Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset ovat sitten pihejä/ilmaisen tavaran ahneita.... (Tori)

Vierailija
17.10.2019 |

Olen yrittänyt tässä pikkuhiljaa muuton alta myydä turhia tavaroita kaapeista pois. Lähinnä Torissa. Tuli taas tänään hieno esimerkki siitä kuinka persoja ihmiset ovat ilmaiselle tavaralle.

Minulla oli kaapissa tarpeeton, hyväkuntoinen ja puhdas lähes käyttämätön kahvinkeitin. Yritin alkuun myydä sitä 10 eurolla. Ei tullut kyselyitä noin pariin viikkoon. Laskin hinnan 5 euroon, mikä on jo ihan pilkkahinta keittimen kuntoon nähden. Näin meni reilu viikko, ei ollut ostajia. Sivulla oli kyllä katselukertoja parisataa, mutta kukaan ei ottanut yhteyttä.

Nyt alkaa muutto olla käsillä joten päätin että parempi vain saada tavarat menemään ettei tarvi roskikseen heittää tai raahata mukaan uuteen kotiin. Laitoin kahvinkeittimen sitten "annetaan"-kategoriaan, että ilmaiseksi saa hakea. Ensimmäisen tunnin aikana ilmoittautui KAHDEKSAN halukasta (8 !!!) ja siinä kohtaa poistin ilmoituksen kun eräs kävi keittimen hakemassa.

Jotenkin naurettavaa, että muutaman euron hinnalla (kyllä, 5 euroa on muutama euro mielestäni - keittimen arvo on huomattavasti suurempi) ei kuulu pihaustakaan ostajista, mutta ilmaiseksi ollaan jonossa hakemassa... Minua jotenkin hävettäisi käydä vaan ottamassa hyväkuntoinen tavara antamatta toiselle mitään vastineeksi. Veisin nyt vähintään kahvipaketin tai suklaalevyn kiitokseksi.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ilmaisena saatu ei harmita niin, jos ei toimikaan niin kuin pitäisi tai olisi muuten odotuksia vastaava. Ja kyllä, monien taloudessa se 5 euroakin on rahaa.

Siksi koska olet säälittävä haaskalintu. Mene töihin niin pystyt maksamaan sen 5 euroa. 

Vierailija
82/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinkeitinhän oli käytetty. Uutenakaan ne ei paljoa maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko ap nyt viittä euroa vailla?

Jos halusit päästä keittimestä eroon, niin miksi siitä pitäisi rahaa saada, lähes arvottomasta tavarasta? Olisit onnellinen, ettei sinun tarvinnut lähteä viemään sitä jonnekin sähkölaitekeräykseen.

Itse en ilkeäisi pyytää viittä euroa oikein mistään. Sama antaa ilmaiseksi.

Eri asia sitten jos liikutaan viiden kympin ja sen yli.

Vierailija
84/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ilmaisena saatu ei harmita niin, jos ei toimikaan niin kuin pitäisi tai olisi muuten odotuksia vastaava. Ja kyllä, monien taloudessa se 5 euroakin on rahaa.

Siksi koska olet säälittävä haaskalintu. Mene töihin niin pystyt maksamaan sen 5 euroa. 

Mene itse, jos olet viittä euroa vailla.

Vierailija
85/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, "vähän käytettyjä" kahvinkeittimiä saa helposti ilmaiseksi. Siksi sinunkaan "lähes uudenveroisesta" kahvinkeittimestäsi ei löytynyt halukkuutta maksaa edes vitosta.

Vierailija
86/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annan jotain ilmaiseksi pois, niin en kyllä todellakaan odota saavani suklaata tai yhtään mitään muutakaan. Sopimus on, että annan ilmaiseksi ja toinen hakee. Tai päinvastoin jos itse haen jotain ilmaiseksi, niin tuskin tulee mieleenkään raahata kahvipakettia myyjälle. Kun ilmaisesta on sovittu. Eri asia, jos ihan sovitaan että kahvipakettia vastaan saa tuotteen.

Vierailija
87/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta, ihmiset ottaa tavaraa mielummin ilmaiseksi kuin ostamalla. Yllätys! Ihan suotta sinä muille kiukuttelet jos muut eivät halua ostaa hutiostostasi, se ei ole heidän velvollisuutensa - yhtään sen enempää kuin sen tajuaminen ettet oikeasti haluaisi lahjoittaa tuotetta josta laitat lahjoitusilmoituksen ja että oikeastaan halusitkin vaihtokaupat.

Minä annan tavaraa pois kun haluan tavarasta eroon enkä kun haluan ihmisten kantavan minulle pyytämättä random-elintarvikkeita joita en todennäköisesti halua käyttää.

Tietenkään en ajattele että muut olisivat velvollisia ostamaan mitään, eikä se ollut aloitukseni pointti. Vaan ihmetyttää, että kun keitin kuitenkin selvästi noin monelle oli tarpeellinen ja haluttava, niin kuinka voi 5 euron hinta olla kynnyskysymys. Minä ihan oikeasti mieluummin maksaisin hyväkuntoisesta tuotteesta myyjälle sen 5 e, kuin kävisin tapaamassa hänet silmästä silmään ja ottaisin vain sen kassin antamatta mitään vastineeksi. Mutta ilmeisesti moni, esim. sinä, on eri mieltä. Ap

Ostajahan ei voi tietää, mikä keittimesi kunto on, toimiiko se edes. Ja miksi haluat siitä eroon, jos se kerran on hyväkuntoinen ja laadukas - onko siinä siis kuitenkin jotain vikaa?

Käytetty on käytetty, ja keittimessä ei tainnut olla takuuta, vai mitä?

Vierailija
88/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torilla pääsee hyvin eroon esim. rikkinäisistä näytöistä. Vartti niin on haettu jo ja 20 muuta jonossa. 

Et ajatellut viedä esim. Konttiin tms? Täällä ottavat monet paikat tavaraa vastaan, vien itse jonkin verran paikallisen eläintensuojeluyhdistyksen kirppiskeräykseen.

Mulle käy yleensä niin, että myyn hetken aikaa ja kun kukaan ei osta, lahjoitan sitten jonnekin. En jaksa ite ylläpitää kirppispöytää, liian suuritöistä hommaa olisi

Vierailija
89/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräävät ilmaiset ja myyvät ne itse eteenpäin. Älä koskaan anna ilmaiseksi mitään pois.

Vierailija
90/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos annan jotain ilmaiseksi pois, niin en kyllä todellakaan odota saavani suklaata tai yhtään mitään muutakaan. Sopimus on, että annan ilmaiseksi ja toinen hakee. Tai päinvastoin jos itse haen jotain ilmaiseksi, niin tuskin tulee mieleenkään raahata kahvipakettia myyjälle. Kun ilmaisesta on sovittu. Eri asia, jos ihan sovitaan että kahvipakettia vastaan saa tuotteen.

Just näin. Ei tavara ole ilmainen, jos sitä vastaan pitäisi tuoda suklaalevy, karkkipussi tai kahvipaketti. Ilmainen on vastikkeeton.

Vierailija
91/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo olen huomannut saman. Ilmainen tavara saa aivan hirveän määrän viestejä aikaiseksi. Sitten jotkut meinaa tingata ihan puoli-ilmaisestakin ja alihinnoitellusta. Säälittävää.

Joo tai sitten kehtaavat kysyä että lähteekö 2 euron postareilla vaikka oikeat kulut olisi 5,90

Vastaa kuten miten, ”neuvottele postin kanssa”.

Vierailija
92/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräävät ilmaiset ja myyvät ne itse eteenpäin. Älä koskaan anna ilmaiseksi mitään pois.

Typerästi sanottu. Jos itse haluaa romuistaan eroon, niin miksei antaisi ilmaiseksi? Voihan sen myydä Kontti-myymäläkin, jos sinne vie. Mikäs vika siinä on?

Vierailija
93/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy tavaran, josta kukaan ei maksa edes vitosta?

Mitä sitten, kun kerran hakeekin sen itse pois. Myyköön.

Vierailija
94/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olet mun mielestä itse pihi.

Mikä tuossa nyt on ihmeellistä? Ottaisitko itse jonkun vanhan kahvinkeittimen mielummin rahaa vastaan vai ilmaiseksi?

Itsehän yrität nyhtää jotain euroja. Mikä siinä nyt on niin vaikeata antaa jotain ilmaiseksi?

Hoh mitä pihiyttä itseltäsi. Taidat pitää omia vanhoja romujasi vähän turhan tärkeinä.

Itse olisin voinut ostaa keittimen kymmenellä tai viidellä eurolla, jos olisin sitä tarvinnut.

Ilmaiseksi jos saa jotakin, niin voi antaa vaikka jollekin lahjaksi. Kierrättäminen ja lahjoittaminen on tätä päivää.

Ja miksi annat jotakin, jos olet vailla jotain erityistä palkkiota, eikä pelkkä ''Kiitos tästä'' riitä?

Vierailija
95/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Mitä se on sinulta pois jos joku saa rahaa siitä mistä haluat luopua

Itse en todella jaksaisi laittaa mitään myyntiin vaan olen vienyt lahjoitettavaksi.

Vierailija
96/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kerätään monilla paikkakunnalla ukrainalaisille myös keittiötavaraa.

Vierailija
97/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Mitä se on sinulta pois jos joku saa rahaa siitä mistä haluat luopua

Itse en todella jaksaisi laittaa mitään myyntiin vaan olen vienyt lahjoitettavaksi.

Sama juttu. Pääsee itse paljon helpommalla eikä tarvitse kiukutella kun ei saanut paria euroa tai suklaata. Ostan suklaani itse, jos mieli tekee.

Vierailija
98/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua olisi ollut antaa vähintäänkin se kahvipaketti vastineeksi.

Vierailija
99/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku olisi maksanut sinulle sen viisi euroa keittimestä niin uskon, että hän olisi saanut sen takaisin muuta kautta moninkertaisesti. Surullista, että tätä tosi asiaa ei tule monikaan huomanneeksi.

Vierailija
100/106 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin taitaa olla aika yleistä sellainen oletus, että ilmaiseksi pitää saada tavaraa. Esimerkki ilmoitus, minkälaisia näkee päivittäin facen ryhmissä: "Tarve ruokapöydälle, mutta ei ole varaa ostaa, löytyisikö siisti ja nykyaikainen?" Minä ainakin olen aina ostanut itse kaiken mitä olen tarvinnut, kyllä huonekaluja yms. saa halvalla tai no ilmaiseksikin kierrätyskeskuksista ja kirppareilta. Mutta ei, kun nykyaikana pitää kaikki saada ilmaiseksi, mielellään kotiin kuljetettuna.. huoh. Ei minua ainakaan kiinnosta kenellekään lähteä kuljettelemaan yhtään mitään, jos palkaksi ei saa edes sitä kahvipakettia. Minusta kuuluu ihan perus käytöstapoihin edes tarjota jotain ilmaisesta tavarasta.