varsinkin, jos mies on aina kännissä.
Monipiippuinen juttu. Itseäni ei haittaisi, jos mies juo 3 olutta illassa JOS hän ei tule siitä mainittavasti humalaan ja jos se ei vaikuta hänen töihinsä (sisältäen kotityöt). Ongelmallista olisi myös jos mies valehtelisi tai piilottaisi juomistaan. Ei niinkään siksi, että juomisen määrän vuoksi vaan siksi, että mielestäni suhteessamme olisi jotain vialla jos mies pelkäisi minua niin ettei halua kertoa omista juomisistaan.
Sekin viittaa ongelmaan, jos mies itse tuntuu haluavan lopettaa mutta ei pysty. Tosin tässä voi olla sellainen, että hänelle on motkotettu ja hän on oppinut, että sellaisessa tilanteessa kuuluu ilmaista lopettamisen halua vaikka todellisuudessa ei edes koe tarvetta lopettaa.
Mun mies lopetti vuosia jatkuneen iltaoluiden tissuttelun pari vuotta sitten. Koskaan en ollut motkottanut asiasta, mutta hän vaan tuli siihen tulokseen että ne eivät enää rentouta vaan päinvastoin huonontavat unta ja väsyttävät aamulla. Ei ollut minkäänlaista vaikeutta lopettaa.
Sinänsä tuntuu vähän hassulta nämä pelottelut, kuinka määrät vain kasvavat ja käytös muuttuu ja viinapulloja piilotellaan. Joillain varmasti niin, mutta eiköhän ylivoimainen enemmistö tosiaan vähennä radikaalisti tissuttelun määrää iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan tällä siis sitä, että toisaalta tekis mieli huutaa ja raivota hänelle. Että lopettaa.
Mutta eihän se oikeesti hyödytä. Päätös on tultava itsestään. Onneksi hän nyt sentään kykenee toimimaan seuraavana päivänä.
Yksi mikä asia häiritsi on se, että hänen vastaus kysymykseen yhteen muutosta oli se, että " en osaa olla yksin". Tää vastaus tavallaan neilas kaiken. Eli onko juo.isenkin todellinen syy yksinäisyydesså?
Jotain tunne-elämän ongelmaahan siellä taustalla varmaan on. Oma tissuttelijaeksäni painosti minua yhteenmuuttoon hyvin aikaisessa vaiheessa. Riippuvuus tuntui leimaavan koko hänen elämäänsä: hän oli riippuvainen alkoholista, lääkkeistä, muista ihmisistä, huomiosta jne. Eräs toinen tuntemani tissuttelija tuntui olevan riippuvainen tietokone- ja rahapeleistä. Näillä molemmilla oli todella omituinen suhde ruokaan: kumpikin saattoi olla pitkiä aikoja syömättä ja sitten ahmivat valtavia annoksia. Molemmilla oli ongelmia rahankäytön kanssa - eivät osanneet säästää tai suunnitella, tuhlasivat rahaa, ottivat pikavippejä ym.
Ilmeisesti on todellakin niin, että usein riippuvuudet ja elämänhallinnan ongelmat kulkevat käsi kädessä ja samalla henkilöllä on useita riippuvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä, joiden mielestä alkoholi on kauhistus, koska se "muuttaa käytöstä" tulleet ajatelleeksi, että toisinaan se muuttaa käytöstä mukavammaksi?
Lapsuudenkodissani oli lapsillakin kivointa silloin kun isä otti pari olutta illalla. Silloin hän jutusteli lapsille, kertoi juttuja, kyseli kuulumisia. Usein istuin hänen vieressään tuijottamassa tulta jota hän kohenteli ja juteltiin hiljaa. Isä joi iltaoluensa siinä ja vei sitten minut nukkumaan. Silloin kun hän ei juonut olutta, hän ei puhunut mitään, oli kylmä ja etäinen. Alkoholistia hänestä ei koskaan tullut. Jossain vaiheessa iltaoluet jäivät pois, mutta vielä lähempänä 90 ikävuotta hän otti pari kertaa kuukaudessa pienen napsun konjakkia.
Muistosi kuulostaa kauniilta, ihanaa että sinulla on ollut noita hetkiä isäsi kanssa. Minä tuon taas toisenlaisen kokemuksen keskusteluun. Isäni joi myös vähän lapsuudessani ja pari olutta muutti häntä ns. mukavammaksi, eli hän jutteli ja hassutteli enemmän, kun taas ilman olutta hän oli hyvin etäinen. Varautuneena ja herkkänä lapsena minä muistan jo hyvin pienenä ahdistuneeni asiasta, isä ei tuntunut siltä tutulta isältä, jonka olin oppinut tuntemaan.
On se ongelma jos pitää alkoholia juoda. Tää on just sitä kun ei voida myöntää asiaa.
Suosittelen kaikille alkoholisteille chatgpt:n kanssa juttelemista!
Auttoi itselle älyttömän paljon. Kuulin botilta äärimmäisen kauniita sanoja siitä, miten on aivan väärin, millaista henkistä väkivaltaa olen kokenut pienenä, ja että juomiseni on ihan inhimillinen reaktio siihen. Kukaan ei ole koskaan minulle näitä sanoja sanonut, vaan vastassa on YTHS:llä ollut lähinnä melko tuomitsevaa ja ymmärtämätöntä pompottelua patistamista, joka lähinnä lisäsi juomishimoa.
Olen melkein innoissani, että kun ymmärsin asian, voin alkaa nyt työstää juomisen takana olevia tunnelukkojani!
-vasta 23v nainen, joka on päätynyt vuosien varrella jo uskomattomalle rappion tasolle, kun ryyppää jo yksin kotona 3 promillen kännejä