Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan sairasta kuvata ihmisten buffet-lautasia ja kauhistella niitä

Vierailija
24.10.2019 |

Voi olla monen monituista syytä miksi ruokaa on jäänyt yli. Esim. se ei olekaan ollut niin hyvää mitä on luullut. On otettu yläkanttiin, jos on ollut todella ruuhkainen buffet ja arveltu ettei jakseta enää toistamiseen jonottaa.

Toki voi joukossa olla porsastelijoitakin, mutta tuo että kuvataan seurueen jätökset ja laverrellaan lehtiin millainen porukka sen on jälkeensä jättänyt, niin SE on vastenmielistä ja sairasta suorastaan.

Kännykkäkameroiden myötä ihmisistä on tullut ihan apinamaisia muiden kyttääjiä ja tarkkailijoita. Hävetkää.

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulehdessä tästä oli juttu eilen tai joskus... Todella sikamaista, ottaako ihmiset kotonakin lautasellisen kinkkua jääkaapista ja laittaa sitten vaan roskiin jos ei satukaan olemaan nälkä? Buffetin idea on että sieltä voi hakea lisää, ei tarvitse hamstrata.  Ne mättäjät juuri ruuhkauttaa aamupalapöydät. Minäminäminä. 

Ihan vaan tyhmää tollanen ökyily ja piittaamattomuus. 

Jos on täyttä ja pitkät jonot, niin siinä ei huvita käydä hakemassa lisää eli seisomassa kilometrin mittaisessa jonossa uudelleen. Kerralla on otettava se mitä meinaa syödä.

Olis hygieenisempää jos kaikki hakis vain kerran tai henkilökunta annostelisi (mua ainakin ällöttää kun tiedän ett moni ihminen uittaa kahvipannua kupissa asti ja kauha voi koskea lautaseen kun kaikki ei osaa ottaa ruokaa hygieenisesti).

Mun mielestä ratkaisu tohon olis se että olis semmonen keittäjätäti, joka seisoo buffetin vieressä ja kyselee, mitä saisi olla/voinko auttaa (niinkuin kaupassa) tai annostelisi ruokaa ja kysyisikö onko riittävästi/laitetaanko lisää. Veikkaan että ihmiset ottaisivat vähemmän ruokaa, kun eivät kehtaisi keittäjälle sanoa että joo laita vielä yksi annos.. tai jos siinä ois edes joku vaan seisomassa niin silloinkin häpeäisivät ottaa liikaa.

Vierailija
182/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan umpijunttia kerätä lautaselleen valtavasti aamiaisruokaa ja sitten jättää se syömättä. Mitä minä olen seurannut niin tätä tekevät lapsiperheet äitiensä kannustamana ja toisaalta nuorisoporukat. Ei olla matkustettu juuri missään ja kun kerran "ilmaista" on niin otetaan sitten oli nälkä tai ei.

Mutta menkääs missä hyvänsä kaupungissa vaikka marraskuisena keskiviikkoaamuna hotelliaamiaiselle, siellä ei näy tuhlausta koska tuolla ovat työmatkustajat joita ei ns. ilmainen aamiainen liiemmin hetkauta.

On aivan oikein, että tämä otetaan viimeinkin puheeksi ja kun seuraavan kerran näen tätä tuhlausta niin en ole hiljaa vaan annan sen typeryksen joka ruokaa jättää kuulla kunniansa.

No kas taas saa joku noita-akka omasta mielestään oikeutuksen kytätä ja kiusata pienten lasten äitejä. Taaperolla jää puolikas nakki syömättä niin johan on eukko kimpussa heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikeutettua jättää pitsabuffetissa reunat, koska siellä lasitehtaan minimaalisesti täytteitä keskelle. Niissä on usein tyhjät kovat reunat. Ja jätän kinkut, jos ne on pahoja. Joskus jossain paikoissa ne on varmaan jotain kinkun kaltaista valmistetta, eikä oikeaa lihaa. Jätän ne suosiolla ottamatta, jos ne näyttää epäilyttäviltä, mutta aina ei ulospäin sitä huomaa. Ja jos joku on pahaa, niin en syö väkisin. Se jää lautaselle. Purin ottamaan sopivasti, mutta en todellakaan ala syömään väkisin jotain pahoja kohtia tai jos tuotteessa tuntuu olevan jotain muuta vikaa.

yms.

Vierailija
184/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sairas. Todellakin pitää kuvata, miten ihmiset sikaileee ravintolassakin. Samaan aikaan nuoret lakkoilee ilmaston puolesta ja hihkuu, kuinka "me ei voida tehdä mitään". Ja lakon jälkeen shoppailemaan kaupat tyhjäksi muotivaatteista, vaikka juuri muoti on toiseksi saastuttavin ala maailmassa. Kuviin myös näiden rohmujen naamat ja alle nimet.

Sä oot kyllä ihan pimee. Ja luultavimmin nuo bufet sikailevat ovat juuri niitä joita ei ilmasto kiinnosta, ihan kuten sinäkin.

Uskon myös noin. (Ohis). Enkä usko, että hirveän moni jättää isoja lasteja ruokaa syömättä. Luulen, että suurin osa syö normaalisti.

Vierailija
185/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helppo ottaa vain sen verran mitä syö - onhan jokainen sentään syönyt sentään jo tuhansia kertoja aikaisemminkin!

Ja helpoimmasta päästä keinoja ilmastonmuutosta vastaan!!

Vierailija
186/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta esittää kaikille olevansa niin persaukinen että hamstraa jossain buffetissa. Siihen lautaselle ei tarvitse laittaa ruokaa yhtään enempää kuin kotonakaan.

Vierailija
187/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulehdessä tästä oli juttu eilen tai joskus... Todella sikamaista, ottaako ihmiset kotonakin lautasellisen kinkkua jääkaapista ja laittaa sitten vaan roskiin jos ei satukaan olemaan nälkä? Buffetin idea on että sieltä voi hakea lisää, ei tarvitse hamstrata.  Ne mättäjät juuri ruuhkauttaa aamupalapöydät. Minäminäminä. 

Ihan vaan tyhmää tollanen ökyily ja piittaamattomuus. 

Jos on täyttä ja pitkät jonot, niin siinä ei huvita käydä hakemassa lisää eli seisomassa kilometrin mittaisessa jonossa uudelleen. Kerralla on otettava se mitä meinaa syödä.

Olis hygieenisempää jos kaikki hakis vain kerran tai henkilökunta annostelisi (mua ainakin ällöttää kun tiedän ett moni ihminen uittaa kahvipannua kupissa asti ja kauha voi koskea lautaseen kun kaikki ei osaa ottaa ruokaa hygieenisesti).

Mun mielestä ratkaisu tohon olis se että olis semmonen keittäjätäti, joka seisoo buffetin vieressä ja kyselee, mitä saisi olla/voinko auttaa (niinkuin kaupassa) tai annostelisi ruokaa ja kysyisikö onko riittävästi/laitetaanko lisää. Veikkaan että ihmiset ottaisivat vähemmän ruokaa, kun eivät kehtaisi keittäjälle sanoa että joo laita vielä yksi annos.. tai jos siinä ois edes joku vaan seisomassa niin silloinkin häpeäisivät ottaa liikaa.

Tai keittäjäsetä. Hotelleissa on myös respantäti ja setä,siivoojatäti tai setä, huoltomiessetä tai täti, johtajasetä tai täti jne. Kaikki ovat sinulle sukua ja " auttelemassa" pientä korvausta vastaan tai ilmaiseksi?

T: päiväkodin täti eli opettaja

Vierailija
188/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffeteissa käy suurimmaksi osaksi ylipainoiset juntti suomalaiset. Yritän välttää viimeiseen asti, joskus on pakko käydä. Ällöttää myös kun ihmiset ei käy pesemässä käsiään ennen ottimiin koskemista.

Vierailija
189/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buffeteissa käy suurimmaksi osaksi ylipainoiset juntti suomalaiset. Yritän välttää viimeiseen asti, joskus on pakko käydä. Ällöttää myös kun ihmiset ei käy pesemässä käsiään ennen ottimiin koskemista.

Sitten vielä tungeksitaan ja tönitään kuin olisivat nälkään kuolemassa. Jotkut syövät suoraan siitä buffet pöydästä kun eivät jaksa ruokaansa pöytään asti viedä. Kannattaisi opetella vähän peruskäytöstapoja ennen kuin menee ravintolaan.

Vierailija
190/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

possujen naamatkin pitäisi saada julkiseksi. 

Oletko nähnyt tätä naista: kolmen lapsensa kanssa harjoittelee vielä itsehillintää ja oman ruokahalunsa tuntemista.

Vierailija
191/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen läpeensä kyllästynyt tähän vihreiden maailmantuskaan. Minua ei kiinnosta tippaakaan kuinka paljon ruokaa menee roskiin buffetissa. Sen ruuan raaka-aineiden hinta on vain pieni murunen muista ravintolan kustannuksista.

Vierailija
192/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin muutama vuosi sitten Meksikossa Ja vuotta aiemmin Kap Verdellä allinclusive-hotelleissa.. Se Pöytään jätettyjen ruokien määrä oli järkyttävää. Eikä asiakkaina ollut vain suomalaisia. Venäläiset ehkä pahimpia tässä. Ja jotenkin vielä surullisemmaksi homman teki se, että työntekijät, joilla hädintuskin koskaan on varaa syödä sellaisia herkkuja, kerää niitä pöydistä suoraan jäteastiaan. Muutaman pahimman porsastelupöydän kohdalla näin kyllä päänpyörityksiä. Häpeällistä!

Meillä on vielä pieni lapsi, mutta aion taatusti opettaa sen, että buffetissa saa itse valita syötävänsä mutta määrä on maltillinen. Se on sitten eriasia jos ruokaa vahingossa tippuu lattialle.

Vierailija
193/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hotelleissa yöpyy vain mainitsemasi kaltaisia ihmisiä?

Vierailija
194/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miten tätäkin on puolusteltu ruuhkaisilla buffeteilla. Oon itse paljon ollut työ- ja lomareissuilla ja oli sitten ruuhkaa aamupalalla tai ei, on aina niitä porukoita, jotka jättävät sitä ruokaa lautasille. Kyse on ihan puhtaasti omasta laiskuudesta. Sitä ruokaa otetaan tasan sen verran, mitä on valmis syömään ja haetaan lisää, jos maistuu. Jos joku ruoka on itselle tuntematonta tai voi olla pahan makuista, ei sitä oteta lautasta kerralla täyteen. Musta on aina ollut täysin käsittämätöntä, kuinka ihmiset lappavat lautaset täyteen kananmunaa, pekonia, donitseja, leipää ja hedelmiä ja sitten puolet jää syömättä. Tähän ei ole yhtäkään hyväksyttävää perustelua olemassa.

Vierailija
195/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen läpeensä kyllästynyt tähän vihreiden maailmantuskaan. Minua ei kiinnosta tippaakaan kuinka paljon ruokaa menee roskiin buffetissa. Sen ruuan raaka-aineiden hinta on vain pieni murunen muista ravintolan kustannuksista.

Jos veikkaisin tämän hävikkiruokaa kuvanneen ja siitä tuskailleen keittiöpäällikön puoluekantaa, niin ei se ainakaan vihreä olisi.

Vierailija
196/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä syön runsaasti hotelliaamiaisella pekonia,kananmunaa,nakkeja ja muuta ihanan epäterveellistä..haen jopa usein lisää ainakin kerran .....mutta en koskaan jätä lautasille mitään .Nam.

t:pieni rasvavatsainen mies 

Vierailija
197/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta maistuva buffetruoka jätetään pöytään. Herkullinen ruoka tekee iana kauppansa esimerkiksi laivan buffeteissa.

Ravintoloitsija vetää omaa mattoa jalkojensa alta kuvatessaan ja valittaesaan kuinka ruokaa jää yli vaikka todellisuudessa ruoka ei kelpaa.

Vierailija
198/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salihenkilökuntana valitettavasti tiedän, että lapsiperheet jättävät eniten ruokaa ja sotkevat paikat. Siis nimenomaan sotkevat, kyse ei ole normaalista aamias- tai muusta buffetruokailusta. Ruokaa otetaan ja jätetään aivan järkyttäviä määriä.  Mielestäni on ihan normaalia, että jotain jää vähän, mutta suurella osalla jää varmasti enemmän kuin on syöty. Pöydät ovat myös kuin pommin jäljiltä, hilloa, ketsuppia, kaakaota tmv. on pitkin pöytiä, tuoleja ja lattioita. Olen jopa seurannut tilannetta, että syöttötuolilapselle haettiin sämpylöitä murentamiseen lattialle, lapsesta se oli hauskaa ja vanhemmat saivat seurustella rauhassa.

On toki perheitä, jotka syövät normaalin siististi, jotain jää, jos ei jaksa tai tykkää, se on ok. Suurin osa on kuitenkin yo. tilanteita. Ja normaalia on lapsiperheiden pienet suttauksetkin.

Siisteimpiä ruokailijoita ovat eläkeläiset ja vanhemmat ihmiset. Heidän kanssaan on ilo työskennellä.

Minun mielestäni on hyvä, että asia nostettiin esille. Olen itsekin syyslomien aikaan taas kauhistellut hukkaan menevää ruokaa ja sitä, että lapsien annetaan sotkea ravintolassa mielin määrin pöydät, tuolit, lattiat. Tuskin kukaan kotonaan antaa tuollaista sotkua tehdä tai noin paljon ruokaa tuhlata.

Itse välillä mietin, kun lappaan jäänyttä ruokaa jätteisiin tai hinkkaan maahan poljettuja kananmunia, ranskalaisia tai muuta lattiasta, että on niin paljon maailmassa niitä lapsia, joilla ei ole ruokaa. Minua ei haittaa mitä työtä vuorossani teen, mutta kaikki nämä ylimääräiset siivoushommat kyllä nostavat hintoja, kun henkilökuntaa on oltava huomattavasti enemmän samalla asukasmäärällä, jos on lapsien lomat menossa.

Ja jos vertaan vuorossa keräämäni jätteen määrää niin meidän pieni perhe, kouluikäinen poika ja minä, söisimme sillä ruokamäärällä viikon. 

Vierailija
199/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tiedä onko joku hyvää niin sitä voi ensin ottaa ihan pikkuisen määrän ja hakea lisää jos maistuu. 

Onko aikuisten kielenkäyttöä puhua että joku on "hyvää" tai "pahaa"...

Jos vaikkapa esimerkiksi kylmäsavulohi maistuu vanhalta, mudalta tai paskalta, se on yksiselitteisesti pahaa.

Jos se taas on tuoretta, raikasta ja sopivan suolaista, se on hyvää.

Se on ihan aikuisten kielenkäyttöä, jos kalasta mitään ymmärtää.

Vierailija
200/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin perheellinen kirjoitti:

Salihenkilökuntana valitettavasti tiedän, että lapsiperheet jättävät eniten ruokaa ja sotkevat paikat. Siis nimenomaan sotkevat, kyse ei ole normaalista aamias- tai muusta buffetruokailusta. Ruokaa otetaan ja jätetään aivan järkyttäviä määriä.  Mielestäni on ihan normaalia, että jotain jää vähän, mutta suurella osalla jää varmasti enemmän kuin on syöty. Pöydät ovat myös kuin pommin jäljiltä, hilloa, ketsuppia, kaakaota tmv. on pitkin pöytiä, tuoleja ja lattioita. Olen jopa seurannut tilannetta, että syöttötuolilapselle haettiin sämpylöitä murentamiseen lattialle, lapsesta se oli hauskaa ja vanhemmat saivat seurustella rauhassa.

On toki perheitä, jotka syövät normaalin siististi, jotain jää, jos ei jaksa tai tykkää, se on ok. Suurin osa on kuitenkin yo. tilanteita. Ja normaalia on lapsiperheiden pienet suttauksetkin.

Siisteimpiä ruokailijoita ovat eläkeläiset ja vanhemmat ihmiset. Heidän kanssaan on ilo työskennellä.

Minun mielestäni on hyvä, että asia nostettiin esille. Olen itsekin syyslomien aikaan taas kauhistellut hukkaan menevää ruokaa ja sitä, että lapsien annetaan sotkea ravintolassa mielin määrin pöydät, tuolit, lattiat. Tuskin kukaan kotonaan antaa tuollaista sotkua tehdä tai noin paljon ruokaa tuhlata.

Itse välillä mietin, kun lappaan jäänyttä ruokaa jätteisiin tai hinkkaan maahan poljettuja kananmunia, ranskalaisia tai muuta lattiasta, että on niin paljon maailmassa niitä lapsia, joilla ei ole ruokaa. Minua ei haittaa mitä työtä vuorossani teen, mutta kaikki nämä ylimääräiset siivoushommat kyllä nostavat hintoja, kun henkilökuntaa on oltava huomattavasti enemmän samalla asukasmäärällä, jos on lapsien lomat menossa.

Ja jos vertaan vuorossa keräämäni jätteen määrää niin meidän pieni perhe, kouluikäinen poika ja minä, söisimme sillä ruokamäärällä viikon. 

Entä se ruokamäärä, mikä jää yli käymättä kenenkään lautasella? Saatteko sen kotiin mukaan, vai meneekö se jätteisiin vai tarjotaanko se seuraavana päivänä uudelleen?

Kerropas se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi