Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?
En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.
Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.
Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että kun ihmiset kertovat negatiivisia kokemuksiaan Helsingistä, niin alapeukkuja sataa kunnolla. Sitten kun joku kertoo negatiivisia kokemuksia jostain pienestä paikkakunnasta, niin yläpeukkuja sataa saman verran... Itselleni sopii pienet paikkakunnat paremmin. On tilaa hengittää paremmin, Helsingissä ahdistun ihmismäärästä. Koen itseni täysin näkymättömäksi, eikä se tunnu hyvältä.
Musta taas nimenomaan tuntuu hyvältä, kun saa olla näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tulla Turkuun välillä. Ahdistaa aivan varmasti. Keskusta aivan hirveä juuri nyt. Hamburger Börssiä revitään rikki. Tänään aamulla siellä ei kaikki paikallisetkaan osanneet niitä reittejä torin ympäri. Siinä väistelet kerjäläisiä ja raksamiehiä ja koitat löytää oikeaa polkua.
Turusta kyllä minullakin juuri ikävät kokemukset. Tori oli jossain "remontissa" silloin ja sai mennä niitä ramppeja pitkin. Samaten siellä ei ollut missän oikein kunnolla penkkejä mihin istua ja puistoja minusta aika vähän ainakin siinä keskustassa. Voin olla väärässä, mutta en kyllä viihtynyt kovinkaan paljon. Opiskelemaan jos tuonne menen niin täytyy tarkkaan miettiä asuinalue yms.
Ei ole omia kokemuksia tuosta, olen asunutkin Helsingissä vuoden. Onko sulla siis kaikissa Helsingin kaupunginosissa sama fiilis?
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta eniten ahdistaa lähiöt. Edes ex-neukkumaiden lähiöissä ei ole niin ankea tunnelma. hhrhhh. Asuin jonkun aikaa Tukholmassa ja vaikka siellä on lähiöissä tietynlaisia ongelmia paljon enemmän, on niilläkin alueilla ympäristö kuitenkin ihan viihtyisä.
Milläköhän alueella onnistuit asumaan? olen nähnyt tukholmaa liikaa ja kyllästynyt siihen, kaikki asemat löyhkäävät kuselle etenkin hissit saastan pinttämiä. Solnassa todella vanha ostoskeskus, jonka ostostarjonta ei ollut yhtään parempi kuin Suomessa on samat liikkeet. Paikallisia ei juurikaan näkynyt sillä alueella, vähän kuin lentokentällä olisi ollut. Oli alueella toki myös vihreä puisto, mutta ei se muuten poista yleistä ankeutta. Sundbyberg myös ankea rupunen lähiö. Hammarbyssä on suuri kaatismäki. Jatkossa lennän ohi vaan, myös keskusta on jo nähty siellä iltaisin moni nukkuu kaduilla.
Noh, rautatieasema nyt ei ole se Helsingin viihtyisin paikka. Kiireinen läpikulkupaikka, jossa lähiöissä/maalla asuvat kiirehtivät töihin/kotiin ja nistit ja vähemmistöt viettävät aikaansa syljeskellen ja tapellen. Välttelen aluetta viimeiseen saakka.
Helsingistä en kyllä ahdistu. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja asun Kalliossa. Enemmänkin ahdistaa ankeat peltomaisemat ja metsiköt.
Hesa on täysin mädättynyt ja parempi olisi että siellä ei vierailtaisi, katsokaa näitä tilastoja ja kauhistukaa.
https://www.vihreatuuma.fi/maakunnassasi-kuollaan-poikkeuksellisen-kats…
Minä taas rakastan Helsingin fiilistä. Kaikki muut suomen kaupungit tuntuvat pieniltä ja nuhruisilta. Helsinki on ihana. En ole siellä syntynyt, mutta jossain kohtaa useamman vuoden asunut.
Korruptoitumut koko maa. Köyhiä kuritetaan kaiken maailmam kekwityillä sanktioilla ja perintäfirkoilla. Sanktioidaan. Veikan ja postinmpamput vetelee kymmeniätuhansia kuussa ihmisten kusetu ksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu kuin ap:llä. Jotkut kaupungit ja maat tekee ahdistuneiksi.
Uskoisiko tässä energiavirtoihin ja siihen, ettei kaikkiin paikkoihin saisi rakentaa, vai mistä lie kyse. Huuhaalta kuulostaa, mutta kun kaupungista poistuessa on kuin raskas taakka nostettaisiin hartioilta, niin jotain outoa siinä on.
Minä uskon myös tähän. Käyn säännöllisesti Berliinissä ystävän luona. En tykännyt paikasta, kun menin sinne ekan kerran, vaikka ystäväni asuukin hyvällä, rauhallisella alueella kaupungin länsipuolella. Nyt, kun olen käynyt siellä 10 kertaa, olen alkanut pitää vähän kaupungista, mutta väsyn siellä muutamassa päivässä. Samaa ongelmaa ei ole tullut muissa vierailemissani miljoonakaupungeissa, joissa käyn myös säännöllisin väliajoin. Esimerkiksi Osakassa sieluni lepää, mutta Tokio on minulle pidemmän päälle samalla tavalla väsyttävä ja tympeä kuin Berliini.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää pyöriä yöllä rautatieasemalla? Kai se nyt ahdistaa ketä tahansa.
Siellä ne maalaiset odottelevat seuraavaa junaa, mutta ovat eksyneet laiturialueelta.
Mulla sama homma Tampereella, selittämätön ahdistus. Helsingissä mulla on ok-fiilis.
Helsingistä puuttuu jotenkin sellainen rentous. Ihmiset ovat kylmiä ja määrittävät itseään suorittamisella. Ihmiset eivät osaa pysähtyä elämään, kun koko ajan pitää olla menemässä, suorittamassa tai liikkumassa paikasta A paikkaan B. Ihmiset vaikuttavat myös haurailta ja totisilta. Aivan kuin menisivät rikki ihan pienestäkin. Tuo peura ajovaloissa kuvaa melko hyvin sitä ihmisten yleistä olemusta.
Sama tunne. En pystyisi asumaan Helsingissä, enkä edes pk-seudulla. Huokaisen helpotuksesta kun pääsen pois Helsingistä.
Olen kotoisin Helsingin kupeesta. Muuttanut sieltä pohjoiseen 23 vuotta sitten. Ihan järkyttävä ahdistus iskee jo Hki-Vantaan lentokentällä konetta vaihtaessa. Olen nyt joutunut pakosta käymään Helsigissä kokouksissa pari kertaa vuodessa ja on suorastaan... Kamalaa. Se ihmismäärä kaduilla saa mut voimaan pahoin. Kun istun lentokoneessa kohti pohjoista... olo alkaa jo helpottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.
Mä mietin just tota samaa! Siitä on kyllä varmaan yksi 15 vuotta aikaa kun olen siellä käynyt, mutta silloin oli kuin Helsingin Rautatieasema nykyään. Kaikenmaailman sekakäyttäjää oli hengailemassa, pimeää ja epäsiistiä.
Tänään olin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa työasioissa. Kannattaisi Iso Numero -lehden kustantajan vähän katsoa lehtiensä myynnin perään. Rikollisen näköinen balkanintumma komenteli vanhoja eukkoja, joilla oli käsissään kyseisiä lehtiä. Hakee varmaan itse lehdet kustantajalta, pakottaa eukot myymään niitä ja ottaa itselleen viidestä eurosta ison osan.
Samaa mieltä. Joudun vierailemaan usein Helsingissä työn puolesta, ja joka kerta sama ankea fiilis. Oletteko muut törmänneet siihen että tiuskitaan tuntemattomille ääneen? Viime kerralla raahasin painavaa kassia ja vaihdoin kantokättä aseman ovella. Takana tuleva herra otti nokkiinsa kun hänen etenemisensä viivästyi kahdella sekunnilla. Olin kuulemma yksinkertainen. Niin varmaan sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu kuin ap:llä. Jotkut kaupungit ja maat tekee ahdistuneiksi.
Uskoisiko tässä energiavirtoihin ja siihen, ettei kaikkiin paikkoihin saisi rakentaa, vai mistä lie kyse. Huuhaalta kuulostaa, mutta kun kaupungista poistuessa on kuin raskas taakka nostettaisiin hartioilta, niin jotain outoa siinä on.
Hauska ajatus sinänsä kun aikanaanhan Helsinki ei muodostunut luonnollisesti niinkuin paikkakunnat yleensä, vaan se oli kartalta katsottu poliittinen päätös, että tossa noin on hyvä. Eihän ne ekat asukkaatkaan olisi halunneet muuttaa, mutta kun oli pakko.
Noh, itse rakastin Helsinkiä viime vuosiin asti. Nyt on liikaa ihmisiä, liikaa näkyviä päihteiden käyttäjiä, ahdasta, epäviihtyisiä kahviloita... Muistan ajan kun oli toisin. Näistä syistä muutinkin pois, yhteen kaupunkilähiöön ja hyvä on näin.
Joo, aina on ahdistanut. Helsingissä on myös aika inhottavia ihmisiä.
Minua ärsyttää pk-seudun asemilla pyörivät haisevat kerjäläiset jotka viettävät ilmeisesti koko päivän kerjäten mukin kanssa, vaikka heille on eri järjestöjen tiloja joissa hengata etenkin ärsytti viime talvena pistävä kalan lemu en tiedä mistä tuli mutta koko rt-asema löyhkäsi silloin. Saa varoa pysyykö pankkikortti ja pankkitiedot mukana, kuten muissakin kaupungeissa. Lisäksi ärsyttää sellaiset pakolaislapset jotka liikkuu jengeinä ja harjoittelee jotain judon tapaista asemilla ilman vanhempia mailla halmeilla, tällä tavoin kyllä päästään samaksi kun Ruotsi jos ei mitään sääntöjä noudateta eikä valvota. Valvontaa tulisi ehdottomasti lisätä erityisesti asemille ja muihin joissa pyörii ihmeellisiä nuorisojengejä, eivät ne lapsoset siellä leikkimässä ole vaan tekevät rötöksiä ja käyttävät päihteitä. Erittäin huolestuttaaa, huomioonottaen Ruotsin tilanne ja se ettei Suomessa ennen ollut tälläistä. Lisäksi ärsyttää se ettei moni paikallinen puutu eivätkä ne lasten vanhemmat, kaikilla on muuta tekemistä.