Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
561/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen on hyvä oppia, etteivät lahjat tipu puusta. Eli siis, jos on köyhyyttä ja iso perhe, niin on kohtuutonta pyytää 3-5 eri PS4-peliä ja kalliita merkkihuppareita vierailta ihmisiltä yhdelle lapselle, eli siis yhteensä vaikkapa 20 peliä. Edes työssäkäyvien lapset eivät niitä saa. Tämä pitäisi huomioida.

Olen itse alkoholistivanhempien lapsi, isä oli vankilassa lapsuuteni ajan. Saimme sen verran kaikkea, että pärjäsimme. En saanut hienoja lahjoja, joten minulle oli alusta asti selvää, että opiskelen ja hankin hyvän ammatin. Taas serkkuni perhe kerjäsi jo silloin kaiken, joten serkkuni oppi, että hänelle kuuluu paremmat tai ainakin samat asiat kuin työssäkäyvien lapsille.

Minä olen nykyään yliopistossa opettajana, serkkuni elää tuilla. Serkku kerjäilee noissa ja myy sitten "turhat" pois ja valittaa, jos viisi lastaan saavat liian halpoja tai tylsiä pelejä tai vaatteita. Hän suuttui, kun sai itse Diorin hajuveden kevään mallistosta, vaikka olisi halunnut syksyn uutuuden. Hänellä on ihan hämärtynyt käsitys siitä, millaista on tavallisten työssäkäyvien elämä. Hän itse matkustaa joka vuosi kerran tai kaksi ulkomaille, eikä hän ymmärrä, etteivät työssäkäyvät ainakaan enempää matkusta, vaan valittaa tästäkin.

En ollut lahjakas tai viisas, enkä ole edelleenkään. Silti kovalla työnteolla kirjoitin hyvät paperit lukiosta ja pääsin yliopistoon. Ei vastuuta voi aina sysätä muille omista toimista.

N31

Kannattaa myös muistaa, että vaikka sinä oletkin pärjännyt, niin osa ei ihan oikeasti kykene opiskelemaan tai töihin (masennus, traumaperäinen stressihäiriö, paniikkihäiriö, ahdistus yms.) jos lapsuus tai nuoruus on ollut vaikea. Se ei ole aina itsestä kiinni, vaikka kuinka haluaisi.

Itse olen myös huonoista oloista lähtöisin.

Kaikilla ei ole älyä ja ulkonäköä .

Itselläni on molemmat.

Lisäksi halusin pärjätä elämässä..

Mutta kaikista on silti pidettävä huoli.

Sitten varmaan tiedät, että tutkimusten mukaan monet älykkäät ovat alttiimpia masennukselle. T: Koulussa ja monissa harrastuksissa loistavasti pärjännyt ja tunnustusta saanut, mutta silti keskivaikea masennus

Vierailija
562/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilla saa, kunhan ei odota, että joku muu ne haaveet kustantaa. Haaveilu ei maksa mitään. Monilla tuilla elävillä tuntuu ihan hämärtyneen se, paljonko tavallisella työssäkäyvällä perheellä (varsinkin jos yh) jää asuinkulujen yms. jälkeen ruokaan, vaatteisiin ja vaikka niihin joulujuttuihin.

Tätä mä en ymmärrä, sun mielestä tuilla elävä ei saa toivoa esim. Jouluavusta mitään sellaista johon tavallisella työntekijällä ei ole varaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa auttamisen halun puutetta yritetään yllä nyt tässä ketjussa puolustella aika säälittävillä argumenteilla. Minkä lapsi sille voi että on liian monta sisarusta tai juoppo isä? Vaikka ei vanhempien valintoja hyväksykään, niin kai jotakuta lasta voi sentään ilahduttaa jos on vähänkään siihen varaa. Itse uskon siihen, että ihan kaikki hyvä minkä tekee vilpittömästi muiden hyväjsu, tulee itselleenkin kyllä vastaan. Moni hyväosaisista ei osaa edes arvostaa kaikkea sitä hyvää minkä on saanut osakseen ihan automaattisesti.

Moni hyväosaisista on TEHNYT TÖITÄ sen elintasonsa saamiseksi.

Niin, moni hyväosainen on myös saanut paremmat eväät elämään jo lapsesta lähtien ja ennen kaikkea ovat monesti säästyneet työ- ja opiskelukyvyn vieneiltä sairauksilta ja isoilta kriiseiltä, jotka voivat syöstä elämän kokonaan raiteiltaan. Toki on heitäkin, jotka ovat ponnistaneet kovista oloista hyvätuloisiksi, mutta he ovat harvemmassa. Totta kai hyväosaiset ovat myös tehneet töitä elintasonsa eteen, mutta vaikutusta on myös lapsuudella, ympäristöllä, geeneillä, elämänkululla, suhteilla ja silkalla tuurilla. Hyväosainenkin voi joutua työttömäksi yt-neuvotteluiden seurauksena, tehdä konkurssin tai sairastua niin, että se vie työkyvyn.

Vierailija
564/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kovasti ihmetellyt tuota toimeentulotuen riittämättömyyttä. Itselläni on siitä myös kokemusta koska elin toimeentulotuella pari vuotta (toisen vuoden lapsen kanssa). En tiedä onko minulla keskituloisten vanhempien lapsella ollut sitten erittäin köyhä lapsuus koska minä elin sillä rahalla herroiksi 18 vuotiaana verrattuna siihen mitä kotona ollessa oli. Poltin tupakkaa, ostin merkkivaatteita, kävin joka kuukausi 400 km päässä autolla reissussa. Kun lapsi syntyi siitä jäi jopa säästöönkin kun imetin eikä rahaa lapseen juurikaan mennyt. Sen jälkeen muutin mieheni kanssa yhteen ja meillä on ollut tiukempaa taloudellisesti kun toimeentulotuella ollessani :D mies käy siis töissä, itse opiskelijana. Toimeentulotuessa oli se hyvä puoli ettei tarvinnut ikinä huolehtia ns. Pakollisista laskuista, että onko niitä varaa maksaa (sähkölasku, sairaalalaskut, lääkkeet, vuokra..) kun nyt olimme ongelmissa kun saimme 700 euron sairaalaskun, koska lähes _kaikki_ pitää maksaa miehen palkasta.

älä viiti valehdella. Vai sinä ostit merkkivaatteita toimeentulotuella ja silti elit iloisesti ilman rahahuolia. Patologinen valehtelija olet. Ellet nyt sitten pidä HM:ää merkkivaatteena, (merkkivaatteet yleensä ymmärretään YSL, Chanel, Ralph Lauren,Burberry...jne)

Ketään sinä et huijaa.

Ostin niitä merkkivaatteita mitä muutkin tuon ikäiset, eli suurimmaksi osaksi adidasta ja nikea. Eli niitä mitä tuollakin jouluavussa moni nuori pyytää.

Vierailija
565/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa auttamisen halun puutetta yritetään yllä nyt tässä ketjussa puolustella aika säälittävillä argumenteilla. Minkä lapsi sille voi että on liian monta sisarusta tai juoppo isä? Vaikka ei vanhempien valintoja hyväksykään, niin kai jotakuta lasta voi sentään ilahduttaa jos on vähänkään siihen varaa. Itse uskon siihen, että ihan kaikki hyvä minkä tekee vilpittömästi muiden hyväjsu, tulee itselleenkin kyllä vastaan. Moni hyväosaisista ei osaa edes arvostaa kaikkea sitä hyvää minkä on saanut osakseen ihan automaattisesti.

Juuri näin. Suurin osa meistä ns. hyväosaisista on keskituloisia keskituloisten perheiden jälkeläisiä. Oma keskituloisuus on saavutettu opiskelemalla ja tekemällä töitä. Ns. köyhien lapsilla on täysin samat mahdollisuudet, ei ole "hyväosaisten" syy, jos mahdollisuuksia ei haluta käyttää.

Vierailija
566/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan, ja SITÄ TYÖTÄ TEHDÄKSESI SINÄ OLET SAANUT TYÖTÄ; eli joku toinen ei saanut sitä sinun työpaikkaasi, GET IT?? 

Eli, kun on avoin työpaikka, jota hakee 100 ihmistä, ja yksi saa, kuinka monta PYSYY TYÖTTÖMÄNÄ? 99 .

Sinä SAIT sen työpaikkasi tod.näk. 1:sukulaissuhteilla, 2: pärstäkertoimella, 3. sulla oli tissit esillä, ja huulipunaa. 4. kaverin kautta. 5. Asuit kaupungissa JOSSA OLI KYSEINEN FIRMA: laskeppa montako kaupunkia/kylää on jossa ei sitä firmaa ole? 6. koska sulla oli menestyneen ihmisen vaatteet päällä. Niinpä, tätä ei moni uskoisi, mutta rytkyjen kanssa ei mitään työtä irtoa, ei ainakaan asiakaspalveluun haluta palkata epäsiististi pukeutunutta/homssuista henkilöä, ja SE VAATII SITÄ RAHAA.

7. SUlla oli auto joka ON VAATIMUKSENA TODELLA USEIN työpaikan saamiseksi, ainakin täällä itä-suomessa missä asun. Eläkä edes kuvittele että täällä olisi toimivaa julkista liikennettä. HAHHA!!

8. Olit pätevin ja kaunein kaikista hakijoista, joka tarkoittaa että SINULLA ON KERTYNYT SUKUPOLVIEN TAKAA MENESTYSTÄ JA OHJAUSTA joka on edellytys että edes olet päässyt kouluun, hoitanut sen menestyksekkäästi, ja vielä olet pirteän näköinen haastattelussa. ELI KUULUT SIIHEN 50% HYVÄOSAISIA JO SYNTYESSÄSI.

Tämä oli oikeasti hyvä kirjoitus. Kuvastaa hyvin monen yhteistukien varaan elämänsä ja perheensä perustavien ajattelutapaa. Mitään ei kannata edes yrittää, koska kaikki muut saavat haluamansa hopealautasella tekemättä itse sen eteen yhtään mitään. Ja tämä ajattelutapa iskostetaan myös omiin lapsiin. 

On tehty tutkimus että vastoinkäymiset muovaavat kasvojen ilmettä

Niinpä työnantaja palkkaa sen jolla asiat on jo valmiiksi hyvin

Just näin. Vanhempien kasvojen ilmeiden vuoksi ei lastenkaan kannata opiskella mitään, koska viduiksi menee kuitenkin. 

Vai oisko niin että vanhemmilla on vaikeaa, ei jakseta panostaa lapsiin, lapsilla vaikeaa, varttuvat joten myös nuorena vaikeaa ja sitten myös kasvojen ilmeet jo muovautuneet ja aikuisena vaikeaa. Jos tuo tutkimus pitää paikkansa. Tottakai siitä huolimatta kannattaa yrittää ja kannustaa lapsia yrittäämään ja opiskelemaan.

Kyllähän se huono-osaisuus periytyy ja työssäolevien lapset saa ne kesätyöpaikat jne. ja sittne ihmetelleen että miten parikymppinen ei ole ollut koskaan edes kesätöissä.

Miten ne kesätyöpaikat periytyy?

Ei meillä ainakaan ole kesätyöntekijöiksi hakeneiden vanhempien ammatteja selvitetty?

Vierailija
567/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tuo jouluruokien kalleus. Itse teen pitkin vuotta jouluruokia pakastimeen koska pidän niistä mutta ennen kaikkea ne ovat puoli ilmaisia. Laatikot, tortut, piparit jne.

Perinteiset jouluruuat eivät olekaan kalliita. Varsinkaan, jos tekee itse. Mutta jos katsoo joulun alla blogeja, naistenlehtiä, kauppojen mainoslehtisiä tai ihan vaan telkkarista Cittarin tai Prisman mainoksia, joulupöydissä on paljon muutakin kuin vain rosolli, laatikot, kinkku ja piparkakut. Jos perheessä on lapsia, on aivan mahdollista, ettei perinteiset jouluruuat oikein edes maistu lapsille. On myös mahdollista, että vanhempien oma toimintakyky ei riitä jouluruokien valmistamiseen saatika sen opettelemiseen, jos on aina tottunut ostamaan valmiina. 

Kirjoitin aiemmin äidistä ja pojasta, jolle tilaan jouluksi kotiinkuljetuksella ruuat. Ennen tilausta olen kysynyt häneltä, haluaisiko hän laittaa joulupöytään tällaisen tai tällaisen ja kirjoittanut myös ohjeet, miten olen itse tehnyt ko tarjottavat. Kun on halunnut, olen laittanut tilaukseen tarvittavat raaka-aineet. Joskus voi olla kyse varsin pienistä asioista kuten graavilohesta hovimestarinkastikkeen kanssa ja keitetyistä kananmunapuolikkaista, joissa päällä majoneesia, katkarapuja, tillinoksa ja pieni sitrunaviipale. Muutama salaatinlehti ja kurkkupalasta leikattu kruunu koristeeksi tarjoilulautaselle. Vaikka nämä ovatkin van ruokaa, niillä luodaan myös tunnelmaa. Tunnelmaa siitä, että ei ole tavallinen arki vaan joulu. 

Onhan se varmaan kivaa, jos joku hankkii graavilohet ja muut härpäkkeet. Meillä, jotka kustannamme kaiken itse, ei syödä graavilohta jos siihen ei ole varaa, tai sitten luovutaan jostain vähemmän tärkeästä sen graavilohen vuoksi. Kukaan ei tule maksumieheksi kauppareissulle, ihan omaa korttia pitää höylätä.

Vierailija
568/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-äiti ollut kuntoutustuella yli 10 vuotta, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistuneisuushäriö, vuosikausien terapiat. Silti lapsia neljä joista kolme nuorinta ovat 3,6,7. Isä ei ole millään tavalla mukana elämässä.

Välillä tulee noista tarinoista kyllä mieleen että lapsille ei ole tarjota minkäänlaisia eväitä elämään. Ei ruokaa, ei vaatteita, ei ihmissuhteita tai edes sitä yhtä tasapainoista vanhempaa.

Onko mielenterveysongelmat jotenki äidin vika? Surullistahan on, että lasten olot on heikot, mutta äidin syyllistäminen tuskin auttaa asiaa.

Ei mt-ongelmille kukaan mitään mahda mutta onko siihen tilanteeseen pitänyt tehdä vielä kolme lasta sen jälkeen kun on jäänyt kuntoutustuelle? Avauksesta ei selviä onko lapsilla sama isä joka häipynyt viimeisen jälkeen, muuten tuohon tilanteeseen tuskin olisi päädytty kun on sosaalisten tilanteiden pelko

Sillä on varmaankin ollut yläpää visusti peiton alla.ym.haasteita.

Mietinkin miten ihminen, jolla noin paha sosiaalisten tilanteiden pelko, on saanut kuitenkin lapsia aikaan? Yleensä tuo sairaus estää kaikenlaisen suhdevirittelyn.

Vierailija
569/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Suurin osa meistä ns. hyväosaisista on keskituloisia keskituloisten perheiden jälkeläisiä. Oma keskituloisuus on saavutettu opiskelemalla ja tekemällä töitä. Ns. köyhien lapsilla on täysin samat mahdollisuudet, ei ole "hyväosaisten" syy, jos mahdollisuuksia ei haluta käyttää.

Kannattaa myös perehtyä tutkimuksiin köyhyyden ja vähäosaisuuden periytyyvydestä ja vaikean lapsuuden tai nuoruuden vaikutuksesta omaan terveyteen ja voimavaroihin. On aika eri asia ponnistaa keskituloisesta, vakaasta perheestä kuin väkivaltaisesta nistikodista hyväosaiseksi. Osa onnistuu, mutta se on paljon vaikeampaa ja riski sairastua on paljon isompi. Kaikki ei ymmärrä, miten monet ulkopuolisetkin tekijät vaikuttaa siihen, miten elämässä ns. pärjää. Jotkut ovat joo niitä laiskoja pummeja, mutta asiat ei oo noin mustavalkoisia.

Vierailija
570/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaveilla saa, kunhan ei odota, että joku muu ne haaveet kustantaa. Haaveilu ei maksa mitään. Monilla tuilla elävillä tuntuu ihan hämärtyneen se, paljonko tavallisella työssäkäyvällä perheellä (varsinkin jos yh) jää asuinkulujen yms. jälkeen ruokaan, vaatteisiin ja vaikka niihin joulujuttuihin.

Tätä mä en ymmärrä, sun mielestä tuilla elävä ei saa toivoa esim. Jouluavusta mitään sellaista johon tavallisella työntekijällä ei ole varaa?

Ohis...suurin osa Jouluavun lahjoittajista ON ihan tavallisia työntekijöitä. Kuvitteleeko Jouluavusta hakevat, että lahjoittajat ovat rikkaita? 

Vierailija
571/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan siihen, että yhteiskunta pitää omistaan huolen keräämällä verot ja jakamalla niitä haluamiinsa kohteisiin. Siinä jouluapua heille.

Minä nyt olen tällainen itsensätyöllistäjänainen toki, joka tämän vuosikymmenen alkupuolella sairastelin ja jouduin tapaturmiin vähän liian usein, jotta olisin ollut täysin työkykyinen, mutta yhteiskunta pitää minua yrittäjänä enkä siksi voinut saada ansiosidonnaista, tt-tukea sain vain 3 kk:ksi ja leipäjonotus tuli tutuksi. Menin aikuiskoulutukseen, sain lisätöitä ja pärjään nyt omillani. Viestini kotona makaaville äityleille: röökit, sipsit ja pikavipit pois ettekä enää ainakaan hanki yhtään lasta lisää, jos ette osaa nykyisistäkään itse pitää huolta. Moido.

Vierailija
572/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis...suurin osa Jouluavun lahjoittajista ON ihan tavallisia työntekijöitä. Kuvitteleeko Jouluavusta hakevat, että lahjoittajat ovat rikkaita? 

Ja suuri osa pyydetyistä lahjoista on ihan normaalihintaisia tavallisia lahjoja.

Vierailija
573/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan, ja SITÄ TYÖTÄ TEHDÄKSESI SINÄ OLET SAANUT TYÖTÄ; eli joku toinen ei saanut sitä sinun työpaikkaasi, GET IT?? 

Eli, kun on avoin työpaikka, jota hakee 100 ihmistä, ja yksi saa, kuinka monta PYSYY TYÖTTÖMÄNÄ? 99 .

Sinä SAIT sen työpaikkasi tod.näk. 1:sukulaissuhteilla, 2: pärstäkertoimella, 3. sulla oli tissit esillä, ja huulipunaa. 4. kaverin kautta. 5. Asuit kaupungissa JOSSA OLI KYSEINEN FIRMA: laskeppa montako kaupunkia/kylää on jossa ei sitä firmaa ole? 6. koska sulla oli menestyneen ihmisen vaatteet päällä. Niinpä, tätä ei moni uskoisi, mutta rytkyjen kanssa ei mitään työtä irtoa, ei ainakaan asiakaspalveluun haluta palkata epäsiististi pukeutunutta/homssuista henkilöä, ja SE VAATII SITÄ RAHAA.

7. SUlla oli auto joka ON VAATIMUKSENA TODELLA USEIN työpaikan saamiseksi, ainakin täällä itä-suomessa missä asun. Eläkä edes kuvittele että täällä olisi toimivaa julkista liikennettä. HAHHA!!

8. Olit pätevin ja kaunein kaikista hakijoista, joka tarkoittaa että SINULLA ON KERTYNYT SUKUPOLVIEN TAKAA MENESTYSTÄ JA OHJAUSTA joka on edellytys että edes olet päässyt kouluun, hoitanut sen menestyksekkäästi, ja vielä olet pirteän näköinen haastattelussa. ELI KUULUT SIIHEN 50% HYVÄOSAISIA JO SYNTYESSÄSI.

Tämä oli oikeasti hyvä kirjoitus. Kuvastaa hyvin monen yhteistukien varaan elämänsä ja perheensä perustavien ajattelutapaa. Mitään ei kannata edes yrittää, koska kaikki muut saavat haluamansa hopealautasella tekemättä itse sen eteen yhtään mitään. Ja tämä ajattelutapa iskostetaan myös omiin lapsiin. 

On tehty tutkimus että vastoinkäymiset muovaavat kasvojen ilmettä

Niinpä työnantaja palkkaa sen jolla asiat on jo valmiiksi hyvin

Just näin. Vanhempien kasvojen ilmeiden vuoksi ei lastenkaan kannata opiskella mitään, koska viduiksi menee kuitenkin. 

Vai oisko niin että vanhemmilla on vaikeaa, ei jakseta panostaa lapsiin, lapsilla vaikeaa, varttuvat joten myös nuorena vaikeaa ja sitten myös kasvojen ilmeet jo muovautuneet ja aikuisena vaikeaa. Jos tuo tutkimus pitää paikkansa. Tottakai siitä huolimatta kannattaa yrittää ja kannustaa lapsia yrittäämään ja opiskelemaan.

Kyllähän se huono-osaisuus periytyy ja työssäolevien lapset saa ne kesätyöpaikat jne. ja sittne ihmetelleen että miten parikymppinen ei ole ollut koskaan edes kesätöissä.

Miten ne kesätyöpaikat periytyy?

Ei meillä ainakaan ole kesätyöntekijöiksi hakeneiden vanhempien ammatteja selvitetty?

No onhan suhteilla vaikutusta siihen, pääseekö kesätöihin vai ei. Mä oon päässyt ilman suhteita, mutta onhan se ny huomattavasti helpompaa, jos vanhemmilla on suhteita paikkoihin, mistä voisi saada kesätöitä. Osaan työpaikkoihin on taas jo valittu työntekijä, mutta laittavat silti hakuun, ettei tuu epäilyksiä. Sitten on niitä,paikkoja, jotka eivät edes löydy hausta, vaan ne pitää tietää. Suhteet auttavat tässä paljon.

Vierailija
574/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!

Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...

Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.

Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯

Vierailija
575/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös perehtyä tutkimuksiin köyhyyden ja vähäosaisuuden periytyyvydestä ja vaikean lapsuuden tai nuoruuden vaikutuksesta omaan terveyteen ja voimavaroihin. On aika eri asia ponnistaa keskituloisesta, vakaasta perheestä kuin väkivaltaisesta nistikodista hyväosaiseksi. Osa onnistuu, mutta se on paljon vaikeampaa ja riski sairastua on paljon isompi. Kaikki ei ymmärrä, miten monet ulkopuolisetkin tekijät vaikuttaa siihen, miten elämässä ns. pärjää. Jotkut ovat joo niitä laiskoja pummeja, mutta asiat ei oo noin mustavalkoisia.

Näitä ongelmia ei vaan ratkaista muutamalla joulupaketilla, vaan tarvittaessa lapset pitää pelastaa vanhemmilta, jotka eivät pysty huolehtimaan.

Vierailija
576/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suuri osa pyydetyistä lahjoista on ihan normaalihintaisia tavallisia lahjoja.

Kysymys kuuluu, miksi vanhemmat eivät osta kyseisiä lahjoja itse. Tuilla elävien ja keskivertoa vähemmän tienaavien käyttörahoissa ei ole lopulta kovin paljon eroa, ja silti jälkimmäsiet pystyvät lahjomaan lapsensa itse.

Vierailija
577/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!

Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...

Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.

Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯

Mutta kun pitää saada Netflix, tupakkaa ja sipsejä. Kaikki nyt ja heti eikä joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
578/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tuo jouluruokien kalleus. Itse teen pitkin vuotta jouluruokia pakastimeen koska pidän niistä mutta ennen kaikkea ne ovat puoli ilmaisia. Laatikot, tortut, piparit jne.

Perinteiset jouluruuat eivät olekaan kalliita. Varsinkaan, jos tekee itse. Mutta jos katsoo joulun alla blogeja, naistenlehtiä, kauppojen mainoslehtisiä tai ihan vaan telkkarista Cittarin tai Prisman mainoksia, joulupöydissä on paljon muutakin kuin vain rosolli, laatikot, kinkku ja piparkakut. Jos perheessä on lapsia, on aivan mahdollista, ettei perinteiset jouluruuat oikein edes maistu lapsille. On myös mahdollista, että vanhempien oma toimintakyky ei riitä jouluruokien valmistamiseen saatika sen opettelemiseen, jos on aina tottunut ostamaan valmiina. 

Kirjoitin aiemmin äidistä ja pojasta, jolle tilaan jouluksi kotiinkuljetuksella ruuat. Ennen tilausta olen kysynyt häneltä, haluaisiko hän laittaa joulupöytään tällaisen tai tällaisen ja kirjoittanut myös ohjeet, miten olen itse tehnyt ko tarjottavat. Kun on halunnut, olen laittanut tilaukseen tarvittavat raaka-aineet. Joskus voi olla kyse varsin pienistä asioista kuten graavilohesta hovimestarinkastikkeen kanssa ja keitetyistä kananmunapuolikkaista, joissa päällä majoneesia, katkarapuja, tillinoksa ja pieni sitrunaviipale. Muutama salaatinlehti ja kurkkupalasta leikattu kruunu koristeeksi tarjoilulautaselle. Vaikka nämä ovatkin van ruokaa, niillä luodaan myös tunnelmaa. Tunnelmaa siitä, että ei ole tavallinen arki vaan joulu. 

Onhan se varmaan kivaa, jos joku hankkii graavilohet ja muut härpäkkeet. Meillä, jotka kustannamme kaiken itse, ei syödä graavilohta jos siihen ei ole varaa, tai sitten luovutaan jostain vähemmän tärkeästä sen graavilohen vuoksi. Kukaan ei tule maksumieheksi kauppareissulle, ihan omaa korttia pitää höylätä.

Nimenomaan se on kivaa. Sen vuoksi just haluankin antaa joka vuosi heille tällaisen joululahjan. Ilahduttaakseni tätä äitiä ja poikaa. Käpyjä ja jäkälääkö mun pitäisi antaa lahjaksi?

Vierailija
579/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ongelmia ei vaan ratkaista muutamalla joulupaketilla, vaan tarvittaessa lapset pitää pelastaa vanhemmilta, jotka eivät pysty huolehtimaan.

No, tästä olen samaa mieltä, että ongelmat ovat paljon syvemmällä eikä sitä ratkaista muutamalla joulupaketilla. Mua vaan ärsyttää, että tämmöiset selkeästi elämämhallintaongelmaisten lahjapyynnöt leimaa meidät kaikki oikeasti vaikeassa elämäntilanteessa olevat ja sairauksien kanssa kamppailevat myös vastuuttomiksi pummeiksi, joiden pitäisi ottaa vaan itseään niskasta kiinni. Jos voisin, antaisin niin mielelläni ongelmani ja sairauteni jollekin toiselle. Ja en ole itse ikinä pyytänyt näistä apua, koska yritän pärjätä pitkälle yksin.

Vierailija
580/1206 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu, miksi vanhemmat eivät osta kyseisiä lahjoja itse. Tuilla elävien ja keskivertoa vähemmän tienaavien käyttörahoissa ei ole lopulta kovin paljon eroa, ja silti jälkimmäsiet pystyvät lahjomaan lapsensa itse.

Niinpä. Ero tuntuu olevan siinä, että me tavalliset työssäkäyvät olemme hankkineet vain yhden tai kaksi lasta, kun kaikki maksetaan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi