Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?

Vierailija
28.10.2019 |

En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.

Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.

Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?

Kommentit (324)

Vierailija
261/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on ahdistavaa rautatieaseman seutu ja kun on kuitenkin matkusteltu Lontoot ja Tokiot. Ette kai te Lontoosta esim. väitä että siellä on jotenkin viihtyisät ja kivat asemat? Ei juoppoja, ei kerjäläisiä, ei kodittomia, ei narkkeja? Voisin tässä kyllä väittää vastaan. Itse en ole minkään suuren kaupungin asemaa kokenut mitenkään miellyttäväksi. Samanlaisia hörhöpesiä ne on kaikki. Tokiosta en sano mitään, ei ole kokemusta. 

Japanissa ei yksinkertaisesti sallita sitä asemilla. Siellä on sellainen tasapaino että nuo kodittomat ja hörhöt tietävät, että tietty raja on ja sitä ei ylitetä ettei normaalille väelle tule ahdistusta. Asemalla ei ikinä saa olla nukkumassa tai muutoin hengailemassa lattialla tms. vaan sieltä tultaisiin välittömästi saattamaan pois jos sellaisia näkyy. Laiturialueillakin on yleensä ainakin yksi virkailija koko ajan.

Vierailija
262/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju taas osoittaa, kuinka sivistymättömiä ja juntteja Suomalaiset - etenkin nää bönden kasvattamat on. Ei voi muuta kuin epäuskoisena pyöritellä päätä.

Ja tämä sivistynyt sitten kirjoittaa "suomalaiset" isolla alkukirjaimella muita läksyttäessään.

Facepalm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on sodoma ja gomorra ja saa ansaitsemansa kohtalon pian

Vierailija
264/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki tuntuu Suomen ainoalta kaupungilta. Johtuu arkkitehtuurista. Muiden kaupunkien keskustat ovat kuin lähiöitä neukkukuutioineen.

Vierailija
265/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan helsingissä:

- Asiakaspalvelu on tylyä. Olen tottunut ystävälliseen asiakaspalveluun Oulussa.

- Ihmiset vetävät jotain aivan ihme roolia. Täytyy olla muodikas, menestynyt (näyttää rikkaalta) ja erittäin sivistynyt, vaikka sitten väkisin. Helsingissä vallitsee hyvin teennäinen ilmapiiri ja tuntuu, että tämä ilmiö on leviämässä muuallekin suomeen.

- Liikkuminen on sekavaa ja hankalaa, jos ei keskustaa ja lähiöiden "keskustoja" lasketa. Oulussa pääsee helposti pitkiäkin matkoja kulkemaan jalan ilman, että joutuu selaamaan karttaa kokoajan, että missä sitä nyt ollaan. Jo kaukaa on opasteet pyörille ja autoille keskustaan ja muualle.

Vierailija
266/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Asiakaspalvelu on tylyä. Olen tottunut ystävälliseen asiakaspalveluun Oulussa.

- Ihmiset vetävät jotain aivan ihme roolia. Täytyy olla muodikas, menestynyt (näyttää rikkaalta) ja erittäin sivistynyt, vaikka sitten väkisin. Helsingissä vallitsee hyvin teennäinen ilmapiiri ja tuntuu, että tämä ilmiö on leviämässä muuallekin suomeen.

- Liikkuminen on sekavaa ja hankalaa, jos ei keskustaa ja lähiöiden "keskustoja" lasketa. Oulussa pääsee helposti pitkiäkin matkoja kulkemaan jalan ilman, että joutuu selaamaan karttaa kokoajan, että missä sitä nyt ollaan. Jo kaukaa on opasteet pyörille ja autoille keskustaan ja muualle.

Ja tässäpä taas tyyppiesimerkki maalaisen syväanalyysistä helsinkiläisistä. 😅

Vierailija
267/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin asun Oulussa ja minusta taas Helsingissä ihaninta on se, että voi kävellä vaikka millaisissa rönttövaatteissa eikä ketään voisi vähempää kiinnostaa, eli on ihan eri tavalla yksityisyyttä kuin kotikaupungissani.

Sekavaa sen sijaan on kyllä, toisaalta itse käytän navigaattoria niin paljon, että tuo opasteiden puuttuminen ei haittaa. Kekusta-alue olisi viihtyisämpi, jos sinne olisi jätetty hieman enemmän viheralueita, toki joka korttelissa ei nurmea voi olla, mutta hieman enemmän saisi olla ja istutuksestkin olisi laitettu hieman vähemmän "siististi"

Mikä viimeksi kiinnitti huomioni, oli vuokrasähköskuuttien lojuminen missä sattuu, häiritsevää kun sellaisia vähän väliä jätetty keskelle kapeita kulkuväyliä yms.

Vierailija
268/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin asun Oulussa ja minusta taas Helsingissä ihaninta on se, että voi kävellä vaikka millaisissa rönttövaatteissa eikä ketään voisi vähempää kiinnostaa, eli on ihan eri tavalla yksityisyyttä kuin kotikaupungissani.

Sekavaa sen sijaan on kyllä, toisaalta itse käytän navigaattoria niin paljon, että tuo opasteiden puuttuminen ei haittaa. Kekusta-alue olisi viihtyisämpi, jos sinne olisi jätetty hieman enemmän viheralueita, toki joka korttelissa ei nurmea voi olla, mutta hieman enemmän saisi olla ja istutuksestkin olisi laitettu hieman vähemmän "siististi"

Mikä viimeksi kiinnitti huomioni, oli vuokrasähköskuuttien lojuminen missä sattuu, häiritsevää kun sellaisia vähän väliä jätetty keskelle kapeita kulkuväyliä yms.

Nuo sähköskuutit ovat vallanneet muutkin Euroopan kaupungit.

Vierailija
269/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Lappeenrannassa pitkään ennen Helsinkiin muuttoa. Ehkä Oulu on jonkinlainen ystävällisyyden kehto, mutta ainakin E-Karjalassa aspa on todella ailahtelevaa verrattuna Helsinkiin... yleensä todella junttimaista ja saattavat tölväistä ihan mitä sattuu välillä. Siellä oli tapana yrittää kaupoissa vaan saada asiat hoidettua mahdollisimman nopeasti.

Helsingissä aspan kanssa yleensä huonoimmat ovat todella nuoret ihmiset esim. ravintoloissa, varmaan siksi että heitä ei ole koulutettu mitenkään. Paistaa läpi täysillä ettei kiinnosta v&&ttuakaan tehdä sitä hommaa.

Vierailija
270/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas, että millä perusteella teit tuon päätelmän helsinkiläisistä? Oletko käynyt keskusteluja monen kanssa tai tunnet monia vai ihanko vaan katselemalla ihmisiä kaupungilla?

Vierailija
271/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee juuri sama fiilis isosta osaa helsinkiläisiä: kokoajan on pakko puhua ylitärkeän oloisena ja usein luetella tehtyjä asioita tai saavutuksia. Nostaa niskakarvoja aina tämä LookAtMeAndMyShinyShoes-asenne. Tuntuu eroavan hurjasti omasta arvomaailmasta ao. teennäinen "turha puhe", mutta ei koske tietenkään jokaista helsinkiläistä. Hyviä puolia on ehkä se, että heidän kanssa voi nopeasti edetä syvemmällekin tasolle keskustelussa. Pk-seudun ulkopuoliset voi toki hieman hiljaisempina vaikuttaa tyhmemmiltä kuin se ratikan moottoriturpa, mutta totuus on yleensä aivan toinen kuin pinnallinen vaikutelma antaa ymmärtää (muualla maassa on vielä maalaisjärkeä enemmän).

Luottamus ihmisiin ja heidän puheisiinsa on silti huomattavasti parempaa pk-seudun ulkopuolella - myös businesssoppareissa. Muualla maassa kun tehdään käsisopimus se pitää, mutta Helsingissä voi tulla vastaan ihan mitä tahansa kun tiukka paikka tulee.

Samaa mieltä rautatieaseman ympäristöstä. On hyvin levoton ja ankea ympäristö. Tuntuu, että tullaan johonkin huumeneulojen vaihtokeskukseen jos vähän liioitellaan. Hyvää on vanha arkkitehtuuri asemarakennuksessa ja vartijoiden jatkuva läsnäolo.

Vierailija
272/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmi on todella ahdistava, jotenkin kuollut paikka.

Vierailija
273/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malmi on todella ahdistava, jotenkin kuollut paikka.

Kyllä. On ahdistava paikka. Toivottavasti muuttuu, kun koko Malmin keskusta-alue myllätään uusiksi tulevan vuosikymmenen aikana. Malmista on tarkoitus tehdä iso pohjoisen Helsingin keskusalue. Joissain kaavoissa sinnekkin on suunniteltu pilvenpiirtäjiä ja laajaa työpaikka keskittymää.

Vierailija
274/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ilmiö tulee pään sisältä. Ulkomailla suurkaupungit eivät aiheuta ahdistusta, koska mieli on vastaanottavainen, ja asenne on "olen maailman metropolissa, tottakai minä tästä pidän". Kuka haluaa kertoa kaikille, että minua ahdistaa käydä Lontoossa? Helsinki on tutumpi ja suomalainen. On äärimmäisen suomalaista haluta dissata kaikkea suomalaista. Todennäköisesti siis väentungos, puliukot sun muut vastaavat aiheuttavat tällaisessa ihmisessä ihan ymmärrettävästi ahdistusta, mutta ulkomailla nämä osataan ignoorata, koska ympäristöä tarkkaillaan eri asenteella ja mieli vakuuttelee, että juu tästä minä pidän, olenhan kansainvälinen maailmanmatkaaja.

Ei se siitä johdu. Joissain muissakin isoissa kaupungeissa on ahdistava tunnelma, esimerkiksi Berliinissä, Münchenissä ja Pietarissa. Myös Pariisi on nähtävyyksien ulkopuolella nykyisin aika ahdistava paikka.

Olen miettinut aloittajan kysymystä kohta 30 vuotta. Nuorena halusin aina asumaan Helsinkiin, mutta sitten kun lopulta asuin keskustassa oli koko ajan ahdistava ja jotenkin alakuloinen olo, enkä edes viitsinyt käydä missään. Asuin kaupungissa noin 10 vuotta ja työskentelin vielä pidempään. Tämä sama alakulo valtaa mieleni edelleen, kun käyn Stadissa. Mistä se johtuu?

Ihmiset ovat toki kiireisiä ja kireitä, koska kyseessä on pääkaupunki ja monet tekevät uraa tukka putkella. Mutta sellaista se on kaikissa muissakin suurissa paikoissa, eikä niissä ole samanlaista alakuloista tunnelmaa. Olenkin alkanut kallistua hörhöselitysten puolelle, eli kaikki paikat eivät vain ole ok feng shuin kannalta tai mikä lieneekään. Helsinkihän perustettiin aikoinaan Vanhankaupunginlahdelle ja siellä on tosi mukava ja rauhallinen tunnelma. Nykyinen Helsinki on Vironniemi eli sieltä on ilmeisesti aikoinaan lähinnä seilattu Viron rannikolle. Koko paikka on siis yksi iso satama?

Vierailija
275/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön äänimaailma voi luoda mm. ahdistuneisuuden, avuttomuuden jne tunteita. Toki myös positiivisia. Yksi pahimpia on kovat ja suorat pinnat. Tässä helpopi juttu aiheesta BBC:ltä:

https://www.bbc.com/future/article/20190729-how-the-sound-in-your-offic…

...ja aiheesta löytyy myös tieteentekijöiden tutkimusta, vaikka vähän uudempi huomio onkin.

Vierailija
276/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere vasta ahdistava paikka onkin nykyään! Keskustan kadut ovat aivan tyhjiä jo noin klo 19 eikä siellä tietyömaiden keskellä enää ole kuin hoipertelevia narkkareita. Ja koska Treella ollaan ikään kuin leppoisia niin näihin narkkareihin pitäisi suhtautua jotenkin kuin ne olisivat harmittomia mitä ne eivät tosiaan ole, juuri Kalevassa taas ollut ryöstö.

Hgissä on sentään elämää ja ihmisiä, Tampereella kaikki ravintolat ja liikkeet menevät konkkaan yksi toisensa jälkeen ja keskusta on tosiaan ihan rappiolla. Kaikki ovat nykyään siellä vain sen oloisia että haluavat äkkiä pois

Myöskin tamperelaiset ovat junt teja ja moukkia ja räkivät pitkin katuja ja ajavat pyörällä jalkakäytävillä. Helsinkiläiset ovat sata kertaa kohteliaampia ja sivistyneempiä.

Vierailija
277/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rautatieasemia olekaan tarkoitettu kuin läpikulkuun. Mene Ullanlinnaan jos haluat mukavaa atmösfääriä. Ja kuka ihme kutsuu Steissiä Rautikseksi?

Vierailija
278/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin juuri miksi en itse ahdistu. Rautatieasemalle mennessäni jo olen suunnitellut reitin, jota sieltä poistun. On tärkeää näyttää kiireiseltä ja ei tarjota katsekontaktia kenellekään. Ovista kulkiessa katson aina, että onko eteisvälikössä menossa minkäkinlaista porukkaa ja valitsen oven tilanteen mukaan. Väsistelen kerjäläiset ja kiristäjät. En puhu. Osoitan avoimella kämmenellä, että mitään ei minusta  irtoa heille.  Kävelen tarvittaessa takaperin. Jos jään asemalle odottamaan jotain, varmistan selustani. Hyvä paikka on liikkeen kulmaus tai seinänkulma, kun  lähellä on tavallisennäköisiä ihmisiä. En ahdistu, koska tunnen ja tiedän paikan.

Steissillä on todella epämiellyttävä olo aina. Jos olen hetkenkin paikallani, niin kohta siihen tulee joku epäilyttävän oloinen ihminen pälyilemään.

Vierailija
279/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin juuri miksi en itse ahdistu. Rautatieasemalle mennessäni jo olen suunnitellut reitin, jota sieltä poistun. On tärkeää näyttää kiireiseltä ja ei tarjota katsekontaktia kenellekään. Ovista kulkiessa katson aina, että onko eteisvälikössä menossa minkäkinlaista porukkaa ja valitsen oven tilanteen mukaan. Väsistelen kerjäläiset ja kiristäjät. En puhu. Osoitan avoimella kämmenellä, että mitään ei minusta  irtoa heille.  Kävelen tarvittaessa takaperin. Jos jään asemalle odottamaan jotain, varmistan selustani. Hyvä paikka on liikkeen kulmaus tai seinänkulma, kun  lähellä on tavallisennäköisiä ihmisiä. En ahdistu, koska tunnen ja tiedän paikan.

Steissillä on todella epämiellyttävä olo aina. Jos olen hetkenkin paikallani, niin kohta siihen tulee joku epäilyttävän oloinen ihminen pälyilemään.

Steissillä on aina pyörinyt omituista porukkaa mutta nykyään kaikenlaisia hiippareita tuntuu olevan moninkertaisesti aiempaa enemmän. Helsinkiin tullessani saavun mieluummin bussilla Kampin terminaaliin, vaikka en Kampissakaan hengailisi varsinkaan iltaisin. Muuten tykkään kaupungista ja siellä käyminen on aina tervetullut tuulahdus normikuvioihin. t. pikkukaupungin tyttö.

Vierailija
280/324 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään Helsingistä, varsinkin kesällä ja keväällä. Ainoa mikä täällä ärsyttää on n1stit ja r0manit. Mutta ei niihinkään nyt kokoaikaa törmää, todellakaan. Minäkään en pidä Steissistä, se on kolkko ja outo tunnelmaltaan, tottuukohan siellä työskentelevät ikinä siihen atmosfääriin.

Ihmiset ovat jotakuinkin melko töykeitä, esimerkiksi ei tervehditä välillä kassaa tai bussikuskia takaisin. Äärettömän töykeää. Monesti todistanut tilannetta kun joku (nistä harvoista HSL:n kuskeista) toivottaa päättärillä hyvää pääsiäistä/juhannusta matkustajille, niin kukaan ei edes heilauta  kättään. :D Joo-o. Hui, pelottaa olla esillä. Sitten mulkoillaan kuin hullua sitä joka uskaltaa sanoa takaisin. Hävetkää törpöt. Ei Ruotsissakaan olla noin yrmyköitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä