Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos menet ravintolaan syömään, mistä ruoasta ajattelet "tekisin tällaista helposti itsekin"

Vierailija
18.10.2019 |

Ja parempaa..

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastat, salaatit, lihapullat, lasagne, tortillat ja ns. muu perusruoka onnistuu itseltäni helposti paremmin. Mies tekee myös loistavaa pitsaa (taikina kolmen päivän kylmäkohotuksella ja pitsakivet yms käytössä), eli sitäkään ei liiemmin tule ravintolassa syötyä. 

Etnisiä ruokia (kiinalainen, intialainen, nepalilainen jne) en osaa itse valmistaa.  

Vierailija
82/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat. Yksinkertainen ruoka jossa kaikki on kiinni raaka-aineista ja mausteista. Edes ravintolassa ei saa hyviä. Olimme Italiassa viime kesänä ja otin oikein asiakseni syödä jossain niitä " aitoja italialaisia" lihapullia. Niitä mitä hehkutetaan sekä elokuvissa että tv-sarjoissa. Yhdessäkään ravintolassa ei ollut lihapullia. Edelleen teen siis omasta mielestäni parhaita. Einespullat haisevat ja maistuvat krapulapierulle ja "ravintoloissa" ne muistuttaa jauhettua chifonettia joka ei haise, eikä maistu, millekään. Lihapullia hehkutetaan kautta läntisen maailman mutta onko joku joskus ( jossain) syönyt hyviä ravintolassa?

Mistä lähtien lihapullat ovat olleet jokin erityinen italialainen herkku? Esimerkiksi lihapullat ja spagetti on lähinnä jenkkien keksintö, jota syödään amerikanitalialaisissa ketjuravintoloissa. Italialainen ei syö lihapullia pastan kanssa. Ei mikään ihme, ettei lihapullia löydy Italiassa ravintoloiden menuista.

Allora, cosa sono le polpotte di carne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat. Yksinkertainen ruoka jossa kaikki on kiinni raaka-aineista ja mausteista. Edes ravintolassa ei saa hyviä. Olimme Italiassa viime kesänä ja otin oikein asiakseni syödä jossain niitä " aitoja italialaisia" lihapullia. Niitä mitä hehkutetaan sekä elokuvissa että tv-sarjoissa. Yhdessäkään ravintolassa ei ollut lihapullia. Edelleen teen siis omasta mielestäni parhaita. Einespullat haisevat ja maistuvat krapulapierulle ja "ravintoloissa" ne muistuttaa jauhettua chifonettia joka ei haise, eikä maistu, millekään. Lihapullia hehkutetaan kautta läntisen maailman mutta onko joku joskus ( jossain) syönyt hyviä ravintolassa?

Mä olen syönyt New Yorkissa lihapullia italialaisessa ravintolassa ja oli kyllä todella hyviä. Sellaisia en osaisi itse missään tapauksessa tehdä vaikka ihan kohtuullinen kotikokki olenkin. 

Vierailija
84/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi en ravintoloissa enää käy, sillä olen käynyt liian usein syömässä vain ihan ok - ruokaa. En voi muuta kuin ihmetellä ravintoloiden tasoa ja heidän kokkejaan. Heidän pitäisi olla olevinaan ammattilaisia ja tehdä oletusarvoisesti hyvin ja hyvää ruokaa, mutta ei. Eikä heillä ole mitään ammattiylpeyttä?

Meillä oli vuosia tapana käydä varsinkin äituen- ja isänpäivänä syömässä ulkona koko perheen kanssa ja suurinpiirtein kerran kuukaudessa mieheni kanssa kahdestaan, mutta nyt on mennyt pari vuotta, että en ole suostunut laittamaan rahaa huonoon. Teen mielummin itse oikeasti kunnon ruokaa oikeasti hyvistä aineksista kuin maksan karseita summia kelvollisesta sapuskasta. Enkä ole edes kokki tai mikään sen alan ammattilainen. Mies ja teinit ovat olleet aivan samaa mieltä asiasta, sillä ei edes teineille uppoa enää mikään ylihintainen sonta.

Pienet palkat, työvoimapula kokeista. Mitä oikein odotat? Tosi rankka työ hirveän pitkillä työvuoroilla. Että kaikki luonnonlahjakkuudet ryntäävät passaamaan tavallista porukkaa sydän rinnassa pamppaillen? Tehkää ihmiset itse omin käsin palvelutyötä kaikessa karuudessaan ja tulkaa sitten tänne ihmettelemään.

Teen yrittäjänä asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Teen aina priimaa ja olen niin ylpeä ammatistani, että en voisi vähempään tyytyäkään. En voisi todellakaan edes ajatella tekeväni jotain aika hyvää ja ottavani siitä sitten täyden hinnan. Silloin asiakkaat kyllä haihtuisivat ja he eivät varmasti suosittelisi minua enää eteenpäin niin kuin tähän saakka.

Olen sen verran vaativainen asiakas, että pistän palautetta keittiöön ja joskus myös asiakaskunnalle päin. Jos ravintolalle ei kelpaa minun rahani, niin tuskinpa myöskään muiden rahat. Olkoot sitten ilman, oma vika.

Yrittäjänä varmasti ymmärrät myös laadun ja hinnan korrelaation. Halvalla ei saa hyvää ja niin edelleen. Ravintoloita löytyy monentasoisia ja se on ihan oma valinta, lompsiiko lähiökebabbilaan vai Michelin-tähditettyyn gurmeeravintolaan tai johonkin siitä väliltä. Markkinatalous toimii ravintola-alallakin, ja siellä nyt varsinkin. Hinta on tuotteelle oikea silloin, kun asiakkaat sen mielellään maksavat. Kaltaisesi ylivalittaja on poikkeama, jota ei tarvitse huomioida, koska mitä ilmeisimmin et kuulu edes tavoiteltuun asiakassegmenttiin. 

Ymmärrän hyvin laadun ja hinnan yrityksessäni, mutta en pidä asiakkaitani idiootteina. Arvostan asiakkaani korkealle ja he arvostavat minua ja osaamistani, eivät he olisi muuten olleet asiakkaitani näiden kymmenen vuoden ajan ja suositelleet minua eteenpäin.

Osaan hinnoitella ja asiakkaani ovat valmiita maksamaan sen hinnan mielellään. En ole halpa yrittäjä, mutta omalla rautaisella ammattitaidollani saan kaiken sujumaan juuri niin kuin pitääkin.

Ravintolassa odotan sen paikan tasoista ruokaa. Jos ruoka on hyvää, niin takuulla lähetän siitäkin keittiöön terveiset ja kehun muillekin. On ihan sama onko paikka työmaaruokala vai parempi paikka, niin alta riman menevää suoritusta en hyvällä katso.

Vierailija
85/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastat, salaatit, lihapullat, lasagne, tortillat ja ns. muu perusruoka onnistuu itseltäni helposti paremmin. Mies tekee myös loistavaa pitsaa (taikina kolmen päivän kylmäkohotuksella ja pitsakivet yms käytössä), eli sitäkään ei liiemmin tule ravintolassa syötyä. 

Etnisiä ruokia (kiinalainen, intialainen, nepalilainen jne) en osaa itse valmistaa.  

Lihapullat, tortillat, lasagne, pasta, pitsa... miten nämä eivät muka ole etnisiä ruokia?

Vierailija
86/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkin huomattavasti helpompaa saada hyviä lihapullia Kreikassa. Kuuluvat perinteiseen kreikkalaiseen keittiöön. Hieman erilailla maustettuja (esim neilikka, kaneli) ja lampaalihasta tuhdissa tomaattikastikkeessa. NAM,

Kreikklainen keittiö on turhan tuntematon.

Sama Marokossa, mausteiset lampaanlihapullat ja tomaattikastikkeen ja kasvisten kanssa haudutettu tajinessa. Siihen viela paikallinen sulfaatiton punaviini kylkeen niin oijoi. 

Ja siltikään palstan viisaat eivät muuttaisi Kreikkaan tai Marokkoon, koska <elefantti>.

Itseasiassa yksi mun varhaiselakesuunnitelmista on muuttaa juurikin Marokkoon. Saisin taloni myynnista sen verran rahaa, etta voisin asua siella loppuelamani ja ostaa viela B&B:na toimivan ison talonkin. Sita voisi sitten pyorittaa oheistoimintana, mutta periaatteessa talosta saamillani rahoilla elelisin mukavasti yli 20 vuotta. Siella elaa jo ruhtinaallisesti 500 eurolla kuussa. 

Vierailija
87/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi ajatella toisin päin. 

Eli vorshcmackia, erityisiä terriineitä mädista ja kalasta, hyytelöityjä hommia jne.  Niitä on työlästä tehdä itse. Ylipäänsä raaka-aineiden metsästys on vaativaa puuhaa. Ei peruskaupasta saa jauhettua maksaa, munuaisia, kieltäkään edes.. 

Kai nyt jokainen osaa laittaa kermaperunat ja paistaa pihvin. Siihen kyytipojaksi porkkanaraaste :D

Eli varsinaiselle kulinaristille vain ihan erityistä. Mutta poikkean mä mäkkäriinkin ja karvakäsipitserioihin. Ei syömisen tarvitse koko ajan mitään juhlaa olla. 

Vierailija
88/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien lihapullat ovat olleet jokin erityinen italialainen herkku? Esimerkiksi lihapullat ja spagetti on lähinnä jenkkien keksintö, jota syödään amerikanitalialaisissa ketjuravintoloissa. Italialainen ei syö lihapullia pastan kanssa. Ei mikään ihme, ettei lihapullia löydy Italiassa ravintoloiden menuista.

Googlesta löytyy pilvin pimein italialaisten lihapullien ohjeita, usealla eri kielelläkin. Kuvissa ne on poikkeuksetta tarjolla pastan kanssa. Olen myös syönyt Italiassa lihapullia ravintolassa spagetin kanssa. Hyvä annos oli. Lihapullat oli rasvaisempia ja mausteisempia kuin mitä itse on tottunut tekemään. En osaisi tehdä sellaisia itse. 

Vierailija
89/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään kauheampaa kuin keskitason ketjuravintolan hampurilaisannos, jossa S-Marketin sämpylän välissä on pakasteesta sulatettu jauhelihapihvi, pakasteesta sulatetut ranskalaiset ja sen vieressä salaattina pari siivua kasvihuonetomaattia ja kurkkua? :D 

Riippuu siitä, osaisitko itse valmistaa parempaa.

Vierailija
90/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rossossa (:D) oli sulatettuja falafelpihvejä ja jotain muuta perus rehua. Tuli typerä olo kun sitä söi.

Vierailija
91/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi en ravintoloissa enää käy, sillä olen käynyt liian usein syömässä vain ihan ok - ruokaa. En voi muuta kuin ihmetellä ravintoloiden tasoa ja heidän kokkejaan. Heidän pitäisi olla olevinaan ammattilaisia ja tehdä oletusarvoisesti hyvin ja hyvää ruokaa, mutta ei. Eikä heillä ole mitään ammattiylpeyttä?

Meillä oli vuosia tapana käydä varsinkin äituen- ja isänpäivänä syömässä ulkona koko perheen kanssa ja suurinpiirtein kerran kuukaudessa mieheni kanssa kahdestaan, mutta nyt on mennyt pari vuotta, että en ole suostunut laittamaan rahaa huonoon. Teen mielummin itse oikeasti kunnon ruokaa oikeasti hyvistä aineksista kuin maksan karseita summia kelvollisesta sapuskasta. Enkä ole edes kokki tai mikään sen alan ammattilainen. Mies ja teinit ovat olleet aivan samaa mieltä asiasta, sillä ei edes teineille uppoa enää mikään ylihintainen sonta.

Pienet palkat, työvoimapula kokeista. Mitä oikein odotat? Tosi rankka työ hirveän pitkillä työvuoroilla. Että kaikki luonnonlahjakkuudet ryntäävät passaamaan tavallista porukkaa sydän rinnassa pamppaillen? Tehkää ihmiset itse omin käsin palvelutyötä kaikessa karuudessaan ja tulkaa sitten tänne ihmettelemään.

Vuosia sitten olin n. 10v. töissä Helsinkiläisessä "5* hotellissa". Oma työni oli olla hotellin myynnissä mutta näin niiden vuosien aikana miten ravintolahenkilökuntaa alettiin hypyttämään Töihin lounasaikaan, hyppytunteja, takaisin töihin illalliskattaukseen, jne. . Eli pelkästä hysteerisestä kiireestä maksetaan palkkaa, muun ajan olet ilman. Jo silloin ( 90'luvulla) patatiskiin palkattiin ulkomaalaisia minimipalkalla. MaRan on turha nyt enää ihmetellä miksi ala ei kannata. Olisi pitänyt protestoida jo vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
92/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen innokas ja aika näppärä kotikokki ja kokeilen mielelläni uusia reseptejä. Hyvin harvoin budjettini ravintoloissa (fine diningiin ei ole varaa)  saa ruokaa, joka ei olisi pieni pettymys. Usein teen niin, että tilaan pari alkupalaa, koska hyvin usein ylihintaiset pääruoat koostuvat tyyliin leivästä/jostain muusta halvasta hiilarista ja sitten kastikkeesta ja palasta jotain proteiinia, joka usein on vieläpä kypsennetty väärin (olen ihan liian usein saanut ylikypsää kalaa ravintoloissa...)

Sellaiset ruoat, joita en ole vielä kotikeittiössäni päihittänyt on sushit (tekniikka hieman hankala ja raaka-aineet kalliita, joten monipuolissuutta en juurikaan saa aikaan. Myös riisin maustamisen tasapaino ollut itselläni hieman hit-and-miss), curryt (omista maustuksista tulee helposti turhan karvaita tai muuten epätasapainoisia ja kaikenlaiset suurta vaivaa vaativat jutut, kuten dumplingsit ym. Toinen mitä syön ravintoloissa on harvinaisista/kalliista raaka-aineista valmistetut ruoat, joita ei lähimarketista saa ainakaan sellaiseen hintaan, että niitä raaskisi ostaa (äyriäiset, rotukarjanliha, hevonen, riista ym.) mutta näitä tapaa harvoin kohtuuhintaisissa ravintoloissa. 

Kaipaan Suomeen hyviä meksikolaisia ja etelä-amerikkalaisia ravintoloita. En ole koskaan käynyt yhdessäkään hyvässä meksikolaisessa (ja olen todellakin välttänyt Pancho Villat ym), mutta en usko, että vika on meksikolaisessa keittiössä, vaan ainoastaan ravintolatarjonnassa.

Vierailija
93/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.

Ei, vaan lähinnä miettii sitä, onko se ruoka-annos niin hyvä, että siitä viitsii maksaa sivukuluineen päivineen. Jos teen parempaa kotona, niin ei mua silloin kiinnosta ravintolan kulut kyseiselle annokselle. Meneehän mullakin aikaa ja rahaa siihen, että käyn kaupassa, misaan ja kulutan sähköä ja vettä.

Ja käyn mielelläni ravintolassa, jossa tuote vastaa odotuksia tai jopa ylittää ne. Jos tuote jää odotuksen alle, niin en todennäköisesti viitsi uudestaan kuluttaa rahojani kyseiseen paikkaan, kun parempaa ja halvemmalla saa kotona.

Totta kai. En minä väitä tässä vastaan. En itse juurikaan käy ravintoloissa. Olen hyvä kokkaaja. Kritiikkini on lähinnä sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden mielestä viihtyisä miljöö, hyvä ruoka ja laadukas asiakaspalvelu pitäisi tulla 5 euron iltahintaan.

Niin toki. Tuolla oli tuo raksalounas esimerkkinä. Kyllä mä peruslounaasta voisin maksaa 7e/annos, vaikka ruoka olisi samaa kuin kotona. Mut en tosiaan tilaa mitään pasta bologneseä 15e hintaan ravintolassa, kun saman ruuan saan murto-osan hinnasta, vieläpä todennäköisesti terveellisemmän, kuin ravintolassa. Toisaalta, jos se pasta on itse tehty paikan päällä ja bolognese valmistettu huolella ja ajan kanssa, niin voisin maksaa annoksesta jopa hieman enemmän.

Ok. Näin ollen ilmeisesti ravintola-ala hyvin pitkälti kuolee pois.

Ai sen takia kuolee pois, kun olen valmis maksamaan laadukkaasti tehdystä ruuasta enemmän? Sellaset joutaakin kaatua, jos meinaavat et rainbown spagetilla ja tölkkilihapullilla on ainoa mahdollisuus menestyä ja saada siitä voittoa itselleen.

Suomessa on paljon hyviä ravintoloita, joissa tehdään monet asiat alusta alkaen itse, ruoka ei ole fine diningia ja hinta kohdillaan. Nämä paikat ovat usein täynnä ja rahaa virtaa kassaan. Raaka-aineet ovat laadukkaita ja reseptit kohtalaisen yksinkertaisia. Yhteistä näille paikoille on se, että omistaja pitää huolen henkilökunnastaan ja antaa heidän tuoda persoonallisuutensa niin ruoka-annoksessa, kuin palvelussa.

Jos muut siihen pystyy, miksi sinä et pysty?

Vierailija
94/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesta. Ruuanlaitto on ollut jo muutaman vuosikymmenen lempiharrastukseni. En käy ravintoloissa saadakseni parempaa ruokaa kuin mitä itse osaan tehdä vaan siksi, että aina ei huvita laittaa ruokaa tai haluan uusia ideoita. Alussa piti tietysti opetella, usein yrityksen ja erehdyksen kautta. Aikoinaan Aikatalossa oli Meze Point ja jouduin käymään siellä useamman kerran syömässä imam bayildia ennenkuin tajusin, mikä vika oli omassani: kaneli. Kun lisäsin imam bayildiin kanelia, siitä tuli aivan samanlaista kuin Meze Pointissakin....ellei jopa hieman parempaa. 

Vierailija
95/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kelpo kotikokki, mutta aika harvoin mietin, että tekisin itse ravintolaruoan tasoista. Tilaan yleensä semmoista, mitä en itse laita esim kalaa. Omassa keittiössäni kalat helposti kuivahtaa, mutta ravintoloissa osaavat kypsentää juuri sopivasti. Teen jonkin verran etnisiä ruokia itse, mutta usein ravintoloiden pöperöt on maukkaampia. Salainen ainesosa taitaa olla natriumglutamaatti, jota en kotona käytä. Jonkin verran käyn fine dining paikoissa ja vastaavia annoksia en saisi tuottettua kotona ikinä.

Vierailija
96/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen yrittäjänä asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Teen aina priimaa ja olen niin ylpeä ammatistani, että en voisi vähempään tyytyäkään. En voisi todellakaan edes ajatella tekeväni jotain aika hyvää ja ottavani siitä sitten täyden hinnan. Silloin asiakkaat kyllä haihtuisivat ja he eivät varmasti suosittelisi minua enää eteenpäin niin kuin tähän saakka.

Olen sen verran vaativainen asiakas, että pistän palautetta keittiöön ja joskus myös asiakaskunnalle päin. Jos ravintolalle ei kelpaa minun rahani, niin tuskinpa myöskään muiden rahat. Olkoot sitten ilman, oma vika.

Yrittäjänä varmasti ymmärrät myös laadun ja hinnan korrelaation. Halvalla ei saa hyvää ja niin edelleen. Ravintoloita löytyy monentasoisia ja se on ihan oma valinta, lompsiiko lähiökebabbilaan vai Michelin-tähditettyyn gurmeeravintolaan tai johonkin siitä väliltä. Markkinatalous toimii ravintola-alallakin, ja siellä nyt varsinkin. Hinta on tuotteelle oikea silloin, kun asiakkaat sen mielellään maksavat. Kaltaisesi ylivalittaja on poikkeama, jota ei tarvitse huomioida, koska mitä ilmeisimmin et kuulu edes tavoiteltuun asiakassegmenttiin. 

Ymmärrän hyvin laadun ja hinnan yrityksessäni, mutta en pidä asiakkaitani idiootteina. Arvostan asiakkaani korkealle ja he arvostavat minua ja osaamistani, eivät he olisi muuten olleet asiakkaitani näiden kymmenen vuoden ajan ja suositelleet minua eteenpäin.

Osaan hinnoitella ja asiakkaani ovat valmiita maksamaan sen hinnan mielellään. En ole halpa yrittäjä, mutta omalla rautaisella ammattitaidollani saan kaiken sujumaan juuri niin kuin pitääkin.

Ravintolassa odotan sen paikan tasoista ruokaa. Jos ruoka on hyvää, niin takuulla lähetän siitäkin keittiöön terveiset ja kehun muillekin. On ihan sama onko paikka työmaaruokala vai parempi paikka, niin alta riman menevää suoritusta en hyvällä katso.

No niin. Myönnät siis, että joka paikalla on se oma verrokkitasonsa. Työmaaruokalan ja Michelin-raflan väliin jää pirukseen tasoja. Rima siis kussakin paikan mukaan. Miksi sitten kitisit niistä vähemmän tasokkaita paikoista, joissa ei tehdä alusta alkaen parhaista aineksista laadukasta ruokaa, vaan tason mukaan huonompaa? 

Muistetaan sekin, että tuosta alaspäinkin on vielä tasoja, jotka tosiasiassa kilpailevat osin samoista markkinoista, omissa segmenteissään ja omalla tasollaan. On vielä nakkikioskit ja mäkkärit sekä viime kädessä kaupan pakastealtaan kalapuikot ja valmisateriat mikrotettuna. Lounasruokailija tai päivällistä harkitseva pitää näitäkin vaihtoehtoina, eikä suinkaan sitä hartaudella herkuksi tehtyö kotiruokaa. 

Vierailija
97/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin. Myönnät siis, että joka paikalla on se oma verrokkitasonsa. Työmaaruokalan ja Michelin-raflan väliin jää pirukseen tasoja. Rima siis kussakin paikan mukaan. Miksi sitten kitisit niistä vähemmän tasokkaita paikoista, joissa ei tehdä alusta alkaen parhaista aineksista laadukasta ruokaa, vaan tason mukaan huonompaa? 

Muistetaan sekin, että tuosta alaspäinkin on vielä tasoja, jotka tosiasiassa kilpailevat osin samoista markkinoista, omissa segmenteissään ja omalla tasollaan. On vielä nakkikioskit ja mäkkärit sekä viime kädessä kaupan pakastealtaan kalapuikot ja valmisateriat mikrotettuna. Lounasruokailija tai päivällistä harkitseva pitää näitäkin vaihtoehtoina, eikä suinkaan sitä hartaudella herkuksi tehtyö kotiruokaa. 

Pärjäilehän siellä. Kaikilla on joskus huono päivä, mutta sinulla varmaan aina. :)

Vierailija
98/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäilehän siellä. Kaikilla on joskus huono päivä, mutta sinulla varmaan aina. :)

No jaa, jos mulla on huono päivä, niin sulla varmaankin jokin saattohoidon viimeinen yö, kun tuolla lailla pitää ryhtyä kommentoimaan.

Vierailija
99/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.

Ei, vaan lähinnä miettii sitä, onko se ruoka-annos niin hyvä, että siitä viitsii maksaa sivukuluineen päivineen. Jos teen parempaa kotona, niin ei mua silloin kiinnosta ravintolan kulut kyseiselle annokselle. Meneehän mullakin aikaa ja rahaa siihen, että käyn kaupassa, misaan ja kulutan sähköä ja vettä.

Ja käyn mielelläni ravintolassa, jossa tuote vastaa odotuksia tai jopa ylittää ne. Jos tuote jää odotuksen alle, niin en todennäköisesti viitsi uudestaan kuluttaa rahojani kyseiseen paikkaan, kun parempaa ja halvemmalla saa kotona.

Et vissiin lukenut kaikkea lukemaasi, mutta ravintola-alassa on kyse muustakin kuin siitä ruoasta. Eli asiakas maksaa muustakin kuin ruoasta. Täällä halutaan väittää, että eihän kyse ole muusta kuin ruoasta. No eihän silloin liiketoiminnassa ole kyse toimitiloista ja palkoista yhtään, vain tuotteesta.

Älä ymmärrä väärin. Minusta kaikki palvelut pitäisi tehdä hyvin. Mutta eletään kuitenkin korkean kustannusten (korkean sosiaaliturvan, verotusten ja työntekijöiden) Suomessa. On urpoa kohkata täällä niin kuin ei olisi tietoinen näistä muista tekijöistä. Jos ei ole itse yrittänyt, on tosi vaikeaa ymmärtää, miten vaikeaa on hyvällä tuotteella ja hyvällä palkanmaksulla kilpailla. Se vain on näin. Peruspalstapallo ei tajua, miten paljon pitäisi oikeasti maksaa hyvin hoidetusta palvelusta, että se olisi kannattavaa.

Totta kai. En minä väitä tässä vastaan. En itse juurikaan käy ravintoloissa. Olen hyvä kokkaaja. Kritiikkini on lähinnä sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden mielestä viihtyisä miljöö, hyvä ruoka ja laadukas asiakaspalvelu pitäisi tulla 5 euron iltahintaan.

Niin toki. Tuolla oli tuo raksalounas esimerkkinä. Kyllä mä peruslounaasta voisin maksaa 7e/annos, vaikka ruoka olisi samaa kuin kotona. Mut en tosiaan tilaa mitään pasta bologneseä 15e hintaan ravintolassa, kun saman ruuan saan murto-osan hinnasta, vieläpä todennäköisesti terveellisemmän, kuin ravintolassa. Toisaalta, jos se pasta on itse tehty paikan päällä ja bolognese valmistettu huolella ja ajan kanssa, niin voisin maksaa annoksesta jopa hieman enemmän.

Ok. Näin ollen ilmeisesti ravintola-ala hyvin pitkälti kuolee pois.

Ai sen takia kuolee pois, kun olen valmis maksamaan laadukkaasti tehdystä ruuasta enemmän? Sellaset joutaakin kaatua, jos meinaavat et rainbown spagetilla ja tölkkilihapullilla on ainoa mahdollisuus menestyä ja saada siitä voittoa itselleen.

Suomessa on paljon hyviä ravintoloita, joissa tehdään monet asiat alusta alkaen itse, ruoka ei ole fine diningia ja hinta kohdillaan. Nämä paikat ovat usein täynnä ja rahaa virtaa kassaan. Raaka-aineet ovat laadukkaita ja reseptit kohtalaisen yksinkertaisia. Yhteistä näille paikoille on se, että omistaja pitää huolen henkilökunnastaan ja antaa heidän tuoda persoonallisuutensa niin ruoka-annoksessa, kuin palvelussa.

Jos muut siihen pystyy, miksi sinä et pysty?

Vierailija
100/104 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus erehdyin tilaamaan Pancho villassa burriton. Silloin muistan ajatelleeni noin.

Muutenkin usein monet meksikofuusioruoat on niin paskaa, et parempaa tekisi itse.

Hahah, olen syönyt Pancho Villassa kahdesti eli sen ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Oletpa nokkela lapsi:) onko vanhemmilta kuultu muita aikuisten sanontoja?