Pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus? Tekisitkö sinä?
Läheinen perhe. Miehellä jonkinlaista alkoholiongelmaa. Äiti käyttää alkoa harvoin, mutta on hyvin väsynyt tilanteeseen. Ovat jo lastensuojelun asiakkaita, mutta en tiedä mitä lastensuojelu tietää ja mitä ei...Nyt äiti oli viihteellä ja isä oli juonut reilusti alkoholia. 12-vuotias lapsi oli kotona 15-vuotiaan kanssa...
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että äiti käy harjvoin viihteellä. Onko ollut isän homma katsoa lapsia kerran ku äitikin lähtee viihteelle? Ja sitten isä alkaakin juopotella. Tämä on vain pohdintaa.. Tiesikö äiti että isä on päissään kun lähti sinne reissuun?
Suon kyllä äidille tuon pienen irtioton perhearjesta, raskasta on perhe-elämä juovan puolison kanssa. Jos seuraamus tuosta äidin illanvietosta on lastensuojeluilmoitus, niin se on jo ihan kiusantekoa nimenomaan äitiä kohtaan. Lapsille isän kännääminen ei varmasti ole yllätys ja tosiaan, isot lapset pärjäävät kyllä yhden illan ja alkuyön keskenäänkin.
T. SosiaalityöntekijäSiis ihanko oikeasti on ok, että isä on kovassa kännissä lasten kanssa? Pointti ei ole kiusata äitiä vaan nimenomaan se, että saisi tukea siihen, että hänelläkin olisi mahdollisuus muuhunkin. Nyt ei ole, kun ei voi luottaa isään. Lapsi oireilee ja äiti yrittää hakea apua, mutta lastensuojelun mielestä isän juominen ei ole iso juttu. Olen kyllä yllättynyt, jos tämä on lasun virallinen kanta.
No miten se lastensuojelu voi isän juomista lopettaa? Jos ongelma on niin paha, että koko perhe vain kärsii, niin eikö äidin kannattaisi muuttaa muualle, pois juovan isän luota? Miten lastensuojelu voi perhettä auttaa, jos isä ei halua itse hoitoa? Tämä ei ole lastensuojelun virallinen kanta, vaan ainoastaan minun näkemys. Kannattaa miettiä, millä asioilla lastensuojelua kannattaa kuormittaa, ettei se aika ole pois todellisilta tarvitsijoilta. T. Sosiaalityöntekijä
Älä nyt viitsi! Jos olisit ihan oikea sosiaalityöntekijä tietäisit varsin hyvin että todellakin voi puuttua tilanteeseen. Äiti voi muuttaa erilleen juopottelevasta isästä turvatakseen lasten olot. Ja hänet voidaan siihen velvoittaa huostaanoton uhalla. Nuorempi lapsi kuulemma jo oireilee, ja lastensuojelukontakti on jo olemassa. Ihan selvä tilanne siis! Vai että muka Sossu... Joo ihan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että äiti käy harjvoin viihteellä. Onko ollut isän homma katsoa lapsia kerran ku äitikin lähtee viihteelle? Ja sitten isä alkaakin juopotella. Tämä on vain pohdintaa.. Tiesikö äiti että isä on päissään kun lähti sinne reissuun?
Suon kyllä äidille tuon pienen irtioton perhearjesta, raskasta on perhe-elämä juovan puolison kanssa. Jos seuraamus tuosta äidin illanvietosta on lastensuojeluilmoitus, niin se on jo ihan kiusantekoa nimenomaan äitiä kohtaan. Lapsille isän kännääminen ei varmasti ole yllätys ja tosiaan, isot lapset pärjäävät kyllä yhden illan ja alkuyön keskenäänkin.
T. SosiaalityöntekijäSiis ihanko oikeasti on ok, että isä on kovassa kännissä lasten kanssa? Pointti ei ole kiusata äitiä vaan nimenomaan se, että saisi tukea siihen, että hänelläkin olisi mahdollisuus muuhunkin. Nyt ei ole, kun ei voi luottaa isään. Lapsi oireilee ja äiti yrittää hakea apua, mutta lastensuojelun mielestä isän juominen ei ole iso juttu. Olen kyllä yllättynyt, jos tämä on lasun virallinen kanta.
No miten se lastensuojelu voi isän juomista lopettaa? Jos ongelma on niin paha, että koko perhe vain kärsii, niin eikö äidin kannattaisi muuttaa muualle, pois juovan isän luota? Miten lastensuojelu voi perhettä auttaa, jos isä ei halua itse hoitoa? Tämä ei ole lastensuojelun virallinen kanta, vaan ainoastaan minun näkemys. Kannattaa miettiä, millä asioilla lastensuojelua kannattaa kuormittaa, ettei se aika ole pois todellisilta tarvitsijoilta. T. Sosiaalityöntekijä
Tuo eka kommentti oli jo outo, mutta ei kyllä kannattaisi provoilla sosiaalityöntekijänä. Jos vanhemman alkoholismi, lapsen oireilu ja äidin uupuminen ei ole oikeaa tarvetta niin mikä sitten? Äiti nimenomaan haluaa apua, mutta on hyvin kuormittunut. Ei uskalla muuttaa, koska siinä menee viimeinen mahdollisuus "valvoa" isää. Sitten lapset olisivat keskenään isän juodessa. Kuten tästäkin näkee, sossulle se on ok. Miten te lastensuojelussa ylipäätään tuette ja suojelette lapsia, kun se se teidän tehtävä on? Pidätte höpö höpö palavereja ja sanotte, että soo soo? Miten olisi perhetyöntekijä ja konkreettinen apu kotiin? Tukiperhe? Tukihenkilö lapselle? Psykologi? Mä en halua uskoa, että kukaan sosiaalityöntekijä on oikeasti noin kädetön.
Kai siitä voi. Meillä sossu koki ongelmaksi että lähes yläaste ikäinen lapsi joutuu olemaan liikaa yksin koska menen puoli tuntia aiemmin nukkumaan kuin hän. Meidän makuuhuoneemme on vierekkäin. Hän voi tulla huoneeseeni, jossa on ovi aina auki, jos on hätä. Emme asu linnassa vaan normikokoisessa kolmiossa. Että tältä pohjalta nuo lapset on heitteillä kun minunkin joutuu elämään turvattomana 30min päivässä ilman hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuo äiti jätä tuota sikaa?
Pelkää, että lapset jää keskenään juopottelevan isän kanssa. Mieluummin vahtii itse. Ja kärsii.
Minäkin olen muuttanut 15-vuotiaana pois kotoa. Joutunut huolehtimaan pikkusisaruksesta, kun vanhempi kännäs. Pärjäsin, mutta se ei todellakaan ollut ok. Ja siksi tää aihe koskettaa.
Olen kyllä sosiaalityöntekijä, 30v alalla ollut ja nähnyt elämän koko kirjon. Saa minullakin mielipiteitä olla, puhun vain omalla suullani ja omasta puolestani. T. Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sosiaalityöntekijä, 30v alalla ollut ja nähnyt elämän koko kirjon. Saa minullakin mielipiteitä olla, puhun vain omalla suullani ja omasta puolestani. T. Sosiaalityöntekijä
30 vuotta alalla ja noin kädetön?
Jos tuo olisi minun läheinen tuttavaperhe, soittaisin sille isommalle lapselle kysyäkseni, onko kotona ok olla vai haluavatko tulla meille. Laittaisin tietysti myös lssten äidille viestiä, mutta vasta mahd. myöhään että hän saisi viettää iltaansa ilman huolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sossu niin et ainakaan lastensuojelussa. Ja onko kantasi muuhunkin lastensuojelun tarpeeseen "no jos ne ei ite ole muuttanut tapoja niin miksi edes yrittää".
Lastensuojelu voi esimerkiksi:
1) Käydä lasten ja vanhempien kanssa keskusteluja jotka tukisi vanhempien ymmärrystä siitä, miten kotona juopottelu tai 12-vuotiaan yksin jättäminen vanhempien kännätessä voi vaikuttaa lapseen
2) Järjestää lapsille tukiperheen jolloin äiti voi tuulettua ilman että lapset jää yksin/kännisen vanhemman kanssa
3) Tukea äitiä muuttamaan erilleen puolisosta mikäli tämä katsotaan aiheelliseksi (taloudellinen tuki, apu asunnon etsintään ja juridisten asioiden selvittelyyn, puoltavat lausunnot)
Ja lastensuojelun asiakkuus ei vielä tarkoita että siellä olisi tiedossa kattavasti nykytilanne ja siksi ilmoitusta ei pidä tehdä, vaan sen voi ja se pitää tehdä aina tarvittaessa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttanut omilleni asumaan satojen kilometrien päähän vanhemmista yläasteen jälkeen, eli 15-vuotiaana, ihan hullu ajatus että en olisi voinut pikkusisaruksesta huolehtia sen ikäisenä. Varsinkin kun se pikkusisaruskin on jo täysin omatoiminen esiteini.
Turvallisesta perheestä tuetusti omilleen muuttaminen on eri asia kuin jälleen kerran arvaamattoman känniääliön seuraan jääminen tai pikkusisaruksesta yötä myöten vastuun tunteminen tietämättä milloin vanhemmat tulevat kotiin ja missä kunnossa. Kyse ei ole siitä osaako mikrottaa lihapiirakan ja lukita ulko-oven ja muistaako pestä hampaat, vaan siitä että alkoholistiperheen lapsi tuntee jo isän askelten äänistä että nyt on juotu ja nyt kannattaa varautua mihin vain. Eikä sen tarvitse olla edes aggressiivinen käytös, vaan jo se, että heräät 12-vuotiaana siihen että vanhempi tulee sössöttämään sänkysi äärellä syvällisiä silmät kummallisen pysähtyneinä, on pelottavaa ja ahdistavaa. Ja kun isi lähtee pyörällä käymään "kioskilla" ja viipyykin oudon pitkään, ja pitäisi käydä nukkumaan mutta et tiedä mitä yöllä on edessä, ei oikein nukuta.
Jotenkin lastensuojeluilmoitus nähdään aina kiusaamisena, jopa tuo työntekijä itse on sitä mieltä, että se on äidin kiusaamista ja turhaa. Erittäin outoa. Eikö pitäisi olla jokin taho, joka ajattelee oikeasti sen lapsen parasta, sen tulevaisuutta, sen tukitarpeita eikä vain mieti, että joo, se 15 v osaa huolehtia sisaruksestaan.
Tuttavaperheessäni oli samanlainen tilanne sillä erolla, että isä oli väkivaltainen ja hakkasi äidin sairaalaan viikonloppuisin. Lapset sitten soittivat ambulanssia. Tottakai lasu tehtiin mutta sieltä oltiin sitä mieltä, että koska isä ei hakkaa lapsia vaan vain sitä äitiä, niin lapset eivät ole vaarassa. Ei sittenkään, vaikka näitä sairaalareissuja ja siten lasuja oli useita vuodessa. Pienempi oireili. Isompi kai periaatteessa muka hoiti mutta lapsilla ei ollut oikein minkäänlaista yhteyttä toisiinsa, kumpikin kärsi yksin, teki ruoat itselleen (kun äiti oli sairaalassa) jne. Kun pienempi oli 14v, ehdotin lastensuojeluun, että tukisivat äidin muuttoa erilleen miehestä mutta sieltä oltiin sitä mieltä, ettei muutto ole hyvä, koska se järkyttäisi isää ja voisi alkaa tehdä jotain lapsilleenkin. Että ollaan vaan vuodesta toiseen tässä perhehelvetissä, jotta mtään pahempaa ei vain sattuisi.
Mitään pahempaa ei sattunut. Molemmat lapset nyt aikuisina työkyvyttömiä mielenterveyspotilaita. Äiti ottaa edelleen turpaansa mieheltä, varmaan juuri siksi, ettei mitään pahempaa tapahdu.
Oikeasti, alkoholisti ei kuulu lapsen, ei edes esiteinin, elämään. Äiti eroaa tai lapset huostaan. Luulen, että ovat onnellisia, kun ei tarvitse sitä kännäilyä enää kuunnella ja näkevät esimerkin normaaleista aikuisista, joita ei kohdella kuin kuraa. Ja isälle vain valvottu tapaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi! Jos olisit ihan oikea sosiaalityöntekijä tietäisit varsin hyvin että todellakin voi puuttua tilanteeseen. Äiti voi muuttaa erilleen juopottelevasta isästä turvatakseen lasten olot. Ja hänet voidaan siihen velvoittaa huostaanoton uhalla. Nuorempi lapsi kuulemma jo oireilee, ja lastensuojelukontakti on jo olemassa. Ihan selvä tilanne siis! Vai että muka Sossu... ssJoo ihan varmasti!
Miten ap. lasu auttaisi lapsen oireiluun tai että isä muuttaisi pois, kun syy ap. lasun tekemiseen ja huoleen on äidin viihteellä käyminen, jota tapahtuu todella harvoin.
Ei mitenkään, sillä ne ovat jo lastensuojelun tiedossa, muuta kuin ap. ilmoitus veisi entisestään vähäisiä lastensuojelun resursseja ja kuormittaisi entisestään niitä.
Ja tuossa tilanteessa tuskin sillä olisi mitään vaikutusta, sillä jo laki velvoittaa viranomaisia kuulemaan 12v ja 15v lapsia. Jos he sanovat kaiken olevan ok. Se on siinä, eikä heidän turvallisuus ole vaarannettu. Ja 15v on jo Suomen lain mukaan jopa rikosoikeudellisessa vastuussa.
Joten ap. aloituksessa suurin huoli ja syy lasulle on perheen äiti, jota hän yrittää syyllistää ja etsiä syntipukkia , joka oikeuttaisi hänen tekemään lasun, kun niinä harvoina kertoina uskaltaa lähteä viihteelle, josta hänet voisi narauttaa viranomsisille. Ja sotkea ja olla päällepäsmärinä perheen asioissa.
Ja luulen kysymyksessä olevan henkilön, jota kohtaan ap. tuntee antipatiaa, eikä huoli lapsista ole oikea, kun tietää tuon ikäisten pärjäävän muutaman tunnin yksinkin ja tietää perheen saavan jo apua lastensuojelusta.
Siinä on pukki kaalimaan vartijana tai ainakin yrittää olla.
Kyllähän 15 v voi olla vaikka 3 vuotiaankin yövahtina. MLL:nkin hoitajat 16 vuotiaita ja voivat hoitaa vauvojakin pitkiä aikoja. Miksei 15 ja 12 v voisi olla pitkäänkin keskenään?
Melko läpinäkyvää sun antipatia äitiä kohtaan ja ihan sattumalta olet hirveän huolissasi perheestä ja mietit lasun tekemistä, juuri sinä iltana kun äiti on viihteellä muutaman tunnin ja se tapahtuu harvoin, mutta nyt jäi äiti "kiinni".
Perheen ongelman eivät ole voineet tulla yllätyksenä, juuri sinä iltana, kun äiti on viihteellä, kun kuitenkin tiedät heillä olevan lastensuojeluasiakkuus.
Miksi et ole ollut huolissasi aikaisemmin, viime viikolla tai pari viikkoa sitten, vaan juuri nyt, kun äiti läksi muutamaksi tunniksi ottamaan omaa aikaa ja arvioi sen ajan 12v ja 15v lasten pärjäävän keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 15 v voi olla vaikka 3 vuotiaankin yövahtina. MLL:nkin hoitajat 16 vuotiaita ja voivat hoitaa vauvojakin pitkiä aikoja. Miksei 15 ja 12 v voisi olla pitkäänkin keskenään?
Lue vastaus 30. Se 15-vuotias ei voisi hoitaa 3-vuotiastakaan jos ei olisi olemassa turvallista aikuista jolla tarvittaessa soittaa, ei tietoa milloin joku aikuinen tulee ja missä kunnossa.
Ollaan täällä kyllä todellisuudesta vieraantuneita. 15- ja 12 - vuotiaat pärjäävät kyllä täysin keskenään. Ajatelkaa nyt, että toi 15 vee on mahdollisesti kohta liikenteen seassa mopoautoineen ja oletatte nyt ettei pärjää omassa kodissa? Se on surullista, että juoppo isä. He kuitenkin sen tietävät ja äiti ei ole alkoholisti. Eihän sossu voi pakottaa ketään eroamaan, vaikka se olisi ehkä hyvä. Mistä tiedätte ettei tämä juoppo isä olisi tätä juoppouttaan lukuunottamatta aivan huippu isä? Itse olen kesätyön 13 -vuotiaana hoitanut lapsia ja tein sapuskat, siivosin yms. Ei tuon ikäiset ihmiset ole avuttomia päinvastoin kuin osa tänne kirjoittelijoista tuntuu olevan.
Aloituksesta ei saa selville, onko isä kotona vai ei, mutta lähes jokaisesta perheestä saisi tehdä lasun, sillä 12v ja 15v lapset ovat keskenään kotona lähes kaikissa perheissä iltapäivät, kun lapset tulevat koulusta, samoin kaikki lomat koulussa, jopa 2,5kk kesälomat.
Ja tuon ikäiset lapset huolehtivat itse harrastuksistaan, käyvät elokuvissa ja moni 15v on jopa työelämässä, eikä äiti ole mukana tai valvomassa nuoria.
Ja eikö se ole vain hyvä asia, jos äiti joskus ottaa "omaa aikaa" kun vielä kerrot hänen olevan väsynyt. Ei se väsymys äidiltä helpota, jos on neljän seinän sisällä ja vahtii lapsia. Tuon ikäisillä lapsilla pitäisi olla jo omia juttuja ja tuskin nälkään kuolevat, jos äiti on muutaman tunnin poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vastaus 30. Se 15-vuotias ei voisi hoitaa 3-vuotiastakaan jos ei olisi olemassa turvallista aikuista jolla tarvittaessa soittaa, ei tietoa milloin joku aikuinen tulee ja missä kunnossa.
Mistä sä tiedät ettei ap. tapauksessa ole turvallista aikuista, kelle lapset voisi soittaa. Ap. kertoi, ettei äiti käytä juuri alkoholia, niin miksi äiti ei voisi olla se jolle soittavat.
Ja tässä tapauksessa on myös ap. koska kertoo perheen kuuluvan läpipiiriin.
Jaa-a. Isäni oli alkoholisti. Onneksi silloin ei tehtailtu lasuja. Olisi ollut todella outoa, että äitini olisi "pakotettu" eroamaan huostaanoton uhalla. Jos ei olisi suostunutkaan hajottamaan koiamme... Miten se laitos sen lapsen elämää parantaa sanokaapa se? Ns. kunnollisille isommille lapsille ei laitoksia olekaan, vaan siellä se esiteini on samoissa tiloissa yläasteikäisten kanssa, jotka tekee rikoksia, käyttää huumeita, pitää suhteita yli 20v miehiin, hatkailee tms.
Jopa Fobba on kritisoinut lastensuojelukäytäntöä ja sanonut, että jos nuori ei oirehdi rikoksilla ennen sijoitusta niin laitoksessa se viimeistään alkaa.
Ehdottomasti ilmoitus laadittava. Nimettömänä tietenkin. Varmaan keksit siihen ilmoitukseen sitten syynkin kun oikein pohdit.
Tämän jälkeen kannattaa tarkkailla lähipiiriä ja ympäristöä hivenen tarkemmin, olisiko yhtään ketään nippa nappa alle 18-vuotiasta, josta vielä ehtisit lasun tehdä?
Muistakaa ihmiset, että "huoli" riittää. Älkää epäröikö yhtään ilmoitusten tekemisissä. Nyt ehditte vielä saada kunnon selvitykset moneen perheeseen käyntiin ennen joulua!
Minä olen muuttanut omilleni asumaan satojen kilometrien päähän vanhemmista yläasteen jälkeen, eli 15-vuotiaana, ihan hullu ajatus että en olisi voinut pikkusisaruksesta huolehtia sen ikäisenä. Varsinkin kun se pikkusisaruskin on jo täysin omatoiminen esiteini.