Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?

Vierailija
28.10.2019 |

En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.

Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.

Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?

Kommentit (324)

Vierailija
1/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Koskee myös Vantaata ja Espoota. Ja töiden takia joudun täällä asumaan.

Ite todennu, että ihmisten jatkuva kiire ja jatkuva "pakko tehdä kokoajan kaikkea" ahdistaa. Muualla on leppoisampi ilmapiiri.

Vierailija
2/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietittinyt tätä samaa. Helsingissä tulee järkyttävä pelko jostain. Stockan alue on ahdistavin, jotenkin se fiilis et kaikki ovat pukeutuneita mustissa, neutraalit ilmeet ja kiire. Siitä tulee pahaolo.

Järkyttävän haikea ja ankea fiilis Helsingin keskustassa. Oikein masentunut ja hillitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietittinyt tätä samaa. Helsingissä tulee järkyttävä pelko jostain. Stockan alue on ahdistavin, jotenkin se fiilis et kaikki ovat pukeutuneita mustissa, neutraalit ilmeet ja kiire. Siitä tulee pahaolo.

Järkyttävän haikea ja ankea fiilis Helsingin keskustassa. Oikein masentunut ja hillitty.

Vaikka pärjään Helsingissä hyvin itse ilman ahdistusta, voisin vannoa ettei kellekään tule tuollaisia fiiliksiä täällä kesällä. Ihmiset vain sulkeutuvat kuoreensa näin syksystä/talvella ja ilmapiiri on sen mukainen. Kesällä taas kaikki on paremmalla päällä ja ilmapiiri ihan erilainen, mielestäni siis.

Vierailija
5/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautis nyt on yksi p%%kaläävä nykyään.

Vaimoni (hyvin pienikokoinen, 158cm) kertoi juuri kun käveli siellä pitkästä aikaa eilen, ja joku teiniporukka siinä "leikkitappeli" keskenään. Joku tönäisi ison teinin häntä päin niin että vaimo lensi sisäänkäynnin seinää päin. Ei mitään anteeksipyyntöjä yms. vain nauroivat. Kolme vartijaa tilassa, ei mitään puuttumista. Ketuttaa koko paikka kun on tuollaisen väen täyttämää.

Vierailija
6/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toi varautunut ja hillitty ilmapiiri on creepyä. Helsinkiläisillä on semmonen pelästynyt peuran ilme. Ulkomaalainen kaveri sanoi että hengittäkö ihmiset edes kun ollaan niin jäisiä.

Vierailija
7/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla ihan sama ongelma! Masennun ja tulen kiukkuiseksi kun saavun Helsinkiin. Tätä samaa ongelmaa ei ole esim. Lontoossa.

Vierailija
8/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni (hyvin pienikokoinen, 158cm) kertoi juuri kun käveli siellä pitkästä aikaa eilen, ja joku teiniporukka siinä "leikkitappeli" keskenään. Joku tönäisi ison teinin häntä päin niin että vaimo lensi sisäänkäynnin seinää päin. Ei mitään anteeksipyyntöjä yms. vain nauroivat. Kolme vartijaa tilassa, ei mitään puuttumista. Ketuttaa koko paikka kun on tuollaisen väen täyttämää.

Rautatieasema on kyllä ironinen juttu siinä mielessä, että sehän on yksi Helsingin merkkipaaluista, ja ensimmäinen asia minkä monet turistit näkee. Sinne kun saapuu tulee Helsingin ensivaikutelma.

Ja se on aivan hirveä paikka mitä tulee tunnelmaan ja kunnossapitoon (siis että siellä hengaa kaiken maailman jengiä). Sen jos minkä pitäisi olla viihtyisä ja hyvin kontrolloitu alue, niin että siellä ei kenelläkään ole turvaton olo.

Mutta joo, sehän on käytännössä samantyylinen paikka nykyään kuin joku Pariisiin Gare du Nord (pienoiskoossa). Tosi harmillista kyllä. Siitä voisi tehdä paljon viihtyisämmän, ja pitäisikin.

Vierailija
9/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki tuntuu kauhean likaiselta paikalta. Juurikin nuo kaikki rautatieaseman ympäristön ongelmat, ihmiset kävelevät kuin zombeina ja muutenkin olo on kuin olisi jossain huonomaineisella alueella.

Vierailija
10/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä oli kyllä paniikkikohtaus Kampissa viimeksi kun Onnibussista hyppäsin tarkkaan tietämättä mihin päin olen menossa. Het kun pääs vähänkään pohjosempaan keskuspuiston kupeelle ni ei mitn ropleemaa.

Vierailija
11/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ahdistus kaikkoaa jos käy visiitillä Espoossa. 

Vierailija
12/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En samaksi. En nyt missään nimessä haluaisi asua Helsingissä, mutta ihan ok kaupunki sekin on. Rautatieaseman seutu ja Kamppi sellaisia paikkoja, joissa ei tosin tee mieli käydä.

Vierailija
13/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin juuri miksi en itse ahdistu. Rautatieasemalle mennessäni jo olen suunnitellut reitin, jota sieltä poistun. On tärkeää näyttää kiireiseltä ja ei tarjota katsekontaktia kenellekään. Ovista kulkiessa katson aina, että onko eteisvälikössä menossa minkäkinlaista porukkaa ja valitsen oven tilanteen mukaan. Väsistelen kerjäläiset ja kiristäjät. En puhu. Osoitan avoimella kämmenellä, että mitään ei minusta  irtoa heille.  Kävelen tarvittaessa takaperin. Jos jään asemalle odottamaan jotain, varmistan selustani. Hyvä paikka on liikkeen kulmaus tai seinänkulma, kun  lähellä on tavallisennäköisiä ihmisiä. En ahdistu, koska tunnen ja tiedän paikan.

Vierailija
14/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kyllä ihminen vaistoaa ilmapiirin. 

Vierailija
15/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mulla ihan sama ongelma! Masennun ja tulen kiukkuiseksi kun saavun Helsinkiin. Tätä samaa ongelmaa ei ole esim. Lontoossa.

Minulla täysin sama. Paljon suuremmissa kaupungeissa ei ole tätä "hillittyä jännitteisyyttä" ja suorittavaa hoppua.

Lisäksi uskon, että usein puhaltava viileä tuuli, hyvin rationaalinen ja funktionaalinen arkkitehtuuri ja juoppojen ym. ongelmaisten huomattavan avoin esilläolo tuovat osansa.

Vierailija
16/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei ole Helsingissä eikä helsinkiläisissä vaan ihan teidän böndeltä tänne tulevien omasta päästä. Ei täällä jäädä töllistelemään jokaista vastaantulijaa, niinkuin siellä metsäkylissä.

Vierailija
17/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on jotenkin nuhjuinen ja likainen. Kaikki tosi kulunutta ja sotkuista.

Vierailija
18/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautatieasema on kyllä ironinen juttu siinä mielessä, että sehän on yksi Helsingin merkkipaaluista, ja ensimmäinen asia minkä monet turistit näkee. Sinne kun saapuu tulee Helsingin ensivaikutelma.

Ja se on aivan hirveä paikka mitä tulee tunnelmaan ja kunnossapitoon (siis että siellä hengaa kaiken maailman jengiä). Sen jos minkä pitäisi olla viihtyisä ja hyvin kontrolloitu alue, niin että siellä ei kenelläkään ole turvaton olo.

Mutta joo, sehän on käytännössä samantyylinen paikka nykyään kuin joku Pariisiin Gare du Nord (pienoiskoossa). Tosi harmillista kyllä. Siitä voisi tehdä paljon viihtyisämmän, ja pitäisikin.

Tämä. Ihmettelen myös, miksi lentokenttäjunaa ei voisi sulkea vain lentokenttämatkustajille, ainakin ilta- ja yöaikaan. Hävettää hirveästi kun siisti japanilainen joutuu ensi kokemuksenaan Suomesta samaan vaunuun kännäävän ja äänekkään päihtyneen tai päihteitä vetäneen porukan kanssa. En näe mitään plussia tässä järjestelyssä.

Vierailija
19/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisten panettelua.

Vierailija
20/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan sit pysyä poissa. :)