Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen avautuu HS:ssä tuskastaan: Oma tytär ei halua äidiksi

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekeskeistä kyllä äidiltä. Sehän on tyttären oma elämä kyseessä.

Vierailija
2/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin myös keskustelun aiheesta.

Minusta todellakin tarvittaisiin vertaistukiryhmä naisille, jotka jäävät ilman lapsenlapsia. Onhan se suuri menetys ja suru.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tuollaiset ala varamummoiksi? Varsinkin monissa maahanmuuttajaperheissä ei ole mummoa, ja muutenkin esimerkiksi isoissa kaupungeissa on niitä joiden isovanhemmat asuvat kaukana. Vai onko kyse siitä että pitää päästä kavereille kehumaan ja esittelemään lapsenlapsen kuvaa? Ja sitten kuitenkaan sen lapsen kanssa oleilu tai lapsen hoitaminen ei kiinnosta yhtään, kunhan vaan saa kivoja kuvia someen...

Vierailija
4/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei itse ole hankkinut kuin yhden lapsen?

Vierailija
5/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on saanut syntyä tähän maailmaan, niin on lähtökohtaisesti velkaa vanhemmilleen sen, että hankkii lapsenlapsia, jos nämä niin toivovat. Lapsilla on kuitenkin ikuinen velkasuhde vanhempiinsa. Pitää elää niin kuin vanhemmat haluavat. Itsekkäitä ovat nuo lapset, jotka eivät lisäänny, vaikka eivät itse haluakaan olla vanhempia. Kyllä nyt sen verran voi pinnistellä, että isovanhemmat saavat sylitellä omaa verta olevia pikkuruisia. Onhan tämä jo melkeinpä ihmisoikeuskysymys noille isovanhemmille.

Vierailija
6/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tämä on eräänlainen menetys isovanhemmikdi haluaville, ja heidän kannattaisi tähän joku oma ryhmä tämän puimiseen tehdä. Varamummo jne toimintaan kannattaisi tutustua, sieltä saisi varmasti myös ksipaamaansa lapsi kontaktia.

Omia lapsia ei tietenkään saa syyllistää/painostaa lapsia tekemään, sillä se on 100% oma valinta, hankkiiko lapsia, vai ei. Itse en lapsia aio useista syistä hankkia, ja voin kertoa että koen siitä syyllisyyttä vanhempieni takia, vsikka he eivät koskaan ole lapsia minulta vaatineetkaan. Tiedän, että monet aikuisten lasten vanhemmat haluavat isovanhemmiksi, mutta se ei ole mikään syy lapsia hankkia. Maailma on muutenkin jo ylikansoitettu.

Vierailija
7/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itsekään ei ole ollut valmis lisääntymään kuin yhden lapsen verran. Ilmeisesti siitäkään ei ole kovin hyvin selvinnyt, kun oma lapsi ei näe lisääntymistä vaihtoehtona lainkaan. 

8/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän varmaan alkaa jo olla niitäkin, jotka kärsivät lapsenlapsenlapsettomuudesta? Keskimääräinen elinikä kasvaa ja samalla kasvaa myös vapaaehtoisesti lapsettomien nuorten aikuisten määrä.

Vierailija
9/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin myös keskustelun aiheesta.

Minusta todellakin tarvittaisiin vertaistukiryhmä naisille, jotka jäävät ilman lapsenlapsia. Onhan se suuri menetys ja suru.

Oikeesti ihan naurettavaa. Lasta ei todellakaan hankita siksi, että mummi silloin tällöin (kun hänelle itselleen sattuu sopimaan) voi viettää pari tuntia aikaa lapsenlapsensa kanssa.

Ei lasta hankita kenenkään toisen iloksi ja viihdykkeeksi.

Vierailija
10/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitilläni on vain yksi lapsenlapsi. Hän on yhdelle lähellä asuvalle maahanmuuttajaperheelle varamummo. Kaikki hyötyvät, äitini pääsee touhuamaan lasten kanssa, nämä lapset taas saavat jonkun aikuisen jakamattoman huomion osakseen ja oppivat suomalaisesta kulttuurista lisää. 

Vierailija
11/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on jo vuosia kärttänyt lapsenlapsia. Haluan lapsia, mutta vasta kolmikymppisenä tai vähän alle. Sanoimme hänelle, että minulla sairaus mikä aiheuttaa lapsettomuutta ja emme halua puhua asiasta. Ei ole vuoteen jankannut minulle lapsenlapsista. Miehelle kyllä ja mies vaan vastaa äidilleen joojoojoo.

Se saanko lapsia vai ei, kuulu mielestäni vain minulle ja miehelleni ja painostaminen saa ainakin minut vaan vastustamaan koko lapsi asiaa. En ole uhraamassa koko elämääni, jotta anoppi saa leikkiä "lelulla" ja esitellä sitä kavereilleen.

Vierailija
12/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuollaiset ala varamummoiksi? Varsinkin monissa maahanmuuttajaperheissä ei ole mummoa, ja muutenkin esimerkiksi isoissa kaupungeissa on niitä joiden isovanhemmat asuvat kaukana. Vai onko kyse siitä että pitää päästä kavereille kehumaan ja esittelemään lapsenlapsen kuvaa? Ja sitten kuitenkaan sen lapsen kanssa oleilu tai lapsen hoitaminen ei kiinnosta yhtään, kunhan vaan saa kivoja kuvia someen...

Nämä mummokuumeiset vetävät yleensä herneet nenään siitä, jos heille ehdottaa ns. varamummoksi ryhtymistä tai vaikka vapaaehtoistyötä lasten parissa. Kun ne eivät ole OMIA, herranen aika sentään! Pääasia ei ikinä tunnu olevan se, että saa sitä lasten mukanaan tuomaa iloa elämäänsä vaan se, että pääsee brassailemaan työpaikalla ja somessa OMAN lapsenlapsen kuvilla.

Tämä vain vahvistaa sen, minkä Oscar Wildekin jo aikoinaan totesi: itsekkäät ihmiset eivät ole niitä, jotka elävät omaa elämäänsä haluamallaan tavalla. He ovat niitä, jotka vaativat muita elämään elämäänsä heidän itsensä haluamallaan tavalla.

Vierailija
13/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on saanut syntyä tähän maailmaan, niin on lähtökohtaisesti velkaa vanhemmilleen sen, että hankkii lapsenlapsia, jos nämä niin toivovat. Lapsilla on kuitenkin ikuinen velkasuhde vanhempiinsa. Pitää elää niin kuin vanhemmat haluavat. Itsekkäitä ovat nuo lapset, jotka eivät lisäänny, vaikka eivät itse haluakaan olla vanhempia. Kyllä nyt sen verran voi pinnistellä, että isovanhemmat saavat sylitellä omaa verta olevia pikkuruisia. Onhan tämä jo melkeinpä ihmisoikeuskysymys noille isovanhemmille.

Ei todellakaan ole noin! Se on jokaisen oma asia! Ei kukaan ole velkaa kenellekkään, ainakaan tuossa asiassa. Itse olen oman tyttäreni päätökseen olla tulematta äidiksi erottäin tyytyväinen. Hän on itse siitä saanut päättä ja muistakin elämänsä asioista.

Vierailija
14/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei saanut vaikka halusi?

Vierailija
15/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää "on sitten joku joka hoitaa kun olen vanha" perusteluja lapsen hankinnalle..Olen kotihoidossa töissä ja todella harvoin lapset käy katsomassa äitiään/isäänsä/molempia. Tulee mieleen mummo jolla oli 8 lasta ja kukaan ei koskaan käynyt :(

Vierailija
16/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä mummokuumeiset vetävät yleensä herneet nenään siitä, jos heille ehdottaa ns. varamummoksi ryhtymistä tai vaikka vapaaehtoistyötä lasten parissa. Kun ne eivät ole OMIA, herranen aika sentään! Pääasia ei ikinä tunnu olevan se, että saa sitä lasten mukanaan tuomaa iloa elämäänsä vaan se, että pääsee brassailemaan työpaikalla ja somessa OMAN lapsenlapsen kuvilla.

Tämä vain vahvistaa sen, minkä Oscar Wildekin jo aikoinaan totesi: itsekkäät ihmiset eivät ole niitä, jotka elävät omaa elämäänsä haluamallaan tavalla. He ovat niitä, jotka vaativat muita elämään elämäänsä heidän itsensä haluamallaan tavalla.

Juurikin näin. Pääasia että Pirkolle ja Leilalle pääsee kehuskelemaan. Käytännön tasolla ne lapset ei sitten niin kiinnostakaan ja mitään oikeaa apua on vanhempien turha odottaa.

Vierailija
17/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Härre gyyd! Miten joku voi ajatella vielä noin. Nyt eletään 2000- luvulla. Eiköhän se lapsettomuus ole jokaisen oma asia.

.

Vierailija
18/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, lapsi on paljon velkaa vanhemmilleen, mutta ei niin paljon, että pitäisi perhe perustaa, vain koska vanhemmat niin haluavat.

Haluan, että lapseni elävät elämänsä itse onnellisina ja ovat satuttamatta ketään. Jos he haluavat syvällisempää merkitystä elämälleen hakea, heidän täytyy se itse päättää.

Vierailija
19/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä vaadita ketään hankkimaan lapsia, vaan nainen kyllä ymmärtää ja hyväksyy tyttärensä päätöksen.

Ei se silti poista surua lapsenlapsettomuudesta.

Vierailija
20/100 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä vähän perintöjärjestelyjä, jos jatkuvuutta ei ole omassa sukuhaarassa. Myy suvussa kulkeneen omaisuuden hyvissä ajoin jollekin muulle sukulaiselle ja jättää tyttärelle perinnöksi sitten loput, sen millä ei ole sitten niin väliä, pysyykö suvussa vai ei.