Väestöliitto on kyllä niin avoimesti lapsettomuutta kohtaan puolueellisen vihamielinen, että en usko heidän olevan oikea taho tutkimaan sitä
https://yle.fi/uutiset/3-11009032
Heli Vaaranen vauhdissa. Jos lapsettomuus kiukutellaan kypsymättömyydeksi ja bilettämiseksi, niin kukaan tässä yhteiskunnassa ei koskaan tule tajuamaan mistä se oikeasti johtuu. Silloin sen kasvu myös jatkuu.
Varsinkin naisilla tuntuu olevan se näkökulma, että koska lapsettomuus on moraalisesti väärin niin jokaista lapsetonta odottaa rangaistus jos ei tajua tehdä toisin hähää! Joten lällätellään aikamme heille, ja sitten odottaakin synkkä ja kylmä, katuva loppuelämä.
Mutta; entäpä jos lapsettomuus onkin monen mielestä ihan okei ja mielekästä elämää? Ja elämä sujuukin hyvin niin? Entäpä jos onkin onnellinen? Entäpä jos lapset olisi hieno juttu, mutta ilmankin on ihan okei? Entäpä jos löydettäisiin ne oikeat asiat jotka muutta, joilla ihmiset valitsivatkin sen lapsiperhe-elämän?
Voin kertoa salaisuuden väestöliittö: se ei ole mikään biletys. Näin kolmikymppisenä vaativassa työssä olevana liian kalliissa asunnossa haluttomasti asuvana (kaikki menee mitä tulee), dementoituvaa vanhempaa hoitavana nauran aika rasvaisesti tuolle kuvitelmalle....
Ja sitten taas muistan että se ei olekaan hauskaa, koska tämähän on mun elämää. "Kypsää" olisi ilmeisesti puskea ihminen itsestäni ulos vaikka sitten kuraojaan, ainakin tuon kolumnin perusteella.
Kommentit (104)
Väestöliiton ykkösteesinä on kyllä että lapsettomuus on väärinymmärrys ja naiiviutta. Tärkeää hieroa tätä lapsettomien naamaan. Eikä esim. tutkia asiaa ihan oikeasti tieteellisesti.
Oma syyni: vain yhden miehen kanssa olisin halunnut lapsen, mutta hän kuoli.
Sen jälkeen en ole lasta tai suhdetta halunnut.
Nyt jo vanha.
Lapsettomien motiiveja halutaan lapsellistaa. Puhutaan vastuuttomuudesta, nuoruuden pitkittymisestä ja bilettämisestä. Perheellinen ehkä luulee, että kaikki lapsettomat ovat samanlaisia kuin he itse olivat joskus ennen lapsia. Ihminen kasvaa, kehittyy ja kypsyy ilman niitä lapsiakin. Perheellinen ei vain enää pysty erottamaan omaa kasvua perheellistymisestä
Ajattelen että jos elämä olisi hyvää ja ennustettavaa niin sitten voisi tehdä lapsen. Koska silloin elämästä tulisi varmaan myös aika arkista ja tylsää. Lapsiperhe-elämä olisi uusi hieno elämänvaihe. Mutta nyt kun pitää samaan aikaan opiskella, tehdä pätkää, kevytyrittäjyyttä ja sitten vielä muuttaa työn perässä niin mä vaan yritän pysyä mukana. Ei puhettakaan että pystyis ees huonekasvia hankkimaan saati lasta. En tunne itseäni vastuuttomaksi tai nuoruuteni pitkittäjäksi. Tunnen itseni stressaantuneeksi ja velvollisuudentunteiseksi.
Että en halua lapsia, koska ei kai kukaan halua itselleen mitään mikä on käytännössä mahdotonta? Jos ois vakityö niin sitten ne lapsihalut vois herätä. En halua lapsia mutta tuntuu että se ei tavallaan ole oma päätös.. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan?
Ei jaksaisi alkaa vääntämään konservatiivisen Väestöliiton edustajan kanssa tästä asiasta kun täältä päästäkin löytyy meidän omat palstavinkujat joiden mukaan kaiken takana on nainen ja nimenomaan negatiivisessa mielessä.
Olen itse tyytyväinen sattuman oikusta lapseton ja ymmärsin artikkelin ennen kaikkea niin että lapsenhankkimisasiat tulisi selvittää ennen suhteen muutumista vakavaksi. Siitä ei tule kuin murhetta jos toinen ei halua ja toinen haluaisi. Väestöliiton yleinen asenne ei kylläkään minuakaan miellytä nolla-aikoineen.
Väestöliitto tekee psykologisesti erittäin ison virheen syyllistämällä ihmisiä syvästi henkilökohtaisista ratkaisuista.
Paluu menneeseen ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tyytyväinen sattuman oikusta lapseton ja ymmärsin artikkelin ennen kaikkea niin että lapsenhankkimisasiat tulisi selvittää ennen suhteen muutumista vakavaksi. Siitä ei tule kuin murhetta jos toinen ei halua ja toinen haluaisi. Väestöliiton yleinen asenne ei kylläkään minuakaan miellytä nolla-aikoineen.
No olihan siellä muutama ihan törkeä piikki tarkoituksella "tunnistat lapsia haluavan kypsyydestä" "lapsettomat Helinä-keijut haluavat vielä matkustaa". Ihan oikeasti voiv...
Vierailija kirjoitti:
Väestöliitto tekee psykologisesti erittäin ison virheen syyllistämällä ihmisiä syvästi henkilökohtaisista ratkaisuista.
Tämä. Niin tyhmä ei voi edes Vaarala olla, että luulee tuolla avittavansa syntyvyyttä.
Tuo on niin totta, että moni perheellinen luulee, että lapseton on samanlainen kuin hän itse oli ennen lapsia. Että jos hän oli vastuuton ja naiivi, lapsettomatkin ovat. Vaikka kehittyminen ja aikuistuminen elämässä tapahtuu myös ilman lapsia.
Suurin osa meistä myös tietää, mitä lapsiperhearki on, nimittäin lapsen vinkkelistä.
Osalle ei niin auvoista aikaa.
Ihmetyttää kyllä, miten luulevat edistävänsä perhe-elämää vähättelemällä yksilönvapautta.
Helin mielestä lapseton on epäkypsä, koska Helin määritelmä epäkypsyydelle on lapsettomuus. Tohtoristason tutkimuksia kehäpäätelmien kera. :D
Olen Helin kanssa samaa mieltä siitä, että ei kannata jäädä odottelemaan kumppanin mielen muuttumista. Minä en ole koskaan halunnut lapsia enkä ole niitä tehnyt. Yli viisikymppisenä en edelleenkään ole katunut valintaani hetkeäkään. Ollessani nuori moni suhde jäi alkamatta sen vuoksi, että kumppanikseni pyrkineet nuoret miehet poikkeuksetta olettivat minun tekevän lapsia. Yksi huomattavasti minua vanhempi mies yritti jopa iskeä minua kysymällä "haluisitko sä tehdä mulle pojan" tietämättä osuneensa parhaaseen mahdolliseen karkotuskeinoon. Minun mielipidettäni ei monikaan ottanut tosissaan; yksi lyhytaikainen seurustelunaloittelukumppani oli sitä mieltä, että "kyllä sä yhen voit tehdä", koska yksi lapsi ei kuulemma muuta elämää juuri millään tavalla. Ja jokainen minua vokotellut isäksi haluava mies on yrittänyt jäädä odottelemaan sitä, että minun mieleni mystisesti muuttuisi.
Vaaralan viittaukset helinäkeijuihin ja peterpaneihin on halpahintaista letkauttelua. On toki helppoa ajatella, että lapsenteko ja bilettäminen ovat toistensa vaihtoehdot ja vieläpä ainoat vaihtoehdot. Minä en halua lapsia enkä ole koskaan pitänyt bilettämisestä tai muustakaan riekkumisesta. Tunnen ihmisiä, jotka ovat tehneet lapsia ja jatkaneet bilettämistä. Kumpaakaan lajia ei näemmä ole osunut Vaaralan haravaan silloin, kun hän valikoi tutkimuskohteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Helin mielestä lapseton on epäkypsä, koska Helin määritelmä epäkypsyydelle on lapsettomuus. Tohtoristason tutkimuksia kehäpäätelmien kera. :D
Olen Helin kanssa samaa mieltä siitä, että ei kannata jäädä odottelemaan kumppanin mielen muuttumista. Minä en ole koskaan halunnut lapsia enkä ole niitä tehnyt. Yli viisikymppisenä en edelleenkään ole katunut valintaani hetkeäkään. Ollessani nuori moni suhde jäi alkamatta sen vuoksi, että kumppanikseni pyrkineet nuoret miehet poikkeuksetta olettivat minun tekevän lapsia. Yksi huomattavasti minua vanhempi mies yritti jopa iskeä minua kysymällä "haluisitko sä tehdä mulle pojan" tietämättä osuneensa parhaaseen mahdolliseen karkotuskeinoon. Minun mielipidettäni ei monikaan ottanut tosissaan; yksi lyhytaikainen seurustelunaloittelukumppani oli sitä mieltä, että "kyllä sä yhen voit tehdä", koska yksi lapsi ei kuulemma muuta elämää juuri millään tavalla. Ja jokainen minua vokotellut isäksi haluava mies on yrittänyt jäädä odottelemaan sitä, että minun mieleni mystisesti muuttuisi.
Vaaralan viittaukset helinäkeijuihin ja peterpaneihin on halpahintaista letkauttelua. On toki helppoa ajatella, että lapsenteko ja bilettäminen ovat toistensa vaihtoehdot ja vieläpä ainoat vaihtoehdot. Minä en halua lapsia enkä ole koskaan pitänyt bilettämisestä tai muustakaan riekkumisesta. Tunnen ihmisiä, jotka ovat tehneet lapsia ja jatkaneet bilettämistä. Kumpaakaan lajia ei näemmä ole osunut Vaaralan haravaan silloin, kun hän valikoi tutkimuskohteitaan.
Hyvin kirjoitat epäkypsäksi ainakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta, että moni perheellinen luulee, että lapseton on samanlainen kuin hän itse oli ennen lapsia. Että jos hän oli vastuuton ja naiivi, lapsettomatkin ovat. Vaikka kehittyminen ja aikuistuminen elämässä tapahtuu myös ilman lapsia.
Tuo on huvittavaa ja totta.
Itse en tee lapsia, koska olen itse lapsena hoitanut ja kasvattanut kolme pienempää lasta, sairastuin stressin takia vakavasti silloin, olin kauan sairaalahoidossa.
En ikinä suostu tuohon vapaaehtoisesti enää ja lähinnä naurattaa tuo miten me lapsettomat ollaan vaan niin vapaita, vastuuntunnottomia ja ei tiedetä vastuusta mitään, voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ainut totuus on se että jos et halua lasta niin älä tee lasta ja tämä koskee ennen kaikkea naisia. Miehellehän lapsenteko on yhtå mitåttömän helppoa kuin kaljanjuonti.
Jos olisin kahden vaiheilla ettå teenkö lapsen vai en niin tuollaiset väestöliiton tekstit auttaisivat päättämään ettå en tee.
Muutenkin jokainen juttu tai lausunto jolla yritetåän saada naisia tekemåän lapsia vaikuttaa juuri päinvastoin, se varmistaa sen päätöksen ettå en todellakaan halua lasta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että väestöliiton mukaan myös että ihmiset ei nää vauvoja arjessaan vähentää lisääntymistä. Just eilen kävin parin lapsen perheessä, ja toki ymmärrän että se antaa paljon, mutta kyllä se ottaakin niin paljon että pienetkin ajatukset siitä että itse hankkisi nyt lapsia katosi sen siliän tien. Hyvä kun ei perheenäiti kävelly päin ovia kun oli niin transsissa...
Vaikka sinusta tuntuukin tuolta niin yleisesti ottaen asia on juuri niin kuin Väestöliitossa asiaa kuvataan. Se on puhdasta biologiaa, että kun sopivassa herkkyysvaiheessa oleva ihminen tapaa arjessaan vauvaperheitä ja näkee vastasyntyneitä, niin se lisää lisääntymishaluja.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että Vaarasen kirjoitusta luetaan näin. Mielestäni se oli kehoitus lähteä suhteesta, jossa toinen haluaa lisääntyä ja toinen panttaa asiaa. Ei mitään muuta.
En ymmärrä miten lapsettomuus voisi olla moraalisesti väärin, päinvastoin. Antinatalismia ei voi mitenkään loogisesti perustella kumoon.
Älkää nauttiko yhteiskunnan palveluista jos ette ole valmiita tekemään mitään sen hyväksi.
Muistakaa että väestöliiton mukaan myös että ihmiset ei nää vauvoja arjessaan vähentää lisääntymistä. Just eilen kävin parin lapsen perheessä, ja toki ymmärrän että se antaa paljon, mutta kyllä se ottaakin niin paljon että pienetkin ajatukset siitä että itse hankkisi nyt lapsia katosi sen siliän tien. Hyvä kun ei perheenäiti kävelly päin ovia kun oli niin transsissa...