Porilainen eksyi Savoon, savolaiset soittivat poliisille kun puhui huonosa suomea
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e7c0721-c42f-4977-89bc-13433eaa1fb5
Semmoista se on kun eksyy väärän heimon alueelle. Liekö ollu naisenryöstöaikeet kuin aikoinaan.
Kommentit (39)
Olen lukenut että virolaiset ymmärtävät parhaiten satakuntalaista murretta. Siinä on jotain samaa. En yhtään ihmettele savolaisten reaktiota vaikka satakuntalainen puheparsi itselle tuttua onkin.
Itsekin mökkikunnassa asuvana olen seurannut mökkirosvojen aikaansaannoksia. Hyvä että ollaan valppaina mutta tää oli kyllä hupaisa juttu! :D
Savolaiset on kuuluisia monesta asiasta mutta älykkyys ei ole yksi niistä.
Taustalla on ikävä ja yleistynyt ilmiö. Syrjäkylillä liikkuu paljon varkaita kiertelemässä helppoa saallista. Itse jouduin asentamaan riistakamerat kuvaamaan kotipihaa, kun oli parilla naapurilla käynyt varkaita. Kaikkien vastaantulevien tuntemattomien autojen rekkarit tulee kirjoitettua muistiin kylätiellä ajellessa.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on ikävä ja yleistynyt ilmiö. Syrjäkylillä liikkuu paljon varkaita kiertelemässä helppoa saallista. Itse jouduin asentamaan riistakamerat kuvaamaan kotipihaa, kun oli parilla naapurilla käynyt varkaita. Kaikkien vastaantulevien tuntemattomien autojen rekkarit tulee kirjoitettua muistiin kylätiellä ajellessa.
Ei se paljoa hyödytä, jos ne rekkarit on vaikka varastetut.
Sinccis
Niiden varastaminen kun ei varkaille ole enää mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Ääh, ei saa viedä toisen turvariepua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Ääh, ei saa viedä toisen turvariepua!
Onko tuo teistä muka hauskaa? Ompahan ainakin yrittänyt. Mitä te ehdottaisitte?
Vahvistaa kuvaani millaisia ihmisiä siellä asuu. Kaikki erilainen on uhka, jopa toista murretta puhuvat.
Ei ole savolaisilla paljon varaa sanoa että joku puhuu huonoa suomea...
Vierailija kirjoitti:
Vahvistaa kuvaani millaisia ihmisiä siellä asuu. Kaikki erilainen on uhka, jopa toista murretta puhuvat.
Muuttotappoioalueiden syrjäkylillä ei liiku juuri, muita kuin naapureita, tuttuja kesämökkiläisiä ja varkaita. Ei ole mitään syytä olettaa, että joku täysin tuntematon on vain maaseutumatkailemassa. Se on vain ikävä fakta ja todistettu liian monta kertaa. Koira on hyvä vahti ja kamerat. Kotikylillä ei ole ulkomaalaiset juuri varastelleet vaan ihan lähi kunnist/kaupungeista tulevat huumeongelmaiset, jotka varastamalla rahoittavat seuraavan "satsinsa"
Tietysti pitää vähän kritisoida maaseudun asukkaitakin heidän hyväuskoisuudesta. "Kun ei ennenkään ole ennenkään varasteltu" niin voi asua kuin muumilaaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Aetoo savvoo parempoo suomea ei oukkaa!
Tuttu paku ja miehet täällä Pohjois-Pohjanmaalla.
Vuosia kierrelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aetoo savvoo parempoo suomea ei oukkaa!
Opettelis muukkii puhummaa niin ku immeiset aenae, ei tarvihtis rosmoloiks eppäellä.
Hmmm, siinä pakettiauton kyljessä oli aika näkyvä teksti, joka kyllä vihjaisi vähän hoksaavammalle, millä asioilla siinä liikutaan. Veikkaan, että ryöstöaikeiset eivät ihan noin mieleenpainuvaa tekstiä viitsisi siihen autoonsa painattaa.
Asun Etelä-Suomessa pikkupaikkakunnalla, ja täälläkin pakettiautot saavat ties minkä lapsenryöstäjähysterian aikaan tietyissä ihmisissä. Toisaalta omaan pihaan on kahdesti lipunut pakettiauto vieraan maan rekkareilla (latvialaisia), ja lähtenyt kiireesti, kun olen tullut kyselemään, millä asioilla liikkuvat. Näissä tapauksissa tosiaan olen tehnyt mielestäni järkevän kansalaisteon ja olen soittanut poliisille ja kertonut, että tällaisia liikkuu alueella.
En siis syyllistä ihmisiä, jotka epäilevät mutta jotain hoksottimia pitää silti osata käyttää. Voi vaikka käydä juttelemassa muutenkin kuin vain ne ensisanat, joista heti kuvittelee, että on kyse ulkomaalaisista. Murre ei kuulosta samalta kuin aksentti. Paitsi tietysti niistä, jotka uskovat, että varkaat liikkuvat pakettiautolla, jonka kyljessä komeilee tunnistettava teksti.
Mä nauroin tämän ketjun kommenteille. Mä oon itte vähä sekuri hevonen. Syntynyt Helsingissä, suku pohjalaista ja asun ison rajan läheisyydessä. Niin ja savolaiset vitsit ovat arkipäivää kun työkavereista 90% savolaisia. Nauran nytkin tätä kirjoittaessani hehee...
Tämä oli aika hauska aamunaloitus :). Mä en kyllä tajua, miten ei voi ymmärtää, että suomalaiset siinä liikkuu, puhuu vain eri tavalla kuin savolaiset?
Idioottit! Uutisessahan sanottiin, että epäilivät mökkivarkaaksi!
noiten porilaisten kannattaisi opetella suomea, niin ei tulisi väärinymärryksiä.
Villen luonne tuli taas esiin, sanoo vievänsä lapset fööniin leijumaan "että lapset voivat sano sitten kavereille et me tehtiinki tämmöstä".
Kiva isi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli aika hauska aamunaloitus :). Mä en kyllä tajua, miten ei voi ymmärtää, että suomalaiset siinä liikkuu, puhuu vain eri tavalla kuin savolaiset?
Suurin osa syrjäseutujen varkaista on ihan suomalaisia. Tuskin jokainen poliisille soittanut on itse keskustellut heidän kanssaan . Moni syrjäseutujen asukas on myös vanha ja heikkonäköinen, niin ettei välttämättä näe auton kyljessä olevia mainoksia. Tiedän yhden mökkivarkaan joka jäi kiinni pakettiautolla, jossa oli vielä kyljissä rakennusliikkeen tarrat.
Luin saman uutisen! Ei vattu mitä juntteja.
Paras oli: Tunnistin porin murteeksi, niin en osannut PELÄTÄ ulkomaalaiseksi.
Hihi ;)
Sinccis