Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Voi voi, plasmapallo puuttuu vieläkin :'(
Perheeltä puuttuu isälle vaatteita 4XL tai isommat. Eikö tuossa vaiheessa säteile sen vertaa, että ruokaa ja lasten lahjoja on tulossa, annetaan mahdollisuus muille tarvitseville?
Jouluavussa kolme tytärtä, toisessa avustusryhmässä missä tiedot tarkastetaan vain kaksi, mutta äiti toivoo itselleen samoja kuin kolmas tytär jouluavussa.
En osallistu. Autan näitä pummeja maksamieni verojen muodossa jo ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa tämä:
Perheeseen kuuluu äidin lisäksi aikuiset lapset. Äiti on ollut työttömänä vuodesta 1993 lähtien ja taloudellinen tilanne on tukala. Hän saa pienintä mahdollista työmarkkinatukea. Äiti joutuu itse maksamaan matkat hammaspäivystykseen ennen kuin pääsee tarkistukseen johon on jonoa ja saataisiin hänen suun ja hampaiden tilanne korjattua. Aikuiset lapset asuvat jo omillaan ja eivät pysty taloudellisesti häntä auttamaan. Joka ikinen kuukausi on taistelua. Joulu tuo ahdistuksen mukanaan kun ei ole rahaa ja äiti kärsii myös todella pahasta paniikkihäiriöstä.
Äiti toivoo vaatteita koko 3-4XL tai 54-56 ja (luvattu: kengät koko 40, villasukkia koko 38-40, jouluruokaa)
Siis yksin asuva isokokoinen nainen. Matkat hammaslääkäripäivystykseen? Espoon sisällä matkalippu 2,80 suuntaansa ja hyvällä tuurilla pääset yhdellä lipulla mennen tullen. Suurempi lasku tulee hammashoidosta. Ihme tekstiä.
Hyvä esimerkki siitä kuinka se ”itse”maksaminen käy hankinta hankinnalta hankalammaksi. ”Itse” ei makseta yhtään mitään vaan kaikki raha tulee Kelalta tms. Sitten joku bussilippu, jonka hinnan konkreettisesti joutuu kaivamaan omasta kukkarostaan, kaataa talouden vaikka on syönyt itsensä kokoon 3-4XL. Taitaa toimeentulotuki korvata sen hammaslääkärinkin.
Vuodesta 1993 ollut työttömänä...? Olisi varmaan voinut edes opiskella.
”Puuttuu vielä hajuvesi 23v.tyttäreltä”.
No, taitaa joulupaketit jäädä tälle joululle tulematta lakon takia. Jospa ensi vuonna varautuisivat ihan itse hankkimaan lahjat ja vaatteet. Sen verran yhteiskunta kuitenkin tukee erilaisten tukien muodossa että se on vaan siitä kiinni, miten sen rahan käyttää.
Suurella osalla elämänhallinta ja käsitys normaalista on pahasti hämärtynyt. Tulee mieleen yksi tuttu, joka elää toimeentulotuella ja käy leipäjonossa. Sitten kun rahaa joskus satunnaisesti on, ajelee taksilla ilman huolta huomisesta.
Mulla meni maku pari vuotta sitten tämän tyyppiseen auttamiseen, sitä ennnen olin aina laittanut paketin sekä tytölle että pojalle joulupuun kautta.
Tunsin perheen, joka sai joulupuu keräyksen kautta lahjapaketin 5 vuotiaalle lapselle. Tämä lapsi oli meidän lapsen kaveri ja meillä leikkiessään hän leikki aina innokaasti legoilla. Perhe sai lapselleen legopaketin joulupuu-keräyksen kautta. Perheen äiti ei kuitenkaan tykännyt pikkulegoista kun ne leviää ympäri kämppää, joten hän möi nettikirppiksellä tuon lapsen saaman paketin.
Äiti myös otti itselleen uuden tatuoinnin vähän ennnen joulua. Nämäkin rahat olisi voinut käyttää vaikka jouluvalmisteluihin-
Yhden tapauksen perusteella ei pitäisi jättää auttamatta, mutta valitettavasti mun auttamishalu loppui tuon tapahtuman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa tämä:
Perheeseen kuuluu äidin lisäksi aikuiset lapset. Äiti on ollut työttömänä vuodesta 1993 lähtien ja taloudellinen tilanne on tukala. Hän saa pienintä mahdollista työmarkkinatukea. Äiti joutuu itse maksamaan matkat hammaspäivystykseen ennen kuin pääsee tarkistukseen johon on jonoa ja saataisiin hänen suun ja hampaiden tilanne korjattua. Aikuiset lapset asuvat jo omillaan ja eivät pysty taloudellisesti häntä auttamaan. Joka ikinen kuukausi on taistelua. Joulu tuo ahdistuksen mukanaan kun ei ole rahaa ja äiti kärsii myös todella pahasta paniikkihäiriöstä.
Äiti toivoo vaatteita koko 3-4XL tai 54-56 ja (luvattu: kengät koko 40, villasukkia koko 38-40, jouluruokaa)
Siis yksin asuva isokokoinen nainen. Matkat hammaslääkäripäivystykseen? Espoon sisällä matkalippu 2,80 suuntaansa ja hyvällä tuurilla pääset yhdellä lipulla mennen tullen. Suurempi lasku tulee hammashoidosta. Ihme tekstiä.
Hyvä esimerkki siitä kuinka se ”itse”maksaminen käy hankinta hankinnalta hankalammaksi. ”Itse” ei makseta yhtään mitään vaan kaikki raha tulee Kelalta tms. Sitten joku bussilippu, jonka hinnan konkreettisesti joutuu kaivamaan omasta kukkarostaan, kaataa talouden vaikka on syönyt itsensä kokoon 3-4XL. Taitaa toimeentulotuki korvata sen hammaslääkärinkin.
Vuodesta 1993 ollut työttömänä...? Olisi varmaan voinut edes opiskella.
Tuo minullakin pisti silmään. On ollut työttömänä neljännesvuosisadan, eikä muka sinä aikana ole löytänyt työtä tai opiskellut uutta ammattia? Siinä ei voi enää syy olla missään muussa kuin ihmisessä itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion auttaa vähövaraisia ja yksinäisiä vanhuksia yritykseni kautta tänäkin vuotena. Vanhukset ei kehtaa pyytää mitään, vaikka niillä on osalla kova tarve. En auta perheellisiä, ainoastaan yksinäisiä vanhuksia.
Ja edelleen, poistuuko vanhusten yksinäisyys lahjoilla? Vai millaista apua annatte näille vanhuksille?
Ei poistu, mutta kyllä se pienikin lahja jopa tuntemattomalta ilahduttaa. Kuulin, että eräs olutfirma oli lahjoittanut pienen kaupungin kaikille sotaveteraanivanhuksille 2 jalkahierontakertaa. Aika hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni maku pari vuotta sitten tämän tyyppiseen auttamiseen, sitä ennnen olin aina laittanut paketin sekä tytölle että pojalle joulupuun kautta.
Tunsin perheen, joka sai joulupuu keräyksen kautta lahjapaketin 5 vuotiaalle lapselle. Tämä lapsi oli meidän lapsen kaveri ja meillä leikkiessään hän leikki aina innokaasti legoilla. Perhe sai lapselleen legopaketin joulupuu-keräyksen kautta. Perheen äiti ei kuitenkaan tykännyt pikkulegoista kun ne leviää ympäri kämppää, joten hän möi nettikirppiksellä tuon lapsen saaman paketin.
Äiti myös otti itselleen uuden tatuoinnin vähän ennnen joulua. Nämäkin rahat olisi voinut käyttää vaikka jouluvalmisteluihin-
Yhden tapauksen perusteella ei pitäisi jättää auttamatta, mutta valitettavasti mun auttamishalu loppui tuon tapahtuman jälkeen.
Joo mulla vähän samanlainen kokemus. Autoin viime jouluna perhettä, joka oikeasti tuntui olevan avun tarpeessa (ja yhä yritän ajatella, että lapset saivat nyt joululahjat, olisivat muuten ehkä jääneet ilman?) - facessa kuitenkin sain lukea äidin päivityksiä joulun herkkusienien tekemisestä aikuisille serkuille ja ties kenelle, yli SADAN lahjan paketoimisesta (omia lapsia siis 2) kun on niin kiva muistaa kavereita.... jne.
Eli olisiko hänellä kenties aika siirtää priorisointi omaan perheeseen niin ei tarvitsisi omien lasten duplopaketteja kerjätä???
Minustakin on kiva muistaa erilaisia läheisiä ihmisiä, mutta vaikka muistaminen olisi miten mitätön, tulee sadasta paketista nyt varmaan ainakin 200€ lasku!!!
Nyt on vähän kurja tilanne, pyysin tuolta apua ja sainkin kahdelta eri tyypiltä avuntarjouksen, mutta sen jälkeen kun kirjoitin heille takaisin niin katosivat kuin pieru Saharaan! Mikä motiivina tehdä näin? Kiitin molempia viestissäni kovasti yhteydenotosta, enkä tosiaankaan vaatinut mitään lisää tms.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vähän kurja tilanne, pyysin tuolta apua ja sainkin kahdelta eri tyypiltä avuntarjouksen, mutta sen jälkeen kun kirjoitin heille takaisin niin katosivat kuin pieru Saharaan! Mikä motiivina tehdä näin? Kiitin molempia viestissäni kovasti yhteydenotosta, enkä tosiaankaan vaatinut mitään lisää tms.
Minä ymmärrän sinun puolesi - haluaisit saada varmuuden avusta ja nähdä että joulu ei ole pelkkää kituutusta, ja sen takia sinulla on "kiire". Minä lahjoittajana en ole vielä aloittanut ilmankaan joulun valmistelua enkä ehkä ymmärtäisi sinun "tulisilla hiilillä" oloasi, vaan ajattelisin, että riittäähän tuo, kun paketti on perillä joulun alusviikolla.
Eli toivottavasti sinunkin auttajasi siellä vähitellen valmistelevat myös sinun muistamistasi kaiken muun arkisen aherruksensa ohessa :)
Suosittelen että lahjoitatte Hope rylle joululahjat. Hope tarkistaa avunsaajien kela-kortit, lahjatoiveet ovat maltillisia ja muutenkin hyvää tekevä luotettava järjestö.
Jouluapua sivustolta saa huonon maun sillä monet pyytävät liikaa.
No, en todellakaan. Lähetän rahaa Ari ”Brother Christmas” Koposelle!
Vierailija kirjoitti:
No, en todellakaan. Lähetän rahaa Ari ”Brother Christmas” Koposelle!
Näin se vain on! Separeilla ja syöpiksillä voi tehdä hyvän tilin!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että lahjoitatte Hope rylle joululahjat. Hope tarkistaa avunsaajien kela-kortit, lahjatoiveet ovat maltillisia ja muutenkin hyvää tekevä luotettava järjestö.
Jouluapua sivustolta saa huonon maun sillä monet pyytävät liikaa.
Se, että Hope tarkastaa Kela- kortit eli että ihmienn on Suomen sosiaaliturvan piirissä, ei tarkoita että ihminen on avun tarpeessa. Hopesta voi hakea apua (tavaraa, vaatetta, mitä vaan) kunhan sanoo, että on tiukka elämäntilanne. Hopessa ei kukaan tiedä avun hakijan todellista elämäntilannetta eikä tuloja.
Hope ei ole yhtään sen luotettavampi avun tarjoaja kuin Joulupuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja 3 koiraa ja heillä on aikuisia lapsia. Perhe on vähävarainen, nainen on pienipalkkaisessa työssä ja mies sairaseläkkeellä. Sukua ei pahemmin kummallakaan ole. Taloudellinen tilanne on todella heikko jota verottaa kalliit lääkkeet sekä lääkärikäynnit. Auto on pakollinen, koska kylille on 25 km eikä muista kulkuyhteyksiä ole. Aikuiset lapset tulevat jouluksi kotiin ja pariskunta toivoo apua jouluun.
Pariskunta toivoo (luvattu: jouluruokaa ja koirille ruokaa).
Nainen toivoo talvitakin koko XXL ja kengät koko 38, (luvattu:parivuoteen lakanan).
Luin tollaisen tuolta jouluapua sivustolta ja pakko avautua kun mietin jonkun auttamista. Jos oot todella vähävarainen ja joudut maksamaan kalliita lääkkeitä ym lääkärikäyntejä niin miksi pitää 3 koiraa? Tuossa ei ole ollenkaan järkeä mun mielestä. Onhan koirat ihania joo, mutta jos oot köyhä ja hankit lemmikin, niin itse en kehtaisi anella apua. Ja kun heillä on vielä KOLME koiraa. Minkähän takia tuollainen hakemus hyväksyttiin mutta monia muita ketkä on paljon pahemmassa tilanteessa niin heidän hakemuksiaan ei hyväksytä?
Luin ton kans sieltä ja mietin että varmaan sen takia hyväksyttiin toi hakemus kun vaikuttaa ylipainoiselta perheeltä. Siis kun toivoi talvitakin koko XXL. siellä oli kans yks kuka halusi kaikkea ja sanoi tarvitsevansa koon 65 vaatteita itselleen ja miehelle isompia sekä tytölle 13 vuotta XXXXL vaatteita ja 10 vuotiaalle XXL vaatteita kun ei rahaa kun isojen ihmisten vaatteet kalliita.
Tuo on ihan totta, että isojen ihmisten vaatteet ovat kalliita. Niitä ei löydy kirpputoreilta eikä saa lahjoituksinakaan. Kuulun useampaan Facebookin avustusryhmään ja pääsääntöisesti lahjoitettavat vaatteet ovat enintään kokoa XL. Useimmiten vain koossa S-L.
Eikö lamppu syty, että nyt viimiestään pitäisi laihduttaa?! Jos 10 vuotias käyttää koon XXL vaatteita niin silloin on syömällä syöty tuo koko. Pitkä 13 vuotias poika voi olla hyvinkin jo 170 cm pitkä, mutta vaatekooksi pitäisi silloin riittää miesten S tai enimmillään M ja niitä saa henkkamaukalta halvalla tai vaihtoehtoisesti käytettynä.
"Miehen opinnot jäivät kesken opettajan tekemän virheen takia"
Niin varmaan.