Muita jotka eivät jaksa "itsensä brändäämistä"?
Jotenkin tuo kertoo nyky-yhteiskunnasta kaiken: työnhakijan on brändättävä itsensä eli ts. tehtävä itsestään tuote. Sain eräässä työhaastattelussa kritiikkiä siitä, että mulla ei ollut omia nettisivuja, blogia, youtube-kanavaa, instaa, linkedinniä ja omaa logoa! Hain siis tekniikan alalle asiantuntijatehtävään.
Yrityksen kohdalla ymmärrän brändäämisen tärkeyden mutta että tavallinen maijameikäläinen... En. Muita jotka ovat aivan hukassa itsensä kanssa tässä maailmassa?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Työnhakija 1: maisteri, 10 vuoden alan työkokemus nimekkäissä yrityksissä, ei aukkoja työhistoriassa, ei LinkedIn-postauksia, 200 seuraajaa
Työnhakija 2: AMK, pätkätöitä, 10 000 LinkedIn-seuraajaa, postaa säännöllisesti
Kumpi saa paikan?
Tiedän vastauksen.
Riippuu työstä.
Toki nää ilona-vanilja-22v senior hr consultant rekryammattilaiset valkkaa jokseenkin omien ennakkoluulojensa perusteella jatkoon pääseviä eikä todellisen työhön sopivuuden kun tuossa iässä nuo ei tuollaista osaa arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.
Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?
Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.
Insinööri 43v
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.
Insinööri 43v
Työmarkkinat ovat muuttuneet aivan valtavasti vuodesta 2000. Siis viime vuonna käynyt tämä muutos. Sitä ei muuten usko ennen kuin kolahtaa kohdalle. Alahan nyt postailla sinne Linkkariin ja kiitä mua myöhemmin.
Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.
Insinööri 43v
Tosi paha paikka jos nyt lähtisi työpaikka. Kannattaa nyt viimeistään alkaa rakentaa niitä verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä.
Ei siinä ole mitään feikkiä. Kerrot siellä omasta osaamisestasi. Koska kai sä jotain osaat, jos sut on joku palkannut. Ei sinne Linkkariin mitään "instastoori"-tyyppistä sisältöä tehdä.
Joku keskinkertainen tyyppi, joka osaa kertoa kokemuksestaan vie työpaikan sun nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.
Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?
Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.
Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.
Näkyvyys tuo mahdollisuuksia. Niin se vain on.
Piilotyöpaikat ei ainakaan mene niille, joita ei kukaan löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vuodelta 2019 aloitus, mutta miten tämä onkaan vielä 100 tärkeämpää nykyään. Vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja työkokemus niin ei saa töitä, jos ei ole suurta seuraajamäärää LinkedInissä ja tee asiantuntijapostauksia.
Se tulee shokkina monelle, joka ei ole muutamaan vuoteen ollut työnhaussa.
Käytän linkediniä päivittäin.
Teen sieltä sen mini sudokun ja pari muuta peliä, en muuta. Silti tuota spämmiä tulee jatkuvasti jossa jollain itselleni tuntemattomilla jörgenillä tai janicalla tai urmaksella on mielipide asiasta joka ei kiinnosta, tai sitten tää ehdottaa että jos kontaktoisin tyyppejä joista en ole koskaan kuullutkaan. Rasittava paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.
Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?
Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.
Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.
Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodelta 2019 aloitus, mutta miten tämä onkaan vielä 100 tärkeämpää nykyään. Vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja työkokemus niin ei saa töitä, jos ei ole suurta seuraajamäärää LinkedInissä ja tee asiantuntijapostauksia.
Se tulee shokkina monelle, joka ei ole muutamaan vuoteen ollut työnhaussa.
Käytän linkediniä päivittäin.
Teen sieltä sen mini sudokun ja pari muuta peliä, en muuta. Silti tuota spämmiä tulee jatkuvasti jossa jollain itselleni tuntemattomilla jörgenillä tai janicalla tai urmaksella on mielipide asiasta joka ei kiinnosta, tai sitten tää ehdottaa että jos kontaktoisin tyyppejä joista en ole koskaan kuullutkaan. Rasittava paikka.
Jörgen, Janica ja Urmas on tiedostaneet, mikä on pelin henki. Tämä on nykyaikaa.
Suomalainen ei osaa myydä, niin se vain on! Tämä ketju todistaa sen taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.
Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?
Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.
Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.
Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.
Musta tuntuu ettet ihan hahmota sanaa "brändäys". Brändääminen = tuotteistaminen. On eri asia kertoa omasta osaamisestaan kuin tuotteistaa itsensä. Ja juu, perusduunin palkkaa ja vastuita vastaan en sellaiseen ole ryhtymässä.
Suosittelen kaikille brändäämisen sijaan melkoisen aggressiivista säästämistä ja sijoittamista. Elämä on kivempaa kun on ne fu-rahat tallessa, ei tarvitse ihan jokaiseen asiaan pompata kun joku muu käskee. Toki, inflaatio on peruselämisen osalta tehnyt tästä viime vuosina hyvin paljon vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.
Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?
Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.
Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.
Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.
Musta tuntuu ettet ihan hahmota sanaa "brändäys". Brändääminen = tuotteistaminen. On eri asia kertoa omasta osaamisestaan kuin tuotteistaa itsensä. Ja juu, perusduunin palkkaa ja vastuita vastaan en sellaiseen ole ryhtymässä.
Suosittelen kaikille brändäämisen sijaan melkoisen aggressiivista säästämistä ja sijoittamista. Elämä on kivempaa kun on ne fu-rahat tallessa, ei tarvitse ihan jokaiseen asiaan pompata kun joku muu käskee. Toki, inflaatio on peruselämisen osalta tehnyt tästä viime vuosina hyvin paljon vaikeampaa.
Henkilöbrändäys nimenomaan tarkoittaa sitä että kertoo omasta osaamisestaan ja tuo sitä säännöillisesti esille. Älähän yliajattele :)
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei osaa myydä, niin se vain on! Tämä ketju todistaa sen taas.
Myyntityöt myyntitöihin. En mä ala itseäni minään lähihoitajana myymään yhtään minnekään, koska se ei ole mun työtäni. Jos ei kelpaa niin voi voi. Onneksi on kelvannut eikä nykyistä työnantajaa kiinnosta pätkääkään mun digitaalinen persoonani (jota ei juuri edes ole). Mä haluan tehdä töitä enkä leikkiä feikkipaskaa.
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
GDPR. Mut niin.
Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten.