Äkkiä! Antakaa joku tekosyy, miksen pääse työpaikan hyvinvointipäivään keskelle korpea majoittumaan yhteismökkiin!
Työnantaja sai loistoidean: tehdään yksi työpäivä sisään, jotta saadaan pidempi joululoma. Tehdään työpäivä jossain korvessa, samalla muka yhteishenki paranee ja tulee lisää työhyvinvointia.
En missään nimessä halua lähteä, tulen mieluummin vaikka silloin joululomalla töihin! Miettikää nyt: yhteen mökkiin 20 henkeä, viiteen makuuhuoneeseen ängettynä. En ole enää teini, enkä todellakaan halua nukkua jossain yhteismajoituksessa työkavereiden kanssa. En ole vapaa-ajalla työkavereiden kanssa koskaan, enkä halua tätä aloittaakaan.
Työnantajalla on toki määräysvalta "pakottaa" töihin, muttei lauantaina. Tämä oli kuitenkin monen mielestä niin mahtava idea, että se toteutetaan. Ja samalla saadaan se yksi vapaapäivä lisää jouluun.
Antakaa nyt äkkiä joku vedenpitävä syy, etten voi lähteä! Kuulostaa loppuiän traumoilta tuollainen mökkeily :(
Kommentit (295)
Sairautta ei ehken kannata käyttää, koska pomo pyytää sairauslomatodistuksen.
Sanot ap suoraan esimiehelle, ettet halua missään tapauksessa korpeen yöksi.
Yöt ovat vapaa-aikaa, jos ei kysymyksessä ole nimenomaan yötyö.
Hyvä idea tuo, jos voi käyttää omaa autoa, ettei ole jossain kinttupolkujen takana se paikka.
- Veikkaan, ettei ap edes ole ainoa tuosta porukasta, joka ei halua viettää yötään tuolla. Kulkekaa kimppakyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurjaa, että työhyvinvoinnin varjolla järkätään tilaisuuksia, jotka aiheuttaa ahdistusta pahimmillaan kuukausia. Ennen tapahtumaa ja sitten sen jälkeen seuraavaa vastaavaa pelätessä.
Joku aiemmin sanoikin jo, että älä selittele tai keksi mitään tekosyitä. Toteat vain, että et voi osallistua. Piste. Tai jos saat järjestymään, mene päiväksi ja lähde illalla pois omalla kyydillä. Sun ei ole pakko avata syitä sen tarkemmin. (Esimiehelle voit tarvittaessa sanoa perhesyyt tai muut henkilökohtaiset syyt.)
Aikuisena ei ole tilivelvollinen kenellekään muulle paitsi itselle.
Todellista työhyvinvointia. 😆 Pakotetaan ihmiset reissuun ja jos ei osallistu niin joutuu silmätikuksi. Oikeastaan aika sairasta, että voidaan käyttää jopa kiusaamiseen tommosta ilmapiiriä kannustavaa tapahtumaa.
Ehkä pitäis keksiä muita keinoja siihen työhyvinvoinnin hoitamiseen. Esim saisi vaikuttaa työpaikan sisustukseen tms
Niinpä. Työpaikalla on ihan hyvä olla jos johto kohtelee tasapuolisesti työntekijöitään ja työnkuvat sekä palkkaus ovat kohdillaan. Meillä ei onneksi ollut mitään pakkomökkeilyä. Olen joskus ollut koulutuspäivillä jossain kauempana. Olimme aina jossain hotellissa. Joulujuhlissa olen ollut myös joskus. Mitään pakkoja näihin ei ole ollut.
Miksi sen nimi on hyvinvointipäivä, kun tekee toiset sairaiksi pelkkänä ajatuksena?
Täytyy voida valita, lähteekö mokomiin reissuihin.
Inhoan mökkielämää muutoinkin. Painajaismaista, jos joutuisi mökkeilemään työkavereiden kanssa saati majoittumaan samaan huoneeseen. Meidän sukumökillä saa sentään yörauhan, vaikka muuten onkin täyttä shaibaa se yhteinen "kiva".
Vierailija kirjoitti:
Sairautta ei ehken kannata käyttää, koska pomo pyytää sairauslomatodistuksen.
senhän saa lääkäriltä!
Eri asia maksaako pomo palkaa sairausajalta,ei ole pakko!
Tessistä vo tarkastaa
Ole muka menossa ja sitten mahatauti iskee pari päivää aikaisemmin. Et voi mitenkään puolikuntoisena lähteä mökkioloihin.
Hautajaiset, joihin haluat ehdottomasti mennä vaikkei ole lähisukulainen, vaan rakas läheinen (mielikuvitus)ystävä.
Opettele sanomaan heti ei kun joku heittää ilmoille tuollasen typerän ajatuksen. HETI kun joku ehdottaa jotain sellaista mitä et missään nimessä halua tehdä, teet heti selväksi että: "EI, EI, EI, ei missään nimessä. Tämä ei johdu teistä, olette mahtavia ihmisiä mutta tällainen ei ole minun juttu yhtään." Tulee kaikille selväksi. Jos joku haluaa tietä syyn, vastaat ympäripyöreästi jotain tyyliin: "Ei se vaan ole minun juttu."
Tai sitten vaan repeät nauruun heti kun joku ehdottaa jotain tuollasta ja poistut paikalta. Muutkin pitää sitten sitä alkuperäistä ehdotusta pelkkänä vitsinä.
Minäkään en ole koskaan välittänyt pakollisista yön yli-reissuista. Opiskellessa meille järjestettiin tuollainen ryhmäytymisreissu, yön yli oltiin jossain metsämökissä ja nukuttiin kerrossängyissä. Ohjelmaa oli aamusta iltaan: ryhmäytymisleikkejä, näyttelemistä ja ryhmätöitä. Olin täysin uupunut siitä. Muut eivät oikein ymmärtäneet ja antoivat minulle "hauskan" lempinimen, kun hakeuduin olemaan itsekseni enkä "koskaan sanonut mitään". Minusta tuntui pahalta, olin kuitenkin oikeasti yrittänyt ja olin kaikille ystävällinen. Onneksi sain opiskeluaikana siellä silti yhden ystävän. Jos ryhmäyttämistä ei olisi toteutettu niin intensiivisesti, olisin varmaan jaksanut esittää sosiaalista paremmin ja tutustua muihin. Sen sijaan jouduin silmätikuksi.
Tapahtui korkeakoulussa, toisin kuin voisi luulla...
Ikävä kyllä taitaa olla pomosta kiinni, miten "pakollisia" nämä jutut ovat. Lainvoimainen ei ole irtisanominen siitä syystä, että ei halua olla mökillä yötä, mutta muutoin voi työelämä ja urakehitys vaikeutua.
Itselläni onneksi on ollut pomoja, joille on ihan ok se, että joku osallistuu vain päivään, firma kyllä hoitaa kyydinkin pois esim. kauempana olevalta mökiltä päivän jälkeen, ellei yöksi halua jäädä. On ihan normia, että moni ei halua, kuka mistäkin syystä, eikä niitä selitellä tarvitse, nyt vain ei ikävä kyllä käy jäädä jatkamaan iltaa. Aika useat myös jäävät syömään, mutta poistuvat ruuan jälkeen.
Eihän se ole kenenkään etu, että ihminen, joka ei viihdy, yrittää roikkua porukassa. Kivempaa on mökkeillä porukassa, joka sen tahtoo tehdä. Aika harvoin on ollut mitään yhteismajoitusta, mutta kaksi huoneessa on ollut joskus. Ihan ok, kun sen valinnan tietää tekevänsä ja useinhan onkin se bestistyyppinen töissä, jonka kanssa huoneen voi jakaa.
Toisaalta näinhän se on: porukka, joka viihtyy hyvin töissä, viihtyy myös vapaa-ajalla. Ja päinvastoin. Että ihan saa pomo mennä itseensä, jos joutuu pakottamaan alaiset "hauskanpitoon". Itse olen tehnyt selväksi, että en ole yhtään kilpailuhenkinen, joten en osallistu usein kaikenmaan kisoihin ja muihin vastaaviin. On meillä muutama muukin samanlainen, me yleensä vetäydymme sitten jonnekin jutustelemaan jne. muiden pelaillessa. Jos ollaan alkeellisemmissa oloissa, eli ei pitopalvelua tai vastaavaa, mielelläni osallistun vaikka ruokia esille laittamalla, juomia pöytään kantamalla, jne. Ei ole ongelma, että ihmiset ovat erilaisia.
Kamalia tarinoita kyllä olen kuullut jostain ulkona telttailusta marraskuun alussa, semmoiseen sanoisin suoraan, että nyt kiitos ei, en ala hankkia kalliita varusteita kyetäkseni osallistumaan.
RSN kirjoitti:
Opettele sanomaan heti ei kun joku heittää ilmoille tuollasen typerän ajatuksen. HETI kun joku ehdottaa jotain sellaista mitä et missään nimessä halua tehdä, teet heti selväksi että: "EI, EI, EI, ei missään nimessä. Tämä ei johdu teistä, olette mahtavia ihmisiä mutta tällainen ei ole minun juttu yhtään." Tulee kaikille selväksi. Jos joku haluaa tietä syyn, vastaat ympäripyöreästi jotain tyyliin: "Ei se vaan ole minun juttu."
Tai sitten vaan repeät nauruun heti kun joku ehdottaa jotain tuollasta ja poistut paikalta. Muutkin pitää sitten sitä alkuperäistä ehdotusta pelkkänä vitsinä.
Aivan loistava tilannetaju tämän kirjoittajalla! Hirnun täällä itsekseni :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen nimi on hyvinvointipäivä, kun tekee toiset sairaiksi pelkkänä ajatuksena?
Täytyy voida valita, lähteekö mokomiin reissuihin.
Inhoan mökkielämää muutoinkin. Painajaismaista, jos joutuisi mökkeilemään työkavereiden kanssa saati majoittumaan samaan huoneeseen. Meidän sukumökillä saa sentään yörauhan, vaikka muuten onkin täyttä shaibaa se yhteinen "kiva".
Toisten elämä pyörii kohtalaisen yksitoikkoisissa ympyröissä joissa työnteko ja viinan/kaljan vetäminen ja "irroittelu" vuorottelevat. Firmoissa nää sitten päätyy asemiin jossa pitäisi järkätä virkistyspäivä niin tottakai sekin pitää sisällään sitä samaa "irrottelua" kun ei nää muusta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jäi jo kiinni, täällä oli yksi sen työkaveri paikalla.
Tuskin on ainut firma joka on menossa korpeen.Ystävälleni tuli samainen tilanne,myös tutullani on tulossa korpipäivä.Sitäpaitsi vaikuttaa alustavalta työpaikkakiusaamiselta aloittaa ennakkoon poissaolijan mollaaminen,koittakaa aikuistua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ollaan vissiin samalle mökille menossa. Tai sinä siis et ilmeisesti aio tulla? No melkein arvaan kuka olet, mutta en nyt laita edes nimikirjaimia arvaukseksi. Otan tämän ketjun esille sitten siellä mökillä kun yksi puuttuu joukosta.
Ap:llä tuntuu olevan tosi kivoja työkavereita.
Minä pääsin eroon vastaavasta reissusta valehtelemalla pomolle, että tuli keskenmeno ja musta ei nyt oo mihinkään mökille ku olo on kurja fyysisesti ja henkisesti. Ei pakotettu mukaan. "Raskaudesta" en ollu kertonut, koska se oli vielä niin alussa ettei oltu kerrottu vielä kenellekään.
Uniongelmat on ihan hyvä. Sanot ettet pysty nukkumaan vieraissa paikoissa, kuka nyt siitä alkaisi vänkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Laita tyyny mekon alle ja sano että olet raskaana ja laskettu aika on juuri silloin.
Aivan loistava idea! Mä käytän tätä seuraavan kerran, kun on joku kamala juttu tiedossa! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Uniongelmat on ihan hyvä. Sanot ettet pysty nukkumaan vieraissa paikoissa, kuka nyt siitä alkaisi vänkäämään.
Paitsi että on todella helppo vähätellä ja sanoa, että yksi yö menee helposti nukkumattakin, voihan sitä nukkua sitten seuraavana yönä vähän enemmän..
Missä kaksi tai kolme kokoontuu, siellä on työpaikkakiusaaja heidän keskellänsä.