Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lievä mt-häiriö on monille turn off?

Vierailija
15.10.2019 |

Usein masennusta tai ahdistusta poteva/potenut on joutunut käymään läpi asioita, jotka kääntyvät rikkaudeksi elämässä. Ja siis perusluonteeseen, älykkyyteen tms nämä eivät edes vaikuta.

Väitän, että moni "terve" on jopa heikompaa kumppaniainesta kuin mielenterveyden haasteita läpi käynyt, juuri tuon elämänkokemuksen kertymisen takia.

Mikä siis maksaa?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on poteva, niin kyllä se näkyy ja tuntuu. Mut jos on jo selvinnyt, niin sithän sitä voi olla vahvempi ja viisaampi. Luulisin.

Vierailija
2/90 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin julmalta kuin se kuulostaakin, se lievä mt-häiriö tuo usein tullessaan lieveilmiönä myös kumppanin elämään vaikuttavaa painolastia. Omalla kohdallani totesin tuon kun puoliso sairastui. Ei mitään vakavaa, eikä suurta, mutta käytös muuttui. Jos vasta tänä päivänä henkilöön tutustuisin, emme todennäköisesti päätyisi yhteen. Yhteen on jääty, koska tunnen ihmisen niiden ongelmien takana, ja rakastan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista kai on, että häiriötä hoitaa. Itselläni on lääkitys ja elän ihan normaalia elämää.

Vierailija
4/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on aloittanut pillunsyönnin 7 vuotiaana, ei tarkoita että mulla on mt ongelmia. Oon vaan kilometrejä edellä

Vierailija
5/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt hullun kanssa hengaa. Toinen hullu?

Vierailija
6/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terve ihminen joten lähtökohtaisesti haluan olla yhdessä toisen terveen ihmisen kanssa. Kyllä se on raskasta itse kullekkin jos läheinen on sairas joko henkisesti tai fyysisesti. 

Vierailija
7/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on periytyvää.

Vierailija
8/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että jokainen ihminen kokee jossain elämän vaiheessa jonkinlaisen mielenterveydellisen ongelman, jonka voisi luokitella lieväksi mt-häiriöksi, mutta joka ei välttämättä tarvitse suurempaa diagnoosia tai varsinaista lääkehoitoa.

Jos elämässä tulee vastaan yllättävä pettymys tai suuresti säikäyttävä tilanne (itselle tai läheiselle).

Ihminen voi joutua käsittelemään asiaa pidemmän aikaa, vaikka hän ei mitään ääneen siitä sanoisikaan tai näyttäisi ulospäin.

Varmaan yleisin on asioiden varmistelu, kun poistuu kotoa, että onhan kaikki levyt pois päältä ja ovet lukossa.

Vierailija
9/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi olla pari- tai ystävyyssuhteessa edes fyysisesti sairaan kanssa. En kestänyt itsekään kun ystäväni sairastui syöpään, meillä vain meni välit koska koko elämä pyöri loppupeleissä ystäväni hoidoissa, niiden sivuvaikutuksissa ja jouduin myös toimimaan hänen terapeuttinaan. Hän parani, mutta emme ole olleet halukkaita lämmittelemään välejä.

Ei kannata syyllistää, jokainen reagoi omalla tavallaan. 

Vierailija
10/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa paniikkihäiriöisen miehen kanssa (saieaus ei oireile, on tasapainossa ilman lääkitystä nykyään), että itselleni ei ole kummempi turn off. Olen itse sairastanut anoreksiaa ja ortoreksiaa nuorempana ja koko lapsuus ja nuoruus oli yhtä ahdistusta.

Anyways - monen lievänkin mt-ongelman esiintuominen on turn off siksi, että kys. ihminen saattaa käyttää diagnoosiaan tekosyynä tekemisilleen ja tekemättömyyksilleen. Moni pärjää esim. lievän masennuksen kanssa ilman minkäänlaista apua, lääkitystä, varsinaista terapiaakinqq ja pystyy oppimaan selviytymiskeinoja ja kasvaa ihmisenä myös "elämänkoulussa". Esim. sellainen kumppanikandidaatti on huomattavasti kiinnostavampi kuin sellainen, joka kärsii vuodikausia jostain häiriöstä ja jonka identiteetti rakentuu johonkin erotyisdiagnoosiin ja onhan sellaisen ihmisen ruikutus todella raskasta. Tuollainen on mielikuvanakin turn off vaikkei asia olisi noin mustavalkoinen.

Koitin vain hahmottaa miksi joidenkin ihmisten mt-ongelmat ovat toisille turn off. Älkää jooko ottako itseenne.

Vierailija
11/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olekaan este, jos se on hoidettu. Olen itse sairastanut keskivaikean masennuksen. Tiedän kokemuksesta, että kun sairaus oli päällä, niin en olisi todellakaan kyennyt olemaan tasa-arvoinen elämänkumppani kenellekään. Tiedostan, että sairaus uusii helposti, mutta nykyisin olen parisuhteessa. Puolisoni tietää masennustaustani.

Vierailija
12/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en voisi olla pari- tai ystävyyssuhteessa edes fyysisesti sairaan kanssa. En kestänyt itsekään kun ystäväni sairastui syöpään, meillä vain meni välit koska koko elämä pyöri loppupeleissä ystäväni hoidoissa, niiden sivuvaikutuksissa ja jouduin myös toimimaan hänen terapeuttinaan. Hän parani, mutta emme ole olleet halukkaita lämmittelemään välejä.

Myötähäpeän määrää on vaikea kuvailla. Itse saattohoidin syöpään kuolevaa ystävääni, se oli kunnia. Kyllä on ihmisyys pinnallista. Tässä melkein toivoo että tällaiset ihmiset rymähtäisivät oikein urakalla kärsimykseen - ja jäisivät yksin. Karmaa tänne ja heti - kiitos!

Vierailija
13/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeän määrää on vaikea kuvailla. Itse saattohoidin syöpään kuolevaa ystävääni, se oli kunnia. Kyllä on ihmisyys pinnallista. Tässä melkein toivoo että tällaiset ihmiset rymähtäisivät oikein urakalla kärsimykseen - ja jäisivät yksin. Karmaa tänne ja heti - kiitos!

Kuulostatpa upealta ja hyväntahtoiselta ä mmältä...

Vierailija
14/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä 😳

Vierailija
15/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on tää salailun ja häpeän kulttuuri. Jos 1/5 suomalaisista syö masennuslääkkeitä, niin yhdellä ja toisella on mt ongelmaa. Koska niistä ei kuitenkaan puhuta, niin jos joku rehellisesti myöntää itsellään sellaista olevan, kuvitellaan, että kyseessä on ihan seinähullu kaveri.

Äkkiseltään kun mietin, niin suurimmalla osalla ystävistäni on masennustaustaa tms. ja ne ketkä tämän myöntävät, ovat pääsääntöisesti terveempiä kuin ns. "terveet" kaverit. Toki ollaan jo 40+ vuotiaita, niin yleensä hoitoa on jo haettu ja saatu. Terapia auttaa ymmärtämään itseä ja muita, eikä olla niin mustavalkoisia asioiden suhteen.

Vierailija
16/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lievät mt-potilaat ovat valitettavan usein niin raskasta seuraa, että ei sitä tahdo jaksaa.

Tarvitaanko muuta syytä?

Vierailija
17/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa paniikkihäiriöisen miehen kanssa (saieaus ei oireile, on tasapainossa ilman lääkitystä nykyään), että itselleni ei ole kummempi turn off. Olen itse sairastanut anoreksiaa ja ortoreksiaa nuorempana ja koko lapsuus ja nuoruus oli yhtä ahdistusta.

Anyways - monen lievänkin mt-ongelman esiintuominen on turn off siksi, että kys. ihminen saattaa käyttää diagnoosiaan tekosyynä tekemisilleen ja tekemättömyyksilleen. Moni pärjää esim. lievän masennuksen kanssa ilman minkäänlaista apua, lääkitystä, varsinaista terapiaakinqq ja pystyy oppimaan selviytymiskeinoja ja kasvaa ihmisenä myös "elämänkoulussa". Esim. sellainen kumppanikandidaatti on huomattavasti kiinnostavampi kuin sellainen, joka kärsii vuodikausia jostain häiriöstä ja jonka identiteetti rakentuu johonkin erotyisdiagnoosiin ja onhan sellaisen ihmisen ruikutus todella raskasta. Tuollainen on mielikuvanakin turn off vaikkei asia olisi noin mustavalkoinen.

Koitin vain hahmottaa miksi joidenkin ihmisten mt-ongelmat ovat toisille turn off. Älkää jooko ottako itseenne.

"Toistelen vaan paikkansapitämättömiä ennakkoluuloja todella väärin ymmärretystä ja huonosti kohdellusta ihmisjoukosta ja kehotan sairaita olemaan hakeutumatta hoitoon tai he eivät ole enää ihmissuhteen arvoisia. Älkää jooko ottako itseenne."

Vierailija
18/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lievät mt-potilaat ovat valitettavan usein niin raskasta seuraa, että ei sitä tahdo jaksaa.

Tarvitaanko muuta syytä?

Ei tietenkään tarvita. Pinnallisella ihmisellä on pinnallinen ja kevyt elämä. Se oma raskaus tulee sitten vanhuuden ja sairauden myötä. Ehkä ymmärryskin. Hyvin te vedätte.

Vierailija
19/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5 syö masennuslääkkeita ja 70% ei suostu diagnosoitavaksi.

Jos sulla ei oo mitään mt ongelmia, oot vähemmistöä.

Terveisin bää vtn lammas

Vierailija
20/90 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipumus mt-ongelmiin on periytyvää, joten jos aikoo lisääntyä, niin... Yleensä mt-ongelmaisten kanssa pitää varoa sanomisiaan ja sitten vielä ongelmien arvaamattomat ilmenemismuodot. Eiköhän tässä ole jo tarpeeksi syitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän