Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole varmaan moni synnyttänyt äiti ajanut itse synnäriltä kotiin

Vierailija
20.10.2019 |

Kuten minä tein. Tosin matkaa ei siiloin ollut kuin n 3km. Menin kyllä vielä samana päivän kauppaankin vauvan kanssa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidit kyllä oli vuodelevossa synnytyksen jälkeen viikko ennen sairaalasta kotiin pääsyä. Ennnen sairaalasynnytyksiä maaseudulla oli lapsivuodeaika, joka päättyi vasta kun pappi oli käynyt kirkottamassa synnyttäneen äidin. Nykyihmiset ei edes tiedä mitä on kirkottaminen.

Molemmat mummoni olivat maatalon emäntiä. Vähän epäilen oliko lapsivuodeaikaa. Lapset synnytettiin kotona, sairaalaan oli pitkä matka. Isäni on syntynyt saunassa.

Maatalossa kun eläimet pitää ruokkia, ja perheelle pitää laittaa ruokaa. Jollei joku sukulaisnainen kerinnyt tuuraamaan, niin omillaan on. Yhdestä lapsesta toinen mummoni repeytyi pahasti. Ommeltiin karhunlangalla repeymät kiinni. Tämä oli 1950-luvulla.

Vierailija
42/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moni myöskään sitten antanut sitä lastaan adoptioon kuten ap eli ammattivalittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me myös mentiin synnäriltä ruokakaupan kautta kotiin ja reaktiot oli samoja. Ihmiset pysähtyivät ja niiden tunteet aisti. Olihan se herkkää.

Kaksi päivää synnytyksestä pääsin hiukan lomailemaan sairaalasta. Menimme ravintolaan syömään. Minulla oli kanyyli kädessä. Huolimatta tuosta, tunsin olevani elossa jälleen.

Vierailija
44/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin synnärille ja sieltä takaisin, matkaa n.50km suuntaansa. Mitä ihmeellistä siinä on?

Nykyään synnytyksestä on tehty iso haloo. Entisaikaan ihmiset tekivät töitä niin pitkään, kun vauva syntyi, ja sen jälkeen vauva kulki mukana.

Joo. Mitä nyt minulta ja vauvalta olisi henki lähtenyt ilman nykyaikaista lääketiedettä ja sektiovalmiutta.

Vierailija
45/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidit kyllä oli vuodelevossa synnytyksen jälkeen viikko ennen sairaalasta kotiin pääsyä. Ennnen sairaalasynnytyksiä maaseudulla oli lapsivuodeaika, joka päättyi vasta kun pappi oli käynyt kirkottamassa synnyttäneen äidin. Nykyihmiset ei edes tiedä mitä on kirkottaminen.

Molemmat mummoni olivat maatalon emäntiä. Vähän epäilen oliko lapsivuodeaikaa. Lapset synnytettiin kotona, sairaalaan oli pitkä matka. Isäni on syntynyt saunassa.

Maatalossa kun eläimet pitää ruokkia, ja perheelle pitää laittaa ruokaa. Jollei joku sukulaisnainen kerinnyt tuuraamaan, niin omillaan on. Yhdestä lapsesta toinen mummoni repeytyi pahasti. Ommeltiin karhunlangalla repeymät kiinni. Tämä oli 1950-luvulla.

Jep. Mummoni synnytti yksin kamarissa kaksoset puolen päivän aikaan ja meni illaksi navettaan kantturoita lypsämään.

Vierailija
46/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen on todella voimallinen, yksinäinen synnyttäjä. Esim. etelä-euroopassa koko suku on mukana synnyttämässä. 

Yksikin synnyttänyt kaveri totesi, kun kysyin, että huusitko lapsen tullessa maailmaan, oli hän että mitä sitä nyt huutamaan sitten.

Vierailija
47/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Minun ei tarvinnut itse ajaa eikä mennä kauppaan.

Vierailija
48/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen auton sait synnärille, ap?

Vierailija
49/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli silloin sulla ei vielä ollut Menieren tautia?

Vierailija
50/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ollut juuri muuta vaihtoehtoa kun lähteä itse ajamaan. Mies reissutöissä ja synnytys käynnistyi liian aikaisin. Lisäksi asumme maantieteellisesti hevonkuusessa jonne taksi, saati ambulanssi ei olisi ehtinyt ajoissa. Autokin oli tankattava välissä mutta onneksi joku ystävällinen herrasmies auttoi siinä kun itse nojailin bensamittariin supistusten kourissa. Ajoissa ehdin perille ja sieltä sairaalasta 2 päivän päästä ajoin takaisin kotiin autolla. Saattaja olisi pitänyt olla mutta eipä ne Koksissa tarkastaneet asiaa kun valehtelin meneväni taksilla kotiin. :D

Vierailija
51/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin synnärille ja sieltä takaisin, matkaa n.50km suuntaansa. Mitä ihmeellistä siinä on?

Nykyään synnytyksestä on tehty iso haloo. Entisaikaan ihmiset tekivät töitä niin pitkään, kun vauva syntyi, ja sen jälkeen vauva kulki mukana.

Joo. Mitä nyt minulta ja vauvalta olisi henki lähtenyt ilman nykyaikaista lääketiedettä ja sektiovalmiutta.

Totta kyllä, lääketiede pelastaa ihmishenkiä. MUTTA. Ilman nykyaikaista lääketiedettä ja lääkkeitä, (uskon omalta kohdaltani), synnytys olisi mennyt ihan eri tavalla. Esimerkiksi olisin saanut lapsen paljon nuorempana.

Eli osittain ajattelen nykyaikaisen lääketieteen johdattaneen minut siihen tilaan, että sektio oli ainut vaihtoehto.

Minulla on selittämätön tunne tästä. 

Vierailija
52/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä, lääketiede pelastaa ihmishenkiä. MUTTA. Ilman nykyaikaista lääketiedettä ja lääkkeitä, (uskon omalta kohdaltani), synnytys olisi mennyt ihan eri tavalla. Esimerkiksi olisin saanut lapsen paljon nuorempana.

Eli osittain ajattelen nykyaikaisen lääketieteen johdattaneen minut siihen tilaan, että sektio oli ainut vaihtoehto.

Luonto on viisaampi, kuin ihminen tulee olemaan pitkään aikaan. 

Vierailija
53/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla varmaan kaikki teki noin, koska miehet olivat töissä eikä ollut isävapaita.

60-luvulla hyvin hyvin harvalla naisella oli edes ajokorttia. Taksilla sinne laitokselle mentiin ja taksilla kotiin tultiin, jos mies ei ehtinyt viemään.

Olen 60-luvun lapsi ja suvun kaikilla 30-40v naisilla oli ajokortti eli äidillä, tädeillä, setien vaimoilla ja jopa naapurilla, joka oli opettaja. Maalla se oli varmaan tavallisempaa kuin kaupungissa. Äidillä oli jopa oma auto!

Vierailija
54/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä legendaa. Ennen naisella oli lapsivuodeaika, jona aikana hän sai toipua synnytyksestä. Työt teki joku muu, sukulaisnainen ym. Tää pärjää itseksesi ja synnytys ei ole sairaus- ajattelu on ihan uutta.

Vierailija
55/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto on viisaampi, kuin ihminen tulee olemaan pitkään aikaan. 

Eli on viisasta, että äitejä ja vauvoja kuolee kuin kärpäsiä? Mielenkiintoinen näkemys.

Vierailija
56/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 60- luvulla usein mentiin bussilla synnyttämään. Itse omalla omalla autolla ja samoin paluumatka. Eikä minulta ainakaan ensisynnyttäjänä 2010 mitään saattajaa kyselty. Tottakai eri asia, jos olisin ollut sektiossa tai mennyt huonoon kuntoon muuten.

Vierailija
57/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen auton sait synnärille, ap?

Ajoin sillä synnyttämäön ja jätin auton sairaalan parkkipaikalle.

Vierailija
58/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla varmaan kaikki teki noin, koska miehet olivat töissä eikä ollut isävapaita.

60-luvulla hyvin hyvin harvalla naisella oli edes ajokorttia. Taksilla sinne laitokselle mentiin ja taksilla kotiin tultiin, jos mies ei ehtinyt viemään.

Olen 60-luvun lapsi ja suvun kaikilla 30-40v naisilla oli ajokortti eli äidillä, tädeillä, setien vaimoilla ja jopa naapurilla, joka oli opettaja. Maalla se oli varmaan tavallisempaa kuin kaupungissa. Äidillä oli jopa oma auto!

Samaa ihmettelin, että missä 30- luvulla nämä kirjoittajat ovat eläneet. Kyllä minäkin muistan, että kyllä naisilla oli ajokortti ja kuskasivat muksuja siinä, missä nykyäänkin.

59/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei annettu ajaa itse. Mies joutui hakemaan.

Vierailija
60/65 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En autolla, mutta menin junalla kotiin. Kävelin 4km juna-asemalta kotiin. Eksä ei edes ehdottanut taksia. En ollut kylläkään kipeä. Lähdettiin vielä alle 24h synnytyksestä pois sairaalasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi