Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan sairasta kuvata ihmisten buffet-lautasia ja kauhistella niitä

Vierailija
24.10.2019 |

Voi olla monen monituista syytä miksi ruokaa on jäänyt yli. Esim. se ei olekaan ollut niin hyvää mitä on luullut. On otettu yläkanttiin, jos on ollut todella ruuhkainen buffet ja arveltu ettei jakseta enää toistamiseen jonottaa.

Toki voi joukossa olla porsastelijoitakin, mutta tuo että kuvataan seurueen jätökset ja laverrellaan lehtiin millainen porukka sen on jälkeensä jättänyt, niin SE on vastenmielistä ja sairasta suorastaan.

Kännykkäkameroiden myötä ihmisistä on tullut ihan apinamaisia muiden kyttääjiä ja tarkkailijoita. Hävetkää.

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miten tätäkin on puolusteltu ruuhkaisilla buffeteilla. Oon itse paljon ollut työ- ja lomareissuilla ja oli sitten ruuhkaa aamupalalla tai ei, on aina niitä porukoita, jotka jättävät sitä ruokaa lautasille. Kyse on ihan puhtaasti omasta laiskuudesta. Sitä ruokaa otetaan tasan sen verran, mitä on valmis syömään ja haetaan lisää, jos maistuu. Jos joku ruoka on itselle tuntematonta tai voi olla pahan makuista, ei sitä oteta lautasta kerralla täyteen. Musta on aina ollut täysin käsittämätöntä, kuinka ihmiset lappavat lautaset täyteen kananmunaa, pekonia, donitseja, leipää ja hedelmiä ja sitten puolet jää syömättä. Tähän ei ole yhtäkään hyväksyttävää perustelua olemassa.

Tottahan sinä puhut. Mutta asiassa on myös toinen puoli. Mihin luulet niiden joutuvan, jos niitä ei kukaan ota?

Vierailija
202/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on näin kamalaa ravintoloiden henkilökunnan mielestä, niin miksi ravintoloissa edes harrastetaan buffetruokailuja? Siirtykööt lista-annoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin perheellinen kirjoitti:

Salihenkilökuntana valitettavasti tiedän, että lapsiperheet jättävät eniten ruokaa ja sotkevat paikat. Siis nimenomaan sotkevat, kyse ei ole normaalista aamias- tai muusta buffetruokailusta. Ruokaa otetaan ja jätetään aivan järkyttäviä määriä.  Mielestäni on ihan normaalia, että jotain jää vähän, mutta suurella osalla jää varmasti enemmän kuin on syöty. Pöydät ovat myös kuin pommin jäljiltä, hilloa, ketsuppia, kaakaota tmv. on pitkin pöytiä, tuoleja ja lattioita. Olen jopa seurannut tilannetta, että syöttötuolilapselle haettiin sämpylöitä murentamiseen lattialle, lapsesta se oli hauskaa ja vanhemmat saivat seurustella rauhassa.

On toki perheitä, jotka syövät normaalin siististi, jotain jää, jos ei jaksa tai tykkää, se on ok. Suurin osa on kuitenkin yo. tilanteita. Ja normaalia on lapsiperheiden pienet suttauksetkin.

Siisteimpiä ruokailijoita ovat eläkeläiset ja vanhemmat ihmiset. Heidän kanssaan on ilo työskennellä.

Minun mielestäni on hyvä, että asia nostettiin esille. Olen itsekin syyslomien aikaan taas kauhistellut hukkaan menevää ruokaa ja sitä, että lapsien annetaan sotkea ravintolassa mielin määrin pöydät, tuolit, lattiat. Tuskin kukaan kotonaan antaa tuollaista sotkua tehdä tai noin paljon ruokaa tuhlata.

Itse välillä mietin, kun lappaan jäänyttä ruokaa jätteisiin tai hinkkaan maahan poljettuja kananmunia, ranskalaisia tai muuta lattiasta, että on niin paljon maailmassa niitä lapsia, joilla ei ole ruokaa. Minua ei haittaa mitä työtä vuorossani teen, mutta kaikki nämä ylimääräiset siivoushommat kyllä nostavat hintoja, kun henkilökuntaa on oltava huomattavasti enemmän samalla asukasmäärällä, jos on lapsien lomat menossa.

Ja jos vertaan vuorossa keräämäni jätteen määrää niin meidän pieni perhe, kouluikäinen poika ja minä, söisimme sillä ruokamäärällä viikon. 

Tervetuloa töihin päiväkotiin katsomaan miten lapset sotkevat. Täytyy alkaa raportoimaan vanhemmille tästä lasten sikailusta päiväkotiruokailussa" taas tyttimarjatta heitti ruokaa kaverin naamalle". Tuntuu idioottimaiselta buffet työntekijän valittaa lasten sotkemisesta. Vaihda työtä!

Asiakkaana haluaisin saada tietooni nämä paikat missä asiakkaita kyyätään ja arvostellaan. Riittääkö pokkasi sanomaan sikailijoille suoraan asiasta? Jos ei niin.älä valita täällä nimettömänä, itse olet duunisi valinnut

Vierailija
204/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on myös mahdollista, että ruokavalikoima näyttää herkulliselta, sieltä valikoidaan sitä sorttia josta tietää että tykkää ja ihan ok hillitysti - silti voi iskeä ähky loppuvaiheessa lautasellista ja pakko valita sen välillä jättääkö jotakin vai puklaako siihen pöydälle.

Mielummin sitten jätän ne loppurämmäleet vaikka olisikin hyvää jamieli tekisi lisääkin mutta kroppa ei vedä enempää, mukavampaa kaikille.

Vierailija
205/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä se ruokamäärä, mikä jää yli käymättä kenenkään lautasella? Saatteko sen kotiin mukaan, vai meneekö se jätteisiin vai tarjotaanko se seuraavana päivänä uudelleen?

Kerropas se."

Ihan menee jätteisiin. Enkä itse missään nimessä tietenkään ottaisi edes vastaan toisten jättämää ruokaa. Kuka ottaisi? Ihan ostan ruokani kaupasta.Mitään ei myöskään koskaan tarjojata uudelleen. Pöydän jätteet suoraan biojätteisiin.

Vierailija
206/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä vouhottajia vaivaa?

Juu, oisi erittäin kiva jos ihmiset söisivät kaiken mitä syövät, mutta onkohan tässä ajateltu hotellin taholta asiaa ihan loppuun asti?

Esim:

- Sana lähtee kiertämään tästä ruokamäärien kyttäyksestä, kuinka moni äänestää jaloillaan paikkaa vastaan? Itse en menisi, tuo on kokilta törkeää!

- Asian voisi hoitaa huomattavasti fiksumminkin, kuten täällä on todettu jo. Juuri joku kyltti jne. Asiakkaiden tähteiden kuvaus sekä vielä info siitä, millaiselta ihmiseltä tämäkin jäi no..

Sanattomaksi vetää, uskon asiakaskunnan kaikkoavan kun hotelli saa nyt sanotaanko oudon maineen.....

Kyllä sinunlaiset ihmiset on outoja. Että kyltti pitäisi olla niin SITTEN KYLLÄ SINÄKIN. Voi helvata mikä vauva.

Vierailija
207/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät syö, jos eteen mätetään sitä samaa puuroa, mitä saa kotonakin joka ainoa aamu. Vitkuttelevat niin kauan, että on jo kiire muualle ja syömättä jää. Tietävät ettei äiskä välttis ala siellä hotellissa huutaa ja napauttaan luunappeja. 

Tämä koko viesti kertoo surullisen paljon sen kirjoittajan sivistyksen tasosta.

Vierailija
208/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahalta maistuva buffetruoka jätetään pöytään. Herkullinen ruoka tekee iana kauppansa esimerkiksi laivan buffeteissa.

Ravintoloitsija vetää omaa mattoa jalkojensa alta kuvatessaan ja valittaesaan kuinka ruokaa jää yli vaikka todellisuudessa ruoka ei kelpaa.

Olen täysin samaa mieltä, että tuo on ravintoloitsijalta pohjanoteeraus!

Jos tahtoo asiakkaita niin kannattaako aiemmin käyneitä haukkua somessa/iltalehdessä??

Itse en menisi paikkaan, jossa tietäisin että palvelu on tuota tasoa.

Vierailija
209/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan ihmisiä jotka ottaa lautasille ruokaa vain roskiin heitettäväksi. Siis en vain inhoa tai halveksi, vaan VIHAAN.

Sä oot sairas. Pääset varmaan julkista kautta hoitoon. Jonot on kyllä pitkät, vähän niinku puhvetissa.. äh-häh-hää.. 

Niin millä perusteella olen sairas? Kerro pois

Et millään, vaan tuo huonokäytöksinen juntti on. Hän on idiootti eikä parane. Tsemppiä, mä oon varma että fiksuus voittaa. Se on katsos lihaverokin mahdollista säätää, ellei haaskaus ja itsensä sairaaksi syöminen muuten lopu.

Vierailija
210/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahalta maistuva buffetruoka jätetään pöytään. Herkullinen ruoka tekee iana kauppansa esimerkiksi laivan buffeteissa.

Ravintoloitsija vetää omaa mattoa jalkojensa alta kuvatessaan ja valittaesaan kuinka ruokaa jää yli vaikka todellisuudessa ruoka ei kelpaa.

Jos tahtoo asiakkaita niin kannattaako aiemmin käyneitä haukkua somessa/iltalehdessä??

Hyvä tietää. Tuolla siis käy jatkossa esim. sinua fiksumpaa väkeä. Erinomainen suositus!

Vierailija
211/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menen mieluusti juuri niihin paikkoihin, joita rozkawäki karttaa.

Miksi provosoiduit, ellet itse ole possuhamsteri?

Vierailija
212/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta mättää lautanen niin täyteen ruokaa, ettei pysty syömään edes kolmasosaa.

Vierailija
213/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovatkin "yksin" päiväkodissa, eivät vanhempiensa kanssa. Ehkäpä sinäkin yrität opettaa Tyttimarjaa ettei heitä ruokaa toisen päälle, ainakin se on tehtäväsi. Huomasit kai, etten syyllistänyt millään tavalla lapsia enkä oikeastaan ketään. Kerroin vain mikä tilanne on.

Ja kiitos toivotuksestasi "ammatin vaihtoon", olen tosiaan kouluttautunut ravintola-alalle tarjoilijasta esimiestasolle jo nuorena. Olen vakituisessa ammatissa ollut jo vuosikausia hallinnon alalla. Joten toiveesi on toteutettu ;) 

Vierailija
214/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä se ruokamäärä, mikä jää yli käymättä kenenkään lautasella? Saatteko sen kotiin mukaan, vai meneekö se jätteisiin vai tarjotaanko se seuraavana päivänä uudelleen?

Kerropas se."

Ihan menee jätteisiin. Enkä itse missään nimessä tietenkään ottaisi edes vastaan toisten jättämää ruokaa. Kuka ottaisi? Ihan ostan ruokani kaupasta.Mitään ei myöskään koskaan tarjojata uudelleen. Pöydän jätteet suoraan biojätteisiin.

No miten tilanne eroaa siitä, että se ruoka käy ensin asiakkaan lautasella ja menee vasta sitten jätteisiin?

Vierailija
215/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin on sairasta, ylenmääräinen ruuan kerääminen lautaselle ja syömättä jättäminen sekä näiden kuvaaminen ja raportoiminen lehteen. Ihmisten typeryyttä on niin monenlaista laatua.

Ei, sairasta on vain tuo ruuan kanssa sikailu. Toivon että ravintola-alan ammattilaiset alkavat julkaista lisää näitä esimerkkejä ruokapöydän kerskakuluttajista.

Kannattaa jos haluavat menettää asiakkaita. Kyllä pitää olla sivistyneet keinot eikä julkinen häpäisy. Se on yhtä halveksittavaa kuin ruuan kanssa porsastelu. 

Julkinen häpäisy? Mainittiinko sinut nimeltä vai tunnistitko lautasesi? Kuule me ei silti tiedetä kuka olet, mutta kerro toki itse.

Vierailija
216/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennes valmistetusta ruuasta päätyy Suomessa biojätteeseen. Sillä ruokkisi toista miljoonaa ihmistä.

Päivässä kuolee enemmän lapsia nälkään kuin Suomessa syntyy vuodessa.

Mutta mitä välii, huutavat juntit.

Vierailija
217/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffet-possujen otokset ovat törkeyden tuolta puolen. Mutta kyllä jo peruspirkon tykätkää-mun-omin kätösin-pyörittämistä-lihapullista -kuva millä tahansa someareenalla saa kiemurtelemaan myötänoloudesta. Onkohan joku jo äkännyt ryhtyä päivittämään postauksia ruuan lopputulemasta so. omasta aamup**kasta? 

Vierailija
218/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas se."

No miten tilanne eroaa siitä, että se ruoka käy ensin asiakkaan lautasella ja menee vasta sitten jätteisiin?

Jos ihmiset eivät ota valtavia määriä ylimääräistä ruokaa, tarjoiluastioita ei tarvitse täyttää niin usein. Hävikki pienenee sitä kautta.

Vierailija
219/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa niille jotka väittävät ettei se ruoka lopu kesken buffetissa, että kyllä se voi loppua. Tai sitten joudut odottamaan todella pitkään ennen kuin henkilökunta saa lisää haluamaasi ruokalajia tarjolle. Tai sitten joudut kilsan pituisen jonon päähän kun yrität hakea lisää.

Itse pyrin syömään sen mitä otan, mutta en tunne huonoa omaa tuntoa jos se ruoka on pahaa eikä tee mieli syödä tai jos otan hieman liikaa kun en halua juuttua nyrpistelijöiden taakse odottamaan santsausvuoroa. Sitä toimintatapaa en kuitenkaan hyväksy jossa lautanen mätetään täyteen ja jätetään tahallaan syömättä kun kerran ollaan maksettu buffetista.

Vierailija
220/238 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulehdessä tästä oli juttu eilen tai joskus... Todella sikamaista, ottaako ihmiset kotonakin lautasellisen kinkkua jääkaapista ja laittaa sitten vaan roskiin jos ei satukaan olemaan nälkä? Buffetin idea on että sieltä voi hakea lisää, ei tarvitse hamstrata.  Ne mättäjät juuri ruuhkauttaa aamupalapöydät. Minäminäminä. 

Ihan vaan tyhmää tollanen ökyily ja piittaamattomuus. 

Kyse on tahallisesta KIUSANTEOSTA, ei mistään "uups, en tiennyt paljonko jaksan syödä".

Kylpylän kokki, joka antoi julkaista kinkkusiivulautasellisia, on aika helv etin tyhmä, jos luulee, että kyse on piittaamattomuudesta. Juuri siksi, että tuota tehdään tahallaan, asiaan on lupa puuttua ihan kunnolla. Kenenkään tunteet eivät mene siitä rikki, että örveltäminen kielletään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme