Äkkiä! Antakaa joku tekosyy, miksen pääse työpaikan hyvinvointipäivään keskelle korpea majoittumaan yhteismökkiin!
Työnantaja sai loistoidean: tehdään yksi työpäivä sisään, jotta saadaan pidempi joululoma. Tehdään työpäivä jossain korvessa, samalla muka yhteishenki paranee ja tulee lisää työhyvinvointia.
En missään nimessä halua lähteä, tulen mieluummin vaikka silloin joululomalla töihin! Miettikää nyt: yhteen mökkiin 20 henkeä, viiteen makuuhuoneeseen ängettynä. En ole enää teini, enkä todellakaan halua nukkua jossain yhteismajoituksessa työkavereiden kanssa. En ole vapaa-ajalla työkavereiden kanssa koskaan, enkä halua tätä aloittaakaan.
Työnantajalla on toki määräysvalta "pakottaa" töihin, muttei lauantaina. Tämä oli kuitenkin monen mielestä niin mahtava idea, että se toteutetaan. Ja samalla saadaan se yksi vapaapäivä lisää jouluun.
Antakaa nyt äkkiä joku vedenpitävä syy, etten voi lähteä! Kuulostaa loppuiän traumoilta tuollainen mökkeily :(
Kommentit (295)
Sano että miehellä on äkillisesti kollapsoitunut rektumi joka raapii maata kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut ihan suoraan, että en osallistu työajan ulkopuolisiin aktiviteetteihin, koska ei huvita ja koska olen epäsosiaalinen ihminen joka vietän mieluummin vapaa-aikani yksin kotona. Olen sen verran kovan asiantuntijan maineessa ja teen sen verran hyvää laskutusta työnantajalleni, että eivät ne minua pienen änkyröinnin takia poiskaan laita.
No enpä ole kuullut että kukaan olisi koskaan potkuja saanut jos ei vapaa-ajallaan halua osallistua johonkin yön yli kestävään mökkikokousteluun vaikka ei olisikaan mikään "kova asiantuntija". Ei yksinkertaisesti ole pakko, vaikka olisit ihan normi-Lissu.
Meillä on töissä joka talvi pakollinen ”virkistysviikonloppu” eräässä pohjoisen laskettelukeskuksessa torstaista sunnuntaihin. Mitään ylimääräistä palkkaa ei makseta, vaikka joutuu olemaan työajan jälkeen ja viikonloppuna siellä missä työnantaja käskee.
Viime vuonna en pystynyt osallistumaan, koska en saanut hoitajaa lemmikeilleni, joten sain kirjallisen varoituksen. En siis minäkään saanut potkuja, mutta kyllä varoituskin on aika ikävä juttu. Lisäksi sain kuulla vielä kuukausien ajan jälkeen päin olevani melkoinen ilonpilaaja.
Kirjallinen varotus, kun et halunnut vapaa-aikanasi pohjoiseen ryyppäämään?
Törkeää!
ohis
Kyllä, osoitin tällä kuulemma huonoa yhteishenkeä ja sitä että tiimityö ei kiinnosta. Huvittavaa sikäli, että työsopimusta allekirjoittaessa ei ollut puhetta mistään pakollisesta viikonloppureissusta, vaan viikon työaika on ma-pe 37,5 h.
Uskomattoman törkeää. Tuosta varoituksesta pitäisi kyllä valittaa jonnekin. En tiedä miten ja minne, mutta jonnekin. Ei ketään voi pakottaa järjestämään elämäänsä vapaa-ajalla tehtävän ryyppyreissun takia. Ensinnäkään sinne ei tarvitse haluta mennä ja toisekseen esim. lemmikkien hoitajaa ei voi pakottaa palkkaamaan. Aargh, ihan viha nousee tästä!
Mulla on aina ollut tiukka linja näissä työporukan pikkujouluissa yms. En osallistu ikinä. Työ ja vapaa-aikaa ei saa sekoittaa. Muutenkin tuntuu, että on aina töissä.Niin en todellakaan vapaa-aikaa käytä mihinkään töihin liittyvään.
Eiköhän moni muukin kieltäydy tästä kunniasta.
Voit myös vedota kahdenkesken pomolle ärtyvästä suolesta, sellaisen omaavalla on täysi työ selvitä juuri ja juuri työpäivästä, ei puhettakaan että voisi mennä jonnekin vielä illalla, varsinkaan yhteismajoitukseen yöksi
Olet sen viikonlopun moskeijan järjestämässä konferenssissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut ihan suoraan, että en osallistu työajan ulkopuolisiin aktiviteetteihin, koska ei huvita ja koska olen epäsosiaalinen ihminen joka vietän mieluummin vapaa-aikani yksin kotona. Olen sen verran kovan asiantuntijan maineessa ja teen sen verran hyvää laskutusta työnantajalleni, että eivät ne minua pienen änkyröinnin takia poiskaan laita.
No enpä ole kuullut että kukaan olisi koskaan potkuja saanut jos ei vapaa-ajallaan halua osallistua johonkin yön yli kestävään mökkikokousteluun vaikka ei olisikaan mikään "kova asiantuntija". Ei yksinkertaisesti ole pakko, vaikka olisit ihan normi-Lissu.
Meillä on töissä joka talvi pakollinen ”virkistysviikonloppu” eräässä pohjoisen laskettelukeskuksessa torstaista sunnuntaihin. Mitään ylimääräistä palkkaa ei makseta, vaikka joutuu olemaan työajan jälkeen ja viikonloppuna siellä missä työnantaja käskee.
Viime vuonna en pystynyt osallistumaan, koska en saanut hoitajaa lemmikeilleni, joten sain kirjallisen varoituksen. En siis minäkään saanut potkuja, mutta kyllä varoituskin on aika ikävä juttu. Lisäksi sain kuulla vielä kuukausien ajan jälkeen päin olevani melkoinen ilonpilaaja.
Ei kyllä ole mikään laillisin perustein annettu varoitus tuommoinen.
Tosi kurjaa, että työhyvinvoinnin varjolla järkätään tilaisuuksia, jotka aiheuttaa ahdistusta pahimmillaan kuukausia. Ennen tapahtumaa ja sitten sen jälkeen seuraavaa vastaavaa pelätessä.
Joku aiemmin sanoikin jo, että älä selittele tai keksi mitään tekosyitä. Toteat vain, että et voi osallistua. Piste. Tai jos saat järjestymään, mene päiväksi ja lähde illalla pois omalla kyydillä. Sun ei ole pakko avata syitä sen tarkemmin. (Esimiehelle voit tarvittaessa sanoa perhesyyt tai muut henkilökohtaiset syyt.)
Aikuisena ei ole tilivelvollinen kenellekään muulle paitsi itselle.
Vierailija kirjoitti:
En selittelisi mitään. Sanoisin vain suoraan, että ei nappaa. Piste.
Näin minä tein,sanoin suoraan etten ole kiinnostunut eikä kukaan pysty siihen pakottamaan.
Tietty sain epäsosiaalisen maineen mutta ei siinä mitään.
Mun miehellä on noita tapahtumia kaksi kertaa vuodessa. Ovat olleet ulkomaillakin.
Omaa huonetta et saanut.
Menee osaa ja osaan ei.
Ei tahtoisi mennä mihinkään.
Osallistuu päivällä ja illalla lähtee pois koska ei ota alkoholia.
ihan tapaturmia sattunut jos ollut urheilua.
Yhdeltä murtui ranne ja mieheltäni kylkiluut.
Sukulaiseni joutui puhutteluun kun ei mene koskaan ja sanoi ettei lähde kun ryypätään ja hän sentään jo 60v. eikä käytä alkoholia.
Nyt on eläkkeellä. Sai olla menemättä koska on hyvä työssään ja tarpeellinen työnantajalle.
Hyi mikä ajatus. Tuollaisten pitäisi AINA olla vapaaehtoisia. Pitäisi ymmärtää, että kaikki ei halua tuollaista hömpötystä ja eihän tuollainen vaan yksinkertaisesti tuo kaikille sitä haluttua työhyvinvointia. Kuten ap taisi tuolla jossain kirjoittaa, että yöunet menee ja jännittää. Kuka siitä hyötyy silloin?
Meillä noihin ei onneksi ole pakko osallistua. Joskus joku saattaa kyseenalaistaa ja kysyä miksi ihmeessä et osallistu, niin yleensä meillä pystyy kyllä suoraan vaan sanomaan että ei ole mun juttu/ei huvita/on muutakin tekemistä.
Tuossa apn tilanteessa voisinkin hyvin kuvitella sanovani että mä en sitten sinne tule, teen mieluummin vaikka töitä. Onneksi on hyvä ilmapiiri ja meillä ymmärretään läheisten tiimikaverien kesken että kaikki ei ole samanlaisia.
Univaikeudet. Sano ettet voi nukkua kuin täydellisessä hiljaisuudessa. :D
Tää on valitettavasti joillekin ihan todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
karsee työpaikka jos saa varoituksen tuollaisesta,haiskahtaa jopa vähän siltä että raastuvassa tuolle työnantajalle kävisi huonosti...
Sanot vaan notta ei oo sun juttu etkä aio lähteä. Piste.
Nää on oikeasti niin kiusallisia tilanteita. Introvertit ja sellaiset, jotka eivät muuten välitä sosiaalisista tilanteista, pakotetaan ikävän paikan eteen kun tällaisia tapahtumia järjestetään ilmeisesti olettaen, että kaikki mielellään lähtevät mukaan. Jos kieltäydyt (vaikkakin hyvästä syystä) sinua aletaan tenttaamaan, otetaan silmätikuksi ja ajatellaan, että olet outolintu tai ylimielinen tapaus joka ei koe työporukan seuraa tarpeeksi tasokkaaksi tai tärkeäksi. Pidetään kai itsestään selvänä, että kaikki innolla käyttävät vapaa-aikaansa väkisin tutustuen työkavereihinsa. Miten kiusallista ja teennäistä.
Itse koin juuri hirveää painetta, kun olen aiemmin tänä vuonna aloittanut uudessa paikassa ja pomo ihan tyhjästä tuli kysymään, haluanko osallistua pikkujouluihin työporukalla. En olisi halunnut, sillä kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta suostuin koska en hädissäni keksinyt mitään tekosyytä olla osallistumatta ja hätäisesti lipsautin että osallistun. Paine osallistua oli kova, sillä olin uusi enkä halunnut, että porukka alkaa ihmetellä miksi en osallistu.
Oikeastihan kenenkään ei pitäisi joutua edes selittämään, miksi ei halua osallistua kaiken maailman kissanristiäisiin, mutta sosiaalinen paine vähän kuin pakottaa siihen. Itse ainakin koen paineita ja kommenttien perusteella moni muukin. On ihan naurettavaa, että jollakin on ollut hyvä syy jättää pippalot välistä ja sitten vielä pitkän ajankin jälkeen hiillostetaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lapsia ja mies? Jos sun miehellä vaikka on joku aikoja sitten varattu reissu ilman peruutusmahdollisuuksia, eikä teillä ole mahdollisuutta saada lapsia mihinkään hoitoon? Eli sinun olisi jäätävä lasten kanssa kotiin.
Tai sitten vaan lähtee työpäivän jälkeen kotiin. Oikeasti, eikö naiset kykene ajatteluun vai miksi tästäkin on saatu joku ongelma?
No ehkä se ap ei halua ajella sinne mökille lainkaan?
Teette töitä muutaman tunnin,sitten sihijuomat auki ja laulu raikaa!
Eikös tällainen yön yli matka, joka käytetään työhön ole jo työmatkaa (tuntimäärä täyttyy) ja siitä pitäisi maksaa myös päivärahat. Lisäksi tuo majoitus on vähän ongelmallinen, kun ollaan puolituttujen kanssa samassa mökissä, jossa ovia ei saa lukkoon (?) eikä yksityisyyttä ole, huonejakokaan ei ole ongelmaton - puhumattakaan nyt siitä, että joku ottaa kuppia vähän liikaa ja päättää ottaa lähikontaktia nukkuvaan työkaveriin. Jos ei ole mahdollisuutta mennä kotiin yöksi ja tulla aamuksi (ei esim korttia ja autoa), niin voi oman harkinnan mukaan ottaa yhteyttä työpaikan luottamusmieheen tai liittoon tai hakea ihan saikkua tuolle viikonlopulle.
Mietin tässä omaa työporukkaa ja voi oksennus jos sen jengin kanssa pitäisi vielä viettää joku mökkiviikonloppu. Palaa kiinni joka päivä tiettyihin ihmisiin. Työskentelen siivosalalla, jonne on ajautunut kaikki sekopäät. hui!
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap hakenut apua ongelmaasi? Ymmärrän, että tuollainen tilanne saattaa ahdistaa, mutta se ei ole silti ihan normaalia. Pystyväthän kaikki työkaverisikin menemään sinne.
Mutta jos et vain kertakaikkiaan pysty lähtemään mukaan, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: Puhu esimiehellesi ja kerro ongelmastasi tai sitten keksit vatsataudin tms. saikuttamissyyn lähtöpäiväksi.
Kyllä on normaalia!
Ihmisillä on erilaiset hermostot ja elämänhistoria. Introvertit voi tykätä sosiaalisesta kanssakäymisestä mutta väsyvät fyysisesti niin että nukahtavat päiväunille.
Jollakin voi olla uniongelmia, traumataustaa ym milloin huoneen jakaminen tuntemattoman kanssa on painajainen.
Miten voi olla noin vaikeaa asettua muiden asemaan?
Itse opiskelin valitettavasti ammattiin jossa saan jatkuvasti majoittua leirikeskuksiin ym. En tajunnut että tää vois olla niin iso kynnyskysymys että menen ennemmin mäkkärin kassalle pienemmällä palkalla. Nyt onkin alanvaihto mielessä.
Ei kiitos 24h hengailua tuntemattomien kanssa, varsinkaan naisena ei ole kiva pohtia osuuko hillopäivät jossain korven keskellä ja hamstrata tarvikkeita ja kipulääkettä, jotain lämpötyyny, pestä suihkun lattioita huolellisesti ja lisäksi kuljettaa huomaamatta niitä tarvikkeita.
Mulla on aina mun vanhojen vanhempien hoitovuoro, että enpähän pääsisi lähtemään, vaikka haluaisin.