Lapsen kaverin isä osti 13-vuotiaalle tytölleni syntymäpäivälahjaksi korvikset, jäi vähän creepy olo
Lapset näkevät toisiaan pari kertaa kuukaudessa ja olen tavannut tämän tytön vanhemmat vaan kerran aiemmin. Viimeksi kun haki tyttönsä meiltä, antoi ovella tytölleni korurasian. Sanoi, että näki ne sattumalta kun käveli koruliikkeen ohi ja hänelle tuli heti mieleen että sopisivat tytölleni. Toivotteli hyvät synttärit ja lähti. Minulle jäi tästä jotenkin epämiellyttävä olo. Kuvittelenko vaan, vai voiko tuossa olla jotain taka-ajatusta?
Kommentit (346)
Kannattaa luottaa siihen tunteeseen, mikä tilanteesta jäi -> epämiellyttävä olo. Intuitio on yleensä oikeassa. Sen on elämänkokemus opettanut. Tunteet kertovat sinulle, mitkä asiat ovat sinulle ja lapsellesi hyväksi ja mitkä pahaksi. Juttele myös nuoresi kanssa ja kerro siitä, että jos joku tekisi jotain epämiellyttävää hänelle niin hänen ei tarvitse salailla asiaa esim. häpeän takia tai suojella ystävää tai aikuisia esim. järkytykseltä. Voit ottaa vaikka puheeksi seksuaalisen ahdistelun (se on nyt ollut muutenkin esim. ”me too”-liikkeen ansiosta julkisuudessa).
Jos ko. miehellä ei olisi taka-ajatuksia niin ainakin hänellä on pahoja puutteita tilannetajussa. Kyllä normaalijärkinen aikuinen mies ymmärtää, että lahjojen ostaminen teini-ikäiselle tyttären kaverille on suomalaisessa kulttuurissa epätavanomaista ja herättää varmasti muissa aikuisissa (ja tod.näk. myös nuorissa) epäilyksiä motiivista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa luottaa siihen tunteeseen, mikä tilanteesta jäi -> epämiellyttävä olo. Intuitio on yleensä oikeassa. Sen on elämänkokemus opettanut. Tunteet kertovat sinulle, mitkä asiat ovat sinulle ja lapsellesi hyväksi ja mitkä pahaksi. Juttele myös nuoresi kanssa ja kerro siitä, että jos joku tekisi jotain epämiellyttävää hänelle niin hänen ei tarvitse salailla asiaa esim. häpeän takia tai suojella ystävää tai aikuisia esim. järkytykseltä. Voit ottaa vaikka puheeksi seksuaalisen ahdistelun (se on nyt ollut muutenkin esim. ”me too”-liikkeen ansiosta julkisuudessa).
Jos ko. miehellä ei olisi taka-ajatuksia niin ainakin hänellä on pahoja puutteita tilannetajussa. Kyllä normaalijärkinen aikuinen mies ymmärtää, että lahjojen ostaminen teini-ikäiselle tyttären kaverille on suomalaisessa kulttuurissa epätavanomaista ja herättää varmasti muissa aikuisissa (ja tod.näk. myös nuorissa) epäilyksiä motiivista.
Joo noita epäilyksiä kyllä herättää helposti ihmisissä.
Meidän taloyhtiössä asui sellainen naimisissaoleva vanhempi mies, jolla on jo monta omaa lastenlasta, mutta on älyttömän lapsi- ja eläinrakas joten tykkäsi telmiä lasten ja eläinten kanssa tuossa pihalla ja yleensä grillijuhlissa ym. leikitti myös lapsia ja telmi koirien kanssa nurmikolla pyörien.
No tietty siitä miehestä sitten alettiin vihjailemaan ja huhuamaan, että kannattaa kattoa lasten perään kun se on vähän semmonen p e d o f i i l i se mies, ja jotkut idiootit mammat vielä uskoivat.
Vaikka siis tiesivät sen miehen.
Kävi sääliksi tosi paljon sitä miestä, ja sitten ne muuttikin jossain vaiheessa pois.
Vau.
Tämä ketju selittää hyvin sen miksi ne vanhempien "kivat kaverit" saavat niin pitkään ja häiriöttä ahdistella lapsia.
Itse torjuin tällaiset kreepparit lapsena, oli jos jonkinmoista musiikinopea ja muusikko-nuorisotyöntekijää jotka jostain syystä tykkäsivät järkätä yksityistreenejä omassa kodissaan tai illalla kun muut eivät ole paikalla.
Jos joku nyt närkästyy tuosta musiikinopettajien aiheettomasta epäilystä, niin voi samaten selittää miksi tällaista yksityistreeni-innostusta ei naispuolisilla musiikinopeilla, nuorisotyöntekijöillä tai soitonopettajilla koskaan ilmennyt.
Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole että ihailee nuoria tyttöjä, mutta kun niiden nuorten tyttöjen pitäisi saada elää ihan tavallista elämää siitä setäihailusta huolimatta.
Ei ole ok "ihan vaan piipahtaa" ovella, tai "ihan vaan hengailla" itseä 20 vuotta nuorempien lasten kanssa.
Ja jotkut korvakorut lahjaksi? Joo, ei se mikään raiskaus ole, mutta se on tyypillinen kevyt rajanylitys joka edeltää niitä raskaita rajanylityksiä.
Sinänsä hyvä että tyyppi omituisen teon, koska nyt voitte sanoa tyttärelle että kiva juttu mutta kannatta hiukan seurata mikä meininki tuossa.
Koru on henkiläkohtainen lahja. Vieraalla aikuisella miehellä ei pitäisi olla mitään asiaa ostaa koruja tyttärensä 13 vuotiaalle kaverille. Kysy tyttäreltä miten tämä mies yleensä suhtautuu tai käyttäytyy häntä kohtaan.
Jos kyseessä olisi ollut vaikka rintsikat, asia olisi ollut eri. Korvikset on ihan ok, ja ehkä molemmat vanhemmat ovat tykästyneitä lapseesi ja olivat päättäneet että jotain pientä voisi antaa.
Ap, susta tulee creepy olo jos nämä ihmiset lukevat täältä ajatuksiasi :D
Palauta ja sano että ei ole soveliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vau.
Tämä ketju selittää hyvin sen miksi ne vanhempien "kivat kaverit" saavat niin pitkään ja häiriöttä ahdistella lapsia.
Itse torjuin tällaiset kreepparit lapsena, oli jos jonkinmoista musiikinopea ja muusikko-nuorisotyöntekijää jotka jostain syystä tykkäsivät järkätä yksityistreenejä omassa kodissaan tai illalla kun muut eivät ole paikalla.
Jos joku nyt närkästyy tuosta musiikinopettajien aiheettomasta epäilystä, niin voi samaten selittää miksi tällaista yksityistreeni-innostusta ei naispuolisilla musiikinopeilla, nuorisotyöntekijöillä tai soitonopettajilla koskaan ilmennyt.
Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole että ihailee nuoria tyttöjä, mutta kun niiden nuorten tyttöjen pitäisi saada elää ihan tavallista elämää siitä setäihailusta huolimatta.
Ei ole ok "ihan vaan piipahtaa" ovella, tai "ihan vaan hengailla" itseä 20 vuotta nuorempien lasten kanssa.
Ja jotkut korvakorut lahjaksi? Joo, ei se mikään raiskaus ole, mutta se on tyypillinen kevyt rajanylitys joka edeltää niitä raskaita rajanylityksiä.
Sinänsä hyvä että tyyppi omituisen teon, koska nyt voitte sanoa tyttärelle että kiva juttu mutta kannatta hiukan seurata mikä meininki tuossa.
Jaa no minun lapsuuden lastenhoitaja oli p e d o f i i l i. Käytti hyväksi myös omia lapsiaan, sai myöhemmin pitkän tuomion.
Naapurintyttöä käytti hyväksi soitonopettaja. Yhtä tuttua naista hänen oma isoisänsä.
Silti tämä ketju on mielestäni täynnä hysteriaa. Aivan turhaa hysteriaa ja suorastaan sairaalloista miesten ja lasten välisen olemisen seksualisointia.
Kasvattakaa mieluummin lapsenne niin, että ne uskaltaa kertoa jos on jotain ahdistavaa mielen päällä.
Ja tietty opettaa jo pikkulapselle tietyt intimiteetin rajat mihin toinen tai hän saa koskea tai ei.
Jos minulla olisi poika, voisin kuvitella vieväni hänen uudelle, syntymäpäiviään lähiaikoina viettävälle ystävälle poikaani sieltä hakiessa ohimennen jonkun pelin tai vaikka puisen rannekorun jos se hänen tyyliin sopisi.
Tai leffalipun, lipun johonkin matsiin tms.
Olisinko outo ja namutätimäinen?
Pärähtäisikö pedo-alert soimaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aivan varma että ap on muuttanut tarinaa jotta sitä ei tunnisteta. Joten tosiasiassa on kyse jostain prisman korviksista ja todennäköisesti vanhempien (isän rastiksi) on jäänyt ostaa tytön kaverille synttärilahja, koska haluavat hyvien tapojen mukaan lahjoja lastensa kavereille antaa. Ja sitten isä ei ole viitsinyt sanoa ” ostin nämä marketista kauppareissulla koska kaverisi itse ei ollut edes mukana koska tämä lahja annetaan vaan hyvin tapojen vuoksi, eikä kaverisi jaksanut panostaa itse lahjan hankintaan ja unohti” vaan luuli sanovansa kohteliaammin sanoessaan ”näin nämä ja ajattelin että pitäisit näistä” (mikä sinänsä varmasti totta kun isälle on jäänyt tämä lahjanostorasti).
Apn asenne kuvastaa juuri sitä täydellistä luottamuksen puutetta, mikä yhteiskunnassamme nykyään vallitsee. Jokaisesta ajatellaan pahinta, kaikilta pitää suojautua, kaikki haluaa vaan pahaa ja on epäilyttävää.
Sulla ei selvästikään ole kokemusta epäluottamuksen soveltamisesta arkielämääsi.
Asiat eivät mene niin että aletaan syyttää ilman todisteita tai puhumaan paskaa koska perstuntuma, vaan kun tulee huono fiilis jostain, se rekisteröidään ja vähän seurataan että mitäs nyt.
Sit jos ihminen toimii luottamuksen arvoisesti, tämä noteerataan, tai ei, niin sekin huomioidaan.
En muista tiedä mutta itse ainakin olen päätynyt todella epämiellyttäviin tilanteisiin inhottaviksi osoittautuneiden ihmisten kanssa kun en ole kuunnellut vaistojani näissä asioissa.
Hyi! Ei olisi korvakorumies tervetullut enää toista kertaa meidän ovelle. Ehkä laittaisin oman miehen vastaanottamaan kyseisen herran, kun seuraavan kerran olisi lahjoineen lähestymässä meidän tyttöä. Mitä sen hyypiön vaimokin mahtaa ajatella. Tietääköhän edes, että miehensä miettii teinityttöjä niin paljon, että käy shoppailemma heille koruja. Onnea vaan sillekin naiselle. Kyllä minua ainakin hävettäisi, jos minun mies tekisi vastaavia hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vau.
Aivan loistava kommentti!
Ihmettelen aina että miksi on niin vaikeaa vetää omat rajansa, määritellä sopivuuden ja soveliaisuuden rajat. Vaikka miehellä ei olisi mitään taka-ajatuksia, niin silti se mikä on sopivaa ja ei-sopivaa voidaan määritellä. "Tämä ei ole sopivaa minulle/ meille" on omien rajojen vetämistä.
Muistan kerran teini-ikäisenä kun olin partiossa ja yksi aikuinen mies halusi järjestää jonkun kokouksen minun kanssa kahdestaan sunnuntai-iltapäivälle. Tyyppihän oli tapaamisessa avannut pari kolme nappia kauluspaidastaan niin että rintakarvat paistoi. Oli todella vaivaantunut olo ja kävi selkeästi ilmi että kokous oli vähän ajan haaskausta. Tyypin poika oli vielä mulla rinnakkaisluokalla koulussa.
Jälkeen päin olen miettinyt niin, että soveliaisuudenhan rajat on siinä että aikuinen mies ei järjestele kahdenkeskeisiä tapaamisia teinitytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi poika, voisin kuvitella vieväni hänen uudelle, syntymäpäiviään lähiaikoina viettävälle ystävälle poikaani sieltä hakiessa ohimennen jonkun pelin tai vaikka puisen rannekorun jos se hänen tyyliin sopisi.
Tai leffalipun, lipun johonkin matsiin tms.Olisinko outo ja namutätimäinen?
Pärähtäisikö pedo-alert soimaan?
Miksi veisit mitään lahjaa? Olisi minusta todella outoa, jos pojan kaverin äiti toisi pojalle lahjan.
Oikeesti tyyppi on ostanu ne korvikset vaimolleen, joka on vetäny herneet ku ollu hänen makuunsa liian teinit ja halvat. Korvikset lahjoitettu edelleen teinille. Helppoa. Eihän se äijä voinu totuuttakaan sanoa eikä kehdannu mennä vaihtamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt suoralta kädeltä sanoisi, että olisi epäilyttävää. Olisiko sinusta tuo sama epäilyttävää, jos lahjan antaja olisi nainen?
Miten näitä kahta eri asiaa (lahjan antajan sukupuoli) voi mielestäsi verrata, kun seksuaalirikosten tekijöistä ainakin 90 % on miehiä?
Ihan hyvin voi verrata. Kas näin: puolituttu mies antaa lahjan -> se on varmaan pervo hyväksikäyttäjä!
puolituttu nainen antaa lahjan -> voi kun kiva, että ajatteli meidänkin tyttöä!
Kuitenkin ihan mahdollista, että kumpikin on tytöstä seksuaalisessa mielessä kiinnostunut. Todennäköisintä tietysti on, että kumpikaan ei ole.
Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin, olisiko sinusta sittenkin myös naisen antamana tuo lahja epäilyttävä?
Juuri tuohon tilastollisen faktan esittämisessäni vähän niin kuin pyrinkin, tyhmeliini, että seksuaalirikosten tekijät ovat n. 90-prosenttisesti miehiä, joten ei, en suhtautuisi tuttavanaisen lapselleni antamaan lahjaan samalla tavalla kuin tuttavamiehen antamaan lahjaan, koska a) tilastollinen todennäköisyys ja b) elämänkokemus, joka on suurissa määrin tukenut käsitystä tuon tilastollisen todennäköisyyden paikkaansapitävyydestä.
Ja peukkutehtailija iski jälleen, muun muassa tähän kommenttiin. 29 alanuolta yhdessä minuutissa eilen illalla, kun koko ketjussa ei varmasti ollut niin paljon lukijoita tuohon aikaan, saati että olisivat kaikki peukuttaneet alas juuri tuota kommenttia eikä ylös tai alas mitään muuta kommenttia. Eikä ollut ainoa kommentti, johon tehtailtiin peukkuja, tuossa samalla sivulla lainaamani kommentin kanssa näkyy monta esimerkkiä.
Ootko peukkutehtailija jotenkin tyhmä, vai miksi et osaa tehtailla noita niin, että lukemat olisi edes jotenkin uskottavia? :D
Samaa peukkutehtailijaa mäkin aavistelin, oli liikaa liian outoja peukutuksia liian oudoille kommenteille palstan normaalimenoon verrattuna, ja myös epätasapainossa uudempien peukutuksien kanssa. Ap voi olla myös itse se trolli joka yrittää saada groomingia kuulostamaan normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti tyyppi on ostanu ne korvikset vaimolleen, joka on vetäny herneet ku ollu hänen makuunsa liian teinit ja halvat. Korvikset lahjoitettu edelleen teinille. Helppoa. Eihän se äijä voinu totuuttakaan sanoa eikä kehdannu mennä vaihtamaan niitä.
Oudot kehtaamisen tasot sulla eri asioille...
Vierailija kirjoitti:
Oma mies ei uskaltaisi ostaa edes meidän tytöille korviksia kysymättä mielipidettä ensin. Kuulostaa kyllä erikoiselta. On kuitenkin melko "intiimi" lahja jossa täytyy tietää saajan maku tarkkaan.
Ihan hullua touhua ettei isä uskalla ostaa omalle lapselle korua !
Lahja on kuitenkin lahja ja uskallan sanoa, että olen kyllä aina osannut valita omille lapsilleni mieluisia lapsia. Mun mielestä on kauhean rasittavaa että kaikilta pitäisi aina etukäteen kysyä, että mitä heille saa ostaa lahjaksi.
Tästä ylireagoinnista on esimerkiksi se tapaus, jossa raksamies etsi valkoisella pakettiautolla jälleen työkohdettaan hgissä. Joku nainen oli laittanut Facebookiin varoituksen tyyliin pedofiili etsii uhria. Oli laittanut rekkarin myös. Tämä vanhempi raksamies joutui todelliseen henkiseen kärsimykseen aiheettomasta epäilystä. Käräjäoikeus tuomitsi naisen syylliseksi kunnianloukkaukseen ja tuomio tuli. Tässäkin surullinen esimerkki siitä kun näkee pefofiileja joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärähtäisikö pedo-alert soimaan?Miksi veisit mitään lahjaa? Olisi minusta todella outoa, jos pojan kaverin äiti toisi pojalle lahjan.
Koska olen sellainen ja mielestäni se on kohteliastakin.
Jos naapuriin syntyy vauva, vien sinne lahjan. Jos menen kylään, vien sinne tuliaisia.
Jos tiedän jollain olevan merkkipäivä tai vaikka suruaika, muistan häntä jotenkin.
Jne.
Yleensä minulla on aina jotain viemisiä (vähintään kukat) jos jonnekin menen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärähtäisikö pedo-alert soimaan?Miksi veisit mitään lahjaa? Olisi minusta todella outoa, jos pojan kaverin äiti toisi pojalle lahjan.
Miksi se pitää ottaa jonain suurena ja merkittävänä lahjana?
Eikö voi ajatella, että se on pieni muistaminen ihmiselle, kenestä on tullut omalle lapselle tärkeä ja haluaa myös itse osoittaa välittävänsä tästä lapsen kaverista?
Uusille ihmisille nuo pienet muistamiset on myös sellaisia hitaita tervetuloseremonioita.
Mä olen aivan varma että ap on muuttanut tarinaa jotta sitä ei tunnisteta. Joten tosiasiassa on kyse jostain prisman korviksista ja todennäköisesti vanhempien (isän rastiksi) on jäänyt ostaa tytön kaverille synttärilahja, koska haluavat hyvien tapojen mukaan lahjoja lastensa kavereille antaa. Ja sitten isä ei ole viitsinyt sanoa ” ostin nämä marketista kauppareissulla koska kaverisi itse ei ollut edes mukana koska tämä lahja annetaan vaan hyvin tapojen vuoksi, eikä kaverisi jaksanut panostaa itse lahjan hankintaan ja unohti” vaan luuli sanovansa kohteliaammin sanoessaan ”näin nämä ja ajattelin että pitäisit näistä” (mikä sinänsä varmasti totta kun isälle on jäänyt tämä lahjanostorasti).
Apn asenne kuvastaa juuri sitä täydellistä luottamuksen puutetta, mikä yhteiskunnassamme nykyään vallitsee. Jokaisesta ajatellaan pahinta, kaikilta pitää suojautua, kaikki haluaa vaan pahaa ja on epäilyttävää.