Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus? Tekisitkö sinä?

Vierailija
26.10.2019 |

Läheinen perhe. Miehellä jonkinlaista alkoholiongelmaa. Äiti käyttää alkoa harvoin, mutta on hyvin väsynyt tilanteeseen. Ovat jo lastensuojelun asiakkaita, mutta en tiedä mitä lastensuojelu tietää ja mitä ei...Nyt äiti oli viihteellä ja isä oli juonut reilusti alkoholia. 12-vuotias lapsi oli kotona 15-vuotiaan kanssa...

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että äiti käy harjvoin viihteellä. Onko ollut isän homma katsoa lapsia kerran ku äitikin lähtee viihteelle? Ja sitten isä alkaakin juopotella. Tämä on vain pohdintaa.. Tiesikö äiti että isä on päissään kun lähti sinne reissuun?

On ollut ja siksi äiti onkin tilanteeseen väsynyt ja kokee, että toivoisi lastensuojelulta apua tilanteeseen. Nuorin lapsista oireilee.

Ei se lastensuojelu voi siitä miehestä eroa ottaa. Mistä tätä porukkaa siunaantuu, joiden mielestä lastensuojelun tehtävä on suojella äidin puolesta lapsia juoppoisältä? Oireilut loppuu eroamalla, kerropa se tuolle kaverillesi.

Vierailija
42/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että äiti käy harjvoin viihteellä. Onko ollut isän homma katsoa lapsia kerran ku äitikin lähtee viihteelle? Ja sitten isä alkaakin juopotella. Tämä on vain pohdintaa.. Tiesikö äiti että isä on päissään kun lähti sinne reissuun?

Suon kyllä äidille tuon pienen irtioton perhearjesta, raskasta on perhe-elämä juovan puolison kanssa. Jos seuraamus tuosta äidin illanvietosta on lastensuojeluilmoitus, niin se on jo ihan kiusantekoa nimenomaan äitiä kohtaan. Lapsille isän kännääminen ei varmasti ole yllätys ja tosiaan, isot lapset pärjäävät kyllä yhden illan ja alkuyön keskenäänkin.

T. Sosiaalityöntekijä

Et oo sosiaalityöntekijä. Sossut ei ajattele noin inhimillisesti. Oikeesti tilanteen jälkeinen selvittely tois lopullisen helvetin perheeseen. Tyyliin, vanhemmat päihde seurantaan yms. Pirullista. Missään nimessä ei kannata kertoa alkoholin käytöstä perheessä, yhtään minnekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko vain viikonloppuisin tai viikollakin? Toi ilmotus stressaisi vaan perheen äitiä. Eri jos lapset olisi nuorempia. Vai oletko äidin anoppi, elikkä mielestäsi väärin että on viihteellä, voi tavata vieläpä toisen miehen? Ja antaa alkkispojallesi monoa?

Vierailija
44/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihme käsityksiä alkoholista, että kaikki olisi väkivaltaisia, räyhääviä jne.

Mun isä oli alkoholisti ja kuolikin viinaan, mutta aina olen kokenut minulla olleen turvallisen ja hyvän isän. Hän huolehti aina minusta viimeisen päälle, enkä koskaan olisi voinut saada parempaa isää.

Olin varmaan jotain jo 17v kun hän kattoi aina valmiiksi vielä ruuat ja iltapalat pöydälle, teki jopa voileivät, muistutti hampaanpesusta jne. Se oli hänen tapansa osoittaa rakkauttaa.

Ja vielä 20v jälkeenkin ikäväin kovasti alkoholisoitunutta isääni, johon minulla oli läheisempi suhde kuin äitiini.

Vierailija
45/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi.

Jos kerran läheinen perhe niin hakisin vaikka itse lapset yökylään jos isä aivan kaatokännissä.

Yleensäkin jos pitää muiden mielipidettä kysyä lasun tekemiseen niin silloin se on syytä jättää tekemättä. Kyllä sen itsekin tietää milloin syy on aiheellinen ja ilmoitus pitää tehdä.

Läheisestä perheestä en muutenkaan lähtisi viranomaisille ilmoittelemaan vaan yrittäisin tarjota jotain apua itse.

