Muita jotka eivät jaksa "itsensä brändäämistä"?
Jotenkin tuo kertoo nyky-yhteiskunnasta kaiken: työnhakijan on brändättävä itsensä eli ts. tehtävä itsestään tuote. Sain eräässä työhaastattelussa kritiikkiä siitä, että mulla ei ollut omia nettisivuja, blogia, youtube-kanavaa, instaa, linkedinniä ja omaa logoa! Hain siis tekniikan alalle asiantuntijatehtävään.
Yrityksen kohdalla ymmärrän brändäämisen tärkeyden mutta että tavallinen maijameikäläinen... En. Muita jotka ovat aivan hukassa itsensä kanssa tässä maailmassa?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei osaa myydä, niin se vain on! Tämä ketju todistaa sen taas.
Myyntityöt myyntitöihin. En mä ala itseäni minään lähihoitajana myymään yhtään minnekään, koska se ei ole mun työtäni. Jos ei kelpaa niin voi voi. Onneksi on kelvannut eikä nykyistä työnantajaa kiinnosta pätkääkään mun digitaalinen persoonani (jota ei juuri edes ole). Mä haluan tehdä töitä enkä leikkiä feikkipaskaa.
No ei tätä ketjua nyt varmaan sun alalle ollutkaan suunnattu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Kyse ei ole pelkästään kannattavuudesta vaan arvoista, siitä, minkä suhteen ei ole valmis tekemään kompromisseja. Onnea Sinulle joka tapauksessa myötäiseksi kääntyneestä tuulesta!
Yllä kommentoinut N33
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
Oletkohan nyt vaan vailla tietoa? Kannattaa tutustua siihen, mitä se henkilöbrändäys oikeasti tarkoittaa työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
"Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen." eli olet hyvä kirjoittaja, mutta kukaan tässä maailmassa ei tiedä siitä. Sääli.
Ne tietävät, jotka ovat lukeneet kirjoittamani kirjat. Ihan hyvää palautetta olen saanut. Markkinointi taas on kustantajan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Justhan tässä ketjussa on puhuttu siitä että kannattaa? Mut moni ei vaan silti halua sitä tehdä koska ei halua alistua typerään minämarkkinointitrendiin?
Lukutaito ei toki moneenkaan paikkaan ole niin olennainen...
Vierailija kirjoitti:
Näkyvyys tuo mahdollisuuksia. Niin se vain on.
Piilotyöpaikat ei ainakaan mene niille, joita ei kukaan löydä.
Kukaan ei tosissaan etsi työntekijää pitämällä tarpeensa piilossa ja toisaalta selailemalla satunnaisia paikantarvitsijoita pitkin somea (jota linkedinkin on).
Suomessa yksi osa ongelmaa on se, että työnantajilla ja rekryammattilaisilla on aina vaan kummallisempi ja vääristyneempi käsitys omassa kuplassaan siitä mikä on todellista ja mikä vaan tuota alan sisällä rakennettua kummallista uskomusrakennelmaa. Hakijoita riittää, joten rekryssä voi noudattaa liki miten outoja harhaluuloja tahansa ja silti löytyy ne pari kohtalaisen pätevää hakijaa kaikkien biorytmi- homeopatia tai astrologiaan perustuvien -hakijakarsintojen jälkeen.
Jotkut firmat toki ei ole tyytyväisiä tilanteeseen ja nostaa vaatimusrimaa niin korkealle ettei enää löydy ketään joka täyttäisi kaikki keksityt vaatimukset, sitten ruvetaan valittamaan työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
Oletkohan nyt vaan vailla tietoa? Kannattaa tutustua siihen, mitä se henkilöbrändäys oikeasti tarkoittaa työnhaussa.
Narsismin multihuipennusta, johon kenekään ei pitäisi lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Linkedinissä muuten tulee kontakteja joiden ainoa tarkoitus on joko varastaa henkilötietosi tai jossain tapauksessa asentaa koneellesikin joku vakoiluohjelma jolla saa varastettua ehkä muutakin hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Kyse ei ole pelkästään kannattavuudesta vaan arvoista, siitä, minkä suhteen ei ole valmis tekemään kompromisseja. Onnea Sinulle joka tapauksessa myötäiseksi kääntyneestä tuulesta!
Yllä kommentoinut N33
Mitä tarkoitat tällä? Onko CV:n kirjoittaminen myös arvojesi vastaista? Tai työn hakeminen? Missä se raja menee? Onpa erikoista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Linkedinissä muuten tulee kontakteja joiden ainoa tarkoitus on joko varastaa henkilötietosi tai jossain tapauksessa asentaa koneellesikin joku vakoiluohjelma jolla saa varastettua ehkä muutakin hyödyllistä.
Nämä eivät sellaisia ole olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
Oletkohan nyt vaan vailla tietoa? Kannattaa tutustua siihen, mitä se henkilöbrändäys oikeasti tarkoittaa työnhaussa.
Narsismin multihuipennusta, johon kenekään ei pitäisi lähteä mukaan.
Joo mieluummin makaa sohvalla, juo kaljaa ja nostaa työttömyyskorvauksia. Siinä sitä vasta on jotain!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä.
Minulla ei ole koskaan ollut sometilejä, enkä tiedä kunnolla mikä LinkedIn on, mutta ihmettelen asennetta, että mielipiteen postaaminen johonkin olisi väistämättä feikkiä. Miten voi tehdä työtään ollenkaan, jos ajattelee, että siihen liittyvistä asioista ei saa puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyvyys tuo mahdollisuuksia. Niin se vain on.
Piilotyöpaikat ei ainakaan mene niille, joita ei kukaan löydä.
Kukaan ei tosissaan etsi työntekijää pitämällä tarpeensa piilossa ja toisaalta selailemalla satunnaisia paikantarvitsijoita pitkin somea (jota linkedinkin on).
Suomessa yksi osa ongelmaa on se, että työnantajilla ja rekryammattilaisilla on aina vaan kummallisempi ja vääristyneempi käsitys omassa kuplassaan siitä mikä on todellista ja mikä vaan tuota alan sisällä rakennettua kummallista uskomusrakennelmaa. Hakijoita riittää, joten rekryssä voi noudattaa liki miten outoja harhaluuloja tahansa ja silti löytyy ne pari kohtalaisen pätevää hakijaa kaikkien biorytmi- homeopatia tai astrologiaan perustuvien -hakijakarsintojen jälkeen.
Jotkut firmat toki ei ole tyytyväisiä tilanteeseen ja nostaa vaatimusrimaa niin korkealle ettei enää löydy ketään joka täyttäisi kaikki keksityt vaatimukset, sitten ruvetaan valittamaan työvoimapulaa.
Se, että just sua ei ole headhuntattu Linkedinistä ei tarkoita sitä, ettei ketään muuta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodelta 2019 aloitus, mutta miten tämä onkaan vielä 100 tärkeämpää nykyään. Vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja työkokemus niin ei saa töitä, jos ei ole suurta seuraajamäärää LinkedInissä ja tee asiantuntijapostauksia.
Se tulee shokkina monelle, joka ei ole muutamaan vuoteen ollut työnhaussa.
Käytän linkediniä päivittäin.
Teen sieltä sen mini sudokun ja pari muuta peliä, en muuta. Silti tuota spämmiä tulee jatkuvasti jossa jollain itselleni tuntemattomilla jörgenillä tai janicalla tai urmaksella on mielipide asiasta joka ei kiinnosta, tai sitten tää ehdottaa että jos kontaktoisin tyyppejä joista en ole koskaan kuullutkaan. Rasittava paikka.
Jörgen, Janica ja Urmas on tiedostaneet, mikä on pelin henki. Tämä on nykyaikaa.
Sen että linkedin on jälleen uusi facebook-klooni jossa tuntemattomat postailee avauksia aiheista jotka ei kiinnosta ketään, mutta pakko klikkailla tykkäyksiä että pysyy verkostossa?
Joo ei kiitos. Omalla alalla tuollaisesta osaamisesta ei ole mitään hyötyä. Jostain syystä media luulee ettei firmoissa muuta tehdäkään kuin markkinointia, koska nuo ei firmoista muuta osastoa näekään kuin markkinoinnin. Eipä sinänsä, koulusta valmistuneet ekonomitkaan ei välttämättä muuta osaa kuin markkinoida (itseään) tai sijoittaa opintotukirahojaan pörssiin. Ja sitten johtamaan suomiyrityksiä /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoo, että pitäisi olla linkedin tili kun hakee uutta työtä. Pitäisi verkostoitua ja olla esillä, pitää yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. Mitäs sitten jos tällainen feikkailu ei vaan sovi itelleen? Se on tätä nykypäivän somebrändäystä, jota ei kaikki vaan halua. Tuntuu jopa aivan lapselliselta ja hölmön hommalta. Ja tosi feikiltä. Sellasta leikkikehä meininkiä.
Minulla ei ole koskaan ollut sometilejä, enkä tiedä kunnolla mikä LinkedIn on, mutta ihmettelen asennetta, että mielipiteen postaaminen johonkin olisi väistämättä feikkiä. Miten voi tehdä työtään ollenkaan, jos ajattelee, että siihen liittyvistä asioista ei saa puhua?
Olet fiksu ihminen. Henkilöbrändäys on juurikin sitä, että kerrotaan minkälaista hommaa on tehnyt ja tykkää tehdä. Vähän niin kuin avoin hakemuskirje. Se voi avata tosi paljon ovia uusiin työpaikkoihin.
Jos ei kukaan tiedä mitä olet tehnyt ja mitä osaat, niin ei sillä ainakaan mitään työpaikkaa enää nykyään saa.
Ja nyt nuoret menee tässä ohi, kun eivät nolostele ja nöyristele ja piilottele omaa osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Linkedinissä muuten tulee kontakteja joiden ainoa tarkoitus on joko varastaa henkilötietosi tai jossain tapauksessa asentaa koneellesikin joku vakoiluohjelma jolla saa varastettua ehkä muutakin hyödyllistä.
Nämä eivät sellaisia ole olleet.
Ja tästä varmistuit tietoturva-kristallipallollasi kun osaamista sinulla ei alalta ole?
Muutenkin argumenttisi on tasoa: pyöriä ei varastella koska minun pyörääni ei ole koskaan varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.
N33
"Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen." eli olet hyvä kirjoittaja, mutta kukaan tässä maailmassa ei tiedä siitä. Sääli.
Ne tietävät, jotka ovat lukeneet kirjoittamani kirjat. Ihan hyvää palautetta olen saanut. Markkinointi taas on kustantajan työtä.
Eli kustantajan tekemä brändäys ja myynti sitten on ok? :D
Toki jos nyt oikeasti olisit kirjailija niin olisit brändäämässä itseäsi jokaikisellä somealustalla, paljon enemmän kuin vain Linkkarissa :)
Linkedin on aikasen rasittava alusta. Olen postaillut tuonne satunnaisesti jotain, mutta eipä ne ole juurikaan keskukstelua herättäneet. Ymmärrän täysin ihmisiä, ketkä eivät halua tuonne luoda profiilia, tai vaikka profiili olisi, niin eivät postaa mitään. Mitä joitakin keskusteluita lukenut, niin valitettavasti tuonnekin on pesiytynyt todella friikkiä porukkaa. Itelle on tullut joitain todella hämäriä privaviestejä, olen poistanut kaikki. Tuo yrittää olla siistitty versio Facebookista, mutta tekee senkin aika huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 3000 seuraajaa LinkedInissä. Jäin työttömäksi keväällä ja aloin postata LinkedIniin 2 kertaa viikossa.
Nyt tässä kesäkuun aikana on jo tullut useampi yhteyspyyntö rekrykonsulteilta, yksi yhteistyödiiliehdotus, yhdeltä rekryltä kysely kiinnostaisiko yksi työpaikka ja samaten yhdestä firmasta kyseltiin kiinnostusta.
Mutta älkää postatko, ei se kannata ;)
Linkedinissä muuten tulee kontakteja joiden ainoa tarkoitus on joko varastaa henkilötietosi tai jossain tapauksessa asentaa koneellesikin joku vakoiluohjelma jolla saa varastettua ehkä muutakin hyödyllistä.
Nämä eivät sellaisia ole olleet.
Ja tästä varmistuit tietoturva-kristallipallollasi kun osaamista sinulla ei alalta ole?
Muutenkin argumenttisi on tasoa: pyöriä ei varastella koska minun pyörääni ei ole koskaan varastettu.
Kukaan ei pyytänyt lataamaan tai klikkaamaan mitään. Maailmankuvasi on aika synkkä.
"Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen." eli olet hyvä kirjoittaja, mutta kukaan tässä maailmassa ei tiedä siitä. Sääli.