Nämä UKK-insituutin uudet liikuntasuositukset on aivan mahdottomia toteuttaa arjen keskellä.
Vähintään 2,5 tuntia reipasta hengästymistä aiheuttavaa liikkumista + 2 kuntosalikertaa yhdelle viikolle on varsin paljon.
Lisäksi istua ei saisi puolta tuntia pidempään yhtäjaksoisesti.
Kommentit (188)
minä kuljen täysien kauppakassien kanssa 1,5 kilometriä suuntaansa, takaisin tullessa on ylämäkeä. Lapset mukana. Taikasana on reppu ja ostosten suunnittelu. Jos tiedän ostavani tavallista enemmän painavia tavaroita, otan mukaan vetokassin. Talvella on pulkka, johon istutetaan lapset ja kassit - jos lapset tahtovat tulla mukaan. Jos eivät tahdo, heidät laitetaan kauppareissun ajaksi naapuriin.(kaupassa käy molemmat vanhemmat aikataulujen rajoissa). Lapsetkin tulevat mielellään mukaan. siinä on taikasanana reissun tekeminen mahdollisimman houkuttelevaksi. lasten kanssa se on hyvin helppoa. joskus lapset tahtovat kantaa itse joitain ostoksia, heillä on omat reput. koska tässä ketjussa on ainakin yksi vastauksille vinoilija, joka tahtoo keskiä tekosyitä miksei voi liikkua, niin sanon tässä vaiheessa että ei, lastemme ei tarvitse raataa ostosten kanssa, eikä edes kotitöiden, vaan lapset kantavat ostoksia vain silloin kun itse sanovat haluavansa kantaa ja sitten päättävät mitä kantavat. josei jaksa koko matkaa kantaa, sitten tietenkin aikuinen kantaa.
Vierailija kirjoitti:
minä kuljen täysien kauppakassien kanssa 1,5 kilometriä suuntaansa, takaisin tullessa on ylämäkeä. Lapset mukana. Taikasana on reppu ja ostosten suunnittelu. Jos tiedän ostavani tavallista enemmän painavia tavaroita, otan mukaan vetokassin. Talvella on pulkka, johon istutetaan lapset ja kassit - jos lapset tahtovat tulla mukaan. Jos eivät tahdo, heidät laitetaan kauppareissun ajaksi naapuriin.(kaupassa käy molemmat vanhemmat aikataulujen rajoissa). Lapsetkin tulevat mielellään mukaan. siinä on taikasanana reissun tekeminen mahdollisimman houkuttelevaksi. lasten kanssa se on hyvin helppoa. joskus lapset tahtovat kantaa itse joitain ostoksia, heillä on omat reput. koska tässä ketjussa on ainakin yksi vastauksille vinoilija, joka tahtoo keskiä tekosyitä miksei voi liikkua, niin sanon tässä vaiheessa että ei, lastemme ei tarvitse raataa ostosten kanssa, eikä edes kotitöiden, vaan lapset kantavat ostoksia vain silloin kun itse sanovat haluavansa kantaa ja sitten päättävät mitä kantavat. josei jaksa koko matkaa kantaa, sitten tietenkin aikuinen kantaa.
Sulla tuskin on lonkka-tai polvivaivoja
En enää yhtään ihmettele, miksi lapset ovat aina vaan kömpelömpiä ja huonokuntoisempia. Vanhemmistaanhan ne ottavat mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikeaa. Minä käyn 4-5 krt viikossa liikkumassa, 3 krt hikijumpassa ja 2 krt salilla. Kaksi lasta. Kotona olen 18-18.30. Syödään kun tullaan kotiin ja tarkistan läksyt. Klo 19.30-20. Laitan nuorimmaisen iltapesulle ja iltapalalle.
Viikonloppuisin hoidan kaupassa käynnit, teen viikon ruoat valmiiksi, pesen pyykit ja siivoan.
Helppoa! Arkena ehdin liikkua, kun kaikki on viikonloppuna valmiiksi tehty. Joka päivä menen klo 21.00 nukkumaan ja herään klo 6. Hyvin ehtii arkisin liikkua suositusten mukaan. Sunnuntaisin lepään ja teen vain ruoat valmiiksi tulevalle viikolle.
Mikä tässä on hankalaa?
Et ilmeisesti kuljeta lapsiasi harrastuksissa tai vietä heidän kanssaan aikaa arki-iltoina? Minulle lapset ja heidän kanssaan vietetty aika sekä lasten harrastukset on tärkeämpiä kuin omat menoni.
Yksi yleisimmistä tekosyistä liikunnan harrastamattomuuteen ovat lapset. Kyllä olen kuljettanut kahta lasta. Kävin joko itse lenkillä tai jumpassa sillä aikaa, kun lapset olivat treeneissä. Ei ollut vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
En enää yhtään ihmettele, miksi lapset ovat aina vaan kömpelömpiä ja huonokuntoisempia. Vanhemmistaanhan ne ottavat mallia.
Mihin perustat väitteesi?
Tuttavani mies juoksee lastenvaunujen kanssa lähes maratonin mittaisia lenkkejä.
Mun Apple Watchkin hälyyttää seisomisesta ja liikkumisesta vain 60min välein. Onneksi töissä liikun kevyesti lyhyen aikaa useamman kerran tunnissa.
5krt viikossa töihin pyöräily, juoksu tai reipas kävely.
2krt viikossa puoliso tekee ruoan ja vahtii samalla kun käy kuntosalilla
Valitsee kuntosalin, jossa on lapsiparkki
Käy itse liikkumassa samalla, kun lapset ovat omissa harrastuksissaan
Herää riittävän aikaisin, jotta ehtii tehdä jumpat ennen muiden heräämistä
Jos työ on joustava, käy salilla vaikka kesken työpäivän
Juoksee vaunulenkkejä vaikka kaverin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi?
Faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikeaa. Minä käyn 4-5 krt viikossa liikkumassa, 3 krt hikijumpassa ja 2 krt salilla. Kaksi lasta. Kotona olen 18-18.30. Syödään kun tullaan kotiin ja tarkistan läksyt. Klo 19.30-20. Laitan nuorimmaisen iltapesulle ja iltapalalle.
Viikonloppuisin hoidan kaupassa käynnit, teen viikon ruoat valmiiksi, pesen pyykit ja siivoan.
Helppoa! Arkena ehdin liikkua, kun kaikki on viikonloppuna valmiiksi tehty. Joka päivä menen klo 21.00 nukkumaan ja herään klo 6. Hyvin ehtii arkisin liikkua suositusten mukaan. Sunnuntaisin lepään ja teen vain ruoat valmiiksi tulevalle viikolle.
Mikä tässä on hankalaa?
Et ilmeisesti kuljeta lapsiasi harrastuksissa tai vietä heidän kanssaan aikaa arki-iltoina? Minulle lapset ja heidän kanssaan vietetty aika sekä lasten harrastukset on tärkeämpiä kuin omat menoni.
Yksi yleisimmistä tekosyistä liikunnan harrastamattomuuteen ovat lapset. Kyllä olen kuljettanut kahta lasta. Kävin joko itse lenkillä tai jumpassa sillä aikaa, kun lapset olivat treeneissä. Ei ollut vaikeaa.
Lapseni harrastuksessa osa vanhemmista käy lenkillä tai salilla lasten treenien aikana, osa tuijottaa puhelinta autossa tai kahvilassa. Seurassa on tapana, että vanhemmat eivät notku mukana harjoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tuskin on lonkka-tai polvivaivoja
Kaikki niveleni ovat yliliikkuvat, polvesta puuttuu osa, joka aiheuttaa vääjäämättä tulevaisuudessa vaihdon tekopolveen. Siinä myös monta syytä miksi liikun ja miksi pyrin liikkumaan paljon. suositukset varmastiylettyvät, mutta minun kohdallani liikkumismäärän on pakko ylittää suositukset, koska on noita synnynnäisiä nivelrajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani mies juoksee lastenvaunujen kanssa lähes maratonin mittaisia lenkkejä.
Viihtyisipä omakin lapseni rattaissa kolmen tunnin lenkin ajan...
No ihan tarpeeksi saan liikuntaa harrastettua muutenkin. Varsinkin kun kohta nämä suositukset menee varmaan siihen, että silmien räpyttely ja kännykän näpyttely lasketaan liikunnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mua just Suomessa riepoo. Täällä on määräämättömästi toinen toisiaan turhempia instituutteja jotka suoltavat typeriä julkilausumia. Ketään ei kiinnosta!
No jaa, minua kiinnostaa. On aika hyvät värkit vastaanottaa ja hyödyntää tietoa.
Ei liikkumiseen käytetyn ajan suosituksia ole muutettu, vaan liikkunnan vähimmäiskestävyyden raja 10min on poistettu ja korvattu sillä, että muutamankin minuutin liikkuminen on hyödyksi. Eli uudet suositukset pitäisi olla helpompi toteuttaa kuin vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on hankalaa?
Siis mihin kellonaikaan olet siellä salilla tai hikijumpassa? Kuka on lasten kanssa silloin?
Ei minkäänlaista ongelmaa, jos liikkuminen on normaali osa arkea. Jos taas liikunta on jotain, mikä pitää suorittaa pois ennen kuin saa heittäytyä sohvalle, varmaan tekeekin tiukkaa.
samaa tahtia UKK lieventää suosituksiaan kun bmi:t nousseet ja alokkailla kunto romahtanut .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki ne, jotka eivät geeneiltään ole bambimaisia, ovat läskejä.
Asia selvä.
Valitettavan
PaksuJep, olet ihan selvästi se koulukiusaajani ala-asteelta.
Kielenkäyttösi on samanlaista edelleen, yhtä fiksua.Mitäs jos keskustellaan seuraavaksi siitä, miltä me nykyään näytämme ja miten meillä nykyään menee?
Se oli termi jota itse käytit?
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että miettisi miten noita suosituksia pystyisi soveltamaan omaan elämäänsä, lähtee suurennuslasin kanssa etsimään syitä miksei voi. No, tapa se on tuokin.
ja kun ei pysty toteuttamaan täydellisesti, turha tehdä mitään.
Sen sijaan, että miettisi miten noita suosituksia pystyisi soveltamaan omaan elämäänsä, lähtee suurennuslasin kanssa etsimään syitä miksei voi. No, tapa se on tuokin.