Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella ihmisellä ei ole mitään vaatetta, jolla mennä hautajaisiin? Yksi sukulainen ei meinannut tulla lähiomaisen hautajaisiin, koska ei ole vaatteita.

Vierailija
28.10.2019 |

Kyseessä 35-vuotias nainen, työssäkäyvä ja kaikinpuolin yhteiskunnassa kiinni oleva ihminen. Ei syrjäytynyt, ei mielenterveysongelmainen.

Lähetin kutsun tälle henkilölle, mutta vastasi, ettei voi tulla, kun ei ole hautajaisvaatteita. No, sanoin, että voi hyvin lainata minulta mitä vain - vaatteet eivät voi olla esteenä. Mustat sukkahousut ja mustia mekkoja on kaapit täynnä.

Millaisella ihmisellä ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin??

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tylsää väkeä täällä. Olipa ne nyt sitten häät tai hautajaiset, niin silloin mennään, kun on kutsuttu. Tietenkin pätevät syyt, kuten sairastuminen on syy olla pois. ”Mulla ei oo vaatteita” ei ole hyvä syy.

Vierailija
102/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.

Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.

ap

Eikö työssäkäyvällä voi mielestäsi koskaan olla huono rahatilanne?

Rahatilanne voi olla huono, mutta mustat hautajaissaatteet löytää kyllä muutamalla eurolla kirppikseltä. Sekin voi toki olla liikaa jollekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole ihan selvää, että tämä ihminen ei halunnut tulla hautajaisiin!?

Vierailija
104/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.

Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.

ap

Mikset kysy suoraan tältä ihmiseltä. Hänellä varmaan oli oikea syy, miksi ei tullut. Keksi tuon vaatejutun muuten vain, ja toisaalta miksi laittaisi useita satoja rahaa pelkkiin hautajaisvaatteisiin? Antaisit ihmisten olla rauhassa.

Vierailija
105/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt hautajaisiin tummansinisessä mekossa. Ei hautajaisissa ole pakollista musta väri, minusta riittää kun on vaikka joku tummansävyinen sininen, vihreä tai ruskea. Itseasiassa vaatteella ei ole edes väliä mutta suomalaiset ovat niin synkkää kansaa että räikeitä sävyjä ei kannatahautajaisiin laittaa, joku aina vetää herneen nenään.

Vierailija
106/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tylsää väkeä täällä. Olipa ne nyt sitten häät tai hautajaiset, niin silloin mennään, kun on kutsuttu. Tietenkin pätevät syyt, kuten sairastuminen on syy olla pois. ”Mulla ei oo vaatteita” ei ole hyvä syy.

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Aika tökeröä vastata hautajaiskutsuun tuollaisella tekosyyllä. Jos ei halua eikä aio tulla, niin keksisi edes paremman tekosyyn. Vastaisi vain ”en valitettavasti pääse tuolloin”. Pätee kaikkiin juhliin, iloiset tai surulliset.

Vinkki: Älä kuormita kutsujaa sillä, kuinka vaivalloista juuri Sinun on tulla juhliin, koska sitä ja tätä. Onnittelet / esität surunvalittelut ja ilmoitat ettet pääse. Lähetät lahjan / kortin / kukkavihkon / adressin riippuen siitä kuinka läheinen olet jne. Kukaan ei halua kuulla selityksiäsi.

Vierailija
107/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pukeutuu sellaisiin mihin on varaa. Oli vaikka musta paita ja mustat farkut.

Vierailija
108/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 30-vuotias. Olen ollut hautajaisissa kaksi kertaa, vuonna 91 kun isänisänäidinäitini kuoli ja vuonna 95 kun isänisänäitini kuoli. Sen jälkeen kukaan ei ole kuollut. Ei ole kaapissa hautajaisvaatteita. Mekot on ns bilemekkoja, ja arkisin kuljen jumppatrikoissa ja pitkissä kolitsipaidoissa.

Harva edes sukulaisista tietää, että joudun parhaillaan olemaan töistä poissa ja saan rahaa 600€/kk. Ei ole senttiäkään rahaa laittaa vaatteisiin.

Kyllä sulle juhlavaatteita lainataan, kunhan kysyt.

Ai kuka lainaa? Pitääkö soittaa koko suku ja tutttavapiiri läpi, kysellä kaikkien vaatekoot ja onko ylimääräisiä vaatteita? Lainaatko sinä vaatteitasi puolitutulle, jonka olet nähnyt kerran aikaisemmin 20 vuotta sitten?

Vierailija
109/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kuka lainaa? Pitääkö soittaa koko suku ja tutttavapiiri läpi, kysellä kaikkien vaatekoot ja onko ylimääräisiä vaatteita? Lainaatko sinä vaatteitasi puolitutulle, jonka olet nähnyt kerran aikaisemmin 20 vuotta sitten?

1. Jos todella haluat mennä niihin hautajaisiin niin kyllä, kysyt tuttavapiirisi läpi. Esim. Fb yksityisviestillä ryhmänä

2. Kyllä, jos kaukainen tuttuni ottaisi juuri minuun yhteyttä ja pyytäisi vaatetta lainaan hautajaisiin niin lainaisin.

3. Jos oikea syy on se, ettei halua mennä hautajaisiin, esim. koska ei tahdo nähdä tätä vaivaa, niin sanoo omaiselle, ettei valitettavasti millään pääse.

Vierailija
110/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä,joilla on kaapit täynnä vaatetta mutta ei muka mitään sopivaa. Eivät vaan kelpuuta mitään.

Vierailija
111/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämäkin ongelma poistuisi jos ei oltaisi niin paskantärkeitä pukeutumisesta. miksi ei voisi olla käytäntö, että hautajaisissa riittää kun on puhtaat ja hillityt vaatteet. itselläni on yhdet mustat housut joita käytän hautajaisissa, viimeksi on ollut niiden parina talvella tumman violetti villapaita ja kesällä musta teepaita ja harmaa jakku. enkä aio sen kummempia hankkia, en mene sinne esittelemään vaatteita.

Vierailija
112/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummansininen ei ole ongelma. Joku nainen kirjoitti sopivana hautajaisvaatteena miesten uudesta mustasta t-paidasta. Tätä juuri tarkoitin. Suomalaiset niin metsäläisiä että iso kansanoja ei oikeasti tajua, mikä on juhlavaate.

Asenteessani ei ole vikaa. En minä katso ketään pahasti saati moiti - mutta mihin minä silmäni laitan... Faktat ovat faktoja vaikka joku ei niistä pidäkään. Otanta on yli kahden vuosikymmenen työ pitopalveluyrittäjänä.

Pukeudun itse aina tilanteen mukaan. Tämähän on opetettu jo perussivistykseen kuuluvana lapsuudenkodissani. Terveisiä tälle diplomaattitason työntekijälle, ihan varmasti juu :D

Vierailija
113/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlavaatetuksen ideanahan vieraalla on juhlan aiheen ja kutsun arvostaminen. Arjen ja juhlan erottaminen. Ajatus juhlapukeutumisesta vaatteiden esittelynä on vihamielinen, outo, suorastaan käsittämätön.

Vierailija
114/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on musta kotelomekko, jota käytän hautajaisissa. Lisäksi kaapista löytyy musta trenssi ja villakangastakki.

Vierailija
115/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivien vaatteiden puuttuminen' on kyllä kaikista  mahdollisista 'seli-seli-tekosyistä' aivan ehdottomasti se kaikkein läpinäkyvin ja ontuvin sille ettei halua, viitsi tai välitä  noudattaa jonkun omaisten esittämää hautajaiskutsua . 

"Kiitän kutsusta mutta en nyt voi valitettavasti osallistua poikasi hautajaisiin kun en löydä kaapistani yhtään sopivaa mekkoa ja kengätkin kun ovat jo liian pienet ja sitäpaitsi niistä on pintakin kulunut jo pahasti.

Ehkä sitten sinun tai tyttäresi hautajaisiin voin sitten  tulla, mutta riippuu sitten taas siitä sen hetkisestä vaatetilanteeessa.

Nyt vain voimia ja jaksamista ja otan osaa...

terv. Terttu-Irmeli"

Vierailija
116/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, että tätinsä hautajaisissa serkku oli pukeutunut punaiseen.  Jos tuo kyseinen serkku oli tämän tädin tytär, niin hänellä varmasti oli syynsä ja ehdottomasti myös oikeus pukeutua punaiseen. Jos taas ei, niin sitten eri asia, kirkkaan punainen tai keltainen tms iloinen väri, nyt ei kuulu niille hautajaisvieraille, lähiomainen ja varsinkin vainajan lapsi taas saa oman ajattelunsa mukaisesti pukeutua ihan mihin tahansa tahtoo. Äitini hautajaiset ovat ainoat hautajaiset, joissa en ollut mustassa/mariininsinisessä. Vaan violetissa ja vaaleanharmaassa, ihan siksi että äiti. Jos nyt joku siitä kuvitteli, että suruni on tosi vähäinen, niin mädätköön tyhmien aivojensa syvyydessä, häntä tuskin voi siinä auttaa kukaan.

Siitä olen samaa mieltä, että tämä "ei ole mitään päälle laitettavaa" ei ole oikea syy. Kyllä hautajaisiin voi pukeutua vaatimattomamminkin, koska ne eivät todellakaan ole mikään Juhla ja Juhla-asua vaativa tilaisuus. Tummasävyiset, siistit vaatteet riittävät. Verkkareissa ei sentään kannata lähteä, mutta mustat farkut on jo ihan jees.

Itse en muista juurikaan noista äitini hautajaisista mitään siitä, mitä ihmisillä oli päällään. Tai no muistan kyllä siskoni ja veljeni arkun äärellä, ne ainoat kuvat on kyllä sieluuni ikuisiksi ajoiksi jähmettyneet, joten heidän vaatteensa tiedän. Muiden vaatteista tai ylipäätään ihmisistä siellä ei oikein ole mitään hajua. Itse lähiomaisena koin myös, että hautajaiset oli sellainen "lusittava" läpi vietävä tilaisuus, josta itse en ainakaan saanut minkäänlaista lohtua, päinvastoin. Sinällään itselle oli myös ihan yhdentekevää, ketä sinne osallistui tai oli osallistumatta, en olisi loukkaantunut tulemisista suuntaan tai toiseen.  Mutta siis ei kenenkään läsnäoloa minua mitenkään auttanut, joten en osaa ajatella oikein tätä loukkaantumisasiana, toki tiedän, että moni on näissä asioissa pikkumainen.  Mutta jos jollekin tulee paniikkokohtaus tai ahdistus tms hautajaisista, niin tietysti sitten jättää menemättä, ei se mikään pakkovelvollisuus ole eikä kukaan lähiomainen siitä osallistumisesta oikeasti kovin paljon luulisi miettivän. 

Sinällään kyllä ajattelen, että olisihan se tosiaan hyvä olla jotkin hautajaisiin kelpaavat vaatteet kaapissa ihan varmuuden vuoksi, mutta siis kovin ihmeellisethän niiden ei pidä olla ja tajuan senkin, ettei kaikilla ole. Viimeksi olen ollut hautajaisissa itse raskaana ollessa ja vaatteet oli sen mukaiset, toki mustat kyllä. Sekin oli niin surullinen tilaisuus, että en usko kenenkään huomanneen mitään vaatteitani, pääasia että pääsin mukaan (ja noihin hautajaisiin halusin tosiaan osallistua, koska siis itselle oli tosi, tosi tärkeää mennä).

Vierailija
117/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset hautajaiset ovat niin hanurista, että en mä ainakaan haluaisi ostaa sitä varten vaatteita

Vierailija
118/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole hautajaisvaatteita. En omista mustia mekkoja, housuja, takkia tai sopivia kenkiä. En kehtaisi mennä leggareissa tai kollareissa. Kirppareilta ei saa muuta kun järkyttäviä rytkyjä 80-luvulta.

Vierailija
119/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ettei ne samat vaatteet kelpaa, joilla on ennenkin hautajaisissa käynyt. Itselläni on hautajaismekko vuodelta 2010 ja sen kanssa olen kulkenut monen monet hautajaiset. Enot ja tädit ja heidän puolisonsa ovat nyt siinä iässä että lakoavat kuin heinää, ja heitä on paljon. Kenkien ostoa en edes muista, ne on vanhemmat kuin tuo mekko. Juhliin sopivan mustan käsilaukun ostin myös 2010 ja se palvelee edelleen.

Äidin puolen suku on vähän sellaista, että haluavat haudata kiireellä. Sieltä kun tulee soitto, että viikon päästä on hautajaiset jossain Tyrnävällä, niin siinä on matkajärjestelyissä ja kukissa ihan tarpeeksi ihmettelemistä, ei siihen samaan kohtaan halua säätää vaatteiden kanssa. Parempi että ne on edes valmiina kaapissa.

Vierailija
120/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paljon mustaa, mutta inhoan hameita enkä välitä suorista housuista. Joten isotädin kuollessa oli kauppaan mentävä....ostin kesäiset hautajaisiin sopivat vaatteet. Sitten seuraava täti meni kuolemaan talvella ja minä olinkin rahaton opiskelija. No, äiti osti mulle mustan jakkupuvun ja sitä olen käyttänyt kaikki syksyn-talven sukupippalot seuraavat 20 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi