Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vastaus otsikon kysymykseen: en aio auttaa. Ostan mieluummin omille rakkailleni.
Olen kerran osallistunut Joulupuu-keräykseen. En saanut paketin vastaanottajalta mitään kiitosta. No, ehkä hänellä oli joku syy olla kiittämättä. Parina vuonna olen osallistunut Joulupuu-keräykseen, jollekin teinitytölle laitoin perus meikkejä (ripsiväri, huulirasva yms) viime vuonna.
Tänä vuonna on oma talous vähän tiukalla, mutta en vaan voinut kävellä Hopen joulupuun ohi. Oli kiva, kun lapussa luki lapsen ikä ja se mitä toivoo. Tänä vuonna lähti 10v pojalle ilmakiekko-peli (19.90€). En oikein ymmärrä miten tuolla systeemillä voi tulla lahjoja yli tarpeen, kun ne on noin personoitu.
Varmaan nuo teinit ja varsinkin pojat saavat vähän lahjoja keltään :(
Annan ennemin eläinsuojeluyhdistyksille. Eläimet ovat aitoja, ne eivät valehtele avuntarpeestaan ja ovat aina haavoittuvammassa asemassa kuin ihmiset.
Sama vastaus kun Hope -keskusteluun: olen lahjoittanut tänä vuonna reilu 46 000€ "jouluapua" köyhille. Että hyvää joulua!
Juuri tähän jouluapuun en aio osallistua mutta sen sijaan osallistun keräykseen jossa voi lahjoittaa joulukukkia vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsin sivustolta sopivan perheen lähialueelta (pitkäaikaissairas yh-isä, jolla on jo teini-ikäinen lapsi) ja laitoin viestiä. Ilmoituksessa olivat pyytäneet mitä tahansa jouluruokaa ja lapselle kalsarit ja t-paidan ja isälle yöpaidan. Kuulosti niin kohtuulliselta, että laitoin viestiä. Viestissä lupasin tuoda mieluista jouluruokaa ja sanoin, että poika voisi valita haluamastaan nettikaupasta haluamansa vaatteet. Minä sitten tilaisin ne ja toimitan heille joulun alla. Lisäsin vielä, että en ole suurituloinen, joten autan mielelläni, mutta en voi ostaa kauhean kalliita vaatteita.
Toissapäivänä sain vastauksen, jossa hädintuskin kiitettiin tulevasta avusta. Vastaaja listasi, että he toivovat jouluherkuksi pojalle ison kinkun, isälle savulohta ja yhteiseksi mätileipään kaikki ainekset. Myös muuta ruokaa sopii tuoda ja kahvipöydässä maistuisi esimerkiksi leipomosta haettu juustokakku.
Poika oli myös laittanut minulle linkkejä toivomiinsa vaatteisiin. Oli meinaan kalsarit unohtuneet häneltä tässä vaiheessa. Edullisin vaate oli Gantin huppari, hinnaltaan alessa 97e. Muut vaatteet hieman päälle satasen.
Nyt ahdistaa ihan vietävästi. En haluaisi todellakaan haluaisi olla ihminen, joka lupaa apua, mutta jättää sen sitten antamatta. Asia on kuitenkin niin, että jos toteutan nämä toiveet, mulla jää hyvin nopeasti oma joulu viettämättä. Olin ajatellut auttamisbudjetiksi 100e. Tällä olisi pitänyt saada 10e kalsarit, 30e t-paita, joululaatikoita, joulusuklaata, itse tekemäni jouluhalko ja maustekakku, graavilohi, joululimppu, kahvipaketti ja jouluteetä. Vieläkin olisi budjettia, niin ehkäpä pähkinöitä, puuroainekset ja vaikkapa omenoita.
Että katsotaas, mitä teen.
Voi jumalau*a mitä sakkia....olisiko selkeintä että laitat heille ruokalahjakortin (max.sen sata euroa) johonkin kauppaan mistä saa myös niitä kalsareita. Vaikka Prismaan. Ei tarvi enempää aikaa ja vaivaa käyttää tuohon kohteeseen. En laittaisi edes tuota satasta, sen verran härskiä porukkaa.
Tuo jouluavun ylläpito kirjoitti, että jos selkeitä väärinkäytöksiä ilmenenee täytyy olla heihin yhteydessä. :) Laittaa nuo viestit kopioina.
Ihmisten ahneus ja vilpillisyys on pilannut tämänkin... Kerran jokunen vuosi sitten osallistuin johonkin Joulupuu-keräykseen. Sitten luin näitä juttuja enkä ole enää osallistunut... Harmi. Olisi kiva oikeasti ilahduttaa, mutta olen tullut skeptiseksi.
Onko kenelläkään kokemusta esim. Espoossa srk:n joululahjakeräyksestä? Millä kriteereillä lahjat jaetaan?
Uusimmat ilmoitukset; XXL-kokoa oleva pariskunta toivoo vaatteita ym ja äiti ja aikuinen tytär plus kaksi kissaa odottelee apua. Siis olin jotenkin luullut, että vähävaraisia lapsiperheitä autetaan
Saako tuolta jouluapua avustettavan tarkat yhteystiedot ja annetaanko heille sinun yhteystiedot?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän paha mieli tulee kun kävin lukemassa noita, erityisesti lasten puolesta. Kuvottavaa, että täällä parempiosaiset ilkkuvat häijysti näitä avunpyytäjiä. Ei ole pakko auttaa, ei ole pakko myöskään tänne oksentaa omaa ilkeyttään.
Ja jokainen tarina on täyttä totta vai?
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä ns. tarvitsevia perheitä etsitään?
Itse tulevat kertomaan sat... Siis köyhyydestään.
03-alueella kestohuijari yh, jolla elämä on niin niin niiiin rankkaa ja lapsukaisilla sekä lapsukaisten lapsilla myös.
En aio auttaa. Se on yhteiskunnan tehtävä. Sitäpaitsi olen sosialistina ateisti enkä usko Jeesukseen. Joulu pitäisi olla normaali työpäivä.
Viiden lapsen yksinhuoltaja, neljä näistä lapsista AIKUISIA. Äiti sai nuorimman lapsen elatustuen etukäteen että saa ostaa talvivaatteita ja toivoo sitten toppahousuja lapselle.
8 lasta, isä työtön jo vuosia, äiti ”tällä hetkellä” kotona pienimmän kanssa (2v.) Seuraava lapsi 5v. ja muutkin syntyneet sopivasti kotihoidontuen jatkumiseksi. Kolme lapsista erityislapsia. Tuo perhe saa ennen joulua jo lapsilisiä varmaan lähes tonnin. Ensi vuonna on varmaan taas vauva tulossa. Ja kaikille toivotaan uusia vaatteita. Eikö ne vanhempien sisarusten vanhat vaatteet kelpaa?
”Tulot ovat pienet”. Just. Tervemenoa töihin niin voidaan puhua TULOISTA. Aika paljon saa tienata että pääsee palkalla samoille rahoille kuin tuollaisen porukan kanssa saa Kelalta rahaa erilaisina TUKINA.
Vierailija kirjoitti:
8 lasta, isä työtön jo vuosia, äiti ”tällä hetkellä” kotona pienimmän kanssa (2v.) Seuraava lapsi 5v. ja muutkin syntyneet sopivasti kotihoidontuen jatkumiseksi. Kolme lapsista erityislapsia. Tuo perhe saa ennen joulua jo lapsilisiä varmaan lähes tonnin. Ensi vuonna on varmaan taas vauva tulossa. Ja kaikille toivotaan uusia vaatteita. Eikö ne vanhempien sisarusten vanhat vaatteet kelpaa?
”Tulot ovat pienet”. Just. Tervemenoa töihin niin voidaan puhua TULOISTA. Aika paljon saa tienata että pääsee palkalla samoille rahoille kuin tuollaisen porukan kanssa saa Kelalta rahaa erilaisina TUKINA.
Juu "tällä hetkellä", tämä on paras 😄😄😄😄
Meidän paikkakunnan Fb-ryhmässä huhuiltiin halukkaita hakemaan Jouluapu-paketteja, kun avun saajat eivät olleet niitä halunneet tai tulleet hakemaan. Menivät sitten ihan tavallisille ihmisille.
Vähän pisti mietityttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että taas on tullut tälläinen Jouluavun hakijoiden haukkumaketju. Vaikea ymmärtää, että joku kadehtii jos yh-äiti saattaa saada villasukat ja lapset pari pakettia jouluksi.
Kyllä kaikkea saa kritisoida. Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että jos rahaa on vähän tulisi sekin vähä osata käyttää tehokkaasti ja toivoa oikeasti tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Moni toivoja ei kuitenkaan näin tee.
Mikä on arvon raadin mielestä oikeasti tärkeää kun ei villasukat eikä alusvaatteetkaan sitä ole.
Laittakaa nyt joku esimerkki kertomus millainen perheentaustan ja historian ja nykytilanteen pitäisi olla ja heidän järkevät toiveet.
Noitakin pikkulahjoja on löytynyt myyntipöydältä tämän keräyksen jälkeen. Mihin turhuuksiin ne rahat on käytetty kun tuollaisiin ei ole varaa?
Mistä nämä järjestöt löytää autettavat? onko sellaisia, joihinin ei voi vain kuka tahansa kävellä pyytämään apua?