Ihmiset ovat sitten pihejä/ilmaisen tavaran ahneita.... (Tori)
Olen yrittänyt tässä pikkuhiljaa muuton alta myydä turhia tavaroita kaapeista pois. Lähinnä Torissa. Tuli taas tänään hieno esimerkki siitä kuinka persoja ihmiset ovat ilmaiselle tavaralle.
Minulla oli kaapissa tarpeeton, hyväkuntoinen ja puhdas lähes käyttämätön kahvinkeitin. Yritin alkuun myydä sitä 10 eurolla. Ei tullut kyselyitä noin pariin viikkoon. Laskin hinnan 5 euroon, mikä on jo ihan pilkkahinta keittimen kuntoon nähden. Näin meni reilu viikko, ei ollut ostajia. Sivulla oli kyllä katselukertoja parisataa, mutta kukaan ei ottanut yhteyttä.
Nyt alkaa muutto olla käsillä joten päätin että parempi vain saada tavarat menemään ettei tarvi roskikseen heittää tai raahata mukaan uuteen kotiin. Laitoin kahvinkeittimen sitten "annetaan"-kategoriaan, että ilmaiseksi saa hakea. Ensimmäisen tunnin aikana ilmoittautui KAHDEKSAN halukasta (8 !!!) ja siinä kohtaa poistin ilmoituksen kun eräs kävi keittimen hakemassa.
Jotenkin naurettavaa, että muutaman euron hinnalla (kyllä, 5 euroa on muutama euro mielestäni - keittimen arvo on huomattavasti suurempi) ei kuulu pihaustakaan ostajista, mutta ilmaiseksi ollaan jonossa hakemassa... Minua jotenkin hävettäisi käydä vaan ottamassa hyväkuntoinen tavara antamatta toiselle mitään vastineeksi. Veisin nyt vähintään kahvipaketin tai suklaalevyn kiitokseksi.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Kahvinkeitinhän on jo maksettu kun ostit sen
Miksi maksaa toisen kerran kun mokasit etkä tarvinnutkaan sitä.
Ei, en hae ilmaistavaraa. ostin Mokkamasterin enkä myy enkä anna sitä ilmaiseksi.
Ostan vain tarpeeseen.
Mä laajentaisi tämän koskemaan myös esim. asuntokauppoja 👍🏻😂
Toinen on Facen kirpputorit, siellä tulee yhtä tuotetta kohden kolme "onko vielä saatavilla?" "On" "Lähtisikö 3 eurolla" "Ei lähde, koska tuote on käyttämätön, kuten ilmoituksessa lukee" -keskustelua. Viimeisimpänä myin käyttämätöntä trenssiä vitosella, olin ostanut 50 eurolla kaupasta ja pitänyt kerran päälläni valokuvassa. Myin 5 euron hintaan, silti kukaan ei ollut valmis maksamaan edes sitä tinkimättä.
Toinen ääripää on se, kun minulla oli samalla kirpparilla lahjoitusilmoitus. Muuton keskellä en jaksanut tuota myyntirumbaa vaan laitoin kesäkuussa pihalleni kävelytien varteen kasan ilmaislaatikoita ja kirjoitin Facen kirpparille, että saa käydä hakemassa, kaikkea viherkasveista modeemiin. Suurin osa meni päivässä. En päivittänyt ilmoitukseen mitään, mitä on mennyt, tai varaillut mitään, koska tavaraa oli monta laatikollista ja halusin vain päästä vähimmällä vaivalla heti sen jälkeen, että olisin kyörännyt tavarat suoraan 10m päässä olevaan Molok-astiaan. En ole poistanut ilmoa, koska en löydä sitä puhelimelta, mutta ilmeisesti joku löytää, sillä noista tavaroista tulee vieläkin viikoittain (!) messengeriin kyselyä, että onko sulla vielä tää ja tää tuossa kuvassa ja voinko hakea sen (tai pahimmassa tapauksessa, voinko kuskata toiselle puolelle sitä kaupunkia, jossa en enää edes asu).
Hmm, jos et halunnut antaa sitä ilmaiseksi, niin miksi annoit ja sitten valitat! Tottakai ilmainen tavara ihmisiä kiinnostaa.
Itsel kyllä mennyt hermot toriin. ostajat venkoilee ihan liikaa, tosi rasittavaa myydä mitään
Toi on totta ettei jotku mene 5e;mutta menee ilmaiseksi.Mutta ne ilmaisen hakijat on niin hankalia että nykyään on pakko yrittää sitä 5e ja jos ei onnaa niin sitten kierrätyskeskukseen.(ihan hyvää tavaraa siis,ehjää mattoa,kalustetta,kojetta yms.)
Ap Rakas.
Taivaan Isä voi antaa sinulle paljon enemmän kuin osaat pyytääkkään. Meinaan, että hän kyllä siunaa sinulle vastaavan summan ajallaan. ❤️
Jos et oikeasti tarvinnut siitä rahaa vaan halusit vain olla laittamatta sitä kaatopaikalle, mikset sitten suoraan vienyt Konttiin tms.? Kaupasta ostettaessa ale-tuotteessakin on takuu, yksityiseltä joku vuoden vanha koje, vaikka olisikin "lähes" käyttämätön, on täysin takuuton. Gigantissa kahvinkeittimien hinnat lähtevät kahdestakympistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta, ihmiset ottaa tavaraa mielummin ilmaiseksi kuin ostamalla. Yllätys! Ihan suotta sinä muille kiukuttelet jos muut eivät halua ostaa hutiostostasi, se ei ole heidän velvollisuutensa - yhtään sen enempää kuin sen tajuaminen ettet oikeasti haluaisi lahjoittaa tuotetta josta laitat lahjoitusilmoituksen ja että oikeastaan halusitkin vaihtokaupat.
Minä annan tavaraa pois kun haluan tavarasta eroon enkä kun haluan ihmisten kantavan minulle pyytämättä random-elintarvikkeita joita en todennäköisesti halua käyttää.
Tietenkään en ajattele että muut olisivat velvollisia ostamaan mitään, eikä se ollut aloitukseni pointti. Vaan ihmetyttää, että kun keitin kuitenkin selvästi noin monelle oli tarpeellinen ja haluttava, niin kuinka voi 5 euron hinta olla kynnyskysymys. Minä ihan oikeasti mieluummin maksaisin hyväkuntoisesta tuotteesta myyjälle sen 5 e, kuin kävisin tapaamassa hänet silmästä silmään ja ottaisin vain sen kassin antamatta mitään vastineeksi. Mutta ilmeisesti moni, esim. sinä, on eri mieltä. Ap
Joo. Moni on eri mieltä. Jos ja kun annan jotain ilmaiseksi, en kiukuttele ja hauku pihiksi ihmisiä, jotka vaivautuvat sen tavaran hakemaan. Uuden kahvinkeittimen saa kympillä lähikaupasta. Jos sen hakee jostain yksityiseltä, siihen menee aikaa ja yleensä myös rahaa. Minä näen asian niin, että turha tavara on ongelma ja sen ottaja auttaa ratkaisemaan ongelman. Ei tule huonoa omaatuntoa ehjän heittämisestä roskiin.
Mitään ei tarvitse antaa vastineeksi. Kunhan tulee nopeasti ja ilman turhia höpinöitä hakemaan sen, mistä haluan päästä eroon. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, minäkään en enää jaksa Torissa taistella noiden "ostajien" kanssa, vaan heitän mieluummin tavarat roskiin tai vien kaatopaikalle. Vuoden vanhasta pesutornista olisi maksettu korkeintaan 100€ ja mun olisi pitänyt järjestää vielä kuljetuskin ostajalle.
Opin hyvin nopeasti että jos ensimmäisessä yhteydenotoissa kysytään tarkkoja mittoja, tiukkaa hintaa tai kerrotaan mistä kyseisen tuotteen saa halvemmalla, en edes vaivaudu vastaamaan niihin. Ne ei IKINÄ osta sitä tuotetta, vaan kiusaa pahimmassa tapauksessa vielä siinäkin vaiheessa kun ilmoitus on jo poistettu.
Et suostu kertomaan tarkkoja mittoja? No onneksi et enää myy torissa. Käsittämättömän moni ilmottaja ei vaivaudu laittamaan mittoja ilmoitukseensa ja nyt niitä ei saisi edes kysyä?! Tosi olennainen tieto.
Kun tuli hakemaan niin olisit pudottanut tahallasi ja senonut että oho, kai saat jostain uuden kannun. Niin minä olisin tehnyt.
Olisit ruutannut kuumaliimaa koko sen keittimen röörit täyteen ennen hakua.
Niin minä olisin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi iloinen yllätys, kun ilmaiseksi tavaraa hakemaan tullut kaveri toi suklaata ja kahvipaketin mukanaan. Tuli todella hyvä mieli.
Ehkä näitä on yksi tuhannesta.
Saanko arvata, olet itse nuorehko ja katseenkestävä nainen ja ostaja oli mies. Epäilen suuresti, että olisi tyyppi samoja kamppeita vienyt "hyvää hyvyyttään" miesmyyjälle. Taka-ajatuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on ahneita. Myyvät käytettyä tavaraa samaan hintaan mitä saisi uutena. Esim. Kahvinkeittimen saa jo helposti 10€ ja sen oi hakea helposti lähimmästä supermarketista, jonkun korven sijaan.
Näytä mulle "lähin supermarketti", josta saa kahvinkeittimen "helposti 10€", kiitos. Meen kyllä heti ostamaan hyvälaatuisen uuden keittimen kympillä!
Seuraa prisman tarjouksia. Hyvälaatuisesta ei puhuttu mitään, mutta kyllä halpiskeittimelläkin sumpit saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi iloinen yllätys, kun ilmaiseksi tavaraa hakemaan tullut kaveri toi suklaata ja kahvipaketin mukanaan. Tuli todella hyvä mieli.
Ehkä näitä on yksi tuhannesta.
Eli ilmaista tavaraahan sinäkin odotit kieli pitkällä :D
Juuri samanlainen on aloittaja. Hänen ei ollut tarkoituskaan saada mitään ja niin oli sovittu, mutta silti hän odottaa saavansa jotain tavaraa. Ei "vastineeksi" kun vastineettomasta on sovittu. Vaan ilmaisena lahjana.
Ja ei, en itse hae ilmaistavaraa. En vain siedä ihmisiä, jotka sanovat antavansa ilmaiseksi jotain ja silti odottavat jotain. TUO on ahnetta, ei se että ottaa jotain tarjottua vastaan.
No Prismassa näytti halvin kahvinkeitin maksavan 16,9 euroa ja eiköhän niitä tarjouksesta saa halvemmallakin. En yhtään ihmettele ettei halua maksaa käytetystä kovinkaan paljon. Ja jos haluaa palkkioksi kahvia/suklaata niin siitä olisi hyvä lukea ilmoituksessa. Toki kohtelias ele tuoda jotakin, jos kyse arvokkaammasta tavarasta mutta kahvinkeitin ei välttämättä sitä ole, etenkin kun kukaan ei edes vitosta ole siitä halunnut maksaa. Itse koen vain helpottavana että joku hakee minulta sellaisen tavaran jota en itse enää tarvitse joten olen vain kiitollinen että hakee pois.
Minua ärsyttää puolestaan, että tuodaan jotain syötävää vastineeksi, itse en syö koskaan tuntemattomien antamaa.
Taas tässäkin ketjussa ymmärretään joko vahingossa tai tahallaan väärin...
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää puolestaan, että tuodaan jotain syötävää vastineeksi, itse en syö koskaan tuntemattomien antamaa.
Ei hyvää päivää... Siis jos saat kahvipaketin, avaamattoman, päiväykset kunnossaolevaa suklaalevyn tai keksipaketin tms. ihmiseltä, jonka nimi ja yhteystiedot sinulla on, oletat että se on myrkytettyä tai muuten saastunutta?
Vierailija kirjoitti:
Taas tässäkin ketjussa ymmärretään joko vahingossa tai tahallaan väärin...
Kiitos merkittävästä panostuksestasi keskusteluun.
Ilmaista ruokaa ja juomaa!
🍕Uusi Wolt-koodi MYMEAL🍺
Wolt jopa 7€ välitön alennus ja ILMAINEN toimitus. Laaja valikoima herkullisia aterioita! (syötä koodi sovelluksessa promokoodi-kenttään)
Jep, minäkään en enää jaksa Torissa taistella noiden "ostajien" kanssa, vaan heitän mieluummin tavarat roskiin tai vien kaatopaikalle. Vuoden vanhasta pesutornista olisi maksettu korkeintaan 100€ ja mun olisi pitänyt järjestää vielä kuljetuskin ostajalle.
Opin hyvin nopeasti että jos ensimmäisessä yhteydenotoissa kysytään tarkkoja mittoja, tiukkaa hintaa tai kerrotaan mistä kyseisen tuotteen saa halvemmalla, en edes vaivaudu vastaamaan niihin. Ne ei IKINÄ osta sitä tuotetta, vaan kiusaa pahimmassa tapauksessa vielä siinäkin vaiheessa kun ilmoitus on jo poistettu.