Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?

Vierailija
28.10.2019 |

En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.

Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.

Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?

Kommentit (324)

Vierailija
161/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama paitsi kesällä ja se johtuu ilmapiiristä.

Suomalaiset on raskaita paitsi sen 2kk vuodessa, tämä korostuu paikassa jossa on paljon suomalaisia varsinkin suhteessa muihin paikkakuntiin.

...mutta koitappa selviytyä 12 kk sisämaassa😉

Vierailija
162/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taasen on niin päin, että tykkään käydä Helsingissä. Ihmiset ovat ystävällisiä ja ilmapiiri rento. Asun tällä hetkellä Turussa ja täällä tuntuu välillä, että on kuin toisella planeetalla. En saa kontaktia turkulaisiin, ovat todella etäisiä ja jäykkiä. Se kyllä tuntuu ahdistavana ilmapiirinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että suomen kaupungistuminen on vielä niin nuorta, että kaupungissa käytetään "kaupunkivaatteita" ja jännitetään kuitenkin että näyttääkö trendikkäältä. Tämä korostuu Helsingissä, ei paljon keskustassa tuulipukuja näy. Suurkaupungeissa jengi kulkee aidosti miettimättä mitä heistä ajattelellaan ja tämä ero näkyy.

Kaikkien suomalaisten pitää muka tietää, missä kaikki helsingin kadut on, ja ratikkaa pitää junan tuomankin oppia sanomaan sporaksi jne. Ihmeellinen todistelun tarve ja juntiksi leimaantumisen pelko: ei tule olo että voi löytää "oman Helsinkinsä", pitää vaan oppia samat "standin jutut" hädissään ulkoa kaikkien. Näin hieman karrikoiden, mutta kuitenkin.

Toisekseen hesalaisuuteen liittyy joku ihme tosikkomaisuus, vaikka turkulaiset ja tamperelaiset osaavat itseironiankin omasta kaupungistaan, mutta helsingissä pitää aina ottaa niin vakavasti jokainen muraali, brunssipaikka ja ruokatori. Oikein otsa rypyssä maistella perulaista chevizeä jossain teurastamon takapihalla, ja se on hienointa ikinä.

Siis kivoja juttuja toki, mutta joku tietty itsensä vakavasti ottamisen sävy aina hymyilyttää mua pienen kaupungin karjalaistyttöä, kun kotipuolessa lempeä virnuilu "oman kylän" ilmiöille ja touhulle kuuluu asiaan :)

Vierailija
164/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas viihdyn Helsingissä, mutta ahdistun ohittaessani Keravan tai Vantaan. Siksi menenkin niistä ohi nappi laudassa.

Voipi olla, että pääkaupunki päräyttää maalaisille löysät pöksyyn.

Vierailija
165/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaine kirjoitti:

Väitän, että suomen kaupungistuminen on vielä niin nuorta, että kaupungissa käytetään "kaupunkivaatteita" ja jännitetään kuitenkin että näyttääkö trendikkäältä. Tämä korostuu Helsingissä, ei paljon keskustassa tuulipukuja näy. Suurkaupungeissa jengi kulkee aidosti miettimättä mitä heistä ajattelellaan ja tämä ero näkyy.

Kaikkien suomalaisten pitää muka tietää, missä kaikki helsingin kadut on, ja ratikkaa pitää junan tuomankin oppia sanomaan sporaksi jne. Ihmeellinen todistelun tarve ja juntiksi leimaantumisen pelko: ei tule olo että voi löytää "oman Helsinkinsä", pitää vaan oppia samat "standin jutut" hädissään ulkoa kaikkien. Näin hieman karrikoiden, mutta kuitenkin.

Toisekseen hesalaisuuteen liittyy joku ihme tosikkomaisuus, vaikka turkulaiset ja tamperelaiset osaavat itseironiankin omasta kaupungistaan, mutta helsingissä pitää aina ottaa niin vakavasti jokainen muraali, brunssipaikka ja ruokatori. Oikein otsa rypyssä maistella perulaista chevizeä jossain teurastamon takapihalla, ja se on hienointa ikinä.

Siis kivoja juttuja toki, mutta joku tietty itsensä vakavasti ottamisen sävy aina hymyilyttää mua pienen kaupungin karjalaistyttöä, kun kotipuolessa lempeä virnuilu "oman kylän" ilmiöille ja touhulle kuuluu asiaan :)

Sä puhut kuin joku 70-luvulle jumahtanut maalaistantta. Itse hyvin toimeentulevana ja koulutettuna paljasjalkaisena Helsinkiläisnaisena en ymmärrä katkeroitunutta jupinaasi, teurastamolla esimerkiksi useita ruokaelämyksiä nauttineena, paljon brunsseilla käyvänä ja laadukkaista valkoviineistä nauttivana naisena. 

Luulen että nuo mielikuvat on oman jähmettyneen ja kapean mielikuvituksesi projisointia. Ehkä kannattaisi hankkia oikeita ihmissuhteita ja älykkäitä ystäviä, niin saisit päivitettyä kuihtuneen mielesi tuotteita vastaamaan enemmän oikeata maailmaa. Ihan näin niinku vinkkivitosena! Tsemiä sinne hei! : )

Vierailija
166/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun käymään Hesan keskustassa töissä ja ahdistun aina. Istuin eilen koiran kanssa kalliolla Tuusulassa ja kattelin tinttejä, oli hiljaista ja olin onnellinen.

Mua vaan ahdistaa se loska, äkäiset kiireiset ihmiset, mustat vaatteet, ratikat ja meteli. Kesällä se vielä menee.

Vierailija
167/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaine kirjoitti:

Tämä on hyvin oivallettu! Suomi on nuori maa ja Helsinki nuori pääkaupunki, jolta puuttuu itseironia joka usein heijastuu muille huumorintajuttomuutena. Ei oikein tiedetä ollaanko itää vai länttä ja luuleeko turistit tulevansa Pietari junioriin.

Vierailija
168/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi on kliffa mesta kun sen oikein bonjaa, lopettakaa se valittaminen.

Vierailija
169/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompataan aloittajaa kävin hesassa ja jouduin meneen metrolla muutaman pysäkin ja matua oli nääs ainakin 4 metrillä koko ajan, oikeen ahisti kun ala shaleikum ja allahuhakbar raikui metrossa. hyi fan onneksi pääsin lähtemään aika nopeesti  veke.

Vierailija
170/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautis nyt on yksi p%%kaläävä nykyään.

Vaimoni (hyvin pienikokoinen, 158cm) kertoi juuri kun käveli siellä pitkästä aikaa eilen, ja joku teiniporukka siinä "leikkitappeli" keskenään. Joku tönäisi ison teinin häntä päin niin että vaimo lensi sisäänkäynnin seinää päin. Ei mitään anteeksipyyntöjä yms. vain nauroivat. Kolme vartijaa tilassa, ei mitään puuttumista. Ketuttaa koko paikka kun on tuollaisen väen täyttämää.

Eikö siellä ollut ennenvanhaan isokokoisia pelottavan skinheadin näköisiä vartijoita jotka kyllä piti järjestystä yllä?  Ainakin itse muistan kun joskus 90-luvulla sieltä menin läpikulkumatkalla niin siellä pälyili sen näköinen körmy että tuskin olisi teinit kauheasti ketään häiriköineet. Ei muuta kuin isoja körmyjä niiden nykyisten hintelien vartijoiden tilalle ongelmapaikkoihin.

Vierailija
171/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadi on kliffa mesta kun sen oikein bonjaa, lopettakaa se valittaminen.

Eri vänkää hei!

Vierailija
172/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että kun ihmiset kertovat negatiivisia kokemuksiaan Helsingistä, niin alapeukkuja sataa kunnolla. Sitten kun joku kertoo negatiivisia kokemuksia jostain pienestä paikkakunnasta, niin yläpeukkuja sataa saman verran... Itselleni sopii pienet paikkakunnat paremmin. On tilaa hengittää paremmin, Helsingissä ahdistun ihmismäärästä. Koen itseni täysin näkymättömäksi, eikä se tunnu hyvältä.

Musta taas nimenomaan tuntuu hyvältä, kun saa olla näkymätön. 

Juurikin näin. Minä myös.

Vierailija
173/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Joudun vierailemaan usein Helsingissä työn puolesta, ja joka kerta sama ankea fiilis. Oletteko muut törmänneet siihen että tiuskitaan tuntemattomille ääneen? Viime kerralla raahasin painavaa kassia ja vaihdoin kantokättä aseman ovella. Takana tuleva herra otti nokkiinsa kun hänen etenemisensä viivästyi kahdella sekunnilla. Olin kuulemma yksinkertainen. Niin varmaan sitten :D

Ovella? Siis ovella vai oven läheisyydessä?

Vierailija
174/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaine kirjoitti:

Sä puhut kuin joku 70-luvulle jumahtanut maalaistantta. Itse hyvin toimeentulevana ja koulutettuna paljasjalkaisena Helsinkiläisnaisena en ymmärrä katkeroitunutta jupinaasi, teurastamolla esimerkiksi useita ruokaelämyksiä nauttineena, paljon brunsseilla käyvänä ja laadukkaista valkoviineistä nauttivana naisena. 

Luulen että nuo mielikuvat on oman jähmettyneen ja kapean mielikuvituksesi projisointia. Ehkä kannattaisi hankkia oikeita ihmissuhteita ja älykkäitä ystäviä, niin saisit päivitettyä kuihtuneen mielesi tuotteita vastaamaan enemmän oikeata maailmaa. Ihan näin niinku vinkkivitosena! Tsemiä sinne hei! : )

No nyt tulvii tuo maakuntarasismin virta niin vapaana ja uljaana, että onneksi on kumpparit jalassa. 

Kirjoittaja onnistuu todistamaan karjalaistytön pointin siitä, että stadin itseironia on vielä ihan kehä kolmosen ulkopuolella...

Vierailija
175/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Joudun vierailemaan usein Helsingissä työn puolesta, ja joka kerta sama ankea fiilis. Oletteko muut törmänneet siihen että tiuskitaan tuntemattomille ääneen? Viime kerralla raahasin painavaa kassia ja vaihdoin kantokättä aseman ovella. Takana tuleva herra otti nokkiinsa kun hänen etenemisensä viivästyi kahdella sekunnilla. Olin kuulemma yksinkertainen. Niin varmaan sitten :D

Tapahtuu mitä erikoisimmissa tilanteissa. Tuo on täydellinen hetki tokaista takaisin: "No höh onkos herralla känkkäränkkäpäivä?".

Vierailija
176/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.

Onkohan tämä yleinenkin kokemus Köpiksen rautatieasemasta? Muut siellä käyneet?

Sielläkin ihme kyllä mut sama ilmapiiri! Samoin kuten joku jo kirjoitti Milanon asema. Rooma on myös ällö paikka josta huokuu epätoivo.

Isoilla rautatieasemilla on epätoivoisia ihmisiä etsimässä suuntaa.

Pikemminkin oikeaa junaa.

Vierailija
177/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaine kirjoitti:

Hyi helv että joku voi kuulostaa besserwisseriltä :D onneksi en tunne tuollaisia helsinkiläisiä vielä.

-eri

Vierailija
178/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama paitsi kesällä ja se johtuu ilmapiiristä.

Suomalaiset on raskaita paitsi sen 2kk vuodessa, tämä korostuu paikassa jossa on paljon suomalaisia varsinkin suhteessa muihin paikkakuntiin.

...mutta koitappa selviytyä 12 kk sisämaassa😉

Ajattelin ihan samaa. Yksi suomalainen vihamielinen ihminen on ahdistava. Mitä enemmän niitä on samassa paikassa, sen vahvemmin vihan tuntee.

Vierailija
179/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuu mitä erikoisimmissa tilanteissa. Tuo on täydellinen hetki tokaista takaisin: "No höh onkos herralla känkkäränkkäpäivä?".

Jos kirjoittaja olisi pysähtynyt laukkunsa kanssa Laukon perän Prisman ovelle, niin olisi saanut kuulla saman valituksen. Ei nyt kukaan ovelle pysähdy kohentelemaan itseään?

Vierailija
180/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, mutta tunnistan kuvauksen. Omassa kokemuksessani ahdistus ei koske koko Helsinkiä eikä edes koko kantakaupunkia, vaan tosiaan pahimpina alueina Rautatieaseman seutu ja Kamppi. Erityisherkkänä ihmisenä minusta siellä tuntuu juurettomuudelta, levottomuudelta, ahdistukselta ja kiireeltä. Kallion, joka on tietyllä tapaa boheemi, voisi kuvitella olevan erityisen paha, mutta ei, siellä on minusta kuitenkin sellaista positiivista elämän fiilistäkin vaikka karheuttakin toki. Eteläisemmän Helsingin kaupunginosat monet on arvokkaan ja vähän pysähtyneen tuntuisia, tunnelmaltaan kuin muistoja jostain menneestä ajasta (mikä ei ole huono asia todellakaan).

Itse asun luonnonläheisessä kaupunginosassa Pohjois-Helsingissä. Täälläkään ei ole ahdistavaa, kuten ei monessa muussakaan keskustan ulkopuolisessa kaupunginosassa. Mutta sitten on jotain paikkoja joita herkän on hyvin vaikea sietää... Näiden tavallisten huonoina kaupunginosina pidettyjen lisäksi esim. Pukinmäki on sellainen joka ahdistaa minua voimakkaasti, siinä tunnelmassa on jotain todella omituista. Malmin tietyillä paikoilla on paljon enemmän juoppuja, nistejä yms. mutta silti Pukinmäen tietyissä paikoissa on jotain pahaenteisempää, silti vaikkei kaduilla näkyisi kuin jokunen eläkeläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi