Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät jaksa "itsensä brändäämistä"?

Vierailija
22.10.2019 |

Jotenkin tuo kertoo nyky-yhteiskunnasta kaiken: työnhakijan on brändättävä itsensä eli ts. tehtävä itsestään tuote. Sain eräässä työhaastattelussa kritiikkiä siitä, että mulla ei ollut omia nettisivuja, blogia, youtube-kanavaa, instaa, linkedinniä ja omaa logoa! Hain siis tekniikan alalle asiantuntijatehtävään.

Yrityksen kohdalla ymmärrän brändäämisen tärkeyden mutta että tavallinen maijameikäläinen... En. Muita jotka ovat aivan hukassa itsensä kanssa tässä maailmassa?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Vierailija
42/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakija 1: maisteri, 10 vuoden alan työkokemus nimekkäissä yrityksissä, ei aukkoja työhistoriassa, ei LinkedIn-postauksia, 200 seuraajaa

 

Työnhakija 2: AMK, pätkätöitä, 10 000 LinkedIn-seuraajaa, postaa säännöllisesti

 

Kumpi saa paikan?

 

Tiedän vastauksen.

Riippuu työstä.

Toki nää ilona-vanilja-22v senior hr consultant rekryammattilaiset valkkaa jokseenkin omien ennakkoluulojensa perusteella jatkoon pääseviä eikä todellisen työhön sopivuuden kun tuossa iässä nuo ei tuollaista osaa arvioida. 

Vierailija
44/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?

Vierailija
45/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.

Insinööri 43v

Vierailija
46/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.

Insinööri 43v

Työmarkkinat ovat muuttuneet aivan valtavasti vuodesta 2000. Siis viime vuonna käynyt tämä muutos. Sitä ei muuten usko ennen kuin kolahtaa kohdalle. Alahan nyt postailla sinne Linkkariin ja kiitä mua myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä. 

Vierailija
48/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään sometiliä. En seuraa ketään, eikä kukaan seuraa minua. Ei ainuttakaan kuvaa netissä. Alan relevanttia työkokemusta 20v. Edellisen kerran olen ollut työtön vuonna 2000 muutaman kuukauden kun en hakenut minnekään koska armeija oli alkamassa.

Insinööri 43v

Tosi paha paikka jos nyt lähtisi työpaikka. Kannattaa nyt viimeistään alkaa rakentaa niitä verkostoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä. 

Ei siinä ole mitään feikkiä. Kerrot siellä omasta osaamisestasi. Koska kai sä jotain osaat, jos sut on joku palkannut. Ei sinne Linkkariin mitään "instastoori"-tyyppistä sisältöä tehdä.

 

Joku keskinkertainen tyyppi, joka osaa kertoa kokemuksestaan vie työpaikan sun nenän edestä.

Vierailija
50/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?

Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.

 

Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvyys tuo mahdollisuuksia. Niin se vain on.

 

Piilotyöpaikat ei ainakaan mene niille, joita ei kukaan löydä.

Vierailija
52/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodelta 2019 aloitus, mutta miten tämä onkaan vielä 100 tärkeämpää nykyään. Vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja työkokemus niin ei saa töitä, jos ei ole suurta seuraajamäärää LinkedInissä ja tee asiantuntijapostauksia.

 

Se tulee shokkina monelle, joka ei ole muutamaan vuoteen ollut työnhaussa. 

Käytän linkediniä päivittäin. 

Teen sieltä sen mini sudokun ja pari muuta peliä, en muuta. Silti tuota spämmiä tulee jatkuvasti jossa jollain itselleni tuntemattomilla jörgenillä tai janicalla tai urmaksella on mielipide asiasta joka ei kiinnosta, tai sitten tää ehdottaa että jos kontaktoisin tyyppejä joista en ole koskaan kuullutkaan. Rasittava paikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?

Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.

 

Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.

Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.

Vierailija
54/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodelta 2019 aloitus, mutta miten tämä onkaan vielä 100 tärkeämpää nykyään. Vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja työkokemus niin ei saa töitä, jos ei ole suurta seuraajamäärää LinkedInissä ja tee asiantuntijapostauksia.

 

Se tulee shokkina monelle, joka ei ole muutamaan vuoteen ollut työnhaussa. 

Käytän linkediniä päivittäin. 

Teen sieltä sen mini sudokun ja pari muuta peliä, en muuta. Silti tuota spämmiä tulee jatkuvasti jossa jollain itselleni tuntemattomilla jörgenillä tai janicalla tai urmaksella on mielipide asiasta joka ei kiinnosta, tai sitten tää ehdottaa että jos kontaktoisin tyyppejä joista en ole koskaan kuullutkaan. Rasittava paikka. 

Jörgen, Janica ja Urmas on tiedostaneet, mikä on pelin henki. Tämä on nykyaikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei osaa myydä, niin se vain on! Tämä ketju todistaa sen taas.

Vierailija
56/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?

Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.

 

Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.

Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.

Musta tuntuu ettet ihan hahmota sanaa "brändäys". Brändääminen = tuotteistaminen. On eri asia kertoa omasta osaamisestaan kuin tuotteistaa itsensä. Ja juu, perusduunin palkkaa ja vastuita vastaan en sellaiseen ole ryhtymässä. 

 

Suosittelen kaikille brändäämisen sijaan melkoisen aggressiivista säästämistä ja sijoittamista. Elämä on kivempaa kun on ne fu-rahat tallessa, ei tarvitse ihan jokaiseen asiaan pompata kun joku muu käskee. Toki, inflaatio on peruselämisen osalta tehnyt tästä viime vuosina hyvin paljon vaikeampaa. 

Vierailija
57/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.

GDPR. Mut niin.

 

Luulin nuorena haluavani uran, mutta kun huomasin mitä kaikkea sen vuoksi odotetaan niin luovuin ajatuksesta. Mulla on perusduuni nyt ja ahhhh, ei linkkarii, ei verkkosivuja, ei "verkostoja" (vain ystäviä) ja vapaa-aikakin kaikki ihan mun omaa, eikä yhtä jatkuvaa minäprojektia työelämää varten. 

Entäs kun perusduuni potkii pihalle? Mitäs sitten?

Sit se on uutta tai ei löydy niin ilman. Kun oon jo keski-ikäinen eli nykytyöelämän mukaan vielä parikymmentä vuotta sopiva työelämään, mutta vaan jonkun toisen palkkaamana.

 

Onneksi on hyvät näkymät täällä, turhapa tuota on etukäteen liikaa murehtia. Jos tulisi lähtö niin en silti alkaisi brändäyssontaan mukaan. Vaikka tiedän kyllä että työkkärit jne painostavat siihen ihan huolella.

Miksi se on susta sontaa? Etkö osaa sanoittaa omaa osaamistasi tai kertoa vahvuuksistasi? Sitäkin voi harjoitella.

Musta tuntuu ettet ihan hahmota sanaa "brändäys". Brändääminen = tuotteistaminen. On eri asia kertoa omasta osaamisestaan kuin tuotteistaa itsensä. Ja juu, perusduunin palkkaa ja vastuita vastaan en sellaiseen ole ryhtymässä. 

 

Suosittelen kaikille brändäämisen sijaan melkoisen aggressiivista säästämistä ja sijoittamista. Elämä on kivempaa kun on ne fu-rahat tallessa, ei tarvitse ihan jokaiseen asiaan pompata kun joku muu käskee. Toki, inflaatio on peruselämisen osalta tehnyt tästä viime vuosina hyvin paljon vaikeampaa. 

Henkilöbrändäys nimenomaan tarkoittaa sitä että kertoo omasta osaamisestaan ja tuo sitä säännöillisesti esille. Älähän yliajattele :)

Vierailija
58/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.

N33

Vierailija
59/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ei osaa myydä, niin se vain on! Tämä ketju todistaa sen taas.

Myyntityöt myyntitöihin. En mä ala itseäni minään lähihoitajana myymään yhtään minnekään, koska se ei ole mun työtäni. Jos ei kelpaa niin voi voi. Onneksi on kelvannut eikä nykyistä työnantajaa kiinnosta pätkääkään mun digitaalinen persoonani (jota ei juuri edes ole). Mä haluan tehdä töitä enkä leikkiä feikkipaskaa.

Vierailija
60/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa. 

 

Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.

 

Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)