Vierailija
46/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus perheestä ei ole turha, vaikka perheessä olisi jo lastensuojelun asiakkuus päällä. Lastensuojelullahan ei ole mitään keinoja saada tietää arjen sujumisesta, jollei perhe kerro tai uusia lasuja tehdä. Perheet harvoin kertoo epäonnistumisistaan, koska se tuottaa itselle häpeää. (mutta samalla estää avunsaannin)

Koska lapset ovat tuon ikäisiä, ei tässä mitään hengenhätää ole. Voit jutella ensin perheen äidin kanssa ja lastensuojelun työntekijöiden. 

Vierailija
47/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tekisi.

Jos kerran läheinen perhe niin hakisin vaikka itse lapset yökylään jos isä aivan kaatokännissä.

Yleensäkin jos pitää muiden mielipidettä kysyä lasun tekemiseen niin silloin se on syytä jättää tekemättä. Kyllä sen itsekin tietää milloin syy on aiheellinen ja ilmoitus pitää tehdä.

Läheisestä perheestä en muutenkaan lähtisi viranomaisille ilmoittelemaan vaan yrittäisin tarjota jotain apua itse.

Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on aika iso kynnys. Eli ei todellakaan voi mittarina käyttää sitä, että itse tietäisi milloin ilmoitus pitäisi tehdä. Varsinkin , jos perhe on tuttu. Jostain tuntemattomasta perheestä esim. hotellissa voisi tehdä tuossa tilanteessa lasun, koska ei tarttis miettiä miten se vaikuttaa omiin kaverisuhteisiin jne.

Vierailija
48/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suon kyllä äidille tuon pienen irtioton perhearjesta, raskasta on perhe-elämä juovan puolison kanssa. Jos seuraamus tuosta äidin illanvietosta on lastensuojeluilmoitus, niin se on jo ihan kiusantekoa nimenomaan äitiä kohtaan. Lapsille isän kännääminen ei varmasti ole yllätys ja tosiaan, isot lapset pärjäävät kyllä yhden illan ja alkuyön keskenäänkin.

T. Sosiaalityöntekijä

Siis ihanko oikeasti on ok, että isä on kovassa kännissä lasten kanssa? Pointti ei ole kiusata äitiä vaan nimenomaan se, että saisi tukea siihen, että hänelläkin olisi mahdollisuus muuhunkin. Nyt ei ole, kun ei voi luottaa isään. Lapsi oireilee ja äiti yrittää hakea apua, mutta lastensuojelun mielestä isän juominen ei ole iso juttu. Olen kyllä yllättynyt, jos tämä on lasun virallinen kanta.

No miten se lastensuojelu voi isän juomista lopettaa? Jos ongelma on niin paha, että koko perhe vain kärsii, niin eikö äidin kannattaisi muuttaa muualle, pois juovan isän luota? Miten lastensuojelu voi perhettä auttaa, jos isä ei halua itse hoitoa? Tämä ei ole lastensuojelun virallinen kanta, vaan ainoastaan minun näkemys. Kannattaa miettiä, millä asioilla lastensuojelua kannattaa kuormittaa, ettei se aika ole pois todellisilta tarvitsijoilta. T. Sosiaalityöntekijä

Jos olet sossu niin et ainakaan lastensuojelussa. Ja onko kantasi muuhunkin lastensuojelun tarpeeseen "no jos ne ei ite ole muuttanut tapoja niin miksi edes yrittää".

Lastensuojelu voi esimerkiksi:

1) Käydä lasten ja vanhempien kanssa keskusteluja jotka tukisi vanhempien ymmärrystä siitä, miten kotona juopottelu tai 12-vuotiaan yksin jättäminen vanhempien kännätessä voi vaikuttaa lapseen

2) Järjestää lapsille tukiperheen jolloin äiti voi tuulettua ilman että lapset jää yksin/kännisen vanhemman kanssa

3) Tukea äitiä muuttamaan erilleen puolisosta mikäli tämä katsotaan aiheelliseksi (taloudellinen tuki, apu asunnon etsintään ja juridisten asioiden selvittelyyn, puoltavat lausunnot)

Ja lastensuojelun asiakkuus ei vielä tarkoita että siellä olisi tiedossa kattavasti nykytilanne ja siksi ilmoitusta ei pidä tehdä, vaan sen voi ja se pitää tehdä aina tarvittaessa uudelleen.

Lastensuojelu ei anna mitään konkreettista tukea ja juopolle puhuminen on turhaa.  Lastensuojelun tehtävä ei myöskään ole tukea kenenkään tuulettumisia eikä omaa aikaa. Tukiperheisiin on vuosien jono. Lapset on aikuisia ennen kuin yhtään tukiperhettä on tarjolla. Ei ole muuta tukimuotoa kuin huostaanotto tuollaisissa tapauksissa tai ylipäätään missään tapauksissa.

Vierailija
49/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihme käsityksiä alkoholista, että kaikki olisi väkivaltaisia, räyhääviä jne.

Mun isä oli alkoholisti ja kuolikin viinaan, mutta aina olen kokenut minulla olleen turvallisen ja hyvän isän. Hän huolehti aina minusta viimeisen päälle, enkä koskaan olisi voinut saada parempaa isää.

Olin varmaan jotain jo 17v kun hän kattoi aina valmiiksi vielä ruuat ja iltapalat pöydälle, teki jopa voileivät, muistutti hampaanpesusta jne. Se oli hänen tapansa osoittaa rakkauttaa.

Ja vielä 20v jälkeenkin ikäväin kovasti alkoholisoitunutta isääni, johon minulla oli läheisempi suhde kuin äitiini.

Tämä on myös se viranomaisten kanta. Eli kaikkia alkoholisteja pidetään jo lähtökohtaisesti väkivaltaisina.

Isäni oli myös alkoholisti eikä koskaan ollut väkivaltainen tai haastanut riitaa. Oli itseasiassa kännissä mukavampi kuin selvänä.

Vierailija
50/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin lastensuojeluilmoitus nähdään aina kiusaamisena, jopa tuo työntekijä itse on sitä mieltä, että se on äidin kiusaamista ja turhaa. Erittäin outoa. Eikö pitäisi olla jokin taho, joka ajattelee oikeasti sen lapsen parasta, sen tulevaisuutta, sen tukitarpeita eikä vain mieti, että joo, se 15 v osaa huolehtia sisaruksestaan.

Tuttavaperheessäni oli samanlainen tilanne sillä erolla, että isä oli väkivaltainen ja hakkasi äidin sairaalaan viikonloppuisin. Lapset sitten soittivat ambulanssia. Tottakai lasu tehtiin mutta sieltä oltiin sitä mieltä, että koska isä ei hakkaa lapsia vaan vain sitä äitiä, niin lapset eivät ole vaarassa. Ei sittenkään, vaikka näitä sairaalareissuja ja siten lasuja oli useita vuodessa. Pienempi oireili. Isompi kai periaatteessa muka hoiti mutta lapsilla ei ollut oikein minkäänlaista yhteyttä toisiinsa, kumpikin kärsi yksin, teki ruoat itselleen (kun äiti oli sairaalassa) jne. Kun pienempi oli 14v, ehdotin lastensuojeluun, että tukisivat äidin muuttoa erilleen miehestä mutta sieltä oltiin sitä mieltä, ettei muutto ole hyvä, koska se järkyttäisi isää ja voisi alkaa tehdä jotain lapsilleenkin. Että ollaan vaan vuodesta toiseen tässä perhehelvetissä, jotta mtään pahempaa ei vain sattuisi.

Mitään pahempaa ei sattunut. Molemmat lapset nyt aikuisina työkyvyttömiä mielenterveyspotilaita. Äiti ottaa edelleen turpaansa mieheltä, varmaan juuri siksi, ettei mitään pahempaa tapahdu.

Oikeasti, alkoholisti ei kuulu lapsen, ei edes esiteinin, elämään. Äiti eroaa tai lapset huostaan. Luulen, että ovat onnellisia, kun ei tarvitse sitä kännäilyä enää kuunnella ja näkevät esimerkin normaaleista aikuisista, joita ei kohdella kuin kuraa. Ja isälle vain valvottu tapaaminen.

Toivon todellakin että tämä kertomus ei ole yleinen. Pahoinpitely on laiton teko, todistamassa lapset. Äiti hakattu sairaalakuntoon? Entäpä poliisit? Eikä isälle mitään seurauksia tekemisistään? Kuulostaa tosi kummalliselta ja epäuskottavalta.

Vierailija
51/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi myös tehdä lasun koska niillä ei ole mitään merkitystä silloin kun on lasuperhe. Ne ei aiheuta mitään toimia. Näin lähes 20 vuoden kokemuksella lasuasiakkuudesta. Niitä voi tehdä yhden vaikka viikon jokaiselle arkipäivälle ja ne ei merkitse mitään eikä aiheuta mitään toimia koska sosiaalityöntekijöillä ei ole mitään toimintamallia sille kun pitäisi oikeasti tehdä töitä, paitsi huostaanotto ja vaikeimmissa tapauksissa sellaiseen ei edes ryhdytä. Lastensuojelu keskittyy lähinnä erityislasten perheiden vainoamiseen ja painostamiseen sekä henkiseen kiusaamiseen ja mieluiten jättää oikeat tapaukset oman onnensa nojaan. Poliisi hoitaa ne sitten.

Vierailija
52/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sosiaalityöntekijä

Siis ihanko oikeasti on ok, että isä on kovassa kännissä lasten kanssa? Pointti ei ole kiusata äitiä vaan nimenomaan se, että saisi tukea siihen, että hänelläkin olisi mahdollisuus muuhunkin. Nyt ei ole, kun ei voi luottaa isään. Lapsi oireilee ja äiti yrittää hakea apua, mutta lastensuojelun mielestä isän juominen ei ole iso juttu. Olen kyllä yllättynyt, jos tämä on lasun virallinen kanta.

Kyllä se valitettavasti siltä näyttää, että sun pointtisi on kiusata äitiä ja tuottaa perheelle lisää ongelmia.

Sitten voisit retostella töissä ja sukukahveilla, miten "pelastit" lapset.

Vierailija
53/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ikävuodet 11-16 kaksin isän kanssa, ja hän joi muutaman kerran kuukaudessa itsensä sellaiseen tolkuttomaan kuntoon että sammui aina sohvalle. Hän myös kävi viihteellä jättäen minut yksin yöksi kotiin.

Minulla oli usein turvaton ja ahdistunut olo isän juomisen takia, eikä ollut sisaruksia joista olisi ollut edes seuraa. En ollut fyysisesti vaarassa, mutta henkisesti alkoholistiperheessä on todella raskasta elää. Koulunkäynti kärsii, yöunet kärsii, kaverisuhteet kärsii.

Mutta niin toki, suomalaisen mentaliteetin mukaan "ei kuulu muille" kun perheissä läträtään alkoholilla 😠

Vierailija
54/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijä et kyllä ole! Se on varma!

Oliko liian tervejärkinen sosiaalityöntekijäksi?

Vierailija
55/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ikävuodet 11-16 kaksin isän kanssa, ja hän joi muutaman kerran kuukaudessa itsensä sellaiseen tolkuttomaan kuntoon että sammui aina sohvalle. Hän myös kävi viihteellä jättäen minut yksin yöksi kotiin.

Minulla oli usein turvaton ja ahdistunut olo isän juomisen takia, eikä ollut sisaruksia joista olisi ollut edes seuraa. En ollut fyysisesti vaarassa, mutta henkisesti alkoholistiperheessä on todella raskasta elää. Koulunkäynti kärsii, yöunet kärsii, kaverisuhteet kärsii.

Mutta niin toki, suomalaisen mentaliteetin mukaan "ei kuulu muille" kun perheissä läträtään alkoholilla 😠

Itsekin kärsin lapsuudessani äitini juopottelusta, mutta nyt aikuisena, kun olen käynyt läpi katkeruuteni äitiä kohtaan, olen huomannut, että loppujen lopuksi minulla oli todella hyvät vanhemmat ja koti. Tuskin olisi paremmaksi muuttunut huostaanotolla. Jotenkin vaan tuntuu, että alkoholiin taipuvaisia ihmisiä syyllistetään ihan liikaa, kun esim. Persoonallisuushäuriöiset ja narsistit, voivat saada ihan raittiinakin, pilattua lastensa elämää.

Vierailija
56/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista suhtautumista kyllä. Jaa että 15-vuotiaan tulee pärjätä perheen päänä viikonloppuisin, kun isä ja äiti ryyppää? Ja lasua ei saa tehdä, kun sillä voi olla vaikutus kaverisuhteeseen.

Kyllä minun kaverisuhteisiin vaikuttaisi enemmän se, että toinen ei kanna vastuuta lapsista ja miesvalinnastaan. Itsehän olen neuvonut naisia eroamaan, olen kertonut, ettei siitä tule sellaista stigmaa mitä voisi keskustelupalstoilta kuvitella. Mainitsisin myös nimeltä kaikki eronneet äidit jotka tunnen, ja kuinka heistä jokaikinen on saanut kyllä uuden parisuhteen eron jälkeen, monet menneet jopa naimisiin uuden puolison kanssa.

Painottaisin myös sitä, että 12- ja 15-vuotiaat ovat molemmat sellaisessa elämän vaiheessa, että pitäisi pystyä keskittymään omaan elämään (yläkoulun alku, lukion alku), eikä aikuisten rillumarei-elämään. Tietenkin toisin esille painokkaasti että aikuisten sekoilut vaikuttavat lapsiin, he tietävät kaiken aikuisten elämästä (vaikka aikuiset itselleen valehtelevat, että eihän lapsi edes huomaa kun olen kännissä/viihtyvät keskenään/ on mulla oikeus jne).

Vierailija
57/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äidillä ei ole alkoholiongelma niin älä tee mitään ilmoitusta.

Nämä lapset, siis toinen jo teini ja toinenkin melkein, tietävät, että äiti tulee kotiin, varmaankin asiasta juteltu etukäteen. Äiti luottaa, että lapset pärjäävät muutaman tunnin, luota sinäkin.

Isän alkoholinkäyton lastensuojelu jo tietää.

Isää oletettavasti ei kuitenkaan tarvitse lasten pelätä oli sitten kännissä nyt tänä kyseisenä iltana tai ei.

Tämä yksi ilta ei lasten elämää heilauta mitenkään.

Uusi lastensuojeluilmoitus ei sitä paranna, mutta äidin harvinainen vapaa-ilta kyllä menee pilalle.

Anna äidin ilman huonoa omaatuntoa olla muutama tunti poissa kotoa aikuisten seurassa.

Vierailija
58/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perhe kerran on läheinen, mikset keskustelisi huolestasi ensin heidän kanssaan? Aikuisten ja lasten. Lasu tuskin parantaa perheen äidin jaksamista ja jos asiakkuus jo löytyy niin eiköhän ammattilaiset pidä perhettä ja tilannetta silmällä.

Sikäli en ihan äärimmäisen pahana näe isän juomista lastensa ollessa kotona, sillä perheen lapset jo niin isoja, että heidät voisi jättää yöksi yksinkin. Pikkulapsen kanssa asia olisi aivan eri. Jos ei juota alkoholia lapsilleen, ei riehu eikä ole väkivaltainen, eipä siinä ole sossuilla paljoa puuttumista. Mainitsen vielä, etten tarkoita isän juopumisen alaikäisten lasten seurassa olevan mitenkään oikein mutta jos isä on alkoholisti niin kyllä ne lapset ovat isänsä kännissä nähneet jo monen monta kertaa.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että vaikka on 10-15v nähnyt samaa joka viikko niin silti se joka kerta ahdistaa lapsen mieltä, joka kerta pettyy omaan vanhempaansa, joka kerta stressitaso nousee (tuleeko taas vanhemmille riitaa), joka kerta pelkää että mitä jos se vanhempi loukkaa itsensä kaatuessaan ja osaanko/uskallanko soittaa apua jne.  Melkoinen hälytystila lapsella ja nuorella koko ajan päällä. Mutta eipä se lasu varmaankaan sitä tilannetta helpottaisi kun joutuisi pelkäämään sitä että viedään kotoa pois ihan outoon paikkaan tai perheeseen. Oikea ratkaisu lapsille olisi että se alkoholisti viedään kotoa pois ja lapsi saa jatkaa turvallisempaa elämää omassa tutussa kodissaan. Miksi siitä alkoholistista ei tehdä "lasua" ja sitä viedä laitokseen tai sijoitukseen jossa sitä viinaa ei ole tarjolla? Miksi aina lapsen pitää kestää kaikki?

Vierailija
59/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

56, kyse tässä on nyt yhdestä illasta "kun äiti ja isä ryyppäävät yhdessä".

Isän alkoholinkäyttö on jo Lastensuojelun tiedossa ja äidillä ei alkoholi ongelmana.

Vierailija
60/111 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et   voi tilanteessa itse mitään tehdä, niin anna sen lasun olla. Huostaanotto voi olla noille lapsille tietysti jossain mielessä "pelastus", mutta koko perheen kannalta aika moinen ravistelu. Ne perhekodit, mihin tuon ikäiset sijoitetaan, eivät suinkaan ole onnen ja autuuden pesiä. Toisaalta saavat ruokaa, vaatteita ja jopa taskurahaa, harrastamiseen ja kouluunkin löytyy apua, mutta eivät todellakaan ole mitään koteja, kun siellä asuu seitsemästä kahteenkymmeneen nuorta/lasta erilaisten ongelmien kanssa. Siellä opitaan viimeistään näitä paheita, jos ne muuten eivät ole jo hanskassa. 

Juttele äidin kanssa ja tarjoa apua. Ole ystävä hänelle ja näytä se myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän