Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ateistit saavat moraalisen kompassinsa?

Vierailija
23.10.2019 |

Kun millään ei ole mitään väliä kun olemme vain tähtipölyä kaikki ja kuolemme joku päivä kuitenkin*polttaa pilveä*
🙄

Itse en voisi kuvitella eläväni ilman Jeesuksen osoittamaa moraalista ohjenuoraa. Miten tietäisin että minun tulee auttaa nälkäistä kulkijaa tai itkevää lasta, tai että en saa satuttaa toista? Eivät nämä ole mitään universaaleja totuuksia, jotka jokainen muka tietää selkärangasta..

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Raamattuun vedoten on perusteltu täysin vastakkaisia asioita.

Kristitynkin moraalikäsitykset tulevat pääsääntöisesti jostain muualta kuin Raamatusta.

Pari vuosisataa sitten koko perheen voimin mentiin seuraamaan julkisia raipparangaistuksia ja teloituksia, joissa ajateltiin toteutuvan Jumalan tahto.

Raamatusta voi löytää millaista moraalia vain, ja niin tehdäänkin.

Jotkut mormonilahkot ovat naittaneet 12- vuotiaita tyttöjä 50- vuotiaan kahdeksanneksi vaimoksi. Raamatusta löytyvällä moraalilla.

Lestadiolaiset painostetaan synnyttämään loputtomasti lapsia Raamattuun vedoten.

Vielä 1980- luvulla naispappi oli suurimmalle osalle evlut. sielunpaimenia kauhistus.

1990- luvulla homosuhteessa eläminen oli kirkon mukaan synti.

Kirkon mukaan maapallo oli litte'ä ja sen alapuolella tietty helvetti (tulivuoret)

Itseasiassa ei.

Maa tiedettiin pyöreäksi jo keskiajalla, perustuen antiikin Kreikan tieteeseen.

Ainakin korkeimmalla tasolla, sitä en tiedä, mitä tavalliset papit asiasta ajattelivat.

Tietääkseni Luther piti Maata litteänä.

Jos tarkoitat Galilein ja Katolisen kirkon kiistaa, siinä ei ollut kyse Maan muodosta.

Vierailija
122/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä. Room. 2:14-15

Eli ateisteilla ei ole kirjoitettua lakia, mutta heillä on lakina omatunto moraalisena kompassina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä. Room. 2:14-15

Eli ateisteilla ei ole kirjoitettua lakia, mutta heillä on lakina omatunto moraalisena kompassina.

Eli jo Paavali(tai mahdolliseti joku hänen nimissään kirjoittanut) huomasi, etteivät ei- kristityt ole vailla omaatuntoa.

Vierailija
124/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen ohjenuora on sosiaalisesti opittu. Ateistit oppivat moraalinsa samalla tavalla sosiaalisesti, mutta he eivät ole oppineet ja sisäistäneet uskontoperustaista moraalia, vaan jotain muuta.

Tämän aloituksen perusteella en kyllä yhtään ihmettele, että uskovaisia pidetään tyhminä.

Ja pidät kaikkia uskovaisia tyhminä sen perusteella mitä yksi sanoo? Onko reilua? Ei.

Ei esim.minulla, uskovaisella, ole ikinä käynyt mielessäkään, että moraali olisi sidottu uskoon!! Ei tietenkään ole. Moraali on yleisinhimillinen asia, eikä ateismi estä olemasta moraalinen ja miettimästä oikeaa ja väärää. Onhan se nyt Raamatussakin tämä asia moneen kertaan, hyvänen aika!

Pelastuskysymys on sitten erikseen, kun ei ihminen voi pelastua hyvillä teoillaan (paitsi jos ei ole ikinä kuullut Jeesuksesta). Mutta moraali, ihan perusinhimillinen asia.

Jumala on jo hukuttanut moraalittomat ihmiset....olemme kaiki Nooan jälkeläisiä!

Ja pidät kaikkia uskovaisia tyhminä sen perusteella mitä yksi sanoo? Onko reilua? Ei.

Nooan arkkiin mahtui 2 kappalein kaikki elukat kärpäsistä lähtien!!!

Täytyy olla todella tyhmä jos kuvittelee tuollaisten satujen olevan tosia.

Vielä hullumpaa on kuvitella, että kaikki olisi syntynyt itsestään tyhjästä.

Vierailija
125/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

burnwitchburn kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ei myöskään mainita, että Jefta olisi joutunut Jumalan vihan kohteeksi, koska hän uhrasi tyttärensä Jumalalle.

Puhumattakaan siitä, että Jumala olisi estänyt uhrauksen, kuten teki Iisakin kohdalla.

Jeftan järjetön vala

Joka tapauksessa sotahan siitä syntyy. Tässä vaiheessa Herran henki tulee Jeftan päälle Israelin vapauttamista varten (Tuom. 11:29). Lähtiessään sotaretkelle Jefta lupaa kuitenkin jotakin sangen kummallista: ”Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina.” Ja kuten tiedämme, hänen palatessaan hänen oma tyttärensä kävelee häntä vastaan. Tunnelma laskee kuin lehmän häntä.

Tämän jakeen äärellä Raamatun tutkijat ovat kiemmurrelleet useampaankin otteeseen. On väitetty muun muassa, että Jefta ei uhrannut omaa tytärtään, vaan että hänestä tuli jonkinlainen pyhäkköpalvelija. Alkuteksti on tässä kohden kuitenkin yksiselitteinen: ”joka/mikä tulee luokseni... tulee olemaan Herralle ja minä saatan hänet/sen nousemaan ylös polttouhrina.” Kuinka Jefta saattoi uhrata oman tyttärensä? Varsinkin kun Heprealaiskirje mainitsee hänet yhtenä uskonsankarina?

Juutalaisuuteen ei ole koskaan kuulunut minkäänlaisia fyysisiä, Jumalalle alttarilla annettuja ihmisuhreja. Väitteet sellaisista ovat tyypillistä (ateistien) harrastamaa pseudotiedettä.

-pakana ja hieroglyfi-

Ehkä ei ole ollut, mutta tuo Jeftan tarina siellä on, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Samoin Aabrahamin ja Iisakin tarina, Jumala koettelee Aabrahamin uskollisuutta käskemällä uhrata ainoa poika Iisak.

Aabraham tottelee, mutta Jumala puuttuu viime hetkellä asiaan ja peruu käskynsä.

Iisakin tarinahan on lasten pyhäkoululukemistoa toisin kuin Jeftan tyttären taru.

Naisen alempi arvoisena saa grillata elävältä (raamatun mukaan)

Vierailija
126/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh kun aina väsyttää taas tämä mustavalkoinen jaottelu vakaumuksen perusteella! Meitä uskovaisia löytyy moneen lähtöön. Olen itse uskovainen enkä usko rankaisevaan ja tuomitsevaan vaan rakastavaan jumalaan. Pidän itseäni empaattisena ja ystävällisenä ihmisenä. Minua ei kasvatettu kuitenkaan niinkään kristinopit ohjenuorana vaan ihan yksinkertaisesti vanhempani käyttäytyivät esimerkillisesti (ei tietenkään täydellisesti aina eikä kukaan aina toimi täydellisesti).

Minusta on huutava vääryys, että uskonnollisen vakaumuksen perusteella ajatellaan, että meillä on vain raamattu ohjenuorana. Malli siitä, miten kanssaihmisiä kohdellaan, tulee vanhempien esimerkistä. Ja moraalisaarnaajia löytyy aina! Niin uskovaisista kuin ateisteista. En ymmärrä myöskään ap:n kysymystä. Uskon jumalaan koko sydämestäni mutta kunnioitan myös ateistin näkemystä. Meidän tulee aina kunnioittaa toisiamme puolin ja toisin.

Siis moraalinen ohjenuora tulee RAAMATUSTA.

Älä levitä harhaoppia

Älä anna noitanaisen elää

Vierailija
127/127 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen ohjenuora on sosiaalisesti opittu. Ateistit oppivat moraalinsa samalla tavalla sosiaalisesti, mutta he eivät ole oppineet ja sisäistäneet uskontoperustaista moraalia, vaan jotain muuta.

Tämän aloituksen perusteella en kyllä yhtään ihmettele, että uskovaisia pidetään tyhminä.

Ei esim.minulla, uskovaisella, ole ikinä käynyt mielessäkään, että moraali olisi sidottu uskoon!! Ei tietenkään ole. Moraali on yleisinhimillinen asia, eikä ateismi estä olemasta moraalinen ja miettimästä oikeaa ja väärää. Onhan se nyt Raamatussakin tämä asia moneen kertaan, hyvänen aika!

Pelastuskysymys on sitten erikseen, kun ei ihminen voi pelastua hyvillä teoillaan (paitsi jos ei ole ikinä kuullut Jeesuksesta). Mutta moraali, ihan perusinhimillinen asia.

Jumala on jo hukuttanut moraalittomat ihmiset....olemme kaiki Nooan jälkeläisiä!

Nooan arkkiin mahtui 2 kappalein kaikki elukat kärpäsistä lähtien!!!

Täytyy olla todella tyhmä jos kuvittelee tuollaisten satujen olevan tosia.

Vielä hullumpaa on kuvitella, että kaikki olisi syntynyt itsestään tyhjästä.

Tuskinpa kukaan sellaista kuvitteleekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan