Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
321/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile viikko tai pari, ettet tee asialle mitään.

Löytykö itseltään joki kuri. Äläkä sano, että on kokeilu menossa. Ihmetelkööt itsekseen, että lopetitteko lopullisesti vai mikä kumma.

Myös minä ehdotan että nyt viikko tai kaksi, pitäkää pintanne älkääkä puuttuko asiohin. Siinä voi paljastua yllättäviä asioita. Jos ei hoida asioitaan tai se, mitkä asiat yllättävästi hoituukin. Pelaamista voi rajoittaa niin että vain pojan huoneen sulkake on irti tietyn kellonlyömän jälkeen. Mutta muuten, suihkut, iltapalat, kouluunheräämiset - 12-vuotiaan pitäisi jo hallita. Pelkän muistutuksen suihkusta tai hampaitten pesusta pitäisi riittää. Pojalta voi 2 viikon jälkeen kysyä haluaako haista koulussa paskalle? Eli parempi hoitaa itsensä kuntoon.

Ja jos homma menee aivan puskiin, niin tuollainen vetkuttelu voi olla myös tuota autisminkirjoa jota täällä on ehdotettu. Jotkut meistä ihmisistä ovat sitten muuten vain hitaita (kuten voi hyvä luoja yksi ystäväni lukioikäisenä).

Kyllä hitaus ja saamattomuus viittausi myös masennukseen, joka tuossa ilmapiirissä ja kasvatuksessa on hyvintodennäköistä, kun lasta on vuosia alistettu, haukuttu, rangaistu ja nöyryytetty, eikä se ilman terapiaa mene ohi, saati 2vk vaikka pojalle annettaisiin vapaat kädet toimia itsenäisesti.

Miten hän edes osaisi, kun itsenäistymiseen ei ole saanut eväitä, kun äiti vahtii ja räyhää kaiken kaikaan, jopa suihkussa tai jääkaapilla käymistä.

Ja ongelma ei ratkea ilman ammattilaisen apua, sillä ap. käytös ja kasvatus on varmasti jättänyt jäljet ja poika muistaa ne läpi eliniän.

Vierailija
322/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vastannut kertaakaan? En ainakaan huomannut. Ap, mitä mieltä olet saamistasi neuvoista??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkytkimestä sähköt poikki klo 21.00

Ah, kyllä. Ja aamupalaksi löysää jugurttia, täysin sulaa voita, pilaantunutta leikkelettä ja homeista juustoa. Aivan vitun gourmet.

Et sitten osaa itse päätellä, että sähköt käännetään takaisin KUN PENTU ON SÄNGYSSÄ?

Jääkaappi pysyy kylmänä useita tunteja, ellei sitä auo.

Sähkötyömyys lopettaa tehokkaasti häsläämisen viihdelaitteiden kanssa ja kuppaamisen vessassa.

Terveisin "Kuhmulan perhe pimeydestä"

Vierailija
324/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sunkin ole aika miettiä, miten valitset taistelusi. 12-vuotiaan aikatauluja ei enää tarvi kytätä ja stressata. Jos se jonne joutuu heräämään klo 8, niin eiköhän se jo parin päivän väsymyksen jälkeen tajua mennä nukkumaan viimeistään klo 23 klo 3:n asemesta.

Voi olla, että nuorta jätkää vituttaa ja ahdistaa, kun helikopteriäiti kokee tarpeelliseksi tulla paapomaan ja vahtimaan jossain sukkien riisumisessakin ja siksi haluaa vääntää kättä.

Vierailija
325/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on normilapsi ja varmaan täällä monella muulla. Se ei kuitenkaan estä näkemästä sitä, minkä jo sokea Reettakin näkee, että joku on pielessä, kun on kaksi vuotta tapeltu ja nalkutettu vailla tulosta.

Lapsi pysyy samana, hän ei tee tätä tahallaan, siis aikuisen/aikuisten toimintamallia pitää muuttaa.

Tämä toimintatapa ei tuota tulosta joten joku muu on parempi, ainakin jonkin verran. Huonompaa ei kait voi enää olla?

Oli normilapsi tai ei, niin päätä ei kannata loputtomasti lyödä seinään pitämällä kiinni siitä, että kyllä tämän nyt näin pitäisi toimia kun minä niin haluan.

Tuntuu nyt, että on pikemminkin kyse äidin tahdosta, että hänen tavallaan mennään, se on pääasia. Ja nythän pääasia pitäisi olla se iltatoimien sujuvuus? Ja pojan mielipahan välttäminen.

Miten olisi lasta kunnioittava juttelu, lapsen ymmärtäminen, rauhallinen ja kiihkoton kuuntelu ja sitten siirtyminen sellaiseen malliin jonka lapsi pystyy suorittamaan ja hän saa tunteen, että häntä kuunnellaan? Jospa silloin alkaisi sujuakin paremmin. Usein se jo auttaa paljonkin.

Ei nyt piru vieköön tavallisten iltarutiinien pitäisi olla joku elämää suurempi spektaakkeli?

Kunhan 12-vuotias nyt omalla tavallaan menee nukkumaan, ei mitään yöpukupakkoja tai suihkussa viipymisen vahtimista.

Ei joka ilta tarvita suihkua, jos siitä seuraa kovaa vääntöä.

Ja kyllä, lakanat voi pestä koneessa jos siitä, että poika nukkuu joskus alasti tai kerrastopiskelemaan päällä syntyy enemmän pyykkiä. Kuten joku mainitsi.

Kyllä minä laittaisin sen pesukoneen päälle miljoona kertaa mieluummin kuin taistelisin jonkun yöpuvun käytöstä tuonikäisen kanssa.

Ja voihan sen pesukoneen käytön opettaa myös pojalle.

Pojalle enemmän onnistumisen kokemuksia ylipäätään muissakin assioissa kuin epäonnistumisen.

Vierailija
326/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sunkin ole aika miettiä, miten valitset taistelusi. 12-vuotiaan aikatauluja ei enää tarvi kytätä ja stressata. Jos se jonne joutuu heräämään klo 8, niin eiköhän se jo parin päivän väsymyksen jälkeen tajua mennä nukkumaan viimeistään klo 23 klo 3:n asemesta.

Voi olla, että nuorta jätkää vituttaa ja ahdistaa, kun helikopteriäiti kokee tarpeelliseksi tulla paapomaan ja vahtimaan jossain sukkien riisumisessakin ja siksi haluaa vääntää kättä.

Normilapsi varmaan tajuaisikin, mutta nämä erityislapset eivät. Jos en pakota omaa poikaa nukkumaan ajoissa, niin sitten hän ei jaksa herätä aamulla ajoissa, eikä mene kouluun. Ilmoittaa vain minulle töihin, että on huono olo, eikä pysty menemään kouluun. Siinä on keinot vähissä, kun itse en pysty olemaan töistä pois.

Kyse ei ole helikopteriäidistä, vaan siitä, että yrittää saada edes pakolliset arkiset asiat hoitumaan. Erityislapsen äiti ei voi valita taistelujaan näissä asioissa. Normilapsen äiti voi.

Vierailija
327/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monet kysyneet jo ennenkin, mutta miksi tuonikäistä vahditaan? Tulee mieleen se, kun kävin vahtimassa sukulaisen 5-vuotiasta, jonka äiti oli valittanut usein että uloslähtö on ihan hirveää kun pitää vieressä hoputtaa pukemista ja lopulta kuitenkin pukea itse. Kun oli uloslähdön aika, läjäsin vaatteet pukemisjärjestyksessä eteen, aloin pukemaan itse päälle ja sanoin että menen edeltä jo kolaamaan rappujen edestä lunta, hihkaise jos tarvitset apua. Hetken päästä ulos tuli täysin itsenäisesti pukeutunut lapsi, joka tarvitsi apua vain rukkasien kanssa.

Vierailija
328/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monet kysyneet jo ennenkin, mutta miksi tuonikäistä vahditaan? Tulee mieleen se, kun kävin vahtimassa sukulaisen 5-vuotiasta, jonka äiti oli valittanut usein että uloslähtö on ihan hirveää kun pitää vieressä hoputtaa pukemista ja lopulta kuitenkin pukea itse. Kun oli uloslähdön aika, läjäsin vaatteet pukemisjärjestyksessä eteen, aloin pukemaan itse päälle ja sanoin että menen edeltä jo kolaamaan rappujen edestä lunta, hihkaise jos tarvitset apua. Hetken päästä ulos tuli täysin itsenäisesti pukeutunut lapsi, joka tarvitsi apua vain rukkasien kanssa.

Et ilmeisesti ymmärrä sitä, että vieraampien ihmisten kanssa lapset käyttäytyvät ihan eri tavalla kuin omien lähi-ihmistensä kanssa.

Kaikki kehuvat aina, miten hienosti poikani käyttäytyy ja hänet voi päästää pelireissuille jopa ulkomaille vieraiden valvonnassa oman joukkueensa mukana. Tilanne on kuitenkin ihan eri omien vanhempien ja mummin kanssa, joille poika uskaltaa kiukutella ja joiden seurassa hän pystyy näyttämään kaikki tunteensa.

Vierailija
329/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRölli

Vierailija
330/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan nukuttanut lapsiani. Lapset menevät nukkumaan, kun heitä väsyttää. Yleensä sammutamme valot ja menemme vain kaikki nukkumaan. Näin teimme lapsille jo vauvoina. Jos lapsi vääntelehtii, eikä saa unta, niin silloin käymme yleensä haukkaamassa jotain syötävää ja leikimme tai luemme hetken jotain kirjaa ja sitten menemme uudelleen nukkumaan kun väsyttää.

Koululainen voi mielestäni huolehtia iltatoimistaan itse. Meillä 6v hakee jo itsenäisesti jääkaapista iltapalaa ja käy suihkussa. Eilen lapsi ilmoitti, että häntä väsyttää ja että hän menee nyt nukkumaan. Toivotin hyvää yötä.

Itse varmaan sopisin koululaisen kanssa, että menemme nukkumaan klo 22. Sitten vain valot sammuksiin ja kaikki maate. Jätkä saisi itse huolehtia syömisistään ja iltatoimistaan.

Vierailija
331/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap vastannut kertaakaan? En ainakaan huomannut. Ap, mitä mieltä olet saamistasi neuvoista??

Ei provokaattorit juuri koskaan vastaile.

Vierailija
332/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella sairaalta.

Oletko ap harkinnut hakevasi itsellesi psykiatrista apua?

Vierailija
333/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normilapsi varmaan tajuaisikin, mutta nämä erityislapset eivät. Jos en pakota omaa poikaa nukkumaan ajoissa, niin sitten hän ei jaksa herätä aamulla ajoissa, eikä mene kouluun. Ilmoittaa vain minulle töihin, että on huono olo, eikä pysty menemään kouluun. Siinä on keinot vähissä, kun itse en pysty olemaan töistä pois.

Kyse ei ole helikopteriäidistä, vaan siitä, että yrittää saada edes pakolliset arkiset asiat hoitumaan. Erityislapsen äiti ei voi valita taistelujaan näissä asioissa. Normilapsen äiti voi.

Nyt kysymys ei suinkaan ollut, etteikö 12v ap. poika jaksaisi herätä aamulla, päinvastoin, se on ongelma ap.lle, kun poika herää näin syysloman aikanakin virkeänä ja aloittaa aamupuuhat jo aikaisemmin kuin kouluaikana, eikä suostu nukkumaan päiväunia.

Ja ap. ei missään kerro, meneekö 12v nukkumaan klo 20 vai 23 ja mikä on ap. oikea nukkumaan meno aika?

Toisaalta jos lapsi herää aamulla klo 6-7.00 virkeänä ja aloittaa aamupuuhat, niin hän on saanut riittävästi lepoa ja yöunta. Levon ja yöunen tarve kun lapsellakin on yksilöllinen.

Täällä vaahdotaan, kuinka jopa sähkö pitäisi katkaista pojan huoneesta, tietämättä tuon taivaallista, pakottaako ap. pojan nukkumaan jo klo 19.00 vai klo 21.00.

Ja jos 12v poika pakotetaan vielä päiväunella, niin kyllä se vaikeuttaa yöunen nukkumaan aloittamista.

Tuossa ap. jutussa ei ole päätä eikä häntää ja suurin ongelma on ap. itse ja pojan oireet kertovat masennuksesta, joka on kasvatuksen tulos. Ja nyt pitäisi hakea kiireesti apua, ettei poika syrjäytyisi ja koulu kärsisi.

Vierailija
334/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia tommonen nalkutus!

AP voisi tehdä perheestään lasun ja hakeutua itse psykiatrin puheille ja hoitoon.

Vierailija
335/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ymmärrä sitä, että vieraampien ihmisten kanssa lapset käyttäytyvät ihan eri tavalla kuin omien lähi-ihmistensä kanssa.

Kaikki kehuvat aina, miten hienosti poikani käyttäytyy ja hänet voi päästää pelireissuille jopa ulkomaille vieraiden valvonnassa oman joukkueensa mukana. Tilanne on kuitenkin ihan eri omien vanhempien ja mummin kanssa, joille poika uskaltaa kiukutella ja joiden seurassa hän pystyy näyttämään kaikki tunteensa.

Vai voisko se olla ihan vaan sitä, että ette anna lapsellenne piirunkaan vertaa mahdollisuutta oma-aloitteisuuteen tai vastuullisuuteen. Totta kai se lapsi kiukuttelee ja jättää tekemästä asioita läsnäollessanne, koska hengitätte niskaan, painostatte ja hoputatte.

Vierailija
336/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta tulee mieleen toiminnanohjauksen ongelmat? Miten pojalla menee koulussa? Pyytäisin nyt pian koulupsykologin tapaamista mahdollisiin toiminnanohjauksen ongelmiin liittyen, jotta alkuun pääsisitte ja saisitte mahdolliset tutkimukset.

Plus antaisin pojalle lisävastuuta ja siitä palkitsisin.

Vierailija
337/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että kannattaa antaa porkkanaa eikä keppiä.

338/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuulostaa ihan pojaltani, jolla epätyypillinen autismin kirjo. Hän ei tee asioita tahallaan, mutta tarvitsee ohjausta suihkussa käymiseen. Ei pyyhi koskaan kuivaksi. Tuossa voisi auttaa asioiden palastelu ja vaikka ikää on, niin ihan joku palkintojuttu.

Itse en uskonut nuihin ollenkaan, mutta niin vaan toimii 14-vuotiaalla nyt kun näiden kanssa taisteltiin. Voi olla itse myös hämmentynyt eikä oikein ymmärrä, miksi jaksat vauhkota asiasta ilta illan jälkeen.

Tiinu

Vierailija
339/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD

Vierailija
340/370 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko isoo poikaa koko ajan kytätä... Tee omia juttujas sen aikaa kun poika hoitaa iltapuuhansa.