Jos menet ravintolaan syömään, mistä ruoasta ajattelet "tekisin tällaista helposti itsekin"
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat. Yksinkertainen ruoka jossa kaikki on kiinni raaka-aineista ja mausteista. Edes ravintolassa ei saa hyviä. Olimme Italiassa viime kesänä ja otin oikein asiakseni syödä jossain niitä " aitoja italialaisia" lihapullia. Niitä mitä hehkutetaan sekä elokuvissa että tv-sarjoissa. Yhdessäkään ravintolassa ei ollut lihapullia. Edelleen teen siis omasta mielestäni parhaita. Einespullat haisevat ja maistuvat krapulapierulle ja "ravintoloissa" ne muistuttaa jauhettua chifonettia joka ei haise, eikä maistu, millekään. Lihapullia hehkutetaan kautta läntisen maailman mutta onko joku joskus ( jossain) syönyt hyviä ravintolassa?
Onkin huomattavasti helpompaa saada hyviä lihapullia Kreikassa. Kuuluvat perinteiseen kreikkalaiseen keittiöön. Hieman erilailla maustettuja (esim neilikka, kaneli) ja lampaalihasta tuhdissa tomaattikastikkeessa. NAM,
Kreikklainen keittiö on turhan tuntematon.
Sama Marokossa, mausteiset lampaanlihapullat ja tomaattikastikkeen ja kasvisten kanssa haudutettu tajinessa. Siihen viela paikallinen sulfaatiton punaviini kylkeen niin oijoi.
Poronkäristys, paistetetut kotimaiset kalat (siika, ahven jne). Meillä nuo on lapsuudenperheessä ihan tavallista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat. Yksinkertainen ruoka jossa kaikki on kiinni raaka-aineista ja mausteista. Edes ravintolassa ei saa hyviä. Olimme Italiassa viime kesänä ja otin oikein asiakseni syödä jossain niitä " aitoja italialaisia" lihapullia. Niitä mitä hehkutetaan sekä elokuvissa että tv-sarjoissa. Yhdessäkään ravintolassa ei ollut lihapullia. Edelleen teen siis omasta mielestäni parhaita. Einespullat haisevat ja maistuvat krapulapierulle ja "ravintoloissa" ne muistuttaa jauhettua chifonettia joka ei haise, eikä maistu, millekään. Lihapullia hehkutetaan kautta läntisen maailman mutta onko joku joskus ( jossain) syönyt hyviä ravintolassa?
Onkin huomattavasti helpompaa saada hyviä lihapullia Kreikassa. Kuuluvat perinteiseen kreikkalaiseen keittiöön. Hieman erilailla maustettuja (esim neilikka, kaneli) ja lampaalihasta tuhdissa tomaattikastikkeessa. NAM,
Kreikassa myös lämmityskulut ja muut kulut pienemmät plus muutenkin asiat huihai. Mutta mene Kreikkaan pysyvästi jos parempi. Ai etkö? No miksi? Menemene.
Ystävälliseen kommenttin tuollainen vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein aina. 😂 Poikkeuksena ne, joihin vaaditaan erikoisuuneja tai välineitä ja raaka-aineita, mitä ei normitaloudessa ole tai saa helposti. Ja tietysti sitten erikseen nämä fine dining -paikat, jotka ovat ihan omaa luokkaansa. Niistä nautin ja inspiroidun.
En ole ammattikokki, mutta ilmeisen ok kuitenkin.
Ymmärrän makuyhdistelmät, koostumukset ja työvaiheet.Ulkomailla ruoka on usein parempaa kuin Suomen ravintoloissa. Oletan, että Suomesta puuttuu:
A Kovin korkealaatuista koulutusta kokeille
B Arvostusta ruualle, mauille ja kokeille
C Tarpeeksi hyviä raaka-aineita kohtuuhintaan
D Rohkeutta kokeilla, maustaa, olla erilainenAina hauska tuo mystinen "ulkomailla", jota ei määritellä mitenkään. :)
En jaksanut luetella, mutta luetellaan nyt, mitkä maat tulee ensin mieleen, missä on tullut syötyä usein ja eri paikoissa:
Saksa, Australia, Espanja, Ranska, Japani, Ruotsi, Viro, Italia, Unkari, Etelä-Korea, Vietnam.Englannissa ja USA:ssa hieman sama kuin Suomessa, että tuurilla mennään.
Hyvä, että luettelit, muuten menee siihen palstalla tyypilliseen "ulkomailla on kaikki paremmin kuin Suomessa".
Nyt kaikille hyvää ruokahalua, heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi en ravintoloissa enää käy, sillä olen käynyt liian usein syömässä vain ihan ok - ruokaa. En voi muuta kuin ihmetellä ravintoloiden tasoa ja heidän kokkejaan. Heidän pitäisi olla olevinaan ammattilaisia ja tehdä oletusarvoisesti hyvin ja hyvää ruokaa, mutta ei. Eikä heillä ole mitään ammattiylpeyttä?
Meillä oli vuosia tapana käydä varsinkin äituen- ja isänpäivänä syömässä ulkona koko perheen kanssa ja suurinpiirtein kerran kuukaudessa mieheni kanssa kahdestaan, mutta nyt on mennyt pari vuotta, että en ole suostunut laittamaan rahaa huonoon. Teen mielummin itse oikeasti kunnon ruokaa oikeasti hyvistä aineksista kuin maksan karseita summia kelvollisesta sapuskasta. Enkä ole edes kokki tai mikään sen alan ammattilainen. Mies ja teinit ovat olleet aivan samaa mieltä asiasta, sillä ei edes teineille uppoa enää mikään ylihintainen sonta.
Pienet palkat, työvoimapula kokeista. Mitä oikein odotat? Tosi rankka työ hirveän pitkillä työvuoroilla. Että kaikki luonnonlahjakkuudet ryntäävät passaamaan tavallista porukkaa sydän rinnassa pamppaillen? Tehkää ihmiset itse omin käsin palvelutyötä kaikessa karuudessaan ja tulkaa sitten tänne ihmettelemään.
Teen yrittäjänä asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Teen aina priimaa ja olen niin ylpeä ammatistani, että en voisi vähempään tyytyäkään. En voisi todellakaan edes ajatella tekeväni jotain aika hyvää ja ottavani siitä sitten täyden hinnan. Silloin asiakkaat kyllä haihtuisivat ja he eivät varmasti suosittelisi minua enää eteenpäin niin kuin tähän saakka.
Olen sen verran vaativainen asiakas, että pistän palautetta keittiöön ja joskus myös asiakaskunnalle päin. Jos ravintolalle ei kelpaa minun rahani, niin tuskinpa myöskään muiden rahat. Olkoot sitten ilman, oma vika.
Yrittäjänä varmasti ymmärrät myös laadun ja hinnan korrelaation. Halvalla ei saa hyvää ja niin edelleen. Ravintoloita löytyy monentasoisia ja se on ihan oma valinta, lompsiiko lähiökebabbilaan vai Michelin-tähditettyyn gurmeeravintolaan tai johonkin siitä väliltä. Markkinatalous toimii ravintola-alallakin, ja siellä nyt varsinkin. Hinta on tuotteelle oikea silloin, kun asiakkaat sen mielellään maksavat. Kaltaisesi ylivalittaja on poikkeama, jota ei tarvitse huomioida, koska mitä ilmeisimmin et kuulu edes tavoiteltuun asiakassegmenttiin.
Tuo on epäammattimainen asenne.
t. Eri
Tuotteistus ja asiakassegmentointi ovat äärimmäisen ammattimaista liiketoimintaa. Niihin liittyy oleellisesti myös hinnoittelu ja kannattavuuden varmistaminen.
Jos halutaan myydä rahvaalle ei-kulinaristiselle duunarijengille työpäivän keskellä lounasta, se ei todellakaan ole mitään Hans Välimäen shufleeta, vaan joku harsomyssyinen mummeli yksin vääntää sitä perunamuusia isossa kattilassa hellalla ihan tavalliseen tapaan ja kippaa sitten noutolaariin seisomaan. Hinta sen mukaan, ja asiakaskunta on tyytyväistä. Rehtiä perusruokaa ilman krumeluureja lompakolle ystävälliseen hintaan. Kaikki voittavat. Sellaista on markkinatalous.
Tottakai ruokahifistelijöille on omat paikkansa. Sellaiset, minne mennään kerran vuodessa snobbailemaan ja haistelemaan huippukulinarismin uusia muotivirtauksia, jotta voidaan päivittää facebookiin ja kehua firman johtoryhmässä sitten ainutlaatuisella kokemuksella seuraavana päivänä.
On asiakkaan typeryyttä, jos odottaa saavansa äärimmäisen korkeaa laatua kohtuuhintaan. Kohtuuhinta saadaan sillä, että Hans Välimäen sijaan keittiössä hikoilee 16-tuntista päivää amiksen suurtalouskokkilinjan toissa vuonna päättänyt Hanski, ja raaka-aineita ei lennätetä suoraan Italiasta tuoreina ja käsin poimittuina, vaan ne haetaan tukusta ja lähikaupasta enimmäkseen säilykkeinä tai pakasteina.
Kukaan ei pakota ketään perustamaan ravintolaa eikä ryhtymään töihin ravintola-alalle. Ravintolabusiness on palveluala, joka elää niistä asiakkaista, joten jos sitä ei tajua sitten on väärällä alalla.
Asiakkiden syyllistäminen, itku ja hammasten kiristely ja ruoan ylihinnoittelu ei vaan vetoa asiakkaisiin, joka äänestävät jaloillaan ja äkkiä on raflalla edessä lopettaminen.
Monien suomalaisten yritysten on jotenkin todella vaikeaa tajuta näitä itsestäänslevyyksiä. Kerrataan ihan suomeksi: kukaan asiakas ei tule ravintolaan maksamaan huonosta ruoasta ja ikävästä palvelusta. Yllättävää eikö totta?
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama Marokossa, mausteiset lampaanlihapullat ja tomaattikastikkeen ja kasvisten kanssa haudutettu tajinessa. Siihen viela paikallinen sulfaatiton punaviini kylkeen niin oijoi.
Ja siltikään palstan viisaat eivät muuttaisi Kreikkaan tai Marokkoon, koska <elefantti>.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapulla nyt on lihapulla. Huippulaatuinenkin on vaan lihapulla. Yksinkertaista perusruokaa. Laadukas lihapulla on sellainen, joka ei ole kumia tai haise pierulle. Lihapulla-annoksen laatu syntyykin lähinnä lisukkeista ja siitä, että pullia ei ole varsinaisesti pilattu. Tuntuu, että sulla, kuten monellakin, on jotenkin utopistisia odotuksia siitä, että kun ruoka valmistetaan kotikeittiön sijaan ammattilaisten toimesta isommalla liedellä, niin siitä pitäisi tulla jotain ihan ylimaallisen erikoista ja ennenkuulumatonta. Miten ihmeessä niin kävisi?
Semmoista ei olekaan aidolle kulinaristille kuin "vain lihapulla". Mikä tahansa ruoka voi olla huippua ihan riippumatta siitä, onko se osa tavallista arkiruokaa, kyseisen maan ruokakulttuuria.
Huippulaatuinen lihapulla on edelleen vain lihapulla. Siinä on paras raaka-aine, nerokas resepti ja juuri oikeat käsittelytavat ja valmistusajat, mutta jos siitä tehdään jotain enemmän kuin lihapulla, se ei enää ole lihapulla.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.
Ei, vaan lähinnä miettii sitä, onko se ruoka-annos niin hyvä, että siitä viitsii maksaa sivukuluineen päivineen. Jos teen parempaa kotona, niin ei mua silloin kiinnosta ravintolan kulut kyseiselle annokselle. Meneehän mullakin aikaa ja rahaa siihen, että käyn kaupassa, misaan ja kulutan sähköä ja vettä.
Ja käyn mielelläni ravintolassa, jossa tuote vastaa odotuksia tai jopa ylittää ne. Jos tuote jää odotuksen alle, niin en todennäköisesti viitsi uudestaan kuluttaa rahojani kyseiseen paikkaan, kun parempaa ja halvemmalla saa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota ketään perustamaan ravintolaa eikä ryhtymään töihin ravintola-alalle. Ravintolabusiness on palveluala, joka elää niistä asiakkaista, joten jos sitä ei tajua sitten on väärällä alalla.
Asiakkiden syyllistäminen, itku ja hammasten kiristely ja ruoan ylihinnoittelu ei vaan vetoa asiakkaisiin, joka äänestävät jaloillaan ja äkkiä on raflalla edessä lopettaminen.
Monien suomalaisten yritysten on jotenkin todella vaikeaa tajuta näitä itsestäänslevyyksiä. Kerrataan ihan suomeksi: kukaan asiakas ei tule ravintolaan maksamaan huonosta ruoasta ja ikävästä palvelusta. Yllättävää eikö totta?
Tismalleen näin. Se, että joku ravintola toimii ja kannattaa vuodesta toiseen, tarkoittaa, että siellä hinta kohtaa laadun, vaikka joku kulinaristinen lumihiutale silloin tällöin kävisikin haukkumassa paikan ylihintaisena maanrakoon, koska oma paletti on niin herkkä ja ulkomailla sai paljon parempaa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien lihapullat ovat olleet jokin erityinen italialainen herkku? Esimerkiksi lihapullat ja spagetti on lähinnä jenkkien keksintö, jota syödään amerikanitalialaisissa ketjuravintoloissa. Italialainen ei syö lihapullia pastan kanssa. Ei mikään ihme, ettei lihapullia löydy Italiassa ravintoloiden menuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten, poikkeuksena jotkut etniset ruuat ja osa fine diningista. Useimmat ravintolaruuat ovat ihan simppeleitä. Kai nyt kuka tahansa osaa vääntää pitsan tai hampurilaisen, paistaa pihvin tai kananpalan ja tehdä kastikkeen. Kotona saa yleensä parempaa.
Samaa mieltä, mutta ravintolassahan maksetaan siitä(in), ettei ole tarvinnut itse ostaa aineksia, pestä ja pilkkoa niitä ja kypsentää, tarjoilla puhtailta lautasiltä ja vielä tiskata.
Ihan tosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon sitä ajattelua, että kun eihän ne raaka-aineet maksa niin ja niin paljon, että miksi nyt se annos maksaa ja pälä pälä. Leikkikääpä ihmiset vaikka Excelillä ja kirjoittakaa siihen kaikki asiat, jotka ravintolan pyörittäjän täytyy maksaa. Ei vain se elintarvikemateria vaan kalusteet, siivous, henkilökunta, verot, vuokra.... the list goes on and on.
Ei, vaan lähinnä miettii sitä, onko se ruoka-annos niin hyvä, että siitä viitsii maksaa sivukuluineen päivineen. Jos teen parempaa kotona, niin ei mua silloin kiinnosta ravintolan kulut kyseiselle annokselle. Meneehän mullakin aikaa ja rahaa siihen, että käyn kaupassa, misaan ja kulutan sähköä ja vettä.
Ja käyn mielelläni ravintolassa, jossa tuote vastaa odotuksia tai jopa ylittää ne. Jos tuote jää odotuksen alle, niin en todennäköisesti viitsi uudestaan kuluttaa rahojani kyseiseen paikkaan, kun parempaa ja halvemmalla saa kotona.
Totta kai. En minä väitä tässä vastaan. En itse juurikaan käy ravintoloissa. Olen hyvä kokkaaja. Kritiikkini on lähinnä sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden mielestä viihtyisä miljöö, hyvä ruoka ja laadukas asiakaspalvelu pitäisi tulla 5 euron iltahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasagnesta aina. Erehdyin kesällä tilaamaan sitä Italiassa "paremmassa" ravintolassa ja pakko sanoa että Saarioinenkin tekee parempaa. Omatekemä päihittää molemmat kyllä kirkkaasti. Mutta toisaalta en osaa tehdä yhtä hyvää Pasta Carbonaraa kuin ravintolat. Niillä on joku kikka B mikä ei ole mulle auennut 🤔
Mikä siinä Italian lasagnessa oli vikana?
Veikkaan että se että se oli "aitoa" lasagnea, ja sinä olit tottunut toisenlaiseen vesioon jossa kenties oli täysin hukassa aidon lasagnen makumaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. En minä väitä tässä vastaan. En itse juurikaan käy ravintoloissa. Olen hyvä kokkaaja. Kritiikkini on lähinnä sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden mielestä viihtyisä miljöö, hyvä ruoka ja laadukas asiakaspalvelu pitäisi tulla 5 euron iltahintaan.
Niin toki. Tuolla oli tuo raksalounas esimerkkinä. Kyllä mä peruslounaasta voisin maksaa 7e/annos, vaikka ruoka olisi samaa kuin kotona. Mut en tosiaan tilaa mitään pasta bologneseä 15e hintaan ravintolassa, kun saman ruuan saan murto-osan hinnasta, vieläpä todennäköisesti terveellisemmän, kuin ravintolassa. Toisaalta, jos se pasta on itse tehty paikan päällä ja bolognese valmistettu huolella ja ajan kanssa, niin voisin maksaa annoksesta jopa hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toki. Tuolla oli tuo raksalounas esimerkkinä. Kyllä mä peruslounaasta voisin maksaa 7e/annos, vaikka ruoka olisi samaa kuin kotona. Mut en tosiaan tilaa mitään pasta bologneseä 15e hintaan ravintolassa, kun saman ruuan saan murto-osan hinnasta, vieläpä todennäköisesti terveellisemmän, kuin ravintolassa. Toisaalta, jos se pasta on itse tehty paikan päällä ja bolognese valmistettu huolella ja ajan kanssa, niin voisin maksaa annoksesta jopa hieman enemmän.
Nää on näitä arvostus- ja arvotuskysymyksiä.
Joku tuijottaa pelkkää ruoan laatua kulinaristisin silmin. Toinen ajattelee, että ruoka kuin ruoka, hinta ratkaisee. Sitten on henkilökohtaisia hinta-laatumieltymyksiä molemmat huomioiden. Aika monelle ravintola on kuitenkin joko käytännöllinen mukavuusratkaisu, tai sitten sillä haetaan jotain erityisyyttä, kokonaisvaltaista elämystä. Tällöin varsinkin sillä on merkitystä, että on viihtyisä miljöö, palvelu, ja kaiken työn tekee joku muu alkaen juuresten kuorimisesta aina tiskien pesuun. Mieleen tulee esimerkiksi juhliva seurue tai romanttiset treffit. Molemmille ravintola on oikea paikka, sen sijaan että kotikeittiön käryissä ja höyryissä ja mammuttimaisten tiskivuorien keskellä yritettäisiin keskustella ja nauttia seurasta, kun vielä ehkä yksi avainhenkilö lähinnä tekee ylisuuria kotiaskareita kaiken ohessa.
Noista muista syistä johtuen mielestäni on lähtökohtaisesti älyvapaa argumentti se, että sama ruoka tulee kotona tehtynä halvemmaksi. Juu tulee, ja arkiruoan osalta se useimmiten onkin kaikilla ratkaiseva seikka. Se ei silti poista ravintoloiden muita etuja ja kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Näin ollen ilmeisesti ravintola-ala hyvin pitkälti kuolee pois.
En kyllä mistään. Olen surkea kokki.
Onko mitään kauheampaa kuin keskitason ketjuravintolan hampurilaisannos, jossa S-Marketin sämpylän välissä on pakasteesta sulatettu jauhelihapihvi, pakasteesta sulatetut ranskalaiset ja sen vieressä salaattina pari siivua kasvihuonetomaattia ja kurkkua? :D
No fine diningia ei jaksa kotona vääntää, mutta perusruoka on puolet parempaa kotioloissa kuin ravintolassa.