Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?
Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.
Kommentit (3)
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Mun äidin mies (en osaa puhua isäpuolesta, kun olin jo aikuinen kun he tapasivat) on myös erittäin IT-osaava seniori, myös n. 8-kymppinen. Usein olen itsekin konsultoinut häntä, jos mulle on tullut joku ongelma ja olen itsekin kuitenkin IT-alalla ollut ysärin lopusta lähtien töissä.
Miksi kuvittelet, että kaikki iäkkäät ovat äitisi kopioita? Ihmisillä on erilaisia terveydellisiä, taloudellisia ym. haasteita.