Aivan sairasta kuvata ihmisten buffet-lautasia ja kauhistella niitä
Voi olla monen monituista syytä miksi ruokaa on jäänyt yli. Esim. se ei olekaan ollut niin hyvää mitä on luullut. On otettu yläkanttiin, jos on ollut todella ruuhkainen buffet ja arveltu ettei jakseta enää toistamiseen jonottaa.
Toki voi joukossa olla porsastelijoitakin, mutta tuo että kuvataan seurueen jätökset ja laverrellaan lehtiin millainen porukka sen on jälkeensä jättänyt, niin SE on vastenmielistä ja sairasta suorastaan.
Kännykkäkameroiden myötä ihmisistä on tullut ihan apinamaisia muiden kyttääjiä ja tarkkailijoita. Hävetkää.
Kommentit (238)
Minä olen joskus kesäiin ollut pienessä yksityisessä vanhusten palvelukodissa töissä tässä ihan kodin vieressä. Siellä oli tosi mahtavat hyvät ruuat ja leivonnaiset. Ruokailu oli päivän kohokohta. Myös krantuille tehtiin mieleiset ruuat. Samahan se oli minne se jätetty ruoka meni, kun vanhat söivät hyvin vähän. Ei sitä määrää mikä jäi saanut mihinkään mahtumaan. Kaikki ruuat kipattiin vessaan. Joskus otin helposti pakattavaa ruokaa koiralle kotiin, leivonnaisia sai kuitenkin tarjota siellä uudelleen seuraavana aamuna. Siellä hoitohenkilökunta jatkoi keittiössä iltapäivästä kun keittiöväki lähti jo kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on ihan yleistä että joutuu maksamaan jos jää ruokaa reilusti syömättä. Ja ulkomailla tarkoitan kunnollisia paikkoja, en näitä suomituristimestoja joissa tällaista ei voi tehdä koska suomijuntti napisee niinkuin tässäkin ketjussa.
Jos et osaa arvioida syömistesi määrää niin älä mene buffettiin.
Juu, vain ulkoimailla (eli missä tahansa paitsi Suomessa) on kunnollisia paikkoja ja vain Suomesta löytyy juntteja. Näinhän se on.
Ei, vaan esimerkiksi Ranskassa missä olen asunut useamman vuoden on lähes jokaisessa paikassa tällainen sääntö, olen törmännyt asiaan myös Briteissä ja Aasiassa. Ei mitään napinaa ole ranskalaisten tuttavien suusta kuullut asiasta, sen sijaan täällä kyllä valitetaan jos joutuu maksamaan siitä että aiheuttaa ravintolalle/hotellille tappiota ihan vaan huvikseen.
Kunnon ranskalainen ottaa mieluummin kuulan kalloon kuin menee buffa-mättöpaikkaan. Ne on aina turisteja varten. Ranskalainen menee sivistyneesti ravintolaan ja tilaa annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hölmöä porukkaa kommentoimassa.
Että ihan joku vartioimaan jätetäänkö ruokaa tai sitten aamiasbuffat pois. Sillälailla. Sittenhän voi lopettaa hotellitkin seuraavaksi.
Tottakai on älytöntä lapata ruokaa roskiin. Mutta joku tolkku nyt.
Tuo juttu oli ihan tarkoituksellinen, ilmaista mainosta. Eikä hotellia kiinnosta mikään muu kuin voitto.
Paras ratkaisu on pienentää lautaskokoa ja laittaa joku FIKSU kaunis kyltti että otathan vain minkä jaksat syödä. Silti toiset ottaa liikaa.Antakaa ne räävityt ruuat köyhille .
Päästätte spurgut vetämään graavilohet laskiämpäristä
Jeesus kiittää ja Enkelet hyppii ilostaHaista vlttu.
Mene pois hullu
Onko teille ok, että kun valmistettu ruokaa vieraille niin puolet annoksesta jää lautaselle ja mätetään roskiin? Toinen vaihtoehto olisi, että lämmittäisitte ruoan seuraavana päivänä eikä tarvitsisi tehdä taas uutta ruokaa.
Minun ex- anoppi oli ykkösluokan ravintolassa työssä, kyllä siellä oli ihan normaalia että firman kortilla asiakkaita syöttäessä pihvit jätettiin vaikka olisi itse tilannut, ja vaikka mitkä heinäsorsan rintafileet. Ei siellä asiakkaita kytätty, joskus pitää asiakkan kanssa mennä syömään " kalliisti ", vaikka itselle ei maistu ruoka eikä juoma. Pakko on joskus esittää muka juovansa , ettei asiakkaalle jää vaikutelma että häntä tässä juotetaan. Niinhän siinä just tehdään. Onhan tämäkin jonkin sortin ongelma, ei se kuitenkaan oikeuta henkilökuntaa nälvimään asiakkaita. Olen ollut usein mukana kun pöytäseura koittaa tilata kaikkein kalleinta fasaania ja tuoreita mansikoita Sheratonissa yöllä klo: 3.00. Se on sen asiakkaan tapa juhlia. Aina ei mene tasa nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Onko teille ok, että kun valmistettu ruokaa vieraille niin puolet annoksesta jää lautaselle ja mätetään roskiin? Toinen vaihtoehto olisi, että lämmittäisitte ruoan seuraavana päivänä eikä tarvitsisi tehdä taas uutta ruokaa.
Minä teen päivittäin uuden ruoan, joku muu perheenjäsenistä voipi syödä samaa seuraavanakin päivänä mutta minulle ei maistu. Joten minulle on ok, mutta en mä tahalleen hotelleissa tms. ota järkyttäviä annoksia vaan haen lisää jos on nälkä.
Mitä jeesustelua täälläkin. Ihan kuin palstalla olis joku sivistyneistö kauhistelemassa että hyi olkoon miten moukkamaisia suomalaiset ovat. Ihan samalla tavalla itsekin olette käyttäytyneet buffeteissa, ja ihan samalla tavalla ne ulkomaalaisetkin käyttäytyvät. Se on vaan inhimillistä, että ihmisille tulee joku paniikki hamstrata ruokaa jottei joku muu vie nenän edestä, toisekseen tarjonta on melko laaja usein ja nälkäisenä haluaa maistaa kaikkea. Kunnes huomaa ettei jaksakaan syödä kaikkea. Luulisi jokaisen tervejärkisen ja normikasvatuksen saaneen tuntevan pistoksen omassatunnossaan, kun ruokaa pitää heittää pois. Mutta syyttää ei voi vain yksilöä, vaan systeemiin joku muutos.
Vierailija kirjoitti:
Minun ex- anoppi oli ykkösluokan ravintolassa työssä, kyllä siellä oli ihan normaalia että firman kortilla asiakkaita syöttäessä pihvit jätettiin vaikka olisi itse tilannut, ja vaikka mitkä heinäsorsan rintafileet. Ei siellä asiakkaita kytätty, joskus pitää asiakkan kanssa mennä syömään " kalliisti ", vaikka itselle ei maistu ruoka eikä juoma. Pakko on joskus esittää muka juovansa , ettei asiakkaalle jää vaikutelma että häntä tässä juotetaan. Niinhän siinä just tehdään. Onhan tämäkin jonkin sortin ongelma, ei se kuitenkaan oikeuta henkilökuntaa nälvimään asiakkaita. Olen ollut usein mukana kun pöytäseura koittaa tilata kaikkein kalleinta fasaania ja tuoreita mansikoita Sheratonissa yöllä klo: 3.00. Se on sen asiakkaan tapa juhlia. Aina ei mene tasa nallekarkit.
Ei ruoan roskiin heittäminen muutu hyväksi asiaksi vaikka se tapahtuisi kuinka kalliissa ravintolassa. Todennäköisesti vain kokkia vituttaa vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen päivittäin uuden ruoan, joku muu perheenjäsenistä voipi syödä samaa seuraavanakin päivänä mutta minulle ei maistu. Joten minulle on ok, mutta en mä tahalleen hotelleissa tms. ota järkyttäviä annoksia vaan haen lisää jos on nälkä.
Eli ok tehdä ruokaa mikä heitetään roskiin? Minulle ei ole.
Minun serkut asuivat aikoinaan Etelä- Amerikassa. Siellä pidettiin moukkana jos söi lautasen tyhjäksi, vaikka Suomessa sitä kovasti opetettiin. Oli vähän vaikeaa ymmärtää että kodin palvelusväki sai viedä ne iiisot jätetyt pihvit kotiin omalle perheelleen ruuaksi. Eipä mennyt hukkaan eikä heitä julkisesti nöyryytetty. Maan tapa, kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ok tehdä ruokaa mikä heitetään roskiin? Minulle ei ole.
Kyllä.
Mikä ihme teitä vouhottajia vaivaa?
Juu, oisi erittäin kiva jos ihmiset söisivät kaiken mitä syövät, mutta onkohan tässä ajateltu hotellin taholta asiaa ihan loppuun asti?
Esim:
- Sana lähtee kiertämään tästä ruokamäärien kyttäyksestä, kuinka moni äänestää jaloillaan paikkaa vastaan? Itse en menisi, tuo on kokilta törkeää!
- Asian voisi hoitaa huomattavasti fiksumminkin, kuten täällä on todettu jo. Juuri joku kyltti jne. Asiakkaiden tähteiden kuvaus sekä vielä info siitä, millaiselta ihmiseltä tämäkin jäi no..
Sanattomaksi vetää, uskon asiakaskunnan kaikkoavan kun hotelli saa nyt sanotaanko oudon maineen.....
käykää kurkkaan miten intialaiset,kiiinalaiset,venäläiset (nuista paljon kokemusta minulla) sikailee buffeteissa. suomalaiset enkeleitä heihin verrattuna, myös se pahin humalainen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, oisi erittäin kiva jos ihmiset söisivät kaiken mitä syövät, mutta onkohan tässä ajateltu hotellin taholta asiaa ihan loppuun asti?Esim:
- Sana lähtee kiertämään tästä ruokamäärien kyttäyksestä, kuinka moni äänestää jaloillaan paikkaa vastaan? Itse en menisi, tuo on kokilta törkeää!
- Asian voisi hoitaa huomattavasti fiksumminkin, kuten täällä on todettu jo. Juuri joku kyltti jne. Asiakkaiden tähteiden kuvaus sekä vielä info siitä, millaiselta ihmiseltä tämäkin jäi no..
Sanattomaksi vetää, uskon asiakaskunnan kaikkoavan kun hotelli saa nyt sanotaanko oudon maineen.....
Hotellin henkilökunta vain iloitsee jos ruokaa tuhlaavat menevät muualle sikailemaan. Tarvitsee tehdä vähemmän ruokaa, tarvitsee kantaa vähemmän jätettä roskiin ja buffapöydän täyttäjällä vähemmän täydennysduunia.
Eli tervemenoa muualle!
Sinä olet sairas. Todellakin pitää kuvata, miten ihmiset sikaileee ravintolassakin. Samaan aikaan nuoret lakkoilee ilmaston puolesta ja hihkuu, kuinka "me ei voida tehdä mitään". Ja lakon jälkeen shoppailemaan kaupat tyhjäksi muotivaatteista, vaikka juuri muoti on toiseksi saastuttavin ala maailmassa. Kuviin myös näiden rohmujen naamat ja alle nimet.
Vierailija kirjoitti:
Juu, oisi erittäin kiva jos ihmiset söisivät kaiken mitä syövät, mutta onkohan tässä ajateltu hotellin taholta asiaa ihan loppuun asti?Esim:
Kyllä, ja sitten vielä kaiken päälle syyllistetään ilmastoahdistuksesta kärsivät. Meitäkin on paljon, eikä kukaan tahallaan kärsi ahdistuksesta. En olisi tuohon paikkaan menossakaan koska elän vaatimattomasti, mutta jossain tilanteessa minunkin mielipiteeni voi vaikuttaa johonkuhun toiseen ihmiseen.
Valitettavasti en myöskään usko, että huoli ilmastosta oli tässä oikea syy postaukselle. Miksi muuten ahdistuneet olisivat löytyneet siihen syntipukiksi? Jos oikea huoli olisi ilmastosta, löytyisi tuollaisessa paikassa varmasti paljon toimenpiteitä millä vähentää päästöjä ja vaikka tosiaan ottaa se pieni maksu punnittavan ruuan mukaan. Oikea syy kuitenkin lienee että harmittaa kun kate olisi suurempi jos ruokaa menisi vähemmän hukkaan. Tuskinpa tuolla hinnat halpenisi jos hävikki vähenisi.
Porsastelu on yleistä itäisen naapurimaamme kansalaisilla. Jonoissa etuillaan, otetaan niin paljon että muille ei riitä ja sitten jätetään valtava määrä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sairas. Todellakin pitää kuvata, miten ihmiset sikaileee ravintolassakin. Samaan aikaan nuoret lakkoilee ilmaston puolesta ja hihkuu, kuinka "me ei voida tehdä mitään". Ja lakon jälkeen shoppailemaan kaupat tyhjäksi muotivaatteista, vaikka juuri muoti on toiseksi saastuttavin ala maailmassa. Kuviin myös näiden rohmujen naamat ja alle nimet.
Sä oot kyllä ihan pimee. Ja luultavimmin nuo bufet sikailevat ovat juuri niitä joita ei ilmasto kiinnosta, ihan kuten sinäkin.
On täällä taas tosi tekopyhää porukkaa. Ranskalaiset muka hienoja. No sinne mahtuu myös muita vähemmän hienoja. Sattumalta minun tuntemat ranskalaiset ovat maksakiroosin vaivaamia sossutapauksia kaikki , loput elävät mummin eläkkeellä ja nurkissa. Edelleen niistä ruuista, oletteko olleet isoissa laitoskeittiössä , jossa tehdään ruokaa sadoille syöjille. Niissä ruoka kulkee aina vain yhteen suuntaan, pöydässä lämmeneitä kermakakkuja ei voi panna pakkaseen ja tarjoilla taas kun tekee mieli. Siellä noudatetaan hygienia oppaita tai muuten tulee kallis lasku ja maine menee, ja voi tulla tosi sairaita asiakkaita. Ruuan menekkiä on aika vaikea laskea. Tuskin kukaan kotonakaan haluaa syödä samaa ruokaa koko viikkoa. Kotona voi sentään pakastaa omaan käyttöön.
Toisaalta jos on nirso ruoan suhteen, aikuisen pitäisi osata ymmärtää tämä itse ja ottaa vain pieniä määriä jotta voi kokeilla. Itse en ole nirso ruoan suhteen enkä muista että koskaan olisi jäänyt mitään syömättä buffetissa.
"Vatsa tuli täyteen" ei myöskään pätevä syy, kyllä aikuisen ihmisen pitää osata arvioida paljonko pystyy syömään.
Vaikka joissakin buffeteissa kuluukin enemmän aikaa jonossa kuin ruokapyödässä (esim Viking XPRS) niin ei se ole mikään perustelu sille etteikö aikuisen pitäisi tajuta nirsouttaan ja ruokamäärää mitä pystyy syömään.