Jos menet ravintolaan syömään, mistä ruoasta ajattelet "tekisin tällaista helposti itsekin"
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus erehdyin tilaamaan Pancho villassa burriton. Silloin muistan ajatelleeni noin.
Muutenkin usein monet meksikofuusioruoat on niin paskaa, et parempaa tekisi itse.Hahah, olen syönyt Pancho Villassa kahdesti eli sen ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Mulla oli sama Fafa’sissa. En ymmärrä sitä hypetystä. Ylipaistettuja mauttomia falafelia ja mautonta hummusta. Miten siitäkin saa mautonta?
Aika monesta, joskus käynkin ravintolassa hakemassa inspiraatiota omaan kokkailuun. Toki sitten on semmosia isompitöisiä ruokia, mitä en vaan viitsi kotona tehdä, vaikka ovatkin yksinkertaisia, esimerkiksi joku kunnon punkkusoossi ja naudan sisäfile. Tai siis se mitä tulee lautaselle vs. Paljon siihen käyttää raaka-aineita on semmosia, että ennemmin maksan valmiista annoksesta.
Dumplingit ja muut vastaavat on myös semmosia, että ennemmin meen ravintolaan, kuin söhlään kotona.
Lähes kaiken muun pystyy pienellä harjoittelulla tekemään itsekkin, jos on aikaa mutta pitsaa ei oikein.
Eli kotiuuni lämpenee maksimissaan 300 asteeseen ja pitsat paistetaan jossain 450 astteessa.
Eli kotioloissa on mahdoton tai vaikea saada sama rakenne.
Ravintoloissa käyn siksi, että joku toinen tekee ruuat ja on miettinyt mitkä maut sopii hyvin yhteen.
Melkein kaikesta. Ravintolaruoka on ihan normaalia ruokaa yleensä. Tietenkin on jotain eksoottista, kemikaalikokkausta, tai kauheaa mekaanista näpertelyä vaativaa, joissa opettelun vaiva olisi kohtuuton satunnaiseen kotikokkaukseen eikä viitsi hankkia erikoislaitteita tai harvinaisia raaka-aineita.
Ravintolan idea on, että ei tarvitse itse laittaa ruokaa, vaan sen saa suht nopeasti ja suht varmasti tasalaatuisena. Ravintolan kannalta taas kyse on harjaantuneesta, tehokkaasta sarjatuotannosta, joilla nämä vaatimukset toteutuvat kannattavasti. Mutta sinänsä ravintolaruoka-annoksissa itsessään ei ole mitään kovin erikoista, mitä kuka tahansa ei halutessaan oppisi ja osaisi.
Harrastan jossain määrin kotikokkausta ja kulinarismia, joten siksikin tulee ravintolassa usein mietittyä sitä, kuinka annos ja sen osat on valmistettu tai mikä on ollut keittiömestarin idea sitä suunnitellessa. Näistä analyyseistä jää aina mieleen ideoita ja näkökulmia, joita tulee toistettua ja sovellettua omassa kokkauksessakin tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi en ravintoloissa enää käy, sillä olen käynyt liian usein syömässä vain ihan ok - ruokaa. En voi muuta kuin ihmetellä ravintoloiden tasoa ja heidän kokkejaan. Heidän pitäisi olla olevinaan ammattilaisia ja tehdä oletusarvoisesti hyvin ja hyvää ruokaa, mutta ei. Eikä heillä ole mitään ammattiylpeyttä?
Meillä oli vuosia tapana käydä varsinkin äituen- ja isänpäivänä syömässä ulkona koko perheen kanssa ja suurinpiirtein kerran kuukaudessa mieheni kanssa kahdestaan, mutta nyt on mennyt pari vuotta, että en ole suostunut laittamaan rahaa huonoon. Teen mielummin itse oikeasti kunnon ruokaa oikeasti hyvistä aineksista kuin maksan karseita summia kelvollisesta sapuskasta. Enkä ole edes kokki tai mikään sen alan ammattilainen. Mies ja teinit ovat olleet aivan samaa mieltä asiasta, sillä ei edes teineille uppoa enää mikään ylihintainen sonta.
Pienet palkat, työvoimapula kokeista. Mitä oikein odotat? Tosi rankka työ hirveän pitkillä työvuoroilla. Että kaikki luonnonlahjakkuudet ryntäävät passaamaan tavallista porukkaa sydän rinnassa pamppaillen? Tehkää ihmiset itse omin käsin palvelutyötä kaikessa karuudessaan ja tulkaa sitten tänne ihmettelemään.
Pasta Carbonara. Sienirisotto. No, oon kyllä Vapianossa saanut tosi hyvää sienirisottoa kerran. Mutta sit ärsyttää kun ravintoloissa pihistellään sitä juustoa. Kotona saa sellaisen keon parmesania kuin haluaa!
Kanansiivet. En ymmärrä noita siipipaikkoja kun ne on sellaisia löllöjä. Itse teen crispyjä.
Lohkoperunat. Teen tuoreista perunoista, ilmeisesti ravintoloissa sit ei. 😥
Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa paistaa itse pihvejä? Ravintolassa olen saanut kypsää lihaa kun tulannut mediumia. Sellaista laatua.
Olethan silloin pyytänyt tarjoilijalta uutta mediumina? Vai syötkö mukisematta?
Jos kukaan ei valita, eivät voi parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa paistaa itse pihvejä? Ravintolassa olen saanut kypsää lihaa kun tulannut mediumia. Sellaista laatua.
Hyvä pointti tämäkin. Tosin omat ravintolakokemukset ovat olleet luokkaa "no saat kahvin ilmaiseksi kun ruoka oli huonoa". Osaako joku täällä vaatia enemmän vastaavassa tilanteessa? Vinkkejä kaipaan.
Pastat, risotto, kanaruoat, useimmat liharuoat on sellaisia mitä en tilaa koskaan.
Yleensä tilaan kalaa/riistaa/ vegeä jos kiinnostavia vaihtoehtoja. Etnisiä kiva käydä myös syömässä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi en ravintoloissa enää käy, sillä olen käynyt liian usein syömässä vain ihan ok - ruokaa. En voi muuta kuin ihmetellä ravintoloiden tasoa ja heidän kokkejaan. Heidän pitäisi olla olevinaan ammattilaisia ja tehdä oletusarvoisesti hyvin ja hyvää ruokaa, mutta ei. Eikä heillä ole mitään ammattiylpeyttä?
Meillä oli vuosia tapana käydä varsinkin äituen- ja isänpäivänä syömässä ulkona koko perheen kanssa ja suurinpiirtein kerran kuukaudessa mieheni kanssa kahdestaan, mutta nyt on mennyt pari vuotta, että en ole suostunut laittamaan rahaa huonoon. Teen mielummin itse oikeasti kunnon ruokaa oikeasti hyvistä aineksista kuin maksan karseita summia kelvollisesta sapuskasta. Enkä ole edes kokki tai mikään sen alan ammattilainen. Mies ja teinit ovat olleet aivan samaa mieltä asiasta, sillä ei edes teineille uppoa enää mikään ylihintainen sonta.
Pienet palkat, työvoimapula kokeista. Mitä oikein odotat? Tosi rankka työ hirveän pitkillä työvuoroilla. Että kaikki luonnonlahjakkuudet ryntäävät passaamaan tavallista porukkaa sydän rinnassa pamppaillen? Tehkää ihmiset itse omin käsin palvelutyötä kaikessa karuudessaan ja tulkaa sitten tänne ihmettelemään.
Teen yrittäjänä asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Teen aina priimaa ja olen niin ylpeä ammatistani, että en voisi vähempään tyytyäkään. En voisi todellakaan edes ajatella tekeväni jotain aika hyvää ja ottavani siitä sitten täyden hinnan. Silloin asiakkaat kyllä haihtuisivat ja he eivät varmasti suosittelisi minua enää eteenpäin niin kuin tähän saakka.
Olen sen verran vaativainen asiakas, että pistän palautetta keittiöön ja joskus myös asiakaskunnalle päin. Jos ravintolalle ei kelpaa minun rahani, niin tuskinpa myöskään muiden rahat. Olkoot sitten ilman, oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Pasta Carbonara kuulostaa hiilipitoiselta. Varmasti aiheuttaa ilmastonmuutosta.
Miilunpolttajan spagetti <3
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.
Eli meidän pitäisi tyytyväisenä syödä sontaa isolla rahalla, että ravintola pysyisi pystyssä? Syö keskenäsi ja itke samalla niitä laskelmiasi.
Risotot. Helppo tehdä kotona parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten, poikkeuksena jotkut etniset ruuat ja osa fine diningista. Useimmat ravintolaruuat ovat ihan simppeleitä. Kai nyt kuka tahansa osaa vääntää pitsan tai hampurilaisen, paistaa pihvin tai kananpalan ja tehdä kastikkeen. Kotona saa yleensä parempaa.
Samaa mieltä, mutta ravintolassahan maksetaan siitä(in), ettei ole tarvinnut itse ostaa aineksia, pestä ja pilkkoa niitä ja kypsentää, tarjoilla puhtailta lautasiltä ja vielä tiskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seuralaiselle tulee ruoka samaan aikaan, niin aika tylsää jäädä odottelemaan itselle uutta annosta. Syömisen jälkeen sanon.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen yrittäjänä asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Teen aina priimaa ja olen niin ylpeä ammatistani, että en voisi vähempään tyytyäkään. En voisi todellakaan edes ajatella tekeväni jotain aika hyvää ja ottavani siitä sitten täyden hinnan. Silloin asiakkaat kyllä haihtuisivat ja he eivät varmasti suosittelisi minua enää eteenpäin niin kuin tähän saakka.
Olen sen verran vaativainen asiakas, että pistän palautetta keittiöön ja joskus myös asiakaskunnalle päin. Jos ravintolalle ei kelpaa minun rahani, niin tuskinpa myöskään muiden rahat. Olkoot sitten ilman, oma vika.
Hyvä jos teet. :) Olen iloinen, että kaltaisiasi työtä tekeviä on olemassa. Toivottavasti työsi jälki on todella priimaa niin kuin sanot.
Pitäisi toki olla näkemässä näitä ravintolatilanteita käytännössä, että voisi sanoa mitään. Olin kerran todella hyvässä kiinalaisessa ravintolassa, jossa vieruspöydän asiakas tylytti henkilökuntaa siitä, ettei paikan espresso ollut korkeimpien italialaisstandardien mukaista. Eli suhteellisuudentaju on aina tarpeen. Kyseisen raflan tarjoilijatkin olivat tavallista paremmin käyttäytyviä, paikka viihtyisä ja ruoka hyvää. Minua ahdisti todella paljon kyseinen asiakas.
En käy ravintoloissa syömässä kotiruokaa. Mitä järkeä siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti tämäkin. Tosin omat ravintolakokemukset ovat olleet luokkaa "no saat kahvin ilmaiseksi kun ruoka oli huonoa". Osaako joku täällä vaatia enemmän vastaavassa tilanteessa? Vinkkejä kaipaan.
Ei ole valmiita vinkkejä, mutta viime kädessähän kyse on siitä, että tilasit tietyn tuotteen ja sait väärän. Ravintolalla on velvollisuus joko toimittaa korvaava oikea tuote tai antaa rahat takaisin (loppulaskulla toimivissa rafloissa tietysti jättää laskuttamatta).
Tietenkin aina voi neuvotella hyvityksen muussa muodossa, ja sellaista monesti tarjotaankin. Itse olen joskus saanut viinipullon tai jälkiruoan ilmaiseksi. Nämä lienevät helpompia ja nopeampia toimittaa kuin tehdä kokonaan uusi pääruoka-annos, joten ne sotkevat vähemmän keittiön toimintaa. Samalla ne ovat asiakkaallekin nopeampi ja vaivattomampi ratkaisu. Olen yleensä kelpuuttanut, jos kyse on vain jostain hieman pieleen menneestä kypsyydestä tai vahingossa väärästä annoksesta, jonka kuitenkin sinänsä voin syödä, koska en ole niin tarkka syömisistäni muutenkaan, vaikka periaatteessa voisin vaatia tiukasti tasan sitä, mitä alun alkaen halusin. Virheitähän sattuu.
Edullisemman pään ravintoloissa noin käy usein ja siksi en niissä välitä käydäkään. Annoksesta saa maksaa aika paljon jotta se olisi sen tasoinen, ettei samaan pystyisi myös kotikeittiössä.