Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
1141/1206 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka joulu monena vuonna autettiin miehen kanssa. Joillakin oli ihan asiallisia toiveita, mutta sitten toisilla tosiaan ei (toivottiin lapsille kalliita puhelimia, läppäriä ym. Yks nainen sanoi "Halutaan puhelimet lapsille. Ei käytetty, vaan uusi ja mahdollisimman kallis" ja sit joku osti. Ei voi tajuta)

Tänä vuonna valitettavasti en pysty auttamaan vaan jouduin hakemaan apua sillä jäin leskeksi ja 4 lapsen yksinhuoltajksi miehen menehdyttyä onnettomuudessa. Siihen päälle syöpädiagnoosi jota ennen tuli lomautus töistä koska pomolla ei ollut varaa pitää työntekijöitä joten kaikki on ollut sekaisin. Kerroin tuosta siellä laittaessani hakemuksen, mutta en uskon että hakemukseni hylättiin koska tästä on nyt 3 viikkoa aikaa. Tukiverkko ollut mahdollisimman minimissä sillä vanhempani ovat eläkkeellä ja äidillä sairauksia ja he eivät voi auttaa. Pakko myöntää että kyllä vähän tässä tilanteessa on kiukuttanut se kuinka tuolla sellaiset ihmiset saa apua jotka toivovat liikaa kaikkea. Itse toivoin lapsille pari kirjaa, vähän vaatteita ja itselle villasukkia sekä kaikille jouluruokaa koska olisin voinut pyytää vanhempani myös syömään. No ei sille mitään voi. Tää on vaan tälläistä. Ruokakassi ollaan kerran nyt haettu ja ollut suuri apu. Ehkä tää tästä. Mietin että voisi laittaa turhia tavaroita myyntiin että saisi lapsille nyt jonkinlaisen joulun. Toivottavasti vaan oma kunto ei romahda kun syöpähoitojen takia ollut koko ajan huono olo. Ei oo oikein voinut kunnolla miehen kuolemaakaan surra kun tuntuu että ei kestä.

Olen pahoillani ja toivottavasti asianne paranevat. Tosin (enkä sano pahalla) mutta se vaikka on auttanut monia kertoja ei ole SYY minkä takia itse saisi apua koska auttaminen valitettavati on vapaaehtoista. Itse en kehtaisi hakea apua, tosin kerran vanhempani oli ilman lupaani laittaneet juuri kyseiselle sivustolle kuinka minä, mieheni ja lapsemme tarvitsevat jouluapua vaikka olemme pyrkineet viimeiseen asti tulemaan toimeen omillamme. Niillä mitä saa niin niillä pitäisi pärjätä. Tämän takia myös mies lopetti tupakan polton jossa säästi ja paljon. Kannattaa tosiaan laittaa kamaa myyntiin, se voisi olla hyvä juttu ja siitä voi saada sen verran rahaa että saisi joulun laitettua sekä ostettua muuta.

Vierailija
1142/1206 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole näitä jouluapua sivulla apua tarvitsijoita auttanut koska autan joka vuosi joulun aikoihin pienen asuinkuntani paria vähävaraista/yh perhettä ostamalla heille joululahjoja. En mitään rihkamaa ole ostanut vaan kysynyt mitä tarvitsevat, tosin sanonut että elektroniikkaa en hanki (mitä nyt kuulokkeet viime jouluna yhdelle teinille) vielä noin pari vuotta sitten autoin noin viittä perhettä, mutta heidän toiveensa alkoivat mennä liiallisuuksiin. Valitettavasti he eivät sitten tajunneet tätä ja sanoivat etteivät halua apuani enään tulevaisuudessa ja eivät ole sitä sitten enään saaneetkaan. Vaatteita olen myös ostanut, tosin sellaisia mitä ovat itse toivoneet. Ruokia ollaan myös käyty ostamassa näiden perheiden kanssa, tosin niissäkin on ollut se etten mitään kalliita lihoja ym ole lähtenyt ostamaan vaan perheen koon mukaan joulukinkku ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1206 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka joulu monena vuonna autettiin miehen kanssa. Joillakin oli ihan asiallisia toiveita, mutta sitten toisilla tosiaan ei (toivottiin lapsille kalliita puhelimia, läppäriä ym. Yks nainen sanoi "Halutaan puhelimet lapsille. Ei käytetty, vaan uusi ja mahdollisimman kallis" ja sit joku osti. Ei voi tajuta)

Tänä vuonna valitettavasti en pysty auttamaan vaan jouduin hakemaan apua sillä jäin leskeksi ja 4 lapsen yksinhuoltajksi miehen menehdyttyä onnettomuudessa. Siihen päälle syöpädiagnoosi jota ennen tuli lomautus töistä koska pomolla ei ollut varaa pitää työntekijöitä joten kaikki on ollut sekaisin. Kerroin tuosta siellä laittaessani hakemuksen, mutta en uskon että hakemukseni hylättiin koska tästä on nyt 3 viikkoa aikaa. Tukiverkko ollut mahdollisimman minimissä sillä vanhempani ovat eläkkeellä ja äidillä sairauksia ja he eivät voi auttaa. Pakko myöntää että kyllä vähän tässä tilanteessa on kiukuttanut se kuinka tuolla sellaiset ihmiset saa apua jotka toivovat liikaa kaikkea. Itse toivoin lapsille pari kirjaa, vähän vaatteita ja itselle villasukkia sekä kaikille jouluruokaa koska olisin voinut pyytää vanhempani myös syömään. No ei sille mitään voi. Tää on vaan tälläistä. Ruokakassi ollaan kerran nyt haettu ja ollut suuri apu. Ehkä tää tästä. Mietin että voisi laittaa turhia tavaroita myyntiin että saisi lapsille nyt jonkinlaisen joulun. Toivottavasti vaan oma kunto ei romahda kun syöpähoitojen takia ollut koko ajan huono olo. Ei oo oikein voinut kunnolla miehen kuolemaakaan surra kun tuntuu että ei kestä.

Pahoittelut puolestasi ja tsemppiä!

Toivottavasti hakemuksesi on vain yhä siellä käsiteltävien (ja hyväksyttävien) pinossa. Niitähän oli jossain vaiheessa Äskettäin vielä 'satoja'

Olet kuitenkin (harmillisesti 🙁) hyvä esimerkki siitä, miten nopeasti se elämäntilanne voikin romahtaa ja avun antajasta tullakin avun tarvitsija (toivon toki, että olet 'hyvinä aikoina' ymmärtänyt myös säästämisen tarpeellisuuden etkä ole lahjoittanut kaikkea ylimääräistä Hyvää hyvyyttäni pois, koska kuten joku kirjoitti se että lahjoittaa ei valitettavasti tarkoita sitä että vastavuoroisesti sinulle lahjoitetaan ☹️).

Rehellinen kertomuksesi uudesta elämäntilanteestasi kuitenkin on oikea malliesimerkki myös siitä, mitä kaikkea vastoinkäymistä siihen kerjuukirjeeseen on keksitty ympätä (siis tarkoitan, että joskus noita avunpyyntöjä lukiessa ihmettelee onko niillä ihmisillä vain hyvä mielikuvitus kun vielä sen koirankin kallis keliakia ja kultakalan lonkkavika on muistettu laittaa ahdinkoa lisäämään.) Olen pahoillani, että sinun perheesi kohdalle on osunut noin valtavan paljon aitoja suuria vastoinkäymisiä! Toivottavasti löydyt pian kartalta!

Toinen juttu mikä minua surettaa on tämä yhteisöllisyyden mureneminen - yksikään sukulainen ei ole koskaan minulta kysynyt apua - mutta olisin varmasti vähästäkin jakanut. Vain yksi ystäväni, kun hänelle tuli äkkiä ruma ero, kertoi minulle tilanteesta ja kysyi pystynkö auttamaan. Ja mielelläni hänelle lainasin sen pari tonnia millä hän sai uuden asunnon takuuvuokran hoidettua (luotan kyllä takaisin maksuun, mutta tuo raha ei tule ystävyytemme väliin missään olosuhteissa). Mutta pointti on, että ehkäpä meidän pitäisi uskaltaa olla avoimempia - yllättävää apua saattaa löytyä hyvinkin läheltä, mutta jos tarvetta ei tiedä, ei sitä apua ehkä kehtaa tarjota, ettei loukkaa toista ?

Vierailija
1144/1206 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu sivuilla taas avattu. Eihän nämä monetkaan avunsaajat kiitä, koska heille on itsestään selvyys että muut maksaa elämisen, huvit ja vielä juhlatkin.

Vierailija
1145/1206 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu sivuilla taas avattu. Eihän nämä monetkaan avunsaajat kiitä, koska heille on itsestään selvyys että muut maksaa elämisen, huvit ja vielä juhlatkin.

Ikävää, että sinulle on auttajana tullut vain881 negatiivisia kokemuksia.

Oma kokemus on ainoastaan positiivinen.

Vierailija
1146/1206 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaako tässä pyytää jouluapua ? 🎅❤

Vierailija
1147/1206 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida.

En voi ymmärtää miten aikuisella ihmisellä ei ole esim joulukoristeita ollenkaan, vaan nekin pitää kerjätä. Fidat etc myy niitä eurolla parilla.

Jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka.

Lahjat eri juttu.

Ja kun niitä joulukoristeita ei ole edes lapsiperheissä, vaikka niitä väännetään vuodesta toiseen kerhoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Tähän "jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka" -kommenttiin tulee vastaukseksi, että köyhäkin haluaa viiniä, juustoja ja graavilohta. Lahjat taas... Lähtökohtaisesti vanhemmat ostavat lapsilleen mm. vaatteet, joita voi erittäin hyvin laittaa pakettiin, kun ne nyt joka tapauksessa hankitaan.

Arvatkaa kuinka monells opiskelijalla on varaa juustoihin, graaviloheen ja hyviin viineihin? Ihan piti pärjätä laatikoilla, rosollilla, edullisella glögillä ja pipareilla. Joulu on muutenkin ennen kaikkea lasten juhla, ja lapset (varsinkaan pienemmät) harvoin on näiden aikuisten herkkujen perään.

Miksi kaikki jauhaa opiskelijoista? Sitä samaa toimeentulotukea mekin viimesijaisena tukena saadaan, kuten muutkin. Toki opintolainasta pitää iso osa maksaa takaisin (ei kaikkea, kun valmistuu ajoissa) mutta se ei ole ongelma sitten kun todennäköisesti siihen oman alan työhön pääsee.

Mä olen 4-vuotiaan lapsen yh ja opiskelen yliopistossa, eikö tuloissani tapahtunut mitään muutosta kun pääsin pelkältä toimeentulotuelta tänne opiskelemaan. Edelleen hyvin pärjätään, ei ole Ferraria mutta Fiat ja ehjät vaatteet sekä terveellistä ruokaa pöydässä. Joululahjoja ostelen pitkin vuotta. En tupakoi.

Vierailija
1148/1206 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida.

En voi ymmärtää miten aikuisella ihmisellä ei ole esim joulukoristeita ollenkaan, vaan nekin pitää kerjätä. Fidat etc myy niitä eurolla parilla.

Lahjat eri juttu.

Ja kun niitä joulukoristeita ei ole edes lapsiperheissä, vaikka niitä väännetään vuodesta toiseen kerhoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Tähän "jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka" -kommenttiin tulee vastaukseksi, että köyhäkin haluaa viiniä, juustoja ja graavilohta. Lahjat taas... Lähtökohtaisesti vanhemmat ostavat lapsilleen mm. vaatteet, joita voi erittäin hyvin laittaa pakettiin, kun ne nyt joka tapauksessa hankitaan.

Arvatkaa kuinka monells opiskelijalla on varaa juustoihin, graaviloheen ja hyviin viineihin? Ihan piti pärjätä laatikoilla, rosollilla, edullisella glögillä ja pipareilla. Joulu on muutenkin ennen kaikkea lasten juhla, ja lapset (varsinkaan pienemmät) harvoin on näiden aikuisten herkkujen perään.

Ei kaikilla pienituloisilla työssäkäyvilläkään ole varaa todella hienoihin joulutarjoiluihin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, miten suuri vaikutus medialla on ihmisten käsitykseen siitä, millaista jouluna pitäisi olla. Vähävaraiset näkevät aivan samat Prisman, Citymarketin ja Lidlin mainokset kuin me muutkin. Kun vuodesta toiseen näissä mainoksissa on muutakin kuin perinteiset ja edulliset sapuskat, ihmiset alkavat uskoa, että nekin kuuluvat nykyisin joulupöytään. Ja kun sen lisäksi vielä näkee sosiaalisessa mediassa kavereidensa tai muiden tuttujensa päivityksiä heidän omista jouluistaan, käsitys vain vahvistuu. Aletaan pitää omaa joulua köyhänä jouluna, vaikka jokainen saakin vatsansa täyteen. Tietenkin jokaisen pitää järjestää joulupöytänsä omien varojensa mukaan, mutta mä ainakin ymmärrän vähävaraisia, joille "kunnollinen joulu" tarkoittaa asioita, joihin heillä ei ole varaa. Musta tuntuu, että oman elämän vertailu muiden elämään alkoi, kun tavalliset ihmiset alkoivat pitää blogeja. Päästiin kurkistamaan muiden elämään, mikä aiemmin oli mahdotonta. 

Tosiaan kukin varojensa mukaan, niin me muutkin tehdään. Voihan sitä lueskella kateellisena milloin kenenkin kiiltokuvaelämää, mutta todellisuus on se mikä on ja siihen pitää tyytyä, jos ei huvita tehdä mitään olosuhteille.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Silti ymmärrän osattomuuden kokemuksen, joka syntyy silloin, kun elää "sosiaalisesti yhteiskunnan laidalla". Ei pysty tekemään asioita, joita ihmiset keskimäärin tekevät. Ei tuo ole sen kummempi asia kuin yksinäisyyskään ja miltä yksinäisestä tuntuu, kun somessa muut hehkuttavat ystävyyssuhteillaan. 

Totta. Silti vähän ottaa päähän, että monen elämäntapatyöttömän mielestä hänellä on suorastaan oikeus kaikkeen samaan kuin toinen saa töissä puurtamalla. Kyllähän töissä käymisen pitäisi olla jollain lailla kannattavampaa. Ja kuten moni on todennut, on paljon ihmisiä, joilla olisi hyvin varaa ostaa ne jouluherkut, kun sitä rahaa käytettäisiin edes vähän järkevämmin. Jos on varaa kaikenlaisiin kauneudenhoitohömpötyksiin ja tupakkaan, pitäisi olla ruokaankin. Valintoja omalla palkallakin toimeentulevat joutuvat tekemään.

Tästä syystä suorastaan suututtaa ne, jotka saavat kaiken ilmaiseksi eteensä ja sitten kehtaavat vaatia vielä lisää. Minulla on pieni palkka, ei kuitenkaan niin pieni että saisin asumistukea saati toimeentulotukea, ja ihan itse joudun valitsemaan haluanko x vai y, jos molempiin ei ole varaa. Ei ole mahdollisuutta hankkia molempia, jos aion syödä myös loppukuusta. Tämä ei tunnu kaikille aukeavan.

Pyytäminen ja vaatiminen ovat eri asioita. On eroa, pyydätkö vai vaaditko vanhempiasi lapsenvahdiksi. Eri asia, pyydätkö vai vaaditko kaveriasi muuttoavuksi. Eri asia, pyydätkö vai vaaditko palkankorotusta. Eri asia, pyydätkö vai vaaditko jouluapua (vieläpä sivustolta, joka on nimenomaan tarkoitettu jouluavun pyytämiseen). 

Saivartelua. Koko Jouluapua on muutenkin turha, sitä vartenhan maksetaan veroja, että voidaan tarjota kaikille toimeentulo.

Höpsis. On ihmisiä, jotka ihan mielellään ilahduttavat vähävaraisia. 

Höpsis tässä mistään vähävaraisista ole kyse, vaan ihmisistä jotka ovat hassanneet rahansa välttämättömyyksien sijasta turhuuksiin, ja nyt sitten kinuavat välttämättömyyksiä muilta.

Vierailija
1149/1206 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida.

Lahjat eri juttu.

Miksi kaikki jauhaa opiskelijoista? Sitä samaa toimeentulotukea mekin viimesijaisena tukena saadaan, kuten muutkin. Toki opintolainasta pitää iso osa maksaa takaisin (ei kaikkea, kun valmistuu ajoissa) mutta se ei ole ongelma sitten kun todennäköisesti siihen oman alan työhön pääsee.

Mä olen 4-vuotiaan lapsen yh ja opiskelen yliopistossa, eikö tuloissani tapahtunut mitään muutosta kun pääsin pelkältä toimeentulotuelta tänne opiskelemaan. Edelleen hyvin pärjätään, ei ole Ferraria mutta Fiat ja ehjät vaatteet sekä terveellistä ruokaa pöydässä. Joululahjoja ostelen pitkin vuotta. En tupakoi.

Tuo 4-vuotias on sinun mealticketisi.

Toimeentulotuki kuuluu kaikille, jotka sen tulorajan alle jäävät.

Vierailija
1150/1206 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja 3 koiraa ja heillä on aikuisia lapsia. Perhe on vähävarainen, nainen on pienipalkkaisessa työssä ja mies sairaseläkkeellä. Sukua ei pahemmin kummallakaan ole. Taloudellinen tilanne on todella heikko jota verottaa kalliit lääkkeet sekä lääkärikäynnit. Auto on pakollinen, koska kylille on 25 km eikä muista kulkuyhteyksiä ole. Aikuiset lapset tulevat jouluksi kotiin ja pariskunta toivoo apua jouluun.

Pariskunta toivoo (luvattu: jouluruokaa ja koirille ruokaa). 

Nainen toivoo talvitakin koko XXL ja kengät koko 38,  (luvattu:parivuoteen lakanan).

Luin tollaisen tuolta jouluapua sivustolta ja pakko avautua kun mietin jonkun auttamista. Jos oot todella vähävarainen ja joudut maksamaan kalliita lääkkeitä ym lääkärikäyntejä niin miksi pitää 3 koiraa? Tuossa ei ole ollenkaan järkeä mun mielestä. Onhan koirat ihania joo, mutta jos oot köyhä ja hankit lemmikin, niin itse en kehtaisi anella apua. Ja kun heillä on vielä KOLME koiraa. Minkähän takia tuollainen hakemus hyväksyttiin mutta monia muita ketkä on paljon pahemmassa tilanteessa niin heidän hakemuksiaan ei hyväksytä?

Vierailija
1151/1206 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja 3 koiraa ja heillä on aikuisia lapsia. Perhe on vähävarainen, nainen on pienipalkkaisessa työssä ja mies sairaseläkkeellä. Sukua ei pahemmin kummallakaan ole. Taloudellinen tilanne on todella heikko jota verottaa kalliit lääkkeet sekä lääkärikäynnit. Auto on pakollinen, koska kylille on 25 km eikä muista kulkuyhteyksiä ole. Aikuiset lapset tulevat jouluksi kotiin ja pariskunta toivoo apua jouluun.

Nainen toivoo talvitakin koko XXL ja kengät koko 38,  (luvattu:parivuoteen lakanan).

Luin tollaisen tuolta jouluapua sivustolta ja pakko avautua kun mietin jonkun auttamista. Jos oot todella vähävarainen ja joudut maksamaan kalliita lääkkeitä ym lääkärikäyntejä niin miksi pitää 3 koiraa? Tuossa ei ole ollenkaan järkeä mun mielestä. Onhan koirat ihania joo, mutta jos oot köyhä ja hankit lemmikin, niin itse en kehtaisi anella apua. Ja kun heillä on vielä KOLME koiraa. Minkähän takia tuollainen hakemus hyväksyttiin mutta monia muita ketkä on paljon pahemmassa tilanteessa niin heidän hakemuksiaan ei hyväksytä?

Luin ton kans sieltä ja mietin että varmaan sen takia hyväksyttiin toi hakemus kun vaikuttaa ylipainoiselta perheeltä. Siis kun toivoi talvitakin koko XXL. siellä oli kans yks kuka halusi kaikkea ja sanoi tarvitsevansa koon 65 vaatteita itselleen ja miehelle isompia sekä tytölle 13 vuotta XXXXL vaatteita ja 10 vuotiaalle XXL vaatteita kun ei rahaa kun isojen ihmisten vaatteet kalliita.

Vierailija
1152/1206 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ton kans sieltä ja mietin että varmaan sen takia hyväksyttiin toi hakemus kun vaikuttaa ylipainoiselta perheeltä. Siis kun toivoi talvitakin koko XXL. siellä oli kans yks kuka halusi kaikkea ja sanoi tarvitsevansa koon 65 vaatteita itselleen ja miehelle isompia sekä tytölle 13 vuotta XXXXL vaatteita ja 10 vuotiaalle XXL vaatteita kun ei rahaa kun isojen ihmisten vaatteet kalliita.

Tuo on ihan totta, että isojen ihmisten vaatteet ovat kalliita. Niitä ei löydy kirpputoreilta eikä saa lahjoituksinakaan. Kuulun useampaan Facebookin avustusryhmään ja pääsääntöisesti lahjoitettavat vaatteet ovat enintään kokoa XL. Useimmiten vain koossa S-L. 

Vierailija
1153/1206 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsin sivustolta sopivan perheen lähialueelta (pitkäaikaissairas yh-isä, jolla on jo teini-ikäinen lapsi) ja laitoin viestiä. Ilmoituksessa olivat pyytäneet mitä tahansa jouluruokaa ja lapselle kalsarit ja t-paidan ja isälle yöpaidan. Kuulosti niin kohtuulliselta, että laitoin viestiä. Viestissä lupasin tuoda mieluista jouluruokaa ja sanoin, että poika voisi valita haluamastaan nettikaupasta haluamansa vaatteet. Minä sitten tilaisin ne ja toimitan heille joulun alla. Lisäsin vielä, että en ole suurituloinen, joten autan mielelläni, mutta en voi ostaa kauhean kalliita vaatteita.

Toissapäivänä sain vastauksen, jossa hädintuskin kiitettiin tulevasta avusta. Vastaaja listasi, että he toivovat jouluherkuksi pojalle ison kinkun, isälle savulohta ja yhteiseksi mätileipään kaikki ainekset. Myös muuta ruokaa sopii tuoda ja kahvipöydässä maistuisi esimerkiksi leipomosta haettu juustokakku. 

Poika oli myös laittanut minulle linkkejä toivomiinsa vaatteisiin. Oli meinaan kalsarit unohtuneet häneltä tässä vaiheessa. Edullisin vaate oli Gantin huppari, hinnaltaan alessa 97e. Muut vaatteet hieman päälle satasen.

Nyt ahdistaa ihan vietävästi. En haluaisi todellakaan haluaisi olla ihminen, joka lupaa apua, mutta jättää sen sitten antamatta. Asia on kuitenkin niin, että jos toteutan nämä toiveet, mulla jää hyvin nopeasti oma joulu viettämättä. Olin ajatellut auttamisbudjetiksi 100e. Tällä olisi pitänyt saada 10e kalsarit, 30e t-paita, joululaatikoita, joulusuklaata, itse tekemäni jouluhalko ja maustekakku, graavilohi, joululimppu, kahvipaketti ja jouluteetä. Vieläkin olisi budjettia, niin ehkäpä pähkinöitä, puuroainekset ja vaikkapa omenoita. 

Että katsotaas, mitä teen. 

Voi jumalau*a mitä sakkia....olisiko selkeintä että laitat heille ruokalahjakortin (max.sen sata euroa) johonkin kauppaan mistä saa myös niitä kalsareita. Vaikka Prismaan. Ei tarvi enempää aikaa ja vaivaa käyttää tuohon kohteeseen. En laittaisi edes tuota satasta, sen verran härskiä porukkaa.

Näinpä. Kaikki alkuperäiset toiveet saa helspoll tuolla 100e ja  Prismasta. Muuhun ei kannata suostua. Minulla menisi herne nenään ja jättäisin varmaan kokonaan auttamatta.

Vierailija
1154/1206 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-joulutOn kirjoitti:

Kehtaako tässä pyytää jouluapua ? 🎅❤

Eikö? 🥰

Vierailija
1155/1206 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että kartta vaan täyttyy avuntarvitsijoista eikä suinkaan vähene.

Mitä tuon aiemman kommentoijan toteamukseen isojen vaatteiden kalleudesta tulee - no, siinä kohden voisi varmaan laihduttaa. Menisi sitä ruokaakin vähemmän.

Vierailija
1156/1206 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että kartta vaan täyttyy avuntarvitsijoista eikä suinkaan vähene.

Mitä tuon aiemman kommentoijan toteamukseen isojen vaatteiden kalleudesta tulee - no, siinä kohden voisi varmaan laihduttaa. Menisi sitä ruokaakin vähemmän.

Kyllä niitä sieltä poistuukin, mutta onhan se vähän hassua että "perheen muut toiveet toteutuvat, joulupukin vierailu vielä puuttuu" ja ne muut toiveet on jo satoja euroja (ja lapsetkin mahdollisesti jo teinejä) - eikä olisi reilumpaa, että mahdollisuuksien mukaan "jokainen perhe saisi edes jotakin" ei välttämättä kaikkea mitä on tullut mieleen pyytää (kun niitä rukseja on siihen toiveblankettiin niin helppo läiskiä...)

Vierailija
1157/1206 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan hommata jotakin perheelle jolle kukaan ei ole ostamassa mitään. Vaikka olisivat läskejä juoppoja joilla on 10 lasta. Huomaa kyllä että toiset ilmoitukset ovat suositumpia kuin toiset.

Vierailija
1158/1206 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella nämä avuntarvitsiat löydetään muihin kuin facen keräyksiin?

Vierailija
1159/1206 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ja iloa vähävaraisille lapsiperheille facebook-ryhmässä on taas julkaistu ammattikerjurin uusin muunnelma perheestä. Jouluavusa löytyy myös. Ja hyödylliset idiootit kantaa apua, hai.

Vierailija
1160/1206 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa tämä: 

Perheeseen kuuluu äidin lisäksi aikuiset lapset. Äiti on ollut työttömänä vuodesta 1993 lähtien ja taloudellinen tilanne on tukala. Hän saa pienintä mahdollista työmarkkinatukea. Äiti joutuu itse maksamaan matkat hammaspäivystykseen ennen kuin pääsee tarkistukseen johon on jonoa ja saataisiin hänen suun ja hampaiden tilanne korjattua. Aikuiset lapset asuvat jo omillaan ja eivät pysty taloudellisesti häntä auttamaan. Joka ikinen kuukausi on taistelua. Joulu tuo ahdistuksen mukanaan kun ei ole rahaa ja äiti kärsii myös todella pahasta paniikkihäiriöstä.

Äiti toivoo vaatteita koko 3-4XL tai 54-56 ja (luvattu: kengät koko 40, villasukkia koko 38-40, jouluruokaa)

Siis yksin asuva isokokoinen nainen. Matkat hammaslääkäripäivystykseen? Espoon sisällä matkalippu 2,80 suuntaansa ja hyvällä tuurilla pääset yhdellä lipulla mennen tullen. Suurempi lasku tulee hammashoidosta. Ihme tekstiä